Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset ihmiset selviytyvät vastoinkäymisistä paremmin kuin toiset?

Vierailija
23.04.2026 |

Vaikka koettu asia olisi aikalailla samankaltainen. Mikä siihen vaikuttaa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne. Usko siihen, että asiat saa järjestymään jos ei heti, niin myöhemmin. 

Vierailija
2/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuusperhe, kasvuolosuhteet, resilienssi, meillä on niin erilainen psyykkinen rakenne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusteni mukaan korvavaikun väri on ratkaiseva tekijä.

Vierailija
4/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, varmaan joku pessimistinen ajattelutapa ja joustamattomuus. Minusta on ihan päätön ajatus lopettaa elämänsä esim. työttömyyden takia.

Vierailija
5/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu luonteesta ja kokemuksista. Esim. Herkät voivat ottaa normaalitkin jutut raskaasti. Ja yleensä mitä enemmän on ollut vastoinkäymisiä sitä enemmän niihin turtuu. Ensimmäiset potkut YT:ssä vie jalat alta, mutta viidensien jälkeen sitä vaan kohauttaa olkiaan ja menee selaamaan uusia paikkoja.

Vierailija
6/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa koettu perusturvallisuuden puute vaikuttaa koko loppuelämän, ihan jokaisella alueella.

Vierailija
7/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi. Kyky kestää vastoinkäymisiä ja pahoja tapahtumia on jokaisella erilainen.

Vierailija
8/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu luonteesta ja kokemuksista. Esim. Herkät voivat ottaa normaalitkin jutut raskaasti. Ja yleensä mitä enemmän on ollut vastoinkäymisiä sitä enemmän niihin turtuu. Ensimmäiset potkut YT:ssä vie jalat alta, mutta viidensien jälkeen sitä vaan kohauttaa olkiaan ja menee selaamaan uusia paikkoja.

Ei sillä ole niinkään merkitystä ottaako jonkun asian raskaasti vai ei, vaan sillä kuinka nopeasti siitä nousee takaisin jaloilleen.

Itse olen herkkä ja monet vastoinkäymiset tuntuu aluksi maailmanlopulta, mutta toivun niistä yllättävän nopeasti ja alan järjestää asioita parempaan suuntaan.

Vierailija
9/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkot. Suhteet muihin ihmisiin. Usko ja hengellisyys.

Vierailija
10/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin vaikuttaa miten saa tukea, totta kai esimerkiksi lapsena vanhempansa menettänyt selviytyy paremmin jos tukena on läheisten lisäksi kavereita, lastensuojelu, sosiaalihuolto, esimerkiksi kontakti psykiatriseen tukeen ja niin edelleen, verrattuna lapseen joka jää samassa tilanteessa täysin yksin.

Vierailija
11/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin osuu kohdalle oikein kunnon narsistilauma kiusaamaan. Niillä tyydytys tulee muiden tuhoamisesta. Kannattaa katsoa Riiko Sakkista Ruudusta millaista elämä olisi. 

Vierailija
12/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on hyvin vaikeaa vertailla koska olosuhteet ja tilanteet on aina kuitenkin ihan erilaisia. Siksi ei voida sanoa että toinen olisi selviytynyt paremmin kuin joku toinen.

Vierailija
13/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuusperhe, kasvuolosuhteet, resilienssi, meillä on niin erilainen psyykkinen rakenne..

Se resilienssi tulee niistä lapsuuden kasvuolosuhteista ja ympäristöstä.

Vierailija
14/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin vaikuttaa miten saa tukea, totta kai esimerkiksi lapsena vanhempansa menettänyt selviytyy paremmin jos tukena on läheisten lisäksi kavereita, lastensuojelu, sosiaalihuolto, esimerkiksi kontakti psykiatriseen tukeen ja niin edelleen, verrattuna lapseen joka jää samassa tilanteessa täysin yksin.

Orvot otetaankin huostaan ja lastensuojelu selvittää kaiken, mukana terveydenhuolto ja sosiaalitoimi.

Vierailija
15/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orvot otetaankin huostaan ja lastensuojelu selvittää kaiken, mukana terveydenhuolto ja sosiaalitoimi.

Jokseenkin noloa.

Vierailija
16/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla ihmiskuntaa tunteet hallitsevat järkeä (minä olen maailman tärkein uniikki lumihiutale) joten pienetkin vastoinkäymiset sekoittavat pakan.

Pieni vähemmistö ymmärtää ettei ole paskankaan arvoinen yhtään enempää kuin kukaan muukaan, eikä anna tunteilleen valtaa. Jotain "pahaa" kun tapahtuu, tällainen yksilö ajattelee sama on tapahtunut miljoonille muillekin ja jos suurin osa niistä on selvinnyt selviän kyllä minäkin ja keskittyy niihin positiivisiin seikkoihin joita muuton elämässä on aiheuttanut, etsii keinoja selviytyä.

Vierailija
17/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, varmaan joku pessimistinen ajattelutapa ja joustamattomuus. Minusta on ihan päätön ajatus lopettaa elämänsä esim. työttömyyden takia.

Työttömiä on monta 100 000 :tta, mutta itsemurhan tekee vuosittain noin 750 ihmistä. Aniharva ihminen tekee siis itsemurhan työttömyyden vuoksi, vaikka ajattelisikin itsemurhaa.

Vierailija
18/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. 

Itse olen elänyt turvattoman lapsuuden, mutta selviydyn vastoinkäymisistä hyvin, koska olen rakentanut itseni uudelleen enkä hae turvaa muista ihmisistä. Olen itse itseni paras tuki, johon voin aina luottaa 100 %.

Vierailija
19/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tulee. Kun lapsena kärsii sopivasti, kestää paremmin vastoinkäymisiä aikuisenakin.

Vierailija
20/39 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. 

Itse olen elänyt turvattoman lapsuuden, mutta selviydyn vastoinkäymisistä hyvin, koska olen rakentanut itseni uudelleen enkä hae turvaa muista ihmisistä. Olen itse itseni paras tuki, johon voin aina luottaa 100 %.

Olet jo kadottanut itsestäsi osan, etkä edes tajua sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan