Ystäväni 29v oli kylässä ja ihmeissään fetasalaatista.
[quote]
Mitä te sitten oikein syötte? Paitsi pitsaa ja hesen hampurilaisia?
[/quote]
Onko siinä jotain kummallista? Suomalaiset syö suomalaista ruokaa!
Kommentit (169)
tosin yritän suorittaa nyppimiset vaivihkaa.. en syö kalaa, en millään pysty vaikka kuinka yrittäisin (oksennan sen). Eli sushia en ole maistanutkaan =). Vaikka kai sitä tehdään ilman kalaakin, siis jotain levää + riisiä. Kalakammon takia äyriäisetkin jäävät syömättä. Ja tonnikalan hajukin kuvottaa.
Olen laktoosi-intolerantikko, eli saan mahani kipeäksi maitoruuista, jotka vielä turhan usein ovat " normaali" maidosta.
En pidä sienistä mutta nieleskelen ne. En syö läskisoosia enkä mielelläni maksaa tai muita sisäelimiä, enkä kalvoista lihaa.
MUTTA
Syön mielelläni veriruokia. Moniko oliivi-brassailijoista pitää rössyperunoista?
Syön kyllä oliiveja mutta en tunnista lajeja. Fetaankin törmään vähintään joka viikko vaikka kotiäiti olenkin ja en käy ravintoloissa.
Punaviiniä en juo, enkä tiedä siitä mitään...
Mutta annetaan ihmisten syödä mitä haluavat, vaikka se sitten olisi lihaa ja perunaa. Ja tarjotaan heille mitä itse halutaan, huomioiden tietenkin tiedossa olevat allergiat, sillä ei kai kukaan halua tahallaan aiheuttaa kipua tai sairautta vierailleen.
Oikeasti, miten se voi olla mahdollista? Ihan sama, onko syönyt oikeaa fetaa vai jotain Arlan purkkifetaa, mutta kyllähän tänä päivänä nyt jokainen ihminen varmasti fetan tietää, vaikka siitä ei tykkäisikään...?? Kyllähän jo pikkulapsetkin fetan tietävät, sen verran " tavisjuttu" se on! Tosiaan jotkut hampurilaispaikatkin jo pursuaa kaiken maailman fetasalaatteja ja -hampurilaisia! Eihän siihen ole voinut olla törmäämättä!
käyttekö työelämässä jotka ette tunne juustoja, oliiveja, viinejä jne. hirveän noloa kyllä. meillä arkilounaalla kaikenlaisia oliiveja ja perus jälkiruokana juustoja joista keskustellaan.. sekä viinien sopivuudesta.
Perusjälkiruoka on yhdyssana. Oletko kenties Lappeen rannasta kotoisin.
Hirveän noloa kyllä.
terv. Santeri (9 vuotta)
käyttekö työelämässä jotka ette tunne juustoja, oliiveja, viinejä jne. hirveän noloa kyllä. meillä arkilounaalla kaikenlaisia oliiveja ja perus jälkiruokana juustoja joista keskustellaan.. sekä viinien sopivuudesta.
Perusjälkiruoka on yhdyssana. Oletko kenties Lappeen rannasta kotoisin?
Hirveän noloa kyllä.
terv. Santeri (9 vuotta)
Mutta miksi pitäisi pakottaa itsensä syömään jokaista ruokaa?
Esim. itseäni ällöttää munuais- ja veri-ruuat, samoin en pidä hauesta, muista kaloista kyllä.
En ymmärrä, miksi väkipakolla alkaisin nyt noita ruokia kokkailemaan, ja " itku silmässä" niitä 10-20 kertaa söisin, että alkaisin pitää niistä? (eri asia on, jos joku on niin nirso, ettei voi syödä kun paria eri ruokalajia... Mutta eiköhän jokaisella saa olla muutama " inhokki" ruoka, joista ei pidä? Olkoon se sitten oliivit tai feta-juusto, sillä ei ole merkitystä...!)
Ja olen samaa mieltä jonkun aiemman kirjoittajan kanssa, moni ketjun ihmisistä tuntuu tuntevan vain pintapuolisesti välimerellisen keittiön. Se on paljon muutakin kun feta-juustoa ja oliiveja... Esimerkiksi herkullisia kala-ruokia.
125:lle
Ei kai kukaan olekaan väittänyt, että pitäisi pakottaa itsensä syömään jokaista ruokaa? Hyviintapoihin kuitenkin kait kuuluu, että jos tarjolla on ruokaa niin yrittää edes maistaa. Minä ainakin opetan lapsille, että kaikkia ruokia tulee edes maistaa kerran. Tällä tavalla erilaisten ruokien makuun tottuu jo lapsesta pitäen ja niistä alkaa tykkäämään. Tietenkin kaikilla on omat inhokkinsa. Itselläni esim. silakat ja moussaka. Todennäköisesti oppisin noistakin pitämään jos vain söisin niitä usein pikkuhiljaa maistellen. Mutta koska minulla ei ole siihen mitään motivaatioita tai tahtoa, niin inhokeiksi jäävät ainakin vielä.
Oma lapseni muuten rakastaa fetaa, vuohenjuustoa, parmesaani ja oliiveja (niitä miedompia mustia), joten uskon siihen, että jos jo lapsesta saakka tarjoilee monipuolisia makuelämyksiä lapselle, hänestä ei tule nirsoilijaa. Inhokit silti hyväksyn...niitä on varmasti meillä kaikilla.
Mukavia ja ennakkoluulottomia makuelämyksiä kaikille! Ruuan ja syämisen pitäisi olla hauska asia!
Minä halusin oppia syömään oliiveja n. 10 vuotta sitten, kun ensimmäisiä kertoja tajusin, että oliiveja alkaa olla joka ravintolassa tarjolla. Tunsin itseni juntiksi ja sivistymättömäksi kun en tykännyt oliiveista ja mun piti jättää ne syömättä. Siitä sitten intouduin ajatukseen, että opettelen tykkäämään oliiveista. Rupesin vähitellen maistelemaan pieniä määriä oliiveja kerralla ja kappas vain joku päivä pystyinkin sanomaan, että tykkään oliiveista. Nyt RAKASTAN oliiveja! Juuri pari päivää sitten mieheni osti aivan ihania kalamataoliiveja. Aattelin, että ne olisivat liian voimakkaan makuisia minulle, mutta kun olin ekas syönyt niin halusin vain lisää. Ovat todella herkkua!
Eli sanoisin kaikille nirsoilijoille, että jos teillä on vain halua oppia syömään erilaisia ruokia niin se on täysin mahdollista! Mutta jos teillä on tuo asenne, että YÖK niin ette varmasti opi tykkäämään. Minusta tämä on täysin tahdon asia ja siitä olen itse elevä esimerkki.
oudon maun " oppii" 10-20 kerrassa, niin mulle kävi sienien suhteen (herkkarit mukaan lukien, 15-vuotiaana melkein itkin kun luokkaretkellä olisi pitänyt syödä herkkusienikeittoa, joka nyt on njam) ja osittain myös juustojen (valkohomejuusto vieläkin epäilyttää, mutta jos tarjolla on niin tökkään veitseni siihen ja maistan hitusen).
mutten todellakaan maistanut, ennekuin ehkä vuosi sitten. Aivan karmean pahaa oli, joten ei kiitos fetasalaatille!