Ystäväni 29v oli kylässä ja ihmeissään fetasalaatista.
[quote]
Mitä te sitten oikein syötte? Paitsi pitsaa ja hesen hampurilaisia?
[/quote]
Onko siinä jotain kummallista? Suomalaiset syö suomalaista ruokaa!
Kommentit (169)
Ei sellaista koskaan kotona saati sitten koulussa ollut. Tuttavapiirissä kavereiden kanssa ei tullut koskaan juttua fetasta. Ravintoloissa en perheeni kanssa käynyt (kuulemma liian kallista ja muutenkin turhaa). Sama koskee muuten mm. oliiveja.
ja olen tottunut syömään tavallista suomalista perusruokaa, eli esim..makaronilaatikossa on vain jauhelihaa,makaroonia ja munamaito ja mausteena suola, nyt aikuis iällä olen alkanut joskus laittaa sekaa herkkusieniä ...
kaikenlisäksi, uskokaa tai älkää, joku keittäjä tms. koulutukseltaan.
että jotkut todellakin pitävät itseään " sivistyneinä" kun tietävät fetajuuston ja juovat punkkua...
Totuus on se, että esim. feta-salaattia saa ihan Mäkkäristä, se ei todellakaan ole mikään " hieno ruoka" , vaan ihan samaa arkista mättöä suurimmassa osassa suomalaisia koteja, mitä ennen oli lihakastike ja perunat.
Ja uskon ihan hyvin senkin, että kokki ei ehkä ole keskittynyt Arlan purkki feta-paloihin, vaan ihan muihin ruokiin opiskelu-/työaikoinaan.
Kuinka moni tämän palstan " siis kuinka joku voi llla niin juntti ettei ole syönyt feta-juustoa tai tunne olivii lajikkeita...?!?" tyypeistä on syönyt seuraavia SUOMALAISIA perinneruokia/osaa valmistaa näitä;
-kalakukko
-karjalanpiirakat
-porkkana/lanttu/peruna-laatikko
-talkkuna
-uunijuusto
-voikuha
-loimulohi
-poronkäristys
-mustamakkara
-lörtsy
-riihileipä
-läskisoosi
-riävä
-kirnupiimä?
..Nuo ovat juuri niitä ruokia, joihin se mieleltään avoin turisti haluaa syömessä tutustua. Ei syödä " feta-juustoa" josta kreikkalainen ei voi kun nimestä voi päätellä olevan fetaa...
Eli suomalainen ruokaperinne kunniaan...!=)
Olen syönyt listasta seuraavia
-kalakukko
-karjalanpiirakat
-porkkana/lanttu/peruna-laatikko
-uunijuusto
-voikuha
-loimulohi
-poronkäristys
-mustamakkara
-lörtsy
-riihileipä
-läskisoosi
-karjalanpaisti
-85
minun pitäisi syödä oliiveja kun ne ovat mielestäni hirveän makuisia? Fetajuustoa en ole koskaan syönyt kun se haiseekin pahalle. Monet ruuat joudun jättämään syömättä sen vuoksi että ne aiheuttavat minulle todella pahoja vatsavaivoja. En ole tahallani nirso, mutten voi terveydelleni mitään.
Itse olen 80-luvulla ollut vuoden suurtaloudenperuslinjalla eli koulutus riittäisi keittiöapulaisen töihin ja jo silloin koulussa tutustuin fetaan yms tässä ketjussa esille tulleisiin " erikoisuuksiin" .
onko olemassa jonkun muun maalaista fetajuustoa kuin kreikkalaista?
samalla tavalla kun esim. Gouda hollantilaista.
Mutta esim. Valio tai Arla voi valmistaa" Fetaa" tai " Goudaa" .
Mutta jos on joskus maistanut kreikkalaista aitoa fetaa (moni muuten valmistaa sitä siellä ihan kotonakin) huomaa, ettei suomen marketeissa ja Siwoissa myytävistä feta-juustoista voi puhua edes samana päivänä.
...Mutta nämä samat idiootit jotka ovat hienoja kun syövät Euroshopper fetaa, ovat varmaan samoja nuojia jotka ostavat " aina vain shampanjaa" ja haukkuvay kuohuviinejä ymmärtämättä että shampanja on vain tietyn alueen kuohuviiniä. Niin, ja jo kauan sitten monissa viinilehdissä on esitelty kuohuviinejä, jotka peittoavat maussa " aidon shampanjan" ;)
Pistää ihan sanattomaksi. Ihmettelen, miten ihmeessä luin koko roskan.
enkä ole ikinä maistanut mm. oliiveja tai katkarapuja.. löytyy monia ruokia /ruoka-aineita mitkä jätän ennemmin syömättä. olen nirso ruuan suhteen, mutta en ymmärrä että lapsia pakotetaan syömään jotain sellaista mistä he eivät tykkää ja eivät voi sietää. muistan kun koulussa opettaja pakotti syömään pinaattikeittoa ja en edelleenkään voi sitä syödä, maistuu aivan kuvottavalle vielä parikymppisenäkin. onneksi en ole ainoa meidän lähipiirissä joka nirsoilee, veljeni ei syö hernekeittoa ja äippä ei syö makaronilaatikkoa :D
että joku ei voi käsittää, etteivätkö kaikki työssäkäyvät keskustele ruokatauolla erilaisista viineistä, juustoista ja oliiveista. Vaikka itse olisikin jonkin tyyppisessä työssä ja ystäväpiirissä, kuuluu mielestäni sivistykseen ymmärtää, että ihmisiä ja töitä on erilaisia.
Aloin vaan tässä miettimään noita meidän taloon putkiremppaa tekeviä äijiä istumassa kellarissa laatikon päällä tai tossa pihassa lounaseväidensä kanssa ja vertailemassa kokemuksiaan erilaisista juustoista ja kalamataoliiveiden eroista sekä viinien vuosikerroista. REPS KOPS
Epäluuloista sakkia. Toisaalta oma brittimieheni on aivan samanlainen. Tai no siis tykkää kiinalaisesta ja intialaisesta, ja jopa joistain suomalaisista ruoista, mutta sipuli, paprika, pähkinät, pasta, joka perunamuussi on liian eksoottista ;) jne jne. ei kelpaa. Vihanneksista kelpaa vain porkkana, peruna, herne.... Ottaa päähän sen nirsoilu, mutta on oman äitinsä syy, joka on aivan ällistyttävän surkea kokki, tyyliin fish fingers, chips and beans. Kuitenkin laitan ruokaa laidasta laitaan, jos ei tykkää niin laittakoon itselleen jotain muuta (Pot Noodle....huoh).
se ei tee ihmisestä sivistymätöntä moukkaa, jos se ei tykkää joistain ruoista. Kaikkia vaan ei kiinnosta se alue. En minäkään juo viiniä, koska se on oikeasti ihan törkeän makuista. Niin punainen, kuin valkoinenkin viini. Olen joskus yrittänyt sitä juoda, mutta ei mene alas niin ei. Kitkerää ja hirveä maku jää suuhun. Sekä lisäksi siitä tulee migreeni. Ainakin punasesta.
olipas viihdyttävä ketju, kun ei parempaakaan tekemistä ollut. Uskomatonta ettei joku aikuinen tiedä fetajuustoa. Itse tutuistuin vasta viimekesänä halloumijuustoon ja se on muuten tosi herkullinen tuttavuus se. Nam
Ruokaluettelossa oli muuten monta ruokaa mitä en söisi, mm. kalakukko :-/. Sipulista en ole ikinä tykännyt, mutta opetellut syömään jos sitä ei saa siististi pois, ettei olis noloa jättää syömättä ja itselle jäisi nälkä jos vieraissa sellaista ruokaa tarjottais. Jos kysytään sanon et sipulit erikseen kiitos.
ei syö maissia, ei sieniä, ei mitään juutoja. Silti on hirvittävän lihava!
ruuista? Jo on aikoihin eletty, että se tarvitsee oikeen loistavan uran, että voisi ruoka kiinnostaa. Kyllä minun perheessäni on kiinnostanut vaikkei korkealle ole kurotettukaan!
Minusta voit jättää hänet ja hänen ruokatapansa täysin huomioimatta, sillä on poikkeuksellisen nirso tapaus. On siis jo tottunut, että mikään ei kelpaa ja pärjää varmaan ilman ruokaakin.
Jos nälkä on, niin ottakoot omat eväänsä mukaan. Ihan, kuten allergikotkin joutuvat tekemään.
Tee jotain ihanaa, joka kelpaa kaikille muille ja tämä nirppis syökööt, jos jokin kelpaa!
Salaatissa useimmat ovat minulle liian vahvan makuisia, syön pari, loput jätän. En tee kyllä mitään numeroa tästä, ja jos kylässä on ruokaa josta en niin pidä, niin syön sitä vähän ja enemmän sitten muita tarjolla olevia vaihtoehtoja, kuten leipää tai salaattia.
Kamalimpia traumoja mitä koulusta jäi oli se " kaikesta ruuasta pitää oppia tykkäämään" . Maistaa kyllä, mutta en edes ymmärrä miten jostain ruuasta voisi pakolla opetella tykkäämään. Tottakai maku muuttuu ja paljon on kyse myös tottumisesta, mutta ei aina ja kaiken ruuan suhteen.