Koulu-uinti tyttöjen kuukautisten aikaan. Pitääkö opettajalle
laittaa joku lappu ettei voi nyt osallistua, vai riittääkö että tyttö itse ilmoittaa ettei voi nyt osallistua uintiin?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastin lapsena ja nuorena kilpauintia ja kertaakaan kukaan tyttö ryhmästäni ei ollut poissa kuukautisten takia. Tiedättekö miksi? No siksi, että kaikki oppivat käyttämään tamponia heti ensimmäisistä kuukautisista alkaen, koska se nyt oli vähän pakko, koska valmentajat eivät hyväksyneet sluibailua viikon ajan joka kuukausi. Anatomisesti tamponin käyttö on ongelma vain aniharvalle tytölle.
Mitä luulet, olisiko kilpauintiryhmällä ja koulun pakkoliikunnalla ihan pikkiriikkinen ero?
Luuletko, että kilpauintia harrastavilla tytöillä ja muilla tytöillä on alapään anatomiassa jotain eroja?
Tamponit eivät sovi kaikille, ja ne joille ne eivät sovi eivät kai sitten harrasta kilpauintia. Koulun liikuntaryhmässä sen sijaan voi olla paljonkin tyttöjä joille tamponi ei sovi. Suurin osa yläasteikäisistä on vielä neitsyitä, ja immenkalvo voi tehdä tamponin asettamisen kivuliaaksi. Osalla limakalvot kuivuvat tamponien takia ja osalla taas on taipumusta TSS:ään. Ja osa vain ei yksinkertaisesti ole opetellut käyttämään tamponeja, eikä koulu voi velvoittaa heitä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastin lapsena ja nuorena kilpauintia ja kertaakaan kukaan tyttö ryhmästäni ei ollut poissa kuukautisten takia. Tiedättekö miksi? No siksi, että kaikki oppivat käyttämään tamponia heti ensimmäisistä kuukautisista alkaen, koska se nyt oli vähän pakko, koska valmentajat eivät hyväksyneet sluibailua viikon ajan joka kuukausi. Anatomisesti tamponin käyttö on ongelma vain aniharvalle tytölle.
Mitä luulet, olisiko kilpauintiryhmällä ja koulun pakkoliikunnalla ihan pikkiriikkinen ero?
Luuletko, että kilpauintia harrastavilla tytöillä ja muilla tytöillä on alapään anatomiassa jotain eroja?
Tuskinpa, mutta kilpauintia harrastavilla ei, kuten mainitsit, ole muuta vaihtoehtoa, jos haluaa harrastaa. Pakkouintia varten sen sijaan ei ehkä ole mielenkiintoa opetella käyttämään tamponeja, tai vaikka muuten käyttäisi, ei ehkä luota niihin tarpeeksi, tai sitten jo ihan se muiden kanssa peseytyminen on kynnyskyymys.
Minkä hemmetin takia yläasteellakin vielä pitää käydä uimassa, eikö uimataito ole hankittu jo ala-asteella?
Vierailija kirjoitti:
Minkä hemmetin takia yläasteellakin vielä pitää käydä uimassa, eikö uimataito ole hankittu jo ala-asteella?
Juoksemaankin moni oppi 1-vuotiaana, ja silti sitäkin tehdään liikuntatunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten menkat estää uinnin?
Tulehdusriski, verta valuu altaaseen jos ei tamponia ja tamponi imee altaan vettä vieden bakteereja altaasta emättimeen. Jotkut eivät edes käytä tamponeja. Esimerkiksi minun tytölle hyvin vastenmielinen idea.
Olen aina saanut peruskoulun uimahallikäynneistä vapaata kun sanoin, että kuukautiset. Ei se opettaja (tai edes koululääkäri) voi tietää tytön kuukautiskierron pituutta.
Teinitytöillä on usein epäsäännölliset kuukautiset, jotka sitten vakiintuvat säännöllisiksi kun ikää tulee lisää. Joillakin naisilla kuukautiset ovat epäsäännölliset 40 vuotta putkeen (eli murrosiästä aina vaihdevuosiin asti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksemaankin moni oppi 1-vuotiaana, ja silti sitäkin tehdään liikuntatunneilla.
Juostessa ei tarvitse olla alasti tai vähissä vaatteissa muiden nähden. Juostessa pieni ohivuoto ei leviä näkyvästi kentälle.
Meillä tyttö sai jäädä pois koska ei halua olla suihkussa ja pukuhuoneessa alasti muiden kanssa. Täällä uintia on pari kertaa vuodessa ja tunnit sai suorittaa koululla tehtäviä tehden. Varmasti jäisi pois erityisesti kuukautisten takia ja pyytäisi laittamaan opelle viestiä.
Mikään tamponi ei riitä, jos vuotaa runsaasti. Siihen auttaa vain pillerit ja kenenkään ei ole pakko hankkia hormonipillereitä jonkun koulu-uinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö sai jäädä pois koska ei halua olla suihkussa ja pukuhuoneessa alasti muiden kanssa. Täällä uintia on pari kertaa vuodessa ja tunnit sai suorittaa koululla tehtäviä tehden. Varmasti jäisi pois erityisesti kuukautisten takia ja pyytäisi laittamaan opelle viestiä.
Eikö tyttö käy liikuntatunneilla lainkaan? Meillä liikuntatuntien jälkeen käydään aina suihkussa.
Itse en koskaan lintsannut, joten opettaja uskoi minua kyllä, kun kerran sattui menkat uintikerran aikaan. Ei tarvinnut laskea pöksyjä eikä vanhempien kirjoitella lappuja. Olin aina hieman pyöreä, mutta en koskaan hävennyt itseäni. Uinti ei ollut mikään ongelma edes poikien nähden, ja olin varmaan ainut joka kävi suihkussa liikuntatunnin jälkeen yläasteella. Mikä ihme tuon oudon häpeän aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tyttö käy liikuntatunneilla lainkaan? Meillä liikuntatuntien jälkeen käydään aina suihkussa.
Tietysti käy. Täällä saa käydä suihkussa jos haluaa. Kaikilla pitää olla vähintään pikkupyyhe kainalopesua varten ja sen voi tehdä lavuaarin päällä vessassa.
Liikunta nyt on muutenkin niin turha aine jatkon kannalta, ettei haittaa vaikka arvosana putoaisi uinnin skippaamisen takia kokonaisen numeron.
jännä että aina puolella luokalla kuukautiset kun uintia tiedossa, ja kun muuttuukin parilla viikolla niin muuttuu myös kuukautisten ajankohta.
t.ope.
Vierailija kirjoitti:
Menee ap:n kysymyksen ohi, en tiedä nykykäytännöstä, mutta 90-luvulla meidän liikunnanopettaja käski vessaan NÄYTTÄMÄÄN jos vetosi kuukautisiin uintipäivänä. Siis kuukautissuojaa, ei alapäätä (naisopettaja). En tiedä kuinka yleistä oli, mutta olen vieressä ollut kuulemassa kun näin kävi. Tosin kysellä tytöllä taisi olla rättipäivät sopivasti aina kun oltiin uimassa.
Itse saattaisin kysyä suoraan koulusta millainen käytäntö olisi paras ap:n tapauksessa.
Oliko tää mahdollisesti Pieksämäellä tämä tapaus? Täällä ainakin kiertää sitkeänä tämä huhu omilta yläkouluajoiltani (olen synt 1982)
Vierailija kirjoitti:
Tästä samasta asiastahan oli jo yksi ketju, miksi vielä uusi?
Vähän aiheen vierestä, mutta miten suhtautua, kun joissain koulussa ainakin alakoulun puolella liikunnassa ovat tytöt ja pojat yhdessä ja opettajana mahdollisesti mies. Ei ole varmaan joillekin viides-kuudesluokkalaisille tytöille kovin helppo mennä miesopelle sanomaan, että nyt ei uinti käy. Fiksu mies ymmärtää tästäkin nolostelevia tyttöjä, mutta tollo vaatii kovaan ääneen koko remmin kuullen tarkan selityksen. En haluaisi olla 'tyttöjen housuissa'.
Murrosikäisillä pojilla kun tuo alasti oleminen ja kireissä uikkareissa on niin paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten menkat estää uinnin?
Tulehdusriski, verta valuu altaaseen jos ei tamponia ja tamponi imee altaan vettä vieden bakteereja altaasta emättimeen. Jotkut eivät edes käytä tamponeja. Esimerkiksi minun tytölle hyvin vastenmielinen idea.
Yleensä uimahalleissa vesi on joko kloorattua tai otsonoitua. Toki kannattaa vaihtaa puhdas tamppooni heti uinnin jälkeen.
Suoraan sanottuna en ymmärrä miksi tästä pitää stressata. Jos opettaja ei usko, niin se on vähän niin kuin voi voi. Mä en transpoikana käynyt yhdelläkään liikuntatunnilla murrosiän alettua ja kummasti mulla on nyt maisterin tutkinto ja työpaikka, vaikka liikunta oli juuri ja juuri 5. Liikunnanopettajanikin, jonka mukaan musta ei tulisi mitään, on nyt kuollut, että paremmin mulla menee kuin hänellä.
Luuletko, että koulu voi pakottaa oppilaita minkään tietyn kuukautissuojan käyttäjiksi, vaikka uintivalmentaja niin tekisikin?