Ystäväni 29v oli kylässä ja ihmeissään fetasalaatista.
[quote]
Mitä te sitten oikein syötte? Paitsi pitsaa ja hesen hampurilaisia?
[/quote]
Onko siinä jotain kummallista? Suomalaiset syö suomalaista ruokaa!
Kommentit (169)
Katselen kyllä itsekin huvittuneena ystävääni, joka paniikissa nyppii oliiveja pois salaatista ja on muutenkin ruokarajoitteinen. Toisaalta taidan olla sellainen ruokarajoitteinen itsekin, sillä vihaan esimerkiksi kaikkia sisäelinruokia enkä tykkää lihoista kuin fileestä. Perinteinen puolukkahillo ja kaalilaatikko ovat kammotuksistani suurimmat. Kaikkea uutta maistan kyllä innokkaasti.
Voit olla kouluttamaton kotiäiti joka ei ole koskaan matkustanut 50 km pidemmälle kodistaan, ei ole käynyt edes peruskoulua loppuun, ei osaa lukea eikä tiedä kuka on Suomen presidentti.
Riittää että pidän punkusta ja oliiveista niin voit kutsua itseäsi sivistyneeksi.
Vierailija:
Jos aikuinen ei pysty syömään mitään tarjolla olevaa, niin voisi jääd kotiin. miksi tulla pilaamaan mukava ilta johon kuuluu oleellisesti ruoka ja seurustelu.
Mullakin on kaveripiirissä yksi tuttu, joka ei syö ananasta, feta- tai raejuustoa, ei aurajuustoa, ei punajuurta, ei suolakurkkua, ei sieniä jne. Ja nämä kaikki blokkailee aina pois ruuasta, tai sanoo ettei ole nälkä :P Musta itsestäni tuntuu, etten häntä edes halua kutsua enää syömään (vaikka kaveriporukalla usein syömme yhdessä jonkun luona), kun tälle tyypille ei kelpaa yhtään mikään. Jopa jauhelihakeitosta närppii lautasen reunalle keitetyt porkkanat ja muut kasvikset, syö vain lihan ja perunat. Sääliksi käy hänen lapsia, varmasti siirtää saman nirsoilun lapsilleenkin.
Eniten mua vaan ihmetyttää, että mitä tään tutun lapsuudenkodissa on oikein syöty!!!??? :O
Ystäväni on 34-vuotias akateemisesti koulutettu ja yleisesti fiksuna pidetty ihminen.
Lehtipihvi?
t. Tomppeli USAlainen
Miksi jokainen ruokailu pitää olla kasvatustilanne ja kaikkien käyttäytyä samoin? Minä en tykkää kaikesta ruoasta, en ole ikinä pitänyt, enkä tule pitämään. Ja joskus maistuu jokin, mikä ei toisinaan maistu. Big deal!
Syököön ihmiset tai olkoon syömättä. Meillä ei ruokavieraille tuputeta mitään ja jos joku tuo oma eväät, sekin käy.
Miksi se ruoka on sellainen ONGELMA niin monelle? Kun ei kai täällä Suomessa sentään kukaan nälkään kuole.
Antakaa nyppiä ruokaa jos haluaa, omapahan on ongelmansa. Jos tätä ei säestä mieletön valitus kyseisestä ruuasta, niin mitä väliä?
Onhan se vähän tylsää kutsua aikuinen ruokavieras, jolle pitää tehdä vain kurkkutomaattijäävuorisalaatti-seos ja jauhelihaa ja spagettia. Jos et tajua, mikä siinä asiassa on ongelma, niin se kertoo sinusta kyllä paljon se.
Miksi et voi tehdä sitä ruokaa mitä useimmat kuitenkin syövät ja jos tämä yksi nyppii sieltä seasta vaikka paprikat veke niin onko se nyt oikeasti niin suuri ongelma? TaI sitten et yksinkertaisesti kutsu henkilöä enää syömään, tapaatte muissa merkeissä. Mutta sittenhän et voisi kauhistella ko. henkilöä muille av:llä ja tosielämässä...
vienee muutaman minuutin siinä gourmet-kokkauksen ohessa. Meillä kyllä tarjotaan, jos joku toivoo!
69
Vierailija:
Vierailija:
Jos aikuinen ei pysty syömään mitään tarjolla olevaa, niin voisi jääd kotiin. miksi tulla pilaamaan mukava ilta johon kuuluu oleellisesti ruoka ja seurustelu.Mullakin on kaveripiirissä yksi tuttu, joka ei syö ananasta, feta- tai raejuustoa, ei aurajuustoa, ei punajuurta, ei suolakurkkua, ei sieniä jne. Ja nämä kaikki blokkailee aina pois ruuasta, tai sanoo ettei ole nälkä :P Musta itsestäni tuntuu, etten häntä edes halua kutsua enää syömään (vaikka kaveriporukalla usein syömme yhdessä jonkun luona), kun tälle tyypille ei kelpaa yhtään mikään. Jopa jauhelihakeitosta närppii lautasen reunalle keitetyt porkkanat ja muut kasvikset, syö vain lihan ja perunat. Sääliksi käy hänen lapsia, varmasti siirtää saman nirsoilun lapsilleenkin.
Eniten mua vaan ihmetyttää, että mitä tään tutun lapsuudenkodissa on oikein syöty!!!??? :O
Koska kaverini on muuten tosi kiva, en enää häiriinny (kovasti ainakaan) nyppimisistä. Yritän siis olla häiriintymättä. Vaikkakin meillä kotona opetettiin sen olevan epäkohtelias tapa. Pyrin valmistamaan ruoan keräilyruokana, kun hän tulee meille. Esim. salaatin ainekset erilleen, jokainen omaan kuppiinsa. Tai sitten teemme lämpimiä voileipiä samaan tyyliin, kukin kootkoon omansa. Tai muuta vastaavaa. Onneksi hän asuu samalla paikkakunnalla, joten emme yökyläile toisillamme :-)
Koko suomalainen ruokakasvatus on ihan älytöntä. Lähetetään postissa sinne nälkää näkeville ne ruoat, jos se noin vaikeaa on!
Ylimalkaan en tajua, että miksi niille vieraille pitää tarjota jotain yhtä ja tiettyä perinneruokapöperöä ja tuputtaa ja tyrkyttää vielä lisää. Seisova pöytä on paljon fiksumpi. Jokainen syö ja sekoittaa, mitä haluaa. Syö vaikka pelkkiä oliiveja jos niikseen tulee!
tomaatista. Ja mielestäni sitä ei siinä tapauksessa voi edes ruuaksi kutsua. Nyppijäkaverilleni ei kelpaa juustoista kuin edam. Sipulia, valkosipulia, paprikaa, kaalta, puolukkaa (tai mitään marjoja) ei syö. Ei mitään erikoisempia mausteita (vai pippuria). Raejuusto ei kelpaa, ei ananas, Ei edes shipsit, jos niissä on muutakin maustetta kuin suolaa. Lista on varmasti loputon...
Vierailija:
Miksi et voi tehdä sitä ruokaa mitä useimmat kuitenkin syövät ja jos tämä yksi nyppii sieltä seasta vaikka paprikat veke niin onko se nyt oikeasti niin suuri ongelma? TaI sitten et yksinkertaisesti kutsu henkilöä enää syömään, tapaatte muissa merkeissä. Mutta sittenhän et voisi kauhistella ko. henkilöä muille av:llä ja tosielämässä...
Esim. paprika, kurkku, sipuli tms. aiheuttaa pahaa närästystä tai muuta vaivaa. Pitääkö syödä naama irvessä?
Jos on noin vaikeaa, niin et tee enää ruokaa hänelle. Tavatkaa vaikka ravintolassa tai lasillisella.
Tämän takia mulla on pieni vihko, johon kirjaan tarjotut ateriat ja siinä yhteydessä esiin tulleet vieraiden mieltymykset. Ihan kaikilla on ollut jotakin, josta he eivät pidä eivätkä mielellään syö. Itse en syö mielelläni tuoretta paprikaa (saan mahanväänteitä), sinihomejuustoa enkä maksaa (niistä en vaan pidä). En myöskään juo koskaan kahvia. Yksi tutuistani inhoaa maitoon tehtyjä kastikkeita, toinen ei syö lammasta, kolmas on allerginen kalalle.
En noudata vieraiden mieltymyksiä orjallisesti, allergia on tietysti eri asia. Kyllä aikuinen ihminen osaa itse valikoida pöydästä mitä syö, tai sitten närppiä. Pääasia, että pöydässä on jotakin sopivaa jokaiselle.
kuin lihaa ja perunaa. Jos hänet vie italialaiseen ravintolaan, hän on sitä mieltä, että ei siellä maha täyty, kun ei ole perunaa... Että osaa se rahvaskin nirsoilla... On sota-ajan lapsi ja jaksaa sitä korostaa joka käänteessä.
Vierailija:
kolmekymppinen kaverini kysyi multa tänään, että mitä ovat kalamataoliivit... :)
Ihanko tosissasi olet?
Mitähän vaikeuksia minulle mahtaa tulla kun en pidä punaviinistä ja oliiveista? Muuten olen kaikkiruokainen. Ainiin, muuta mitä en syö ovat sammakot, etanat ja mustekala.
Tähän asti olen selvinnyt varsin hyvin enkä ole koskaan joutunut " nirsoiluni" takia ongelmiin.
Siis ihanko oikeasti olet tosissasi? Kyllä elämäsi on aika yksinkertaista jos noin pienestä vedät ongelmaa...
t. 53
Vierailija: