Koulu-uinti tyttöjen kuukautisten aikaan. Pitääkö opettajalle
laittaa joku lappu ettei voi nyt osallistua, vai riittääkö että tyttö itse ilmoittaa ettei voi nyt osallistua uintiin?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten menkat estää uinnin?
Tulehdusriski, verta valuu altaaseen jos ei tamponia ja tamponi imee altaan vettä vieden bakteereja altaasta emättimeen. Jotkut eivät edes käytä tamponeja. Esimerkiksi minun tytölle hyvin vastenmielinen idea.
Yleensä uimahalleissa vesi on joko kloorattua tai otsonoitua. Toki kannattaa vaihtaa puhdas tamppooni heti uinnin jälkeen.
Ja kloori on hyväksi emättimessä?
MInä en kehdannut kertoa äidilleni kuukautisten alkamisesta ja sinnittelin vessapaperi pöksyissä vuosia. En todellakaan pyytänyt häneltä lupalappua, eikä minulla ollut tamponeja. Liikunnanopettajalle sanoin menkkojen alkaneen sinä päivänä, meni läpi tai ei. Uinnista pidin kyllä, kun teini-iässä vihdoin opin (kaikki eivät osaa uida ennen kouluikää).
Meillä jos sano opelle että ei pysty vaikka olla koulu uinnissa niin pojat heti halus ruveta seurustelemaan
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tarvinut muuta kuin itse sanoa.
Näin oli 60-luvulla omassa koulussani, joten en yhtään ymmärrä, miksi pitäisi vanhempien edes tietää tyttärensä menkoista.
Oman tyttäreni koulussa 80-90 luvuilla ei myöskään mitään lappuja kirjoiteltu.T.mummeli
Tyttäreni kertoi että kolmannes luokan pojista oli väittänyt uintipäivänä että on menkat. Hänellä alkoi juuri uintipäivän (ei ekat) ja laittoi mulle viestiä maha kipuun ja lääkkeeseen liittyen. Kysyin pitääkö opelle laittaa jotain viestiä niin vastaus oli "hä, miks?" ja kun kysyin että voitko mennä uimaan niin "terkkarilta saa tamponin".
Mutta siis, jos lapseni ei uisi menkkojen vuoksi, laittaisin siitä Wilma-viestin lapsen luvalla ennakkoon, koska ei varmasti haluaisi tehdä asiasta selkoa luokan kuullen ja jännittäisi tulisiko sopivaa tilannetta puhua open kanssa. Varmaan siksi valitsikin tamponin, vähemmän kiusallista hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten menkat estää uinnin?
Tulehdusriski, verta valuu altaaseen jos ei tamponia ja tamponi imee altaan vettä vieden bakteereja altaasta emättimeen. Jotkut eivät edes käytä tamponeja. Esimerkiksi minun tytölle hyvin vastenmielinen idea.
Yleensä uimahalleissa vesi on joko kloorattua tai otsonoitua. Toki kannattaa vaihtaa puhdas tamppooni heti uinnin jälkeen.
Ja kloori on hyväksi emättimessä?
Meneehän sitä emättimeen ilman menkkoja ja tamponejakin.
Naaraat, joilla jo on kuukautiset, eivät enää ole tyttöjä, vaan he ovat neitosia, nuoria naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tarvinut muuta kuin itse sanoa.
Näin oli 60-luvulla omassa koulussani, joten en yhtään ymmärrä, miksi pitäisi vanhempien edes tietää tyttärensä menkoista.
Oman tyttäreni koulussa 80-90 luvuilla ei myöskään mitään lappuja kirjoiteltu.T.mummeli
Mä taas en ymmärrä miksi ei pitäisi tietää. Menkat voi alkaa jo hyvän matkaa alakoulun puolella, miksi se olisi asia jossa lapsi ei saisi tukeutua vanhempiin? Siihen liittyy kuitenkin tarvikehankintoja, mahdollisesti tahroja, kipua, lääkitsemistä, ruokahalun muutosta. Yhtä järkevää jos lapsen pitäisi yrittää piilottaa nuhansa vanhemmilta. Miksi?
Ja tietysti olisi kiva jos opet voisivat uskoa aina oppilaiden omat poissaolo- ja osallistumattomuusselitykset, mutta koska tosiasia on että niitä käytettäisiin valtavasti väärin, niin siksi.
Naaraat, joilla jo on kuukautiset, eivät enää ole tyttöjä, vaan he ovat neitosia, nuoria naisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin lapun lapsen mukaan. Olen opettanut yläkoulussa liikuntaa ja ainakin näillä yläkouluikäisillä oli sattumalta noin kolmasosalla ryhmästä kuukautiset aina uintituntien aikaan, joka kerta. Sen verran hankaluuksia tuotti tekemisen järjestäminen näille oppilaille, että oli pakko ruveta vaatimaan muuta kontrollia kuin lapsen oma sana. Ja uinnnin opettaminen on opetussuunnitelmassa pakollisena, joten pakko ne uintitunnit on pitää, vaikka välillä tuntui, että ei olisi kannattanut... Syy uintivastaisuuteen varmaan oli oman naisellistuvan vartalon häpeily. Keskustelu asiasta ei auttanut, ei myöskään se, että aina mentiin uimaan ilman poikia, vaikka siitä ylimääräisiä kuljetuskuluja tulikin.
lapsen.....
Lapsilla ei ole kuukautisia, vaan nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
kuka sekopää tekee samasta aiheesta kaksi aloitusta samasta aiheesta ja samana päivänä....
Tämä kaakattaja pyrkii sekoittamaan käsitteitä otsikkonsa avulla, jossa asettaa käsitteen "tyttö", eli tyttölapsi, tarkoittamaan seksuaalisesti kypsää naarasta.
Menkat tai ei,mutta jos ei pysty osallistumaan johonkin niin vanhemmalta ilmoitus. Ei kai siihen syytä tarvita??? Lapsellani oli revähdysvamma ja laitoin kouluun viestin, että lääkäriltä kielto osallistua mihinkään liikunnalliseen pariin viikkoon, vaikkei se ulospäin näkynyt. Ja jos ei olisi opettaja uskonut,olisin sitten antanut lapsen olla kotona liikunta tuntien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin lapun lapsen mukaan. Olen opettanut yläkoulussa liikuntaa ja ainakin näillä yläkouluikäisillä oli sattumalta noin kolmasosalla ryhmästä kuukautiset aina uintituntien aikaan, joka kerta. Sen verran hankaluuksia tuotti tekemisen järjestäminen näille oppilaille, että oli pakko ruveta vaatimaan muuta kontrollia kuin lapsen oma sana. Ja uinnnin opettaminen on opetussuunnitelmassa pakollisena, joten pakko ne uintitunnit on pitää, vaikka välillä tuntui, että ei olisi kannattanut... Syy uintivastaisuuteen varmaan oli oman naisellistuvan vartalon häpeily. Keskustelu asiasta ei auttanut, ei myöskään se, että aina mentiin uimaan ilman poikia, vaikka siitä ylimääräisiä kuljetuskuluja tulikin.
lapsen.....
Minun lapseni on minulle lapsi ihan iästä riippumatta, ja 9-11-vuotias jolla on menkat on lapsi myös muille täyspäisille. Toki jos kielioppinillittää niin voisi käyttää possessiivisuffiksia (lapseNI) mutta puhekielessä "soitin lapsen opelle" on vanhemmalle ihan pätevä ilmaus vaikka lapsi olisikin 13v.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kertoi että kolmannes luokan pojista oli väittänyt uintipäivänä että on menkat. Hänellä alkoi juuri uintipäivän (ei ekat) ja laittoi mulle viestiä maha kipuun ja lääkkeeseen liittyen. Kysyin pitääkö opelle laittaa jotain viestiä niin vastaus oli "hä, miks?" ja kun kysyin että voitko mennä uimaan niin "terkkarilta saa tamponin".
Mutta siis, jos lapseni ei uisi menkkojen vuoksi, laittaisin siitä Wilma-viestin lapsen luvalla ennakkoon, koska ei varmasti haluaisi tehdä asiasta selkoa luokan kuullen ja jännittäisi tulisiko sopivaa tilannetta puhua open kanssa. Varmaan siksi valitsikin tamponin, vähemmän kiusallista hänelle.
Tuossa onkin se ongelma.
Miksi kuukautisista puhuminen on edelleenkin, vuonna 2025, kiusallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapsen.....
Minun lapseni on minulle la
Älä häiritse opettajan työpäivää soitteluilla, hölmö!
Onkohan meillä ollut sama ope?
Luultavasti moni yrittää luistaa uinneista vedoten menkkoihin. Meidänkin ope halusi saada vahvistuksen mikäli menkat oli.
Muistan kun luokkakaverini kun lähti itkien opettaja luota kun tämä oli käskenyt laskemaan housut..
Mulla oli ysärillä kaveri, joka meni niin pitkälle, että osti kaupasta veripullon (niitä joista tehdään verilettuja/palttua) ja otti pienellä mittaruisskulla verta, laittoi siteeseen, side pöksyyn ja näytti opettajalle pokkana. Yritti kerran myös viiltämällä haavan sormeen, mutta ei saanut aikaiseksi tarpeeksi vuotoa. Konstit on monet.