MTV: Hanaveden hinta voi jopa kaksinkertaistua
Taustalla ovat vesihuollon laajat investointitarpeet.
Suurin lasku ja hinnan tuplaantuminen uhkaa Vahalan mukaan pieniä vesilaitoksia.
- Isoilla vesilaitoksilla olemme arvioineet, että ehkä seuraavan seuraavan parinkymmenen vuoden aikana nostotarve olisi 30 prosenttia plus inflaation siihen päälle, Vahala kertoo.
Kommentit (27)
Hengitysilman hinta on liian kallista. Nostetaan hengitysveroa noin 33%
Eikö siis vesimaksuja työnnetäkään enää kuntien ja kaupunkien pohjattomaan kassaan niinkuin on aina tehty?
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis vesimaksuja työnnetäkään enää kuntien ja kaupunkien pohjattomaan kassaan niinkuin on aina tehty?
Piilovero
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulee että vesi tulee ilmaiseksi hanasta.
Ei luule. 80€/3kk maksaa kahdella henkilöllä meillä. Einole ilmaista ei.
Tekosyynä. Kohta vesi on ulkomailla pörssiyhtiöissä.
Investoidaan taas kerran pomojen ja omistajien taskuihin.
Tuon ei saa antaa tapahtua.
Vesi on luonnontuote ja siitä ei ahneiden tarvitse saada itselleen rikkautta.
Vesi kuuluu kaikille!
Se on ilmaista.
Onneksi lapset ovat jo aikuisia.
Ei nimittäin kivaa lapsiperheille.
No huh huh. Kahteen euroonko kuutio pompsahtaa. Mulla kaksi kiinteistöä jossa 1€/kuutio.
No halpaa on vaikka hinta tuplaantuisi. Oikeastaan joku 20 euroa kuukauden puhtaasta, juomakelpoisesta vedestä plus lämmin vesi on käytännössä ilmaista.
Niin noloa et alettas kurjistamaan ihmiseloa jo noin että ei ole varaa juoda vettä, huolehtia hygieniasta jne.
Kaikkialle maailmaan vesikaivot niin että kaikilla on mahdollisuus saada vettä, ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyynä. Kohta vesi on ulkomailla pörssiyhtiöissä.
Sitä kokoomus on yrittänyt jo vuosia. Mutta taas tämän hallituskauden alussa tuli tyrmäys.
Onneksi on oma kaivo. Mun puolesta hanaveden hinnan voisi nelinkertaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vesi kuuluu kaikille!
Se on ilmaista.
No vedä sitten ihan itse ne vesijohdot kotiisi ja puhdista jätevetesi. Katsotaan sitten onko se vesi vielä mielestäsi ilmaista.
Vesilasku Suomessa 2 000 €/v, hinta 50 €/m3 - Yle: Asukkailta paloi lopullisesti päreet
vesilasku viime vuodelta oli noin 2000 euroa. Summasta 1340 euroa oli perusmaksua. Koska Öhman kulutti vettä vain 42 kuutiometriä, tuli hinnaksi yhtä vesikuutiota kohti edellä mainitut noin 50 euroa.
Kun on pää saatu kerran auki on nuo hinnat kohta koko suomessa ja veden kulutuksen pienentäminen ei auto koska korotukset kohdistuu perusmaksuun.
Heh. Meille tuli joskus ilmoitus että veden hinta nousee, koska sitä kulutetaan liian vähän. Tämä savon alueella.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on oma kaivo. Mun puolesta hanaveden hinnan voisi nelinkertaistaa.
Mulla ei ole kaivoa. Mun mielestä kaivoille pitäis tulla oma vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi kuuluu kaikille!
Se on ilmaista.
No vedä sitten ihan itse ne vesijohdot kotiisi ja puhdista jätevetesi. Katsotaan sitten onko se vesi vielä mielestäsi ilmaista.
Vesi on ilmaista.Sen kiertokulku toki hieman kustantaa mutta ne rahat otetaan muualta kuin ihmisiltä suoraan noin että nostettas hintoja.
Ja oman kaivon omistajille kaivovero.
Ihmiset luulee että vesi tulee ilmaiseksi hanasta.