V'ttu säästöt menee, jäin työttömäksi en saa mitään tukea, koska oltiin
Niitä rankaistaan, jotka yrittävät.
Kommentit (153)
Paska juttu, ei voi muuta.
Silti olen sitä mieltä, että jos tilillä on rahaa niin sossusta on turha sitä hakea!
...sossu näkee Kelan jutut koneeltaan. Eli jos joku ap:n ruokakunnasta (= perheestä) saa jtn tukea Kelalta, se lasketaan kaikkien tuloksi.
Me asumme miehen kanssa olosuhteiden pakosta tälläkin hetkellä tuhansien km päässä toisistamme. Minulla on täällä hyvä työ ja mies sai hyvän työn Keski-Euroopasta. Meillä on lapsikin, mutta nyt näemme n. kahden kk välein. Mieluummin näin kuin toinen työttömänä. Meidän kohdalla eroa jatkunut jo 4 vuotta, mutta suhde on sen toistaiseksi kestänyt.
omaa asuntoa hankinta. Olkaa onnellisia, että teillä on ne säästöt olemassa. Ei se ole mikään autuus hakea/saada sitä toimeentulotukea. Vyötä tiukemmalle, ja aktiivista työnhakua. Yritä saada edes jotain työtä vähäksi aikaa, että saat liiton kuukaudet täyteen. Koittakaa pärjätä !
ollut myös kohtuus. Ja kaikista parasta olisi ollut, että työt olisivat jatkuneet tai että olisin saanut edes peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.
Mutta mitään pahaa ei ole tapahtunut, emme ole saaneet, emmekä tule saamaan, paitsi jos työttömyys jatkuu pitkään. Vai voiko sanoa, että minun kohdallani tapahtuisi oikeus, jos joutuisin elämään esim. puoli vuotta 0 € tuloja?!
Ap
Siis etkö ap oikeasti saa edes työttömyystukea? en voi käsittää kuinka se on mahdollista, jos miehen tulot on 1200e/kk... mun miehen tulot on paljon enemmän ja tietysti sain tukea..
vaikkei ansiosidonnaista saakaan?
Karenssiaika tietysti on. Ja mahdolliset lomarahat katsotaan myös tuloksi.
Muita tukia ei todennäköisesti heru koska on säästöjä.
säästöjen summa riitää lihavaksi plussaksi noin 3 kuukaudeksi..ja sen jälkeen sitten ei ole enää pahan päivän varalle lantin lanttia. Sitten vaan sossun asiakkaaksi. Asumistukeakaan ei voi hakea, kun katsotaan vuositulot.
ap
puhtaana käteen ja lapsiakin on. Yksi lapsista säästänyt lehdenjakamisrahat nekin sossun mielestä meidän pitäisi nyt käyttää ensin elämiseemme, ennen kuin olemme oikeutettuja toimeentulotukeen.
ap..toinen jalka jo sillan kaiteen ulkopuolella..
Miehes palkka on 1200e?? Mä saan päälle 27e/päivä työttömyyspäivärahaa ja päätöksessä huomioitu miehen tulot päälle 1900e, joten varmasti saat.Ootko käynyt työkkärissä?
Mitä järkeä siinä olis, että tilillä olis miljoonia ja hakis tt-tukea, ihan vaan sen takia, että "nää on säästetty sillon kun oltiin töissä"
:Dhaha!
jos tämä ehto ei täyty voi hakea työmarkkinatukea, johon vaikuttavat puolison bruttotulot, ne eivät saa olla kovinkaan suuret tai tukea ei myönnetä tai se on todella pieni 50-100 euroa.
Tiliotteesta kyllä näkyy, jos rahat on siirretty jollekin toiselle tilille.
miehen tulot käteen 1080€ ja päälle kotihoidon tukeni. kaikki meni ihan ok, kunnes mieheni sairastui vakavasti ja on ollut yli puoli vuotta sairauslomalla. itse olen käynyt milloin missäkin työssä, mitä vain on ikinä irronnut ja ne sataset ovat menneet ruokaan.
olemme tinkineet kaikki menomme minimiin. meillä ei ole autoa, mieheni käyttää bussia menoihinsa. itse menen pyörällä jos lähden ilman vaunuja ja lasta liikkeelle. ruuat suunnittelemme viikoksi etukäteen ja pyrimme ostamaan tarjouksista kalleimmat ruuat (lihjne). leivon itse, mutta ostamme kaupastamme -50% alennuksella pian vanhaksi menevää leipää ja pakastamme ne. lehtiä meille ei tule, luemme kaiken netistä hs.fi sivuilta. kirjastosta saamme aikakausilehtiä ja kirjoja mikäli aikaa jää niiden selailuun. teen itse vaatteita kirppikseltä löytämistäni kankaista tai vaatteista modofioimalla. en ole mikään artesaani, todellakaan, mutta siperia on opettanut tämänkin..
emme saa muita tukia tällä hetkellä kuin kotihoidon tuen sekä hoitolisän. mies ei saa mitään. elämme käytännössä minun palkallani (400-800€/kk) ja säästöillämme. omaan työpaikkaani kokopäiväiseksi työntekijäksi en voi vielä palata, sillä olen raskaana (meillä se ei käy päinsä). olemme siis jollakin tavalla loukussa myöskin, mutta ainakin tämä on oma valintamme! vaihtoehtona olisi myydä asunto, muuttaa vuokralle ja antaa rahojen huveta vuokraan..
Suoraan kelan sivuilta:
Puolison tuloista otetaan huomioon tulot, jotka ylittävät 536 euroa kuukaudessa. Käytännössä työmarkkinatuki alkaa pienentyä, jos pariskunnan yhteenlasketut tulot ylittävät 1 384 euroa kuukaudessa. Tulorajoja korotetaan 106 eurolla jokaista huollettavaa lasta kohden.
... Itse sain lähes täyden työmarkkinatuen vaikka mieheni tulot olivat paljon suuremmat kuin sinun miehesi. Huomioi myös lapsikorotus tulorajassa.
jouku muu syy on nyt taustalla, esim. et ole ottanut tarjottua työtä vastaan? Vai oletko edes hakenut vielä työmarkkinatukea? Jos teillä on esim. kaksi lasta, vasta liki 1600 euron bruttotulot alkavat pienentää sinulle maksettavaa määrää, ja tosiaan vasta PIENENTÄÄ, ei tarkoita sitä, että ei makseta ollenkaan.
Tajuan kyllä ap:n harmin - tajuan senkin, että moni täällä symppaa. Mutta että pitäis saada sossusta rahaa ihan vaan siksi kun muutkin saa??? Jessussentään. Tässä taas nähdään että köyhien kateudella vasemmisto porskuttaa. Jos en minä saa, niin ei muutkaan - ja mulle kaikki tänne, koska joku muukin sai. Ja ilmaiseksi.
Mitäs sitten jos vaik minä joutuisin työttömäksi ja vaikka mieskin vielä. Olisko teistä reilua, että joutuisimme myymään talomme ja autot ja käyttämään säästämiämme rahoja elämiseen? Vai olisiko kohtuullista, että joku antaisi meille ilmaista rahaa sen verran, ettei omia tarvis käyttää ja elintaso säilyisi?
Pidätkö silti itseäsi vähäosaisena? Sairaus tietenkin on suuri onnettomuus ja ikävää, mutta teillä on asiat hyvin siitä selviämistä ajatellen, jos asuntoa ei kerran ole pakko myydä ja säästöistä saa lisuketta elantoon.
On tainnut tämä sosiaalihuolto hämärtää ihmisten käsitystä tasa-arvosta ja elämän realiteeteista. Ei yhteiskunta sentään voi taata että kansalaiset eivät lainkaan kärsi jos kohdalle sattuu jotakin ikävää. Sairauden tai työttömyyden kohdatessa elintaso laskee ja elämä muuttuu kurjemmaksi, se kuuluu asiaan. Yhteiskunta pyrkii vaan varmistamaan että elämä ei romahda täysin vaan että perusasiat (kuten katto pään päällä, ruoka ja vaatteet ja terveydenhoito yms) pysyy kunnossa. Siitä sitten voi taas itse ponnistella parempaan.
