Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen hedelmällisyys EI romahda 35-vuotiaana.

Vierailija
29.12.2013 |

Uusien tutkimusten mukaan naisten hedelmällisyys ei romahda 35-vuotiaana. Neljä viidestä 35 vuotta täyttäneistä naisista tulee raskaaksi vuoden sisällä.

Uskomus yli 35-vuotiaiden huonoon hedelmällisyyteen perustuu 1600-1800 luvun ranskalaisiin kirkonkirjoihin. Ajalta, jolloin ei ollut antibiootteja, rokotteita eikä edes kunnollista ravintoa.

HS tänään.

Siinäpä teille, hedelmällisyysnatsit.

Kommentit (198)

Vierailija
81/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:34"]

Joo, mutta jos ihan mitä tahansa ongelmia hedelmöittymisessä ilmenee, on 37-vuotiaana vaikea aloittaa vuosien lapsettomuushoitoja tms. 

Voi näitä mummoäitejä :( Olen asunut Helsingissä koko elämäni enkä tunne tai tiedä yhtäkään yli 35-vuotiaana lapsensa saanutta. Ei kannata odotella siihen ikään "koska aikaa olisi". 

[/quote]

Et taida olla korkeasti koulutettu. Omassa tuttavapiirissä on saatu lapsia enemmän lähellä neljääkymppiä kuin kolmeakymppiä. Juurikin jäi kollega äitiyslomalle, kun sai esikoisen 39-vuotiaana. Sitä ennen toinen kollega sai 3. lapsensa 43-vuotiaana. Ei yhtään epätavallista akateemisissa piireissä.

Mummoäiti on muuten sellainen, joka tulee mummoksi, vaikka voisi itse vielä saada lapsia. Ja tietyissä piireissä saakin, on jopa nuorempia lapsia kuin omat lapsenlapset. Ällöttävää.

[/quote]

Onko sinusta siis täysin normaalia saada ensimmäinen lapsi 39-vuotiaana? 

[/quote]

On. Voisitko selittää, mikä siinä on epänormaalia?

Vierailija
82/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, et varmaan silti suosittelisi itsekään ketään jättämään esikoisen hankkimista noille vuosille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:34"]

29, et varmaan silti suosittelisi itsekään ketään jättämään esikoisen hankkimista noille vuosille?

[/quote]

Minulla ei ole tapana ohjeistaa ihmisiä lastenhankinnassa. Edelleen haluaisin kuulla, mitä epänormaalia asiassa on.

Vierailija
84/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:34"]

Joo, mutta jos ihan mitä tahansa ongelmia hedelmöittymisessä ilmenee, on 37-vuotiaana vaikea aloittaa vuosien lapsettomuushoitoja tms. 

Voi näitä mummoäitejä :( Olen asunut Helsingissä koko elämäni enkä tunne tai tiedä yhtäkään yli 35-vuotiaana lapsensa saanutta. Ei kannata odotella siihen ikään "koska aikaa olisi". 

[/quote]

Et taida olla korkeasti koulutettu. Omassa tuttavapiirissä on saatu lapsia enemmän lähellä neljääkymppiä kuin kolmeakymppiä. Juurikin jäi kollega äitiyslomalle, kun sai esikoisen 39-vuotiaana. Sitä ennen toinen kollega sai 3. lapsensa 43-vuotiaana. Ei yhtään epätavallista akateemisissa piireissä.

Mummoäiti on muuten sellainen, joka tulee mummoksi, vaikka voisi itse vielä saada lapsia. Ja tietyissä piireissä saakin, on jopa nuorempia lapsia kuin omat lapsenlapset. Ällöttävää.

[/quote]

Onko sinusta siis täysin normaalia saada ensimmäinen lapsi 39-vuotiaana? 

[/quote]

On. Voisitko selittää, mikä siinä on epänormaalia?

[/quote]

Se, että todella harva saa esikoista enää neljäkymppisenä. Keski-ikä on 28-29v. Valtaosan lapset ovat siis esiteinejä tuossa iässä. Onhan se ihan ok saada lapsi minkä ikäisenä vain, mutta ei se normaalia ole. Jos saa neljäkymppisenä lapsen, niin se kyllä yllättää ihmiset ihan eri tavalla kuin se, että saa kolmekymppisenä. Joten, ei se ihan normaalia ole.

Vierailija
85/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekä varmasti voi puhtaalla omallatunnolla kenellekään suositella lapsenteon jättämistä tuon ikäiseksi? Vai oikeastiko omalle tyttärellenne tai sukulaistytölle sanoisitte, että lapsi kannattaa hankkia nelikymppisenä?

Vierailija
86/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:13"]

Kaikki kaverini kahta lukuunottamatta saanneet ensimmäisen lapsensa yli 35v. Ja hyvin on mennyt, etenkin lasten kannalta. 35 vuoden mantran hokeminen *TODELLA* ärsyttää... ja kuvastaa hyvin suomalaisen itäblokkityylisen julkisen terveydenhuollon asenteita. Lääkärinä ymmärrän hedelmällisyyden biologiset realiteetit erittäin hyvin, mutta kun realiteetteja on muitakin: loppupäästä pidentynyt elinikä, jossa laspen saa kasvatettua oikeasti aikuiseksi (40+) vaikka itse olisi 40+ lapsen syntyessä; vanhempien korkeamman koulutuksen ja sen myötä sosioekonomsen aseman hyödyt lapsen kannalta; yksilölliset erot itsensä (terveyden, ulkonäön) hoitamisessa.... T.Lääkäritäti   

[/quote]

Mikä ihmeen "35 vuoden mantran hokeminen", kysehän on nimenomaan vain ja ainoastaan hedelmällisyyden biologisista realiteeteista, jotka kirjoitit ymmärtäväsi hyvin. Ei tuossa hs:n artikkelissa ollut ollenkaan kyse siitä, elävätkö ihmiset nykyään pidempään tai mikä olisi muun elämän kannalta hyvä aika perheen perustamiselle.

[/quote]

Tarkoitan juuri että tuo biologinen näkökulmaa ja 35v mantra (vieläpä negatiiviseen syyllistävään sävyyn) dominoi gyn-puolen ja sitä myöten myös muun lkt:n keskustelua lasten hankkimisasioissa. Jos itse olet alalla et voi väittää vastaan? Samat biologiset realiteetit vallitsee myös muissa länsimaissa, mutta keskustelun sävystä ja asenteesta naisia kohtaan puuttuu tämä tiety vivahde. Lisäksi ihmisten, myös omat, käytännön havainnot ympäristöstään eivät puhu sen puolesta että hedelmöittyminen <42v olisi niin vaikea (toki vaikeampaa kun 28v..). Viimeiseksi, myös lisääntymispuolen lääkäreiden tulisi valistetuksessaan huomioida yksittäisten elinten sijaan nainen ja ihminen, joka niitä elimiä kantaa. Tämä itsestäänselvyys ei riittävässä määrin julkisella puolella toteudu tietyn asennevamman vuoksi (poikkeuksia ON!), sori vaan. T.Lääkäritäti

Vierailija
87/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:36"]

Se, että todella harva saa esikoista enää neljäkymppisenä. Keski-ikä on 28-29v. Valtaosan lapset ovat siis esiteinejä tuossa iässä. Onhan se ihan ok saada lapsi minkä ikäisenä vain, mutta ei se normaalia ole. Jos saa neljäkymppisenä lapsen, niin se kyllä yllättää ihmiset ihan eri tavalla kuin se, että saa kolmekymppisenä. Joten, ei se ihan normaalia ole.

[/quote]

Se, että asia on harvinainen, ei tee siitä epänormaalia. Saimaannorpat vat harvinaisia, mutta täysin normaaleja. Eli selityksesi ontuu todella pahasti. Miten lapsensaaminen nelikymppisenä voi yllättää, mutta ei kolmekymppisenä?

Vierailija
88/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se todella erikoinen ratkaisu ja verrattavissa siihen, että saa lapsen 15-vuotiaana. Molemmat ratkaisut herättävät hieman... keskustelua kanssaihmisissä. 

Vierailija
89/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:44"]

No onhan se todella erikoinen ratkaisu ja verrattavissa siihen, että saa lapsen 15-vuotiaana. Molemmat ratkaisut herättävät hieman... keskustelua kanssaihmisissä. 

[/quote]

No ei ole. 15-vuotias lapsen saanut ja todennäköisesti hänen lapsensakin päätyvät lastensuojelun asiakkaaksi. Koulutus ja työllistyminen on heikkoa. Sen sijaan nelikymppisinä lapsensa saaneet ovat näitä korkealle koulutettuja ja hyvässä asemassa työelämässä olevia, kohtuullisen varakkaita naisia.

Vierailija
90/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosioekonominen kuilu näkyy tämän ketjun postauksissa ja varsinkin perusteluissa todella kauniisti! antaa wt-porukan mesota...

minulle terveiden, omilla munasoluillani hankittujen kaksosteni saaminen 41vuotiaana oli maailman luonnollisin ja kaunein tapahtuma. toki homma hoidettiin elegantisti rapakon takana. -ivf kaksosten äiti

Vierailija
91/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt 48, enkä todellakaan halua lisää lapsia. Mutta jos saisin niin ihan itse sen kasvattaisin niin kuin muutkin lapseni;)

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:42"]

Isoäitini on tehnyt neljä lasta yli 40-vuotiaana, viimeinen syntyi hänen ollessaan 48. Tuo viimeinen kyllä olikin sitten lähinnä isompien sisarusten kasvattama.

[/quote]

Vierailija
92/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut yhden lapsen 28-vuotiaana, toisen 35-vuotiaana ja kolmannen 38-vuotiaana. Mitään ongelmaa raskaaksi tulossa ei ole ollut yhdelläkään kerralla. Kukaan ei ole myöskään päin naamaa tullut sanomaan, että olen saanut lapseni väärän ikäisenä.

Vierailija
93/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:49"]

sosioekonominen kuilu näkyy tämän ketjun postauksissa ja varsinkin perusteluissa todella kauniisti! antaa wt-porukan mesota...

minulle terveiden, omilla munasoluillani hankittujen kaksosteni saaminen 41vuotiaana oli maailman luonnollisin ja kaunein tapahtuma. toki homma hoidettiin elegantisti rapakon takana. -ivf kaksosten äiti

[/quote]

Olen itse kätilö ja terveystieteiden maisteri. Se siitä wt-vastarinnasta..

Vierailija
94/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:49"]

[/quote]

Olen itse kätilö ja terveystieteiden maisteri. Se siitä wt-vastarinnasta..

[/quote]

Eli tarvitsit lapsettomuushoitoja raskautuaksesi tuossa iässä? Ja silti suosittelisit lykkäämään lastenteon tuohon ikään?

Vierailija
95/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 13:48"]

Jos joku alkaa väsäämään ekaa vauvaa 40v. ja ei tule raskaaksi helposti tai ollenkaan niin ehkä tämä ei olisi tullut raskaaksi 25- vuotiaanakaan. Ehkä yksilötasolla se ikä ei olekaan ratkaiseva koska monet tulevat raskaaksi " kun vain näkevät munan" oli ikä 20 tai 40v.

Itse olen tullut raskaaksi molemmilla kerroilla vasta 2 vuoden yrittämisen jälkeen. Ja ekalla kerralla ikää oli 25v. ja toisella 30v.

[/quote]

Aivan. Itsellä vaikeuksia jo 22v. Keskenmenoja viisi, viimeisin 42vuotiaana. Kolme lasta kuitenkin, onneksi. Enää mietin sopivaa ehkäisyä vaihdevuosia odotellessa.

Vierailija
96/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö ja tervhuollon maisteri: hienosta koulutuksestasi huolimatta näytät silti omaksuneen suomalaisen julkiterveydenhuollon asennevamman. Oletko tehnyt sen tietoisesti vai oletko aivopesun uhri, kykenemätön itsenäiseen ajatteluun kuten valitettavan moni sairaanhoitaja vaikka voissa paistais?

Vierailija
97/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset elävät yhä pidempään ja yhä terveempinä. Mutta miten muutos on vaikuttanut naisten hedelmällisyyteen? Asiantuntijoiden mukaan ei mitenkään.

Naisten hedelmällisyys on puheenaihe, jossa fakta ja fiktio sekoittuvat suloisesti keskenään.

Harhaluulo naisten iänkaikkisesta hedelmällisyydestä leviää ja usein kuvitellaan, että lapsettomuushoidoilla voidaan hoitaa loputtomiin iän mukanaan tuomaa hedelmällisyyden hiipumista.

Media hämmentää lisää soppaa uutisoidessaan lähes 50-vuotiaan julkkiksen raskaudesta.

On harhaluulo, että nainen on iänkaikkisesti hedelmällinen.”

HYKS:in Naistenklinikan osaston ylilääkäri ja Helsingin yliopiston professori Aila Tiitinen oikoo virheellisiä käsityksiä. Hän sanoo, etteivät lehdistä luetut haastattelut kerro välttämättä koko totuutta.

– Kun lähes 50-vuotias nainen on raskaana ja saa kaksoset, on selvää, ettei hän olisi tullut raskaaksi ilman apua, vaikkei hän sitä erikseen mainitsekaan.

Yleensä hoidossa on Tiitisen mukaan silloin käytetty nuoren naisen lahjoittamia munasoluja.

HEDELMÄLLISYYTTÄ HEIKENTÄVIÄ ELÄMÄNTAPATEKIJÖITÄ

ali- tai ylipaino

pakonomainen liiallinen liikunta

sukupuoliteitse tarttuvat tulehdukset

tupakointi

päihteiden käyttö

runsas kahvinjuonti

epäterveellinen ravinto

stressi

Ympäristötekijöiden vaikutuksesta tiedetään toistaiseksi aika vähän, mutta niiden on arveltu olevan tärkeitä syitä miehen siittiölukujen alenemiseen.

Lähde: Professori Aila Tiitinen

– Limakalvo reagoi hormonille ja pysyy toimintakykyisenä vaikka 70-vuotiaaksi, mutta raskaus ei ole riskitön, hän huomauttaa.

Koeputkihedelmöityshoidossa naisen oma munasolu tai lahjoitettu munasolu voidaan siis siirtää naisen kohtuun ja raskaus on mahdollinen.

– Hoitotulokset lahjamunasolua käytettäessä ovat olleet jopa parempia kuin omia munasoluja käytettäessä.

Silti hoitoon liittyy ongelmiakin.

– Pitää miettiä, kuka maksaa hoidot. Hoitoihin ovat tähän mennessä olleet oikeutettuja tahattomasti hedelmättömäksi todetut naiset.

Hoitotulokset lahja-munasolua käytettäessä ovat olleet jopa parempia.”

Tiitinen nostaa esille myös muita ongelmia.

Munasolujen luovuttajista on Suomessa pulaa, ja lahjamunasolua odottavien jonot ovat pitkät.

– Biologinen lapsi näyttäisi olevan useimmille edelleen tärkeä. Luovuttajat käyvät läpi testit ja hormonihoidot, joten prosessi vaatii sitoutumista kaikilta osapuolilta.

Tiitinen toteaa myös, että elimien ja kudoksien lääketieteellistä käyttöä säätelevät useat lait muun muassa hedelmöityshoitolaki ja kudoslaki.

Työssään Aila Tiitinen tapaa potilaita laidasta laitaan. Samaan aikaan vastaanotolla saattaa istua nelikymppinen nainen, joka vasta harkitsee lapsen tekoa ja vastaavasti nainen, joka jo alkaa toivoa lapsenlapsia, eikä ajattele enää tarvitsevansa raskaudenehkäisyä.

Haasteita tuovat potilaiden ymmärrys ja etukäteistieto endokrinologiasta, fysiologiasta ja anatomiasta. Potilaiden taustat, kuten ikä, koulutus, kotimaa ja kieliongelmat vaikuttavat paljonkin siihen, mistä lähtökohdista yhteistyö aloitetaan.

Tiitinen kertoo, että terminologia tuottaa hankaluuksia potilaille, mutta aina ei osalla tulkeistakaan ole alan sanasto hallussa.

Yksi yleisistä harhaluuloista on hormonaalisten ehkäisypillerien vaikutus hedelmällisyyteen.

Hormonaalista ehkäisyä pelätään Tiitisen mukaan turhaan.

– Hormonaalinen ehkäisy ei pitkäänkään käytettynä heikennä hedelmällisyyttä, pikemminkin sillä on hedelmällisyyttä säilyttäviä vaikutuksia, professori sanoo.

– Toki on muistettava että ikää kertyy koko ajan, ja sillä on vaikutusta, hän jatkaa.

MILLOIN ON VIIMEINEN HETKI HANKKIA LAPSIA?

Helsingin yliopiston lisääntymislääketieteen professori Aila Tiitisen mukaan täsmällistä vastausta on vaikea antaa.

Hedelmäisin nainen on 20–25-ikäisenä. Menopaussi alkaa osalla naisista ennen kuin nämä ehtivät täyttää 40 vuotta, mutta toiset lähentelevät kuuttakymppiä saadessaan viimeiset kuukautiset.

Jos naisen vaihdevuodet alkavat viisikymppisenä, hän voi tulla luonnollisesti raskaaksi vielä 40-vuotiaana.

Jos vaihdevuodet puolestaan alkavat jo 45-vuotiaana, on epätodennäköisempää, että nainen tulee raskaaksi enää nelikymppisenä.

– Ongelmana ovat munasolut, ne eivät uusiudu. Joka kuukautiskierto munasarjoissa tuhoutuu jopa useita satoja munasoluja. Vain yksi kypsyy. Munasolujen loppuessa tulevat vaihdevuodet. Limakalvot pysyvät toimivina pitkään, jos estrogeenia annetaan lääkkeenä siinä vaiheessa kun munasarjat eivät itse tuota estradiolia.

Vaihdevuodet alkavat – ja ovat alkaneet keskimäärin 51-vuotiaana.

– Munasolujen laatu heikkenee jo huomattavasti aiemmin ennen kuin kuukautiset loppuvat. Mitä iäkkäämpi nainen ja munasolut ovat, sitä suuremmat ovat riskit. Keskenmenoriski kohoaa, samoin lapsen kromosomihäiriön riski nousee. Toki raskauden riskitkin lisääntyvät naisen iän myötä.

Tiitinen tietää tapauksia, joissa vaihdevuosi-ikäinen, hormonikorvaushoitoa saanut nainen tulee raskaaksi.

– Kautta historian on ollut tällaisia tapauksia. Saahan joku lottovoitonkin, vaikka todennäköisyys on häviävän pieni.

Vaikka omien munasolujen kypsyminen olisi loppunut, lahjamunasoluilla ja koeputkihedelmöityksellä iäkkäänkin naisen raskaus on mahdollinen.

Vierailija
98/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 14:59"]

Kätilö ja tervhuollon maisteri: hienosta koulutuksestasi huolimatta näytät silti omaksuneen suomalaisen julkiterveydenhuollon asennevamman. Oletko tehnyt sen tietoisesti vai oletko aivopesun uhri, kykenemätön itsenäiseen ajatteluun kuten valitettavan moni sairaanhoitaja vaikka voissa paistais?

[/quote]

Terveydenhuollon maisteri? Et taida itse olla akateeminen, kun et tiedä että mitään huollon maisteria ei ole olemassakaan.

Vierailija
99/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lapseni 32v, 33v, 35v ja 37v. Ekaa yritettiin 1½v, tokaa ½v, kolmatta 1kk ja neljäs oli vahinko. Lasten syntymän aikaan asuttiin Kruununhaassa, ja neuvolassa kerrottiin, että alueen synnyttäjien keski-ikä on 39v. Olin siis siellä sarjassa nuoret äidit. Johonkin tutkimukseen oli tarvittu alle 25v synnyttäjiä. Niitä oli alueelat löytynyt 2.

Vierailija
100/198 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjien keski-ikä, 28 vuotta, on liian korkea, sanoo sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä (kesk.).

Hän suosittelee, että nuoret ryhtyivät lisääntymään jo opiskeluaikana.

Yksi kannustus tähän suuntaan on ilmainen päivähoito opiskelijoiden lapsille. Päähanke on kuitenkin vasta vireillä: sosiaaliturvakomitea on määrätty osana sosiaaliturvauudistusta miettimään keinoja, jotka kannustaisivat opiskelijoita perustamaan perheitä.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/05/09/hyssala-opiskelijat-lapsentekoon/200812745/139

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi