Miksi toiset ihmiset selviytyvät vastoinkäymisistä paremmin kuin toiset?
Vaikka koettu asia olisi aikalailla samankaltainen. Mikä siihen vaikuttaa?
Kommentit (39)
Lapsuusperhe, kasvuolosuhteet, resilienssi, meillä on niin erilainen psyykkinen rakenne..
Tutkimusteni mukaan korvavaikun väri on ratkaiseva tekijä.
En tiedä, varmaan joku pessimistinen ajattelutapa ja joustamattomuus. Minusta on ihan päätön ajatus lopettaa elämänsä esim. työttömyyden takia.
Johtuu luonteesta ja kokemuksista. Esim. Herkät voivat ottaa normaalitkin jutut raskaasti. Ja yleensä mitä enemmän on ollut vastoinkäymisiä sitä enemmän niihin turtuu. Ensimmäiset potkut YT:ssä vie jalat alta, mutta viidensien jälkeen sitä vaan kohauttaa olkiaan ja menee selaamaan uusia paikkoja.
Lapsuudessa koettu perusturvallisuuden puute vaikuttaa koko loppuelämän, ihan jokaisella alueella.
Resilienssi. Kyky kestää vastoinkäymisiä ja pahoja tapahtumia on jokaisella erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu luonteesta ja kokemuksista. Esim. Herkät voivat ottaa normaalitkin jutut raskaasti. Ja yleensä mitä enemmän on ollut vastoinkäymisiä sitä enemmän niihin turtuu. Ensimmäiset potkut YT:ssä vie jalat alta, mutta viidensien jälkeen sitä vaan kohauttaa olkiaan ja menee selaamaan uusia paikkoja.
Ei sillä ole niinkään merkitystä ottaako jonkun asian raskaasti vai ei, vaan sillä kuinka nopeasti siitä nousee takaisin jaloilleen.
Itse olen herkkä ja monet vastoinkäymiset tuntuu aluksi maailmanlopulta, mutta toivun niistä yllättävän nopeasti ja alan järjestää asioita parempaan suuntaan.
Tukiverkot. Suhteet muihin ihmisiin. Usko ja hengellisyys.
Sekin vaikuttaa miten saa tukea, totta kai esimerkiksi lapsena vanhempansa menettänyt selviytyy paremmin jos tukena on läheisten lisäksi kavereita, lastensuojelu, sosiaalihuolto, esimerkiksi kontakti psykiatriseen tukeen ja niin edelleen, verrattuna lapseen joka jää samassa tilanteessa täysin yksin.
Joillekin osuu kohdalle oikein kunnon narsistilauma kiusaamaan. Niillä tyydytys tulee muiden tuhoamisesta. Kannattaa katsoa Riiko Sakkista Ruudusta millaista elämä olisi.
Tätä on hyvin vaikeaa vertailla koska olosuhteet ja tilanteet on aina kuitenkin ihan erilaisia. Siksi ei voida sanoa että toinen olisi selviytynyt paremmin kuin joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuusperhe, kasvuolosuhteet, resilienssi, meillä on niin erilainen psyykkinen rakenne..
Se resilienssi tulee niistä lapsuuden kasvuolosuhteista ja ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sekin vaikuttaa miten saa tukea, totta kai esimerkiksi lapsena vanhempansa menettänyt selviytyy paremmin jos tukena on läheisten lisäksi kavereita, lastensuojelu, sosiaalihuolto, esimerkiksi kontakti psykiatriseen tukeen ja niin edelleen, verrattuna lapseen joka jää samassa tilanteessa täysin yksin.
Orvot otetaankin huostaan ja lastensuojelu selvittää kaiken, mukana terveydenhuolto ja sosiaalitoimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orvot otetaankin huostaan ja lastensuojelu selvittää kaiken, mukana terveydenhuolto ja sosiaalitoimi.
Jokseenkin noloa.
Suurimmalla osalla ihmiskuntaa tunteet hallitsevat järkeä (minä olen maailman tärkein uniikki lumihiutale) joten pienetkin vastoinkäymiset sekoittavat pakan.
Pieni vähemmistö ymmärtää ettei ole paskankaan arvoinen yhtään enempää kuin kukaan muukaan, eikä anna tunteilleen valtaa. Jotain "pahaa" kun tapahtuu, tällainen yksilö ajattelee sama on tapahtunut miljoonille muillekin ja jos suurin osa niistä on selvinnyt selviän kyllä minäkin ja keskittyy niihin positiivisiin seikkoihin joita muuton elämässä on aiheuttanut, etsii keinoja selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, varmaan joku pessimistinen ajattelutapa ja joustamattomuus. Minusta on ihan päätön ajatus lopettaa elämänsä esim. työttömyyden takia.
Työttömiä on monta 100 000 :tta, mutta itsemurhan tekee vuosittain noin 750 ihmistä. Aniharva ihminen tekee siis itsemurhan työttömyyden vuoksi, vaikka ajattelisikin itsemurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Itse olen elänyt turvattoman lapsuuden, mutta selviydyn vastoinkäymisistä hyvin, koska olen rakentanut itseni uudelleen enkä hae turvaa muista ihmisistä. Olen itse itseni paras tuki, johon voin aina luottaa 100 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tulee. Kun lapsena kärsii sopivasti, kestää paremmin vastoinkäymisiä aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule.
Itse olen elänyt turvattoman lapsuuden, mutta selviydyn vastoinkäymisistä hyvin, koska olen rakentanut itseni uudelleen enkä hae turvaa muista ihmisistä. Olen itse itseni paras tuki, johon voin aina luottaa 100 %.
Olet jo kadottanut itsestäsi osan, etkä edes tajua sitä.
Asenne. Usko siihen, että asiat saa järjestymään jos ei heti, niin myöhemmin.