Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö te nykyeläkeläiset reiluna, että nuoremmat jäävät ilman eläkkeitä?

Vierailija
07.10.2026 |

Alin eläkeikä ollaan nostamassa 70:een. Moni on siihen mennessä ja haudassa. Kuitenkin eläkemaksuja on maksettu koko työikä ja maksettu teille vanhemmille hyvät eläkkeet vuosikymmeniksi. 

Kommentit (546)

Vierailija
481/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät jää ilman. Jokainen tienaa oman eläkkeensä. Vain loiset voivat jäädä heikoille, mutta sehän on ihan oikein.

Itseasiassa eivät tienaa. Esimerkiksi suuret ikäluokat saa jokaisen sijoittamansa rahan 8 kertaisena takaisin. Vielä 1960 luvulla syntyneetkin 4 kertaisena. 1990 syntyneet eivät saa edes omiaan pois vaikka maksavat moninkertaista eläkemaksua - jolla siis maksetaan nykyisin eläkkeellä olevien eläkkeet.

Kun eläkejärjestelmää luotiin, oli ajatusena että töitä tehdään "loppuun asti" ja eläkkeellä ollaan keskimäärin vain 1.5 vuotta. Elinolojen parantuessa ollaan kuitenkin eläkkeellä huomattavasti kauemmin. Ja siksi ne "itse tienatut" varat eivät riitä yhtään mihinkään.

Miten ne työikäiset nuoret, jotka elävät tt-tuella tai yleistuella? Kukaan heistä ei maksa työeläkevakuutusmaksua, mutta he tulevat kuitenkin saamaan eläkettä 990,90€/kk. Heidän tuotos/panossuhteensa on ääretön, koska nollalla ei voi jakaa. 

Jos he kuitenkin ovat joskus vaivautuneet muutamaksi viikoksi palkkatöihin, voi käydä jopa niin onnellisesti, että he saavat maksamansa työeläkevakuutusmaksut takaisin vain 100 000-kertaisesti.

-ohis-

Niille ei ole töitä, koska eläkeloisten takia työn hinta Suomessa on aivan liian kallista.

Tajuatko edes mitä vaadit näiltä pudonneilta? Olet käsi ojossa vaatimassa rahaa rahaaa rahaa kivaaa rahaaaaaa, mutta sulla ei ole vettu hajuakaan, mitä kaikke sellaisen tuottaminen nykypäivänä vaatii. 

Eläkeloiset voisivat itse korvata eläkkeistään aiheuttamansa paskan!

Vierailija
482/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa eläkettä edes kolmea tonnia nettona kuukaudessa. Vaihtaisin ne hilut kernaasti siihen että saisin olla nuori vielä kuten te ulisijat. Älkää iniskö kun ette mistään mitään ymmärrä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nyt on puhuttu että jäädään ilman eläkkeitä? Jos järjestelmää muutetaan pitää sitä muuttaa niin, että se muutos koskee sinne työelämään astuvia, ei ikänsä töitä tehneitä nyt olemassa olevan systeemin mukaan.

Millä perusteella vaadit, että nykyisen työssäkäyvän pitää maksaa 80% eläkkeestäsi?

Olen eri, mutta enhän minä tuollaista vaadi.

Minulle on ihan sama maksaako eläkeyhtiö minun eläkkeeni kassavirrasta eli sisään tulevista maksuista, vai kierrättääkö se maksun eläkerahaston kautta ja maksaa sitten rahaston tuottoja ulos. Tuo jälkimmäinen tapa vaan ei taida oli kovin järkevää sijoitusten arvon kasvun kannalta.

Eläkejärjestelmän alkuvuosina ei edes ollut tuollaista vaihtoehtoa. Ei ollut olemassa mitään aikaisemmin kerättyä rahaa ja kuitenkin eläköityville piti maksaa eläkkeet. Siksi on päädytty tähän vain osittain rahastoivaan jakojärjestelmään.

Joka tapauksessa rahastojen arvo on vuosi vuodelta kasvanut ja sijoitustuotot olivat viime vuonna 19,9 mrd. Ihannetilanne tietysti olisi, että tuotot olisivat samansuuruiset kuin ulos maksettavat eläkkeet.

Jätä siis eläkkeesi nostamatta paskanpuhumisen sijaan.

Mistä tuntuu, kun ei ymmärrä mistään mitään, ahdistaako?

Vierailija
484/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nyt on puhuttu että jäädään ilman eläkkeitä? Jos järjestelmää muutetaan pitää sitä muuttaa niin, että se muutos koskee sinne työelämään astuvia, ei ikänsä töitä tehneitä nyt olemassa olevan systeemin mukaan.

Millä perusteella vaadit, että nykyisen työssäkäyvän pitää maksaa 80% eläkkeestäsi?

Olen eri, mutta enhän minä tuollaista vaadi.

Minulle on ihan sama maksaako eläkeyhtiö minun eläkkeeni kassavirrasta eli sisään tulevista maksuista, vai kierrättääkö se maksun eläkerahaston kautta ja maksaa sitten rahaston tuottoja ulos. Tuo jälkimmäinen tapa vaan ei taida oli kovin järkevää sijoitusten arvon kasvun kannalta.

Eläkejärjestelmän alkuvuosina ei edes ollut tuollaista vaihtoehtoa. Ei ollut olemassa mitään aikaisemmin kerättyä rahaa ja kuitenkin eläköityville piti maksaa eläkkeet. Siksi on päädytty tähän vain osittain rahastoivaan jakojärjestelmään.

Joka tapauksessa rahastojen arvo on vuosi vuodelta kasvanut ja sijoitustuotot olivat viime vuonna 19,9 mrd. Ihannetilanne tietysti olisi, että tuotot olisivat samansuuruiset kuin ulos maksettavat eläkkeet.

Jätä siis eläkkeesi nostamatta paskanpuhumisen sijaan.

Mistä tuntuu, kun ei ymmärrä mistään mitään, ahdistaako?

Paskanjankuttaja ei malta lopettaa!

Vierailija
485/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua ja reilua. Jokaisella sukupolvella on omat taakkansa. Minun isäni joutui sotimaan, ja aika monta nuorta ihmistä kaatui rintamalla. Ei ollut reilua sekään sota-orpojen eikä leskien mielestä. Ei ollut reilua että minun sukupolveni kävi koulua 6pv viikossa ja sen jälkeen töissä käytiin 6pv/vk, äitiyslomat oli 1-3kk, eläkekertymä alkoi vasta 23v. eli jos teit töitä vaikkapa 15 vuotiaasta (kuten siihen aikaan moni teki), 8v työntekoa ei kerryttänyt mitään . Ei ollut reilua ettei ollut kaikenmaailman sosiaalitukia, asumistukia  ja ties mitä , jos töitä et tehnyt, näki nälkää.  Nuorena eläkkeelle pääsivät vain kulmahousut, muut työkyvyttömät elivät joko sukulaisten armopaloilla tai asuivat metsissä ja kuolivat nuorina omasta toimesta ja joskus muidenkin.

Ei ollut reilua ei. Jokainen sukupolvi selvitköön miten parhaaksi näkevät. Niin se on aina ollut. Ja tulee olemaan.

Älä uhriudu. Aikanasi pääsi hyvin helposti töihin, ei ollut huolta työttömyydestä. Ja kun tuli vähän kremppaa, pääsi todella helposti sairauseläkkeelle, monet jopa viisikymppisinä!

Jo pääsi hyvin helposti töihin, niin miksi sitten satojatuhansia suomalaisia (usein kielitaidottomia, suurperheellisiä) muutti Ruotsiin, Kanadaan, Australiaan. Ei varmastikaan aina ollut helppo valinta, vaan pakon sanelema.

Teeppä sinä sama valinta.

Pitäisi kyllä. Ruotsissa töissä ollessa eläkemaksu palkasta menee ruotsalaisten eläkkeisiin. Ei suomalaisten.

Mene sitten sinne Ruotsiin. Minä ainakin saan eläkettä vuosilta, jotka työskentelin Ruotsissa.