Elämä ei ole reilua, jotkut saa asiat helpommalla ja joillekin tulee vaikeuksia ilman omaa syytä. Joku voittaa lotossa ja toisen työpaikka menee nurin. Kommunismissa pyrittiin jakaman kaikki tasan, mutta ei tainnut sekään onnistua...
miehen tulot käteen 1080€ ja päälle kotihoidon tukeni. kaikki meni ihan ok, kunnes mieheni sairastui vakavasti ja on ollut yli puoli vuotta sairauslomalla. itse olen käynyt milloin missäkin työssä, mitä vain on ikinä irronnut ja ne sataset ovat menneet ruokaan.
olemme tinkineet kaikki menomme minimiin. meillä ei ole autoa, mieheni käyttää bussia menoihinsa. itse menen pyörällä jos lähden ilman vaunuja ja lasta liikkeelle. ruuat suunnittelemme viikoksi etukäteen ja pyrimme ostamaan tarjouksista kalleimmat ruuat (lihjne). leivon itse, mutta ostamme kaupastamme -50% alennuksella pian vanhaksi menevää leipää ja pakastamme ne. lehtiä meille ei tule, luemme kaiken netistä hs.fi sivuilta. kirjastosta saamme aikakausilehtiä ja kirjoja mikäli aikaa jää niiden selailuun. teen itse vaatteita kirppikseltä löytämistäni kankaista tai vaatteista modofioimalla. en ole mikään artesaani, todellakaan, mutta siperia on opettanut tämänkin..
emme saa muita tukia tällä hetkellä kuin kotihoidon tuen sekä hoitolisän. mies ei saa mitään. elämme käytännössä minun palkallani (400-800€/kk) ja säästöillämme. omaan työpaikkaani kokopäiväiseksi työntekijäksi en voi vielä palata, sillä olen raskaana (meillä se ei käy päinsä). olemme siis jollakin tavalla loukussa myöskin, mutta ainakin tämä on oma valintamme! vaihtoehtona olisi myydä asunto, muuttaa vuokralle ja antaa rahojen huveta vuokraan..
Aikamoista käden vääntöä täällä ja yllättävän voimakkaasti tunteita herättävä oli tuo kirjoittamani aloitus.
Olen kyllä ollut jo aiemmin työelämässä, mutta vaihdoin alaa ja opiskelun jälkeen ei työssäoloehdot ehtineet täyttyä, kuten kirjoitin paljosta eivät kiinni jääneet, se harmittaa. Liittoon ehdin maksaa myös tuon vähän alle 10kk. Ei voi mitään!!
Kun aloin säästämään, en ajatellut jääväni työttömäksi, uskoin ja luotin, että työt jatkavut tai jos loppuvat jotain muuta ilmenee heti tilalle. Näin ei kuitenkaan käynyt, jäin vastoin tahtoani työttömäksi. Toki olisin voinut törsätä rahat, mutta halusin säästää. Jos olisin ne törsännyt tai maksanut vaikka äitini tilelle, olisi meidän perhe nyt oikeutettu toimeentulotukeen.
Jos olisin ehtinyt olla töissä tarpeeksi kauan, olisin nyt saanut ansiosidonnaista päivärahaa ja säästämäni rahat olisivat pelastuneet.
Minusta tuntuu siksi epäoikeudenmukaiselta, että minua rangaistaan siitä syystä, että säästin. Olen opiskellut vuosia ja kituuttanut, siksi säästäminen onnistui pitkästä aikaa kun sain tienata.
En ole koskaan saanut tai hakenut toimeentulotukea, ihmettelen miksi jotkut täällä suorastaan hyökkäävät kimppuuni, kun nyt ensimmäistä kertaa olisin tarvinnut tätä tukea.
Kiitos kaikille ketkä ymmärsitte tilanteeni ja jaksoitte tukea. Koskaan ei voi tietää mitä huomenna tapahtuu.
Ap