Koulu-uinti tyttöjen kuukautisten aikaan. Pitääkö opettajalle
laittaa joku lappu ettei voi nyt osallistua, vai riittääkö että tyttö itse ilmoittaa ettei voi nyt osallistua uintiin?
Kommentit (96)
Laita lappu, kun on tyttö kyseessä. Poikien kuukautisten aikaan ei sitten tarvitse.
Koulusta muistan tuon evoluution liittyneen teoriaan, jonka mukaan mies voi lähteä metsälle huolettomin mielin, kun perheen naisilla on kuukautiset. Ei saata vieras mies perheen naisia raskaaksi.
Ai. Ja toisaalta jotkut muinaise naiset käsittääkseni joutuivat vetäytymään leiristä loitommalle kuukautisten aikaan. Veri houkuttelee petoja. Kätevää, jos ei oo tarvinnu yksin olla. Ihan sohvanpohjalta tulee tää.
Jep, meillä ainakin opettaja käskee todistamaan, jos ei oo lappua. Eli se sanoo näytä
Laita lappu varmuuden vuoksi. Itselläni oli yläasteella usein kuukautiset juuri uintikerroilla ja onnekseni oli opettaja joka ei hirveästi kysellyt mutta voi johtua siitä että järjestin korvaavan liikunnan itse.
Pahin oli kun atopiani leimahti yksi talvi todella pahaksi ja lääkäri kielsi kokonaan "hiki"liikunnan koska hien suola sai ihon ärsyyntymään todella pahasti, siinä oli sitten itsellä miettimistä että miten voin korvata kaikki liikunta tunnit. Onneksi löytyi jooga videoita kotoa, muut liikuivat salissa ja minä olin välinevaraston puolella.
No mitäs sitten, jos menkat alkaa uintipäivänä jo kotoa lähdettyä?
Kaikista helpointa on liikunnanopettajan tehdä niinkuin meidän liikunnanopettaja aikoinaan teki. Taulukolle vaan oppilaiden nimet ja merkki ylös koska kukkin tyttö on ollut kuukautisten vrjolla uimasta pois. Kenenkään kuukautiset ei kestä kahta viikkoa.
Vierestä seuranneena (en ole opettaja) voin sanoa että suurin osa näistä kasi-ysiluokkalaisten tyttöjen yrityksistä olla uimasta pois on tekosyitä.
Menee tukka ja meikit. Täällä opettaja järjestää uimasta pois oleville kuntopiiriä yms mikä on ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"]Kaikista helpointa on liikunnanopettajan tehdä niinkuin meidän liikunnanopettaja aikoinaan teki. Taulukolle vaan oppilaiden nimet ja merkki ylös koska kukkin tyttö on ollut kuukautisten vrjolla uimasta pois. Kenenkään kuukautiset ei kestä kahta viikkoa.
[/quote]
Hah hah! Joillain kestää jopa pari kuukautta. Tai on kuukautiset todella tiuhaan. Katsos kun naiset ovat erilaisia. Teini-iässä varsinkin monella on kuukautiset päin prinkkalaa. Jotkut joutuu jopa ottaa pillereitä siitä syystä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:58"]Ei nykyään tarvi, huhhuh.
[/quote]
Pääsin keväällä yläasteelta, ja ainakaan sillon vielä ope ei uskonut pelkän opilaan sanaan...
Mä olen laittanut opelle wilmaan viestin, jos on ollut kuukautiset uintipäivänä.
Meillä kuukautiset eivät olleet syy olla pois uinnista. Ja tosiaan, tämä siis 70-80-luvulla. Siihen aikaan ei ollut tamponit kovinkaan tunnettuja, ainakaan koko kaveripiirini ei niitä kotoaan saanut.
Kuukautisten aikaan oli aivan kamalaa olla mukana, varsinkin kun luokan pojatkin olivat uinnissa mukana. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että piti olla koko päivä pois koulusta mikä oli tosi ikävää jos oli koepäivä. Näin siis pakotettiin tytöt pois koulusta milloin milläkin syyllä: migreeni oli paljon käytetty. Liikunnanope oli samalla luokanvalvoja, joka ei hyväksynyt koulussa oloa jos ei ollut liikuntatunneilla.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:53"]
Vierestä seuranneena (en ole opettaja) voin sanoa että suurin osa näistä kasi-ysiluokkalaisten tyttöjen yrityksistä olla uimasta pois on tekosyitä.
Menee tukka ja meikit. Täällä opettaja järjestää uimasta pois oleville kuntopiiriä yms mikä on ihan oikein.
[/quote]
Ai menee tukka ja meikit? Minä olin rankasti kiusattu yläasteella ja todella epävarma vartalostani, viimeisenä tulisi mieleen että alkaisin esittelemään sitä uimapuvussa niiden hyeenojen keskellä. En edes ollut ylipainoinen, mutta silti epäasiallista kommenttia tuli jo ihan uimatuntien ulkopuolellakin jatkuvasti. Ja sama juttu monella muulla uimatta olleella, olivat vain todella epävarmoja vartalostaan ja sen esillepano aiheuttaa suorastaan paniikkikohtauksen. En nykypäivänäkään pysty menemään esimerkiksi rannalle uimapuvussa, kun hävettää niin paljon.
Että sellaista teinipissisten laiskuutta ja omahyväisyyttä. Toivon todella, että se liikunnanopettaja, joka yritti "menkkalapusta" huolimatta saada minua riisuutumaan, on tyytyväinen itseensä. Onneksi lopulta jätin tulematta tunneille kokonaan, joten ei tarvinnut edes sitä menkkavaletta kertoa.
Tytön oma ilmoitus riittää. Tietenkin.
Riippuu opesta, liikunnanopeissa on paljon todella ilkeitä nöyryyttäjiä, joten eivät usko oppilaan sanaa. Koulu-uinti pitäisi olla vapaaehtoista murrosikäiselle, voi olla varsin kamala kokemus esim. jollekin kiustaulle tai lihavalle teinille. Kuka teistä menisi työkavereiden kanssa uimahalliin uimaan??? Kaiken huippu kun opet itse ei todellakaan mene uimaan vaan ovat täysissä pukeissa altaan reunalla!!
Näyttää nyt siltä että mun menkat taas alkaa. Ja mulla on koulu uinti nyt loppu viikosta. Meitin nyt sitä että oon käyttäny tamponia joo mutta en koskaan sillon kun oon uinu. Tässä on pari kysymystä johon kaipaisin vastausta. Imeekö tamponi sen klooriveden? Riittääkö jos vaan sanoo opettajalle ettei pääse, en haluis äidille sanoo että laittas wilma viestiä. Mulla ois kyllä kuukuppikin oon pari kertaa koittanut laittaa sitä mutta en oikein osaa vielä, jos vaan on niin vinkkejä vois kertoa. Omasta mielestä tuntuis mukavammalta mennä kuukupilla koska se ei ainakaan imis sitä vettä itseensä. En millään haluis jäähä pois uinnista koska en haluu että se vaikuttaa mun numeroon. En mitenkään erityisesti tykkää koulu uinnista mutta silti en viittis jäähä poiskaan. Oon stressanu koulu uinteja siitä asti nyt kun taas uusi lukuvuosi alko ois kiva ku joku osais auttaa. En ees ennää pysty ajattelemaan ku vaan niitä koulu uintejaterv. 14v
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 15:42"]
En tiedä miten nykyisin, mutta mun yläasteaikana 90-luvun ja 2000-luvun vaihteessa opettaja uskoi kun oppilas sanoi, lappua ei tarvinnut. Enkä kyllä ymmärrä miten se vanhempi voisi todistaa lapsella olevan kuukautiset muuta kuin kysymällä lapselta ja uskomalla.
[/quote]
Itse tein tuota teininä, nyt olen itse ope ja nykyään vaadin aina lapun. :D
Meidän koulussa tuo lappukäytäntö tuli pari vuotta sitten, siinä kohtaa menkat väheni alle puoleen :D