Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT: Vaaralliset verikoirat

Vierailija
27.01.2014 |

Eka kauhistuin että noi vanhemmat näyttää lapsen raatelukuvia, mutta toisaalta ehkä on hyväkin, niin imbesillit tajuaa mitä tuollainen koira oikeasti voi saada aikaiseksi.

Olen sitä mieltä että nuo koirat pitäisi kokonaan (!) kieltää. Koiratkin sairastuu ja voi tulla käytöshäiriöisiksi vanhemmiten, vaikka olisi miten hyvä koti ja kasvattajat. Tiedän tämän, kun näen miten herttaisista mummoista ja papoistakin voi joskus tulla väkivaltaisia riivinrautoja kun sairaus iskee. Näin se on koirillakin. Silloin ei ole ympäristön kannalta kovin hyvä, että koira on jalostettu raatelemaan.

Kommentit (336)

Vierailija
101/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap palaa ketjuun. Hassua, että tosiasioista puhumista pidetään koiravihaamisena. On totta, että en ole koiraihminen, mutta en vihaakaan koiria - niitä on naapureilla ja sukulaisilla, ja ovat ihan siedettäviä tapauksia, eivät minun elämääni mitenkään häiritse.  

Silti on fakta, että taistelukoira (anteeksi nyt kamalasti että kutsuin niitä tietämättömyyttäni verikoiraksi otsikossa) pystyy pimahtaessaan tappamaan ihmisen. Siksi niitä ei minun mielestäni tulisi olla kenelläkään, ihan turhia koiria ovat. Kerran olen joutunut tuollaisen hirmuhurtan hyökkäysyrityksen kohteeksi, mutta onneksi omistaja sai pideltyä sen aisoissa. 

Älkää viitksikö olla lapsellisia ja verrata aggressiivisiin pikkukoiriin. Ne ei tapa ihmisiä, vaikka kuinka pimahtaisivat - toki on typerää jättää kouluttamatta pienetkään koirat.

Vierailija
102/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi koiran puremat tulehtuukin ärhäkästi eikä niitä silloin tikata umpeen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo MOT-ohjelma oli ihan asiallinen, mutta lisäsi kieltmättä ennestään pelkoani näitä(kin) koirarotuja kohtaan. Kun kadulla vastaan kävelee narun päässä mikä tahansa koira vältän katsomasta sitä silmiin ja katson ennemmin taluttajaa ja toivon/luotan että hän tietää mitä tekee koiransa kanssa. En välttämättä siirry kadun toiselle puolelle kävelemään mutta valpastun. Tykkään koirista paljonkin, mutta nuo kadulla kohtaamiset on välillä pelottavia. Huonosti kasvatetun koiran kanssa julkisilla paikoilla liikuminen on kuin kulkisi ase olalla tai taskussa. Se aiheuttaa pelkoa muissa, mutta tuo omistajalle voittamattoman ja vahvan tunteen. Et voi koskaan tietää millainen sekopää (ihminen tai eläin) vastaan astelee.

Tämä ohjelmassa esitelty tapaus, jossa koira oli karannut talosta, juossut kadulle, käynyt tytön kimppuun ja raadellut, on mielestäni todella sydäntäsärkevä. MOT ohjelmankin kritisoijat huutavat: vika ei ole koirassa vaan omistajassa. Anteeksiantamatonta jos ei kukaan vellihousu ota vastuuta tapauksesta ja viranomaiset ovat voimattomia!!?  Samoin saa lukea ja kuulla tapauksista, joissa irtiolleen ja kimppuunkäyneen koiran (ihan sama minkärotuinen!) omistaja on vain pahoitellut ja poistunut nopeasti paikalta. Sairasta. Ihminen joutuu vastuuseen jos vahigoittaa toista ihmistä esim. aseella, miksei näissä koirien päällekäymisissä kukaan vastaisi mistään?

Voimia  tytön perheelle ja muille jotka joutuivat tilannetta todistamaan. Toivon ettei omat pienet lapseni joudu koskaan kokemaan vastaavaa ja heistä kasvaa eläimiä rakastavia aikuisia.

Vierailija
104/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän asiallista tuossa MOTissa oli? Täysin paskaa keltaista jouralismia täynnä asiavirheitä. 

Vierailija
105/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:28"]

Ap palaa ketjuun. Hassua, että tosiasioista puhumista pidetään koiravihaamisena. On totta, että en ole koiraihminen, mutta en vihaakaan koiria - niitä on naapureilla ja sukulaisilla, ja ovat ihan siedettäviä tapauksia, eivät minun elämääni mitenkään häiritse.  

Silti on fakta, että taistelukoira (anteeksi nyt kamalasti että kutsuin niitä tietämättömyyttäni verikoiraksi otsikossa) pystyy pimahtaessaan tappamaan ihmisen. Siksi niitä ei minun mielestäni tulisi olla kenelläkään, ihan turhia koiria ovat. Kerran olen joutunut tuollaisen hirmuhurtan hyökkäysyrityksen kohteeksi, mutta onneksi omistaja sai pideltyä sen aisoissa. 

Älkää viitksikö olla lapsellisia ja verrata aggressiivisiin pikkukoiriin. Ne ei tapa ihmisiä, vaikka kuinka pimahtaisivat - toki on typerää jättää kouluttamatta pienetkään koirat.

[/quote]

Olen kanssasi samaa mieltä siinä, en myöskään tajua mitä käyttöä näillä roduilla voi suomessa olla. Mutta, miten tuo kielto käytännössä onnistuisi? Jos tehdään listaa kiellettävistä roduista, tapetaanko jo kaikki elossa olevat ko. rotujen yksilöt? Väärennettyjä rekisteritodistuksia saa helposti, myös sellaisille roduille mitä ei olla vielä ehditty kieltää. Entä miten sekarotuiset? Jos emä on Kanariadoggi mutta isä Labbis, onko rotu kiellettävä? Suurin osa Suomessa olevista Pittbulleista ei ole virallisesti rekisteröity ts. ovat lain silmissa sekarotuisia, mitä näille pitäisi tehdä? Jotain asialle pitäisi tehdä, mutta perisuomalainen "kielletään kaikki varmuudeksi-mentaliteetti" ei vain yksinkertaisesti toimi. Eihän Berliinissäkään tiettyjen rotujen kielto estänyt sitä, että silti näitä koiria on ja tulee olemaan.

Vierailija
106/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään koira-"ajokortteja" tai kieltoja tarvita... raatelutapauksissa koiran omistaja vastaa koiransa tekosistaan lain edessä samalla tavalla kuin jos olisi itse pahoinpidellyt tai tappanut... eiköhän se pistäisi koiran omistajat miettimään!?

Vierailija
107/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:27"]

Ei mitään koira-"ajokortteja" tai kieltoja tarvita... raatelutapauksissa koiran omistaja vastaa koiransa tekosistaan lain edessä samalla tavalla kuin jos olisi itse pahoinpidellyt tai tappanut... eiköhän se pistäisi koiran omistajat miettimään!?

[/quote]

Eiköhän näillä tiettyjen koirarotujen omistajilla jo ole ihan itse hankittu rikosrekisteri ja suuret ulosottovelat joten ei niitä kiinnosta. Mitä vahingollisempi on yhteiskunnalle niin sitä kiinnostuneempi on isoista koirista ja rääkkää koiraansa kerrostalokopissa. 

Vierailija
108/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:06"]

[/quote]

Olen kanssasi samaa mieltä siinä, en myöskään tajua mitä käyttöä näillä roduilla voi suomessa olla. Mutta, miten tuo kielto käytännössä onnistuisi? Jos tehdään listaa kiellettävistä roduista, tapetaanko jo kaikki elossa olevat ko. rotujen yksilöt? Väärennettyjä rekisteritodistuksia saa helposti, myös sellaisille roduille mitä ei olla vielä ehditty kieltää. Entä miten sekarotuiset? Jos emä on Kanariadoggi mutta isä Labbis, onko rotu kiellettävä? Suurin osa Suomessa olevista Pittbulleista ei ole virallisesti rekisteröity ts. ovat lain silmissa sekarotuisia, mitä näille pitäisi tehdä? Jotain asialle pitäisi tehdä, mutta perisuomalainen "kielletään kaikki varmuudeksi-mentaliteetti" ei vain yksinkertaisesti toimi. Eihän Berliinissäkään tiettyjen rotujen kielto estänyt sitä, että silti näitä koiria on ja tulee olemaan.

[/quote]

Voidaan ottaa mallia muualta Euroopasta, nämä "ongelmat" on jo ratkaistu. 

Vierailija
109/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 13:06"]

[/quote]

[/quote]

Voidaan ottaa mallia muualta Euroopasta, nämä "ongelmat" on jo ratkaistu. 

[/quote]

Laitatko tarkemmin, miten nämä ongelmat on muualla Euroopassa ratkaistu? Tietääkseni katukoraongelmaakaan ei ole ratkaistu monessakaan Euroopan maassa.

Vierailija
110/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Ai millaisia koiranpitämistä rajoittavia lainsäädäntöjä muista EU-maista löytyy? (Mitkä rodut on kielletty, saako rotujen sektuksia pitää, mitä tapahtuu jo olemassa oleville koirille jne.) Sen kun googlaat, löytyy ihan helposti.

En ihan ymmärrä miten katukoirat liittyvät tähän..?

Vierailija
111/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Nyt tämän reilu 150 kommentin jälkeen....

Tuntuu että täällä keskustelevat ihmiset eivät nyt ihan tiedä koiraroduista kaikkea... Ilmi tulee Rottweiler, Doberman, Staffordshirenbullterrieri, Bullterrieri, Dogo Argentino, Presa Canario ja Amerikanstaffordshirenterrieri, sekä muutama "vastaava". En nyt muista enään kaikkia muita rotuja. Mutta juuri nämä Tappajakoirat. Kuinka moni teistä jotka kyselette täällä "miksi otatte tappajakoiran?" olette tutustuneet näihin koiriin muualla kuin tvn ja netin hirmukertomuksien välityksellä? Kuinka moni teistä on ihan oikeasti silittänyt sitä bullia tai staffia? 

Tässä otoksia rotumääritelmistä:
Staffordshirenbullterrieri:
(= siis se tappajaksi kutsuttu Staffi, jossette rodun oikeaa nimeä tiedä.)

Ominaispiirteet
Lannistumattoman rohkea ja sitkeä. Erittäin älykäs. Pitää ihmisistä ja erityisesti lapsista.

Käyttäytyminen/luonne
Rohkea, peloton ja ehdottoman luotettava.

Bullterrieri:

KÄYTTÄYTYMINEN / LUONNE: Rohkea ja temperamenttinen, hyväntuulinen. 

Luonteeltaan vakaa, koulutettavissa. Itsepäinen mutta erittäin ihmisystävällinen.

Amerikanstafforshirenterrieri: 
(Amstaffi)
http://www.amstaffiyhdistys.net/luonne.htm
Tuola esimerkiksi; Vielä sananen aggressiosta: rotujamme on jo vuosisadan ajan jalostettu perhe- ja näyttelykoiraksi karsimalla rodun halukkuutta ottaa mittaa saman sukupuolen laji-kumppaneistaan.

Presa Canario/ Dogo Canario:
(Kanariandoggi)
Canariolla on itsevarma, voimakas luonne. Se on erittäin älykäs, itsepäinen ja sillä on norsun muisti. Se on tasapainoinen, valpas ja hiljainen. Olemukseltaan ylpeä ja arvokas, mutta vaatimaton. Uskollinen, lempeä ja omistajiinsa kiintynyt, mutta epäluuloinen vieraita kohtaan.
HOX; epäluuloinen=varautunut= EI tarkoita aggressiivisuutta.

Rotumääritelmä määrittelee rottweilerin luonteen: Pohjimmiltaan ystävällinen, rauhallinen ja lapsirakas; kiintyvä, kuuliainen, ohjattava ja työhaluinen. Olemuksesta näkyy alkukantaisuus; käytös itsevarmaa, lujahermoista ja pelotonta. Tarkkailee ympäristöä hyvin valppaasti.

Dobermanni:
Dobermanni on palvelus- ja vartiokoira, eikä sovellu pelkäksi seurakoiraksi. Dobermanni on luonteeltaan tempperamenttinen, impulsiivinen (toimii ennen kuin ajattelee) ja vilkas koira, monet yksilöt ovat jopa levottomia hössöttäjiä (mikä ei tietenkään ole toivottavaa, mutta valitettavan yleinen ongelma tällä rodulla, mikäli koira ei saa purettua energiaansa riittävään liikuntaan ja palveluskoiralajeihin, moni dobermannin ostaja on myös pahasti yliarvioinut oman energisyytensä ja jaksamisensa suhteessa dobermannin valtavaan liikunnantarpeeseen).

Näistä vaarallisimmalta kuulostaa tuo dobberi, jota täälä vähiten haukutaan? (Ja sinulle jolla se dobberi oli, itse pidän tästä rodusta, juurikin luonteensa ja aktiivisuutensa takia, älä tulkitse haukkumiseksi/provosoinniksi tätä.)

Itse tunnen näiden rotujen edustajia vähän. Mutta esimerkiksi rotikat ja dopperit joita olen nähnyt, vaikuttavat erittäinkin sosiaalisilta ja mukavilta koirilta. Tasan yhden kerran olen nähnyt agressiivisen rotikan, ja sekin oli muita koiria kohtaan agressiivinen, ei ihmisiä. Tunnen kaksi bullia, joista kumpikaan ei ikinä milloinkaan satuttaisi ihmisiä, paitsi ehkä lelusta ohi puremalla leikkiessää tai muuta vastaavaa.

Ja ihan oikeasti, kyllä se kultanennoutaja ja lapukkaki osaa purra. Nimimerkillä taluttanut kultaista noutajaa, joka hyökki muiden päälle ja jonka omistaja kävi koiran kanssa koirapuistossa, jossa koira tappeli muiden kanssa. 
...Nekin voi tappaa.

En voi ymmärtää tätä jatkuvaa yleistystä näistä Tappajakoirista, kun ette edes tiedä mistä koirista puhutte. Muistatteko edes ohjelmassa mainittuja rotuja?
Ja kuinka moni teistä näki sen staffin siinä uima-altaalla ja reenaamassa? Olipas agressiivinen minunkin mielestäni. Oikein hyökki ihmisen kimppuun...

Itse voisin ottaa tälläisen tappajakoiran, jos huumorini riittäisi esimerkiksi bullin koulutukseen, joka on niin itsepäinen, ettei sitä kouluteta ilman huumoria. 

En nyt muista mitä kaikkia muita kommentteja katsoin, mihin teki mieleni vastata, mutta siinä nyt vastaus niille jotka miettivät miksi kukaan ottaa tälläistä hirmutappajakoiraa kotiinsa. Ne eivät ole enään tappajakoiria, vaan kotikoiriksi jalostettuja kullannuppuja. 

Itselläni siis on porokoira, jota voin rehellisesti sanoa vaarallisemmaksi, kuin niitä tuttujani bullterriereitä. 

Toivottavasti joillakin herää ajatus tästä NYKY käyttö tarkoituksesta ja luonteesta, kuin siitä ENNENvanhaan käyttötarkoituksesta.

Ja kyllä, on pimeitäkin koiria, mutta se yksilö EI tarkoita koko rodun olevan samanlainen.

Vierailija
112/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 13:31"]

Ne eivät ole enään tappajakoiria, vaan kotikoiriksi jalostettuja kullannuppuja. 

[/quote]

Tällaisten kommenttien takia mua just pelottaa noi koirat ja niiden omistajat.

Vierailija
113/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on tosiaankin koiranomistajiksi sopimattomat ihmiset. On tosi paljon ihmisiä, joiden ei pitäisi hankkia koiraa ollenkaan. Liian monilta puuttuu halu koiran lenkitykseen, peruskoulutukseen, kunnolliseen ruokintaan ja muuhun huolenpitoon. Koirat on siis egonjatkeita. Tässä alkusyy ongelmiin.

Vierailija
114/336 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 151, katsoitko eilisen dokumentin? Eipä ole paljon kieltolistat Berliinissä auttaneet. Katukoirat eivät tähän liity (kuin ehkä siten, että kun koiran kanssa ei pärjätä se hylätään kadulle). Ihmettelen ihmisten ainaista kieltomentalitettia asiaan kuin asiaan.. Kaikki ongelmathan häviävät sillä että asiat kielletään lain voimalla.

Vierailija
115/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

170: rotikka ja dopperi eivät kuulu noihin vaarallisiin koiriin, koska niillä on palveluskoiratausta, jonka takia ne on koulutettavissa, niitä pystyy motivoimaan ja ne ovat miellyttämisenhaluisia. Niitä ei ole myöskään jalostettu hyökkäämään tappamistarkoituksessa kohteen kimppuun. 

Nuo tuomasi rotukuvaukset ovat suppeita ja osin virheellisiä, mutta jos mistään mitään tietää, dopperi kuulostaa noista vähiten vaaralliselta. 

Siinä dokumentissa uima-altaalla treenannutta koira oli koulutettu KAKSI vuotta ammattikouluttajien toimesta, siihen nähden sen suoritus ei häikäissyt. Ja koira tosiaan tarvitsi vesiterapiaa aggressionsa hillitsemiseksi. 

Olen ollut tekemisissä näiden taistelukoirien kanssa ja voin todeta niiden tosiaan olevan erittäin vaikeasti koulutettavia ja arvaamattomia. Tilastoista myös selviää näiden koirien vaarallisuus muihin rotuihin verrattuna

Vierailija
116/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 00:25"]

Minkä hiton takia ihminen on oppinu pitämään itteään jonain muita arvokkaampana, jumalan lahjana? Hirvein rotu mitä eläimistä löytyy.

Ärsytit koiraa - koira puri. Läpsit karhua perseelle - lähti henki. Oh my god, mitäs ryssit. Sellast se elämä on. Aina ei voi onnistua, joten opi virheistäs ja life goes on (paitsi jos oikeest kävit vittuileen sille karhulle metsässä).

[/quote]

Täällä on ollut nyt useampaakin kaltaistasi valopäätä kertomassa, miten on oma vika kun koira hyökkää. "Mitäs ärsytätte koiria".

Mitä vittua nyt oikeasti? Katsoitteko te edes kyseistä ohjelmaa?

Pieni koulutyttö SEISOI TIENPÄÄSSÄ JA ODOTTI KOULUTAKSIA. Minkä ihmeen järjen mukaan tämä on koiran ärsyttämistä? Tai kun nainen KÄVELI KAUPAN OVESTA ULOS? 

Sitäpaitsi, vaikka joku ihminen ärsyttäisikin koiraa, on koiran omistajan tehtävä lähteä pois tilanteesta/rauhoittaa koira. Ei kenenkään ihmisen tulisi joutua koiran _raatelemaksi_.

Jos minua joskus sattuu ärsyttämään joku koira, saanko minä mennä pahoinpitelemään tämän koiran? No en tietenkään. Miksi sitten minä saisin joutua raatelun uhriksi, jos ärsyttäisin koiraa?

Mutta niin, haluaisin kyllä kuulla teiltä että miten koulutaksin odottaminen tai kaupan ovesta kulkeminen on koiran ärsyttämistä?

Vierailija
117/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

172:

Karl Friedrich Louis Dobermann toimi 1800-luvun puolivälissä veronkantajana alueella joka vilisi maantierosvoja.  Hän tarvitsikin turvakseen valppaan, terävän ja puolustushaluisen koiran. Sivutoimenaan Karl Dobermann toimi kaupungin koirarankkurina, joten hän ryhtyi kehittämään suojelukoirarotua valikoimalla jalostukseen sopivia koiria kiinni ottamiensa koirien joukosta (mm. rottweilereitä, pinsereitä, tanskandoggia).

Alkuaikoina dobermannit olivat äärimmäisen teräviä ja halukkaita hyökkäämään kaiken liikkuvan kimppuun.

:)

Ja rotikat liitin kommenttiini, koska videoita oli myös rotikoista... 

Vierailija
118/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kommentin 170 kirjoittanut;

Kuinkahan paljon mainitsemasi yleisluonnehdinta Dogo Canariosta mahtaa auttaa MOT:ssa mainittua kahdeksanvuotiasta tyttöä, joka kärsii traumoista lopun ikäänsä? Tai hänen traumaattisia koulukavereitaan ja vanhempiaan? Ja taksikuskia?

Valitettavan usein tuntuu siltä, että kun ei asiasyitä löydetä, piiloudutaan ensyklopediaviisauden taakse.

Vierailija
119/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Käy kyllä kiinni, mutta ei tappaakseen, pitää myös yhteyden omistajaansa . Tässäpä se kriittinen ero. Puolustukseen käytettävän koiran on ehdottomasti kuunneltava omistajaansa kaikissa tilanteissa, myös niissä uhkaavissa puolustustilanteissa . Tämän takia dobberi ja rotikka on  helposti koulutettavissa täysin yhteiskuntakelpoiseksi ja turvalliseksi.

Taistelukoiran on toimittava itsenäisesti ja se pyrkii aina tappamaan vastustajansa, eikä siten ole millään tavalla omistajansa hallittavissa ollessaan taistelumoodissa. Koulutettavuus ei ole ollut taistelukoiralle oleellinen ominaisuus, siksi se onkin niin huono eikä sillä voida vaikuttaa aggressiivisuuten. 

Vierailija
120/336 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dobermannin omistajana voin sanoa, että tämä koirarotu imitoi omistajaansa kaikessa. Rakastaa omistajaansa yli kaiken ja ottaa omistajan reaktiot omikseen.

Oma koirani toimii kaverikoirana ja jäljestäjänä. Poikkeuksellisen rauhallinen ja dobiksi superajattelevainen koira. 

Välillä iltaisin/ öisin tulee kadulla vastaan känniääliö, joka alkaa yllyttämään koiraa. Kun itse puhun hunajaa ja kukkasia takaisin koira ei ärsyynny tapauksesta lainkaan. Jos korottaisin ääntäni koira peilaisi sen heti.

Dobermann on upea koira oikeissa käsissä ja minulla on ollut ja tulee olemaan niitä aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan