Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (483)

Vierailija
401/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole enää päiväkodissa lapsia. Tämä minuuttiaikataulu on jotain järjetöntä. Äärimmäistä vallankäyttöä ja byrokratiaa.

Vierailija
402/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monissa työpaikoissa perjantaina pyritään siihen, että työntekijät pääsisivät hiukan aikaisemmin lähtemään. Hoitoalalla pyritään usein myös siihen, että iltahoitajat pääsisivät hiukan aikaisemmin kotiin eli moni yökkö saapuu aikaisemmin kuin tarttisi. 

Eihän nämä tämmöiset mitään pakkoja ole, päiväkodistakin siis saa hakea lapsen silloin, kun se virallinen aika on, mutta tällaisista poikkeamista on tullut kirjoittamaton sääntö, joilla pyritään huomioimaan muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovin kerran päiväkodin johtajan kanssa iltavuorosta ja että haen lapsen juuri ennen sulkemisaikaa. Hain lapsen ajallaan ennen sulkemisaikaa, paikalla oli mukava sijainen eikä ketään muita. Päiväkodin vakituinen työntekijä teki tämän jälkeen minusta lasun jossa väitti, että olin hakenut lapsen sulkemisajan jälkeen. Lasu sisälsi muitakin ihan tuulesta temmattuja juttuja. 

Vierailija
404/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kaikki työt nyt vaan toimi niin, että tietää sekunnilleen aikataulut ennakkoon. 

Ihan jo tämmönen virkamies kuin opettaja ei aina tiedä, mitä päivä tuo tullessaan. 

Vierailija
405/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaupunki ilmoitti, että jos sopimus on 8-17, niin lapsi saa tulla hoitoon klo 8.00 (eteisessä saa olla jo ennen tätä, mutta aