Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulu-uinti tyttöjen kuukautisten aikaan. Pitääkö opettajalle

Vierailija
04.10.2013 |

laittaa joku lappu ettei voi nyt osallistua, vai riittääkö että tyttö itse ilmoittaa ettei voi nyt osallistua uintiin?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, kuinka tyttöjä edelleen nöyryytetään kuukautisten takin. No, kokemukseni mukaan kaikkein luonnevikaisimmat opettajat ovaat nimenomaan liikunnanopettajia.

Vierailija
42/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemman tarvi tietää, millon lapsella on menkat!! Hyvänen aika, yksityisasia. Minun kouluaikoinani ei mitään lappuja, enkä olisi äidittömänä ikinä sellaista isältäni pyytänyt! Saatikka, että isä olisi kyseenalaistanut sanomani jos olisin lappua pyytänyt.

Kenelläkään ei ole oikeutta katsoa toisen housuihin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä? Eikö täällä kenenkään tytöt käytä tamppooneja. Voi osallistua uintiin.

Vierailija
44/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli liikunnanope todella tiukkapipoinen tästä uintiin osallistumisesta yläasteella ja toinen lukiossa. Molemmat oli aivan ehdottomia siitä, että tamponi vaan käyttöön ja uimaan on pakko mennä tai arvosana laskee yhden. Itselläni oli vaginismia teini-iässä enkä sitä vaivaa tosiaan ominnokkineni osannut ratkaista niin sain sitten aina liikasta kasin tai seiskan kun en päässyt uimaan. Mielstäni aivan typerää, että yksi tunti vaikuttaa arvosanaan niin paljon. ohis

Vierailija
45/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä alkoi kesken koulupäivän menkat ja samana päivänä piti olla uintia. Sanoi itse opelle, mutta ope pyysi vielä vanhemmalta viestin Wilman välityksellä. Sama toisen tytön kohdalla kun oli mies ope, laitoin suoraan opelle kun oli tieto ettei pysty uimaan. Meillä vielä pitävät uinnista paljon, joten eivät todellakaan mitään tekosyitä.

Eli riippuu opettajasta pitääkö vanhemman laittaa viesti vai ei. Jos tyttö ujo eikä kehtaa asiasta puhua, niin helpompi hänelle myös. Vaikka luonnollinen asia onkin.

Vierailija
46/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa kirjoitti:

Näyttää nyt siltä että mun menkat taas alkaa. Ja mulla on koulu uinti nyt loppu viikosta. Meitin nyt sitä että oon käyttäny tamponia joo mutta en koskaan sillon kun oon uinu. Tässä on pari kysymystä johon kaipaisin vastausta. Imeekö tamponi sen klooriveden? Riittääkö jos vaan sanoo opettajalle ettei pääse, en haluis äidille sanoo että laittas wilma viestiä. Mulla ois kyllä kuukuppikin oon pari kertaa koittanut laittaa sitä mutta en oikein osaa vielä, jos vaan on niin vinkkejä vois kertoa. Omasta mielestä tuntuis mukavammalta mennä kuukupilla koska se ei ainakaan imis sitä vettä itseensä. En millään haluis jäähä pois uinnista koska en haluu että se vaikuttaa mun numeroon. En mitenkään erityisesti tykkää koulu uinnista mutta silti en viittis jäähä poiskaan. Oon stressanu koulu uinteja siitä asti nyt kun taas uusi lukuvuosi alko ois kiva ku joku osais auttaa. En ees ennää pysty ajattelemaan ku vaan niitä koulu uintejaterv. 14v

Reippaasti vaan pyydät äitiä laittamaan viestiä opelle ja saat varmasti korvaavan tehtävän. Ei kannata mennä uimahalliin kuukautisten aikaan.

T: Teinitytön äiti.

Vierailija
47/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömän hankala asia kyllä edelleen monissa kouluissa, ei voi muuta sanoa. Itsekin kipuilin nuorena asian kanssa myös siksi että tunnilta poisjäänti ns. paljasti luokkakavereille aina että aha, Minnalla on menkat... minullakin oli hyvin epäsäännölliset, koskaan ei tiennyt milloin alkaa ja joskus saattoi menkkojen välissä olla vain viikko.

Lukiossa meillä oli sentään fiksu käytäntö. Uintikertoja oli kaksi eri viikoilla mutta opettaja sanoi heti että vain toiseen tarvitsi osallistua, ei siis tarvinnut kenenkään selitellä poissaoloa. Kunhan kävi kerran niin sai suoritusmerkinnän. :) Toivoisin että peruskoulussakin olisi ollut sama käytäntö.

Vierailija
48/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti noin neljänneksellä... viidenneksellä luokan tytöistä pitäisi liikuntatunnin aikaan olla menkat, oli liikuntatunnit koska tahansa. Siis oletuksella, että kaikilla ne on alkaneet. 20 tytön ryhmässä on siis jatkuvasti 4...5 veripimpsaa. Niin se vaan on

Vierailija
49/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhemman tarvi tietää, millon lapsella on menkat!! Hyvänen aika, yksityisasia. Minun kouluaikoinani ei mitään lappuja, enkä olisi äidittömänä ikinä sellaista isältäni pyytänyt! Saatikka, että isä olisi kyseenalaistanut sanomani jos olisin lappua pyytänyt.

Hassu kommentti sikäli, että mitä hirveää siinä on jos vanhempi tietää, että on menkat. Oma tyttäreni valmisteluistani huolimatta järkyttyi kuukautisten alkua ja pyysi minut vessaan pöntöllä itkien. Hän ei halunnut kuukautisia vielä koska koki, että on liian aikuinen sen jälkeen. Juttelin rauhassa ja näytin miten side laitetaan ja millaisia siteitä minulta löytyy ja voidaan ostaa muitakin jos haluaa kokeilla. Kuukautiset ei ole mitenkään outo aihe tai hävettävä salaisuus meillä. Ei enää suretakaan, kun on tottunut puolessa vuodessa. Tiedän monesko päivä suunilleen tytön kuukautiset alkaa ja muistutan, että on siteitä koulussa mukana. Tämäkin aihe on nykyään helppo tytön minulle jutella kuten muut murrosiän asiat.

Vierailija
50/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu kommentti sikäli, että mitä hirveää siinä on jos vanhempi tietää, että on menkat. Oma tyttäreni valmisteluistani huolimatta järkyttyi kuukautisten alkua ja pyysi minut vessaan pöntöllä itkien. Hän ei halunnut kuukautisia vielä koska koki, että on liian aikuinen sen jälkeen. Juttelin rauhassa ja näytin miten side laitetaan ja millaisia siteitä minulta löytyy ja voidaan ostaa muitakin jos haluaa kokeilla. Kuukautiset ei ole mitenkään outo aihe tai hävettävä salaisuus meillä. Ei enää suretakaan, kun on tottunut puolessa vuodessa. Tiedän monesko päivä suunilleen tytön kuukautiset alkaa ja muistutan, että on siteitä koulussa mukana. Tämäkin aihe on nykyään helppo tytön minulle jutella kuten muut murrosiän asiat.

Meidän tytär on tosi tarkka yksityisyydestään myös oman perheen kesken. Ei ole halunnut puhua kuukautisista niiden alkamisen jälkeen, minulla ei ole aavistustakaan hänen kierrostaan. En tiedä, miten uintitunnit ovat hoituneet, poissaolomerkintöjä ei ole.

Vierailija
51/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan yläasteella koulu-uinneista päässyt luistamaan helpolla. Joko vanhempi ilmoittaa Wilmassa liikunnanopettajalle ennen tuntia viestillä, tai sitten lapsi itse ilmoittaa opettajalle, jonka jälkeen vanhempi myöhemmin vahvistaa tiedon oikeaksi Wilma- viestillä. Laput tuskin nykyään enää kelpaavat, kun niin helppo väärentää.

Vierailija
52/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytär on tosi tarkka yksityisyydestään myös oman perheen kesken. Ei ole halunnut puhua kuukautisista niiden alkamisen jälkeen, minulla ei ole aavistustakaan hänen kierrostaan. En tiedä, miten uintitunnit ovat hoituneet, poissaolomerkintöjä ei ole.

Nuoren ehdoilla näissä paras mennä.

Meillä pojat ja tyttö juttelee ja kyselee monista murrosikään liittyvistä asioista omasta aloitteestaan jos joku mietityttää.

Mikä kenellekin hyvä, sen mukaan oikea tapa toimia.

Vierailija
53/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menkat estää uinnin?

Vierailija
54/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastin lapsena ja nuorena kilpauintia ja kertaakaan kukaan tyttö ryhmästäni ei ollut poissa kuukautisten takia. Tiedättekö miksi? No siksi, että kaikki oppivat käyttämään tamponia heti ensimmäisistä kuukautisista alkaen, koska se nyt oli vähän pakko, koska valmentajat eivät hyväksyneet sluibailua viikon ajan joka kuukausi. Anatomisesti tamponin käyttö on ongelma vain aniharvalle tytölle.

Vierailija
55/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 14:55"]

Itse laittaisin lapun lapsen mukaan. Olen opettanut yläkoulussa liikuntaa ja ainakin näillä yläkouluikäisillä oli sattumalta noin kolmasosalla ryhmästä kuukautiset aina uintituntien aikaan, joka kerta. Sen verran hankaluuksia tuotti tekemisen järjestäminen näille oppilaille, että oli pakko ruveta vaatimaan muuta kontrollia kuin lapsen oma sana. Ja uinnnin opettaminen on opetussuunnitelmassa pakollisena, joten pakko ne uintitunnit on pitää, vaikka välillä tuntui, että ei olisi kannattanut... Syy uintivastaisuuteen varmaan oli oman naisellistuvan vartalon häpeily. Keskustelu asiasta ei auttanut, ei myöskään se, että aina mentiin uimaan ilman poikia, vaikka siitä ylimääräisiä kuljetuskuluja tulikin.

Me tätä aikoinaan pohdittiin, että mikä siinä on kun kaveripiirillä ihan OIKEASTI oli kaikilla kuukautiset suunnilleen samaan aikaan ja sama jatkuu edelleen työyhteissö.

Mutta löytyyhän siitä evoluutioteoriakin.

Sen lisäksi ne ovat myös useimmiten täydenkuun tai uudenkuun aikaan. Itselläni täydenkuun. 

Vierailija
56/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tä? Eikö täällä kenenkään tytöt käytä tamppooneja. Voi osallistua uintiin.

Eiköhän ne käytä. Tässä on joku muu uskomus taustalla.

Vierailija
57/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastin lapsena ja nuorena kilpauintia ja kertaakaan kukaan tyttö ryhmästäni ei ollut poissa kuukautisten takia. Tiedättekö miksi? No siksi, että kaikki oppivat käyttämään tamponia heti ensimmäisistä kuukautisista alkaen, koska se nyt oli vähän pakko, koska valmentajat eivät hyväksyneet sluibailua viikon ajan joka kuukausi. Anatomisesti tamponin käyttö on ongelma vain aniharvalle tytölle.

Mitä luulet, olisiko kilpauintiryhmällä ja koulun pakkoliikunnalla ihan pikkiriikkinen ero?

Vierailija
58/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet, olisiko kilpauintiryhmällä ja koulun pakkoliikunnalla ihan pikkiriikkinen ero?

Luuletko, että kilpauintia harrastavilla tytöillä ja muilla tytöillä on alapään anatomiassa jotain eroja?

Vierailija
59/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee opettajasta. Itselleni luokanopena riittäisi kyllä lapsen ilmoitus, mutta alakoulun puolella vanhemmat usein laittavat kyllä viestiä - ehkä tuntuu lapsesta sitten nololta kertoa itse opelle. Toisaalta minulle riittäisi vain vanhemman ilmoitus että lapsi ei voi osallistua uintiin, ei tarvitse syytä eritellä erikseen.

Vierailija
60/96 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nykykäytäntöä, mutta kymmenen vuotta sitten kun olin yläasteella niin piti olla huoltajan lupa olla pois uimatunneilta.