Vierailija
486/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua ja reilua. Jokaisella sukupolvella on omat taakkansa. Minun isäni joutui sotimaan, ja aika monta nuorta ihmistä kaatui rintamalla. Ei ollut reilua sekään sota-orpojen eikä leskien mielestä. Ei ollut reilua että minun sukupolveni kävi koulua 6pv viikossa ja sen jälkeen töissä käytiin 6pv/vk, äitiyslomat oli 1-3kk, eläkekertymä alkoi vasta 23v. eli jos teit töitä vaikkapa 15 vuotiaasta (kuten siihen aikaan moni teki), 8v työntekoa ei kerryttänyt mitään . Ei ollut reilua ettei ollut kaikenmaailman sosiaalitukia, asumistukia  ja ties mitä , jos töitä et tehnyt, näki nälkää.  Nuorena eläkkeelle pääsivät vain kulmahousut, muut työkyvyttömät elivät joko sukulaisten armopaloilla tai asuivat metsissä ja kuolivat nuorina omasta toimesta ja joskus muidenkin.

Ei ollut reilua ei. Jokainen sukupolvi selvitköön miten parhaaksi näkevät. Niin se on aina ollut. Ja tulee olemaan.

Älä uhriudu. Aikanasi pääsi hyvin helposti töihin, ei ollut huolta työttömyydestä. Ja kun tuli vähän kremppaa, pääsi todella helposti sairauseläkkeelle, monet jopa viisikymppisinä!

Jo pääsi hyvin helposti töihin, niin miksi sitten satojatuhansia suomalaisia (usein kielitaidottomia, suurperheellisiä) muutti Ruotsiin, Kanadaan, Australiaan. Ei varmastikaan aina ollut helppo valinta, vaan pakon sanelema.

Pitäisi kyllä. Ruotsissa töissä ollessa eläkemaksu palkasta menee ruotsalaisten eläkkeisiin. Ei suomalaisten.

Mene sitten sinne Ruotsiin. Minä ainakin saan eläkettä vuosilta, jotka työskentelin Ruotsissa.

Ei siitä ole minnekään menijäksi. Palstan perus ulisija, joka ei muuhun kykene.

Vierailija
487/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen hyvät eläkkeet? Mediaanieläke on 1900 e. Siitä kun maksat kaikki vuokrat ja vastikkeet ja muut elinkustannukset, ei paljon jää.

Älkää nuoret suostuko tuohon eläkeiän nostoon! Hulluuttahan se on.

Meille nuoremmille tekee tiukkaa saada edes tuo 1900, varsinkaan matalapalkkaisilla naisvaltaisilla aloilla. Realismia on siis jatkaa töissä ylimpään eläkeikään asti, ei alimpaan tai suositusikään.

Mun eläkkeeni on 1100. Kadehdi.

Purranpersut tässä on sotkemassa ja Kokoomus. Älkää äänestäkö niitä jos ette halua, että teiltä viedään eläkkeen lisäksi kaikki muukin, kuten tämä hallitus on tehnyt.

Jos eläkkeesi on 1100 niin et ole kyllä töitäkään viitsinyt paljoa tehdä, pumminako olet elellyt. Eikä se todellakaan ole tämän hallituksen syytä vaikka se kiva onkin aina muita syytellä omista mokistaan.

No mulla on parisataa enemmän. Ensin opiskelin, tein pienipalkkaista työtä, sain lapsia, ja sitten tuli ysärin lama, jäin työttömäksi. Eipä tuota kertymää kovasti ole tullut ja taas jäin työttömäksi, etsin töitä mutta ei hyvältä näytä. Ehdin tehdä 30 vuotta katkeamatonta kokopäivätyötä. Pienestä palkasta eläkekertymäkin on pieni. Ja nyt vielä eläkeikääkin nostettiin. Aika toivonsa menettänyt olo on.

Vierailija
488/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri (nuoret) aikuiset joutuvat maksamaan vanhojen ylisuuret, ansaitsemattomat eläkkeet. Osa heistä on eläköitynyt 60-vuotiaana.

Nyt maksajat ”palkitaan” eläkeikää nostamalla 🙄

Vierailija
489/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Isäni oli sodassa, ja tunnistan aikaisemman kommentoijan kuvaamat asiat, mutta sotaveteraanin lapsenakaan ei ollut aikanaan helppo työllistyä. Meitä valmistui inssiksi samaan aikaan 40 henkilöä, ja vain kahdella oli vakituinen työpaikka opintojen päättyessä. Lisäksi kolmella oli tiedossa kesätöitä.

Olin itse yksi kesätyöpaikan saajista, ja sen jälkeen tein määräaikaisia pätkiä viisi vuotta surkealla palkalla ennen kuin sain vakituisen työpaikan. Työpaikkoja hain koko Suomesta.

Mitä tulee työkyvyttömyyseläkkeeseen, niin paikallinen keskussairaala yritti saada minua jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle vuonna 2002, ja Kelakin ilmoitti, että pitäisi jäädä eläkkeelle, koska sopivaa kuntoutusta ei ole. Onnistuin kuitenkin löytämään yksityiseltä puolelta lääkärin, joka kirjoitti minulle sairauslomatodistuksen, johon oli merkitty sairausloman päättymispäivä aikaisemman, elämän loppuun kestävän sairauslomatodistuksen sijaan. 

Sen jälkeen ilmoitin Kelalle kirjallisesti, että lopetan sairauslomani ja palaan töihin. En tiedä, tuliko yliopistollisen keskussairaalan proffan kahden vuoden tutkimusten jälkeen kirjoittama C-todistus kuntoutustukea varten ja Kelan vastine siihen nykyistä helpommin, mutta oma asenteeni ainakin eroaa monien muiden asenteista. En kestänyt ajatusta tulojen pienenemisestä ja tylsästä elämästä, ja sinnittelin töissä vielä toistakymmentä vuotta vanhuuseläkeikään asti, vaikka välillä olikin raskasta.

Vierailija
490/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ole minnekään menijäksi. Palstan perus ulisija, joka ei muuhun kykene.

No, onneksi sä kykenet siivoamaan kotisi vielä 96-vuotiaana niin sun ei tarvitse maksaa siitä.

Vierailija
491/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juopottele paljon, välipäivät urheile, älä käy töissä. Tällä saadaan palstan eläkeläiset kuumenemaan!

No tällä paskanjauhamisella takaan että minä en nykypolvelle omaisuuttani testamenttaa .

Vierailija
492/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen hyvät eläkkeet? Mediaanieläke on 1900 e. Siitä kun maksat kaikki vuokrat ja vastikkeet ja muut elinkustannukset, ei paljon jää.

Älkää nuoret suostuko tuohon eläkeiän nostoon! Hulluuttahan se on.

Aika vaikea on panna hanttiin, kun eläkeläiset aivan varmasti äänestävät sen puolesta, jotta heidän eläkkeisiin ei kosketa. Ja eläkeläisiä on nyt tajuttoman paljon. 

Yritä käsittää, että 1) eläkkeitä ei maksa yhteiskunta, vaan eläkeyhtiöt, sekä 2) eläkkeen määrä on sopimus, joka on tehty kun henkilö tulee työeläkkeen piiriin. Eli kun henkilö täyttää 17 vuotta. Siitä alkaa TEL tai YEL tai MYEL- maksujen maksaminen, joka on se sama sopimus jonka perusteella aikanaan tulee eläkettä saamaan. Ei voi mennä niin, että maksat yli 40 vuotta summan X, ja kun alat nostaa eläkettä, sama sopimus ei olisikaan enää voimassa? venäjällä ihan perussettiä, Suomessa ei. 

Kyllä se on me veronmaksajat, jotka sitä eläkettä maksamme.

Läheskään kaikki veronmaksajat eivät maksa eläkkeitä. Ainoastaan palkkatulosta maksetaan työeläkevakuutusmaksua.

Vierailija
493/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saa eläkettä edes kolmea tonnia nettona kuukaudessa. Vaihtaisin ne hilut kernaasti siihen että saisin olla nuori vielä kuten te ulisijat. Älkää iniskö kun ette mistään mitään ymmärrä! 

Kolmea tonnia nettona fukin porvari ja pitää asua kalliisti ja itkeä, minä eläisin tosi leveästi vajaalla kolmella tonilla.

Vierailija
494/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, että nykyeläkeläisille mahdollistetaan loppuun asti niin hyvät taloudelliset ehdot ja elintaso, että tiedämme jo etukäteen, ettei tuleville ikäluokille samaa voida tarjota. Jopa muistihäiriöisin eläkeläinenkin ymmärtää, ettei tämä ole reilua, mutta äänestää silti vain sellaista puoluetta, joka leikkaa kaikilta muilta paitsi häneltä itseltään. Minä, minä, minä -asenne hautaan asti!

Vierailija
495/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää juokaa kuolkaa, mitä itkette turhaan, joo naida napsauttaa voi myös ilman rahaa.

Vierailija
496/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Itse kuulun siihen ikäryhmään jolta varastettiin alle 23v iässä karttunut eläkekertymä. Tarkoittaa aika montaa satasta kuussa koska mun ikäiset aloitti työnteon nuorena ja teki jatkuvasti töitä jo lukioikäisenä. Illat ja viikonloput sekä kaikki kesät. Ei ollut työpaikan saaminen mikään itsestäänselvyys meillekään. 90-luvun lama teki kivan (jopa) useamman vuoden loven työhistoriaan monelle. Sen jälkeen moni joutui tekemään töitä pienellä palkalla vaikka olisi kouluttautunut paremmin palkattuihin töihin. Ikäsyrjintä osui moneen jo alle 50v iässä ja viimeistään kun 50v tuli täyteen. Siinäpä sitä miettimistä millä pärjää kun on 15v peruspäivärahalla ennen eläkeikää. 

Jos eläkeikää nostetaan sen on oltava kaikille. Herraluokka jää edelleen eläkkeelle viimeistään 55v iässä. Lisäksi yritysten ja valtion on taattava työtä jokaiselle. Palkkatyötä, huom! Ei yksinkertaisesti voida lähteä siitä että ikääntyneet kituuttaa jollain 595e/kk. Etenkään maassa jossa kukaan ei tuolla rahalla pärjää. Ennustan että yksityiset eläkevakuutukset kokee uuden kulta-ajan. Ei kukaan oikeasti halua eikä jaksa olla hautaan asti töissä. Eikä sitä pitäisi keltään vaatia 

Parempi laittaa rahat itse pörssiin, niin vakuutusyhtiö tai pankki ei pääse kiskomaan välistä omaa provikkaansa.

Vierailija
497/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me teimme työmme (raadoimme maatiloilla, marjametsissä ja muualla) ja opiskelimme kunnoilla pennusta alkaen. Te ette osaa kuin pilata Pisat ja koulut. t. ex-ope

Teidän ikäluokka on ollut mestari tekemään turhaa työtä, kuten juurikin tuota marjojen poimimista.

Nykyinen opetussuunnitelma ja muut koulu-uudistukset eivät ole nuorten vika vaan juurikin eläkeikää lähestyvien sankarien käsialaa. 

Ei marjojen ja sienten poimiminen ollut turhaa työtä. Niillä sai mukavasti jatketta ruokapöytään pitkin talvea, ja rahaa säästyi. Silloin raha ei tullut seinästä, vaan sen eteen piti tehdä työtä. Kunpa nykypolvikin ymmärtäisi sen.

Vierailija
498/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me teimme työmme (raadoimme maatiloilla, marjametsissä ja muualla) ja opiskelimme kunnoilla pennusta alkaen. Te ette osaa kuin pilata Pisat ja koulut. t. ex-ope

Teidän ikäluokka on ollut mestari tekemään turhaa työtä, kuten juurikin tuota marjojen poimimista.

Nykyinen opetussuunnitelma ja muut koulu-uudistukset eivät ole nuorten vika vaan juurikin eläkeikää lähestyvien sankarien käsialaa. 

Sanni Gran-Laasonen ja Li Andersson. Eläkeikäisiä hyvinkin.

Vierailija
499/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkeiän nostaminen auta mitään, jos fysiikka ei kestä, tai alkaa dementian oireita olemaan. Sitten jäädään työkyvöttömyyseläkkeelle ja toisaalla nuoret jotka ei missään vaiheessa työllisty masentuneisuus vain lisääntyy ja kustannukset näin vain kasvaa. 

OT Tietäen oman lähisukuni lyhyen elinkaaren ja geeniperintöni jäin eläkkeelle sen mahdollistavaan ikään tultuani. Vuotta aiemmin kerroin tästä päätöksestä työnantajalleni ja heillä oli hyvin aikaa etsiä nuori henkilö tilalleni. Työni opitaan pitkälti työnantajan antamalla ja jatkuvalla koulutuksella, sekä kokemuksen tuomalla ammattitaidolla. Nuori henkilö toisesta kaupungista tuli valituksi ja sai toistaiseksi voimassa olevan työpaikan. 

Vierailija
500/546 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku luulee, että vanhempien ihmisten tulee uhrautua nuorten eteen. Älkää nuoret olko noin inhottavan itsekeskeisiä!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi