Miten te jaksatte käkkiä täällä suomessa koko kesän??
Mä en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka haluaa olla vaan Suomessa koko kesän, kun suomen kesä on niin ihana. Niinpä... Nytkin kun ikkunasta katsoo, niin kylläpä ihanalta näyttää... Mä en jaksaisi millään, ellei oltaisi just oltu pari viikkoa etelässä! Mulle kesä = aurinko, ja voisin olla suomesta pois vaikka koko kesän, kun nää säät on aina niin epävarmat kuitenkin. Onko muita, jotka ajattelee näin, vai ihannoiko kaikki näitä suomen " mahtavia" kesäsäitä??
Kommentit (143)
Mitä " ylimääräistä" ostat kuukaudessa? Voisiko niistä tinkiä?
Säästövinkkejä:
- tupakka, alkoholi, makeiset, herkut ym. turha ylimäärinen pois
- katso kaupassa kilohintoja, osta edullisinta, turha maksaa merkistä
- vanhat vaatteet ym. turha myyntiin esim. huutonettiin.
- lehtitilaukset pois, lue lehdet netissä/kirjastossa
- voiko parturikäynneistä tinkiä, leikata esim. lasten hiukset itse?
- Onko autoa? Onko se välttämätön, voisiko myydä? Jos on kallis auto, voisiko vaihtaa halvempaan?
- kotona sisävaatteet päällä, näin paremmat vaatteet säästyy ja kuluu vähemmän - kestävät hyväkuntoisina kauemmin
- vähennä sähkönkulutusta, turhat valot pois päältä, tv ym. laitteet ainakin yöksi kiinni kokonaan, pois valmiustilasta
- osta kaupasta päiväysvanhoja tuotteita, niistä teet ruokaa tai laitat pakastimeen
- onko kalliita harrastuksia joista voisi luopua? Ilmaiset harrastukset tilalle
- Polkupyörät, luistimet ym. aina käytettynä
- kirjat, DVD:t, CD:t jättää ostamatta
- puhelut netin kautta esim. Skype
Se saattaa kuulostaa aluksi aika järkyttävältä, mutta kun pidemmän päälle miettii niin ei meillä ainakaan ole elämänlaatu pudonnut yhtään siitä kun alettiin vähän tarkkailla mitä kulutetaan.
Esim. lehtiä tuli aiemmin ja eihän me edes luettu niitä, lähinnä selailtiin! Nyt ei tilata ja ei ole ikävä, netissä on paljon lehtijuttuja, joita voi lukea, samoin kirjastossa.
Minä lähden talvellakin sata kertaa mieluummin pitkäksi viikonlopuksi Alpeille kuin kahdeksi viikoksi Thaimaaseen (maksavat about saman.) Kyse ei ole rahasta, vaan siitä, että en yksinkertaisesti nauti rannalla löhöilystä. Enkä todellakaan ole ainoa.
Vierailija:
Mitä " ylimääräistä" ostat kuukaudessa? Voisiko niistä tinkiä?Säästövinkkejä:
- tupakka, alkoholi, makeiset, herkut ym. turha ylimäärinen pois
- katso kaupassa kilohintoja, osta edullisinta, turha maksaa merkistä
- vanhat vaatteet ym. turha myyntiin esim. huutonettiin.
- lehtitilaukset pois, lue lehdet netissä/kirjastossa
- voiko parturikäynneistä tinkiä, leikata esim. lasten hiukset itse?
- Onko autoa? Onko se välttämätön, voisiko myydä? Jos on kallis auto, voisiko vaihtaa halvempaan?
- kotona sisävaatteet päällä, näin paremmat vaatteet säästyy ja kuluu vähemmän - kestävät hyväkuntoisina kauemmin
- vähennä sähkönkulutusta, turhat valot pois päältä, tv ym. laitteet ainakin yöksi kiinni kokonaan, pois valmiustilasta
- osta kaupasta päiväysvanhoja tuotteita, niistä teet ruokaa tai laitat pakastimeen
- onko kalliita harrastuksia joista voisi luopua? Ilmaiset harrastukset tilalle
- Polkupyörät, luistimet ym. aina käytettynä
- kirjat, DVD:t, CD:t jättää ostamatta
- puhelut netin kautta esim. Skype
meidän perhe varasi juuri lomamatkan Välimerelle. Haluan kokea sen " oikean" kesän edes viikon ajan kesällä. Ja nimenomaan kesällä, en marraskuussa. Talvella taas tehdään siihen vuodenaikaan kuuluvia juttuja. Jos täällä Etelä-Suomessa ei ole kunnon talvikelejä, lähdemme jossain vaiheessa talven aikana sitten pohjoisemmaksi; että päästään hiihtämään, laskettelemaan ja ulkoilemaan kunnon talvisäässä.
Minusta Suomen kesä on aivan ihana, mutta jos täällä ei pääse lomilla kunnolla uimaan, syömään ulkona (siis kirjaimellisesti), retkeilemään ja nauttimaan muista kesäjutuista, niin sen saman voi sitten tehdä ulkomailla.
Omituisimipia minusta on ihmiset, jotka lähtee jouluksikin etelään! Siis jouluna?!!! Kun jokaiseen vuodenaikaan kuuluu omat kivat juttunsa, niin en millään luopuisi niistä.
Niin, ja sitten vielä lopuksi on tietysti tämä ekologinen puoli... Minä ainakin tunnen matkailusta (varsinkin lentomatkailusta) sen verran huonoa omaatuntoa, että meidän perheen matkat rajoitetaan 2 per vuosi. Muut lomat ollaan mökillä, kotona jne. Ja mielellään tehdään enimmät matkat lyhyinä, 3-4h lentoja. Toki jonkun kerran olemme lentäneet Jenkkeihinkin, mutta ei noin rutiinista kuitenkaan.
Eihän niitä säästyneitä rahoja ole pakko matkailuun käyttää vaan johonkin muuhun mihin haluaa. Minäkin olen huomannut että aika moni elää yli varojensa ja sitten valitellaan kuinka köyhiä ollaan ja että ei ole rahaa mihinkään.
Vierailija:
Ja nimenomaan kesällä, en marraskuussa. Talvella taas tehdään siihen vuodenaikaan kuuluvia juttuja. Jos täällä Etelä-Suomessa ei ole kunnon talvikelejä, lähdemme jossain vaiheessa talven aikana sitten pohjoisemmaksi; että päästään hiihtämään, laskettelemaan ja ulkoilemaan kunnon talvisäässä.Minusta Suomen kesä on aivan ihana, mutta jos täällä ei pääse lomilla kunnolla uimaan, syömään ulkona (siis kirjaimellisesti), retkeilemään ja nauttimaan muista kesäjutuista, niin sen saman voi sitten tehdä ulkomailla.
Omituisimipia minusta on ihmiset, jotka lähtee jouluksikin etelään! Siis jouluna?!!! Kun jokaiseen vuodenaikaan kuuluu omat kivat juttunsa, niin en millään luopuisi niistä.
Talvellahan on kuitenkin tekemistä, vaikka olisi -20 pakkasta. Voi luistella, hiihtää, laskea pulkkamäkeä. Talven juttuja, ja sehän on just kivaa!! Kesällä taas pitää pystyä tehdä kesän juttuja, uida, ottaa aurinkoa, syödä ulkona... Jos sataa, niin oikeasti kesä on pilalla, jos ei pääse sitten edes ulkomaille!! Kesään kuuluu se aurinko niin oleellisesti, yhtä lailla kuin talveen kuuluu lumi! Sen takia me lähdetään joka kesä etelään, saadaan varmuudella nauttia siitä auringosta edes muutaman viikon! Talvisin käydään usein Levillä, joskus kyllä etelässäkin (usein sit marraskuussa, kun ei ole vielä lunta ja on vaan pimeää aamusta iltaan.)
Jos on tarpeeksi sisältöä elämällä ei todellakaan jaksa lähteä käkkimään mihinkään hotelleihin ja turistirysiin ja mukahienoihin kaupunkikohteisiin hienostelemaan.
Olen aina nauttinut suomen kesästä paljon enemmän kuin turistina pyörimisestä. Suomessakin löytää valtavasti tekemistä, ja oli keli mikä tahansa, esimerkiksi suomen saaristoalueet on aivan vertaansa vailla.
Ja kun on tehnyt töitä, on ihanaa kun saa nauttia arjesta, kodista, rauhallisista hetkistä perheen ja ystävien kanssa.
En myöskään lähtisi tänä lyhyenä ihanana kesänä mihinkään ahtaaseen euro-kaupunkiin saati mihinkään löhölomalle kuivettuneiiin rantakohteisiin
Olen yksinhuoltaja, kaksi lasta, olen töissä kaupan kassalla ja opiskelen samalla, rahaa saan noin 1100-1200 ¿/kuukaudessa käteen. Asumme kaksiossa, 50 neliötä, jossa vuokra 450 ¿.
Vierailija:
118, kerro mulle miten sä elät? Mitä työtä teet? Koulutus, asuintilat, perhetilanne jne?
että sossussa jouduin aikoinaan käymään (muutaman kuukauden ajan) kun mies jätti ja jäin puille paljaille.
2 lasta ja joka vuosi lomaillaan ulkomailla 6-8 vk josta 4-6 vk Aasiassa ja 2-4 vk Euroopassa.
eräässä lehdessä juttu siitä kuinka ihmiset kuvittelee tuon matkailun olevan niin ihmeellistä ja avartavaa ja hienoa. Että se on täysi kupla ja vieläpä vastuutonta maapallon tulevaisuutta ajatellen.
Ja olen täysin samaa mieltä. Mitä avartavaa on pyyhältää johonkin turistirysään kävelemään turistien silmille rakennettuja kortteleita ympäri?
Itsekästä kerskakulttuuria se on silti, vaikka puurorahoilla lennettäisiin.
Halvalla pääsee esimerkiksi Itä-Euroopan maihin, esim. Ukraina täynnä historiaa ja kulttuuria ja paljon rantoja (jos rannat kiinnostaa) jotka ei ole täynnä ihmisiä. Toki niitä turistirantojakin sieltä löytyy.
Vierailija:
eräässä lehdessä juttu siitä kuinka ihmiset kuvittelee tuon matkailun olevan niin ihmeellistä ja avartavaa ja hienoa. Että se on täysi kupla ja vieläpä vastuutonta maapallon tulevaisuutta ajatellen.
Ja olen täysin samaa mieltä. Mitä avartavaa on pyyhältää johonkin turistirysään kävelemään turistien silmille rakennettuja kortteleita ympäri?
Itsekästä kerskakulttuuria se on silti, vaikka puurorahoilla lennettäisiin.
Vierailija:
että sossussa jouduin aikoinaan käymään (muutaman kuukauden ajan) kun mies jätti ja jäin puille paljaille.
Te elätte vuokralla minimisti, mutta me halutaan käyttää ne etelänrahat oman lukaalin (ja iso) maksamiseen ja elää se 24 h hyvin, syödä hyvin ja olla hyvin sen sijaan että juostaan etelässä josta käteen jää tyhjää....
Ihmiset arvostaa ERI asioita. Mielummin kasvatamme perintöä lapsille (juoskoon he sit aikuisina etelässä jos tykkäävät) kun törsäämme sitä mutakuonojen hyväksi ;o
Kyse kun on ollut miten jollain EI OLE VARAA... perk...
Mä en tiedä mitään säälittävämpää kuin joku etelänloma aurinkorannalle miljoonan muun ihmisen sekaan.
Vierailija:
Luepa itse aloitusotsikko...
ei mulla ole koko kesää lomaa. Lomaa on tämä heinäkuu. Tärkeämpää mulle viettää se loma sukulaisten ja ystävien kanssa kuin juosta pitkin ulkomaita. Ne reissut on sitten talvea varten.
sinne pääsisi pian taas uudelleen.
silloin se on sinun oma valintasi, oletko yksinhuoltaja vai onko miestä? miehen tuloista teillä voisi rahaa riittääkin säästöön.
Mutta en ymmärrä jos joku on vapaaehtoisesti kotihoidontuella niin sitten valittaa jos ei pääse matkustamaan tai että jos ei juuri tässä elämäntilanteessa (muutama vuosi) pääse matkustamaan. En nyt tarkoita, että 121 on välttämättä valittanut, mutta joku tällainen voisi valittaa. Kun usein nämä on juuri omia valintoja ja lisäksi on aika mahdotonta, ettei joku esim. ikäjaksolla 20-40 pääsisi koskaan matkustamaan koska ei ole rahaa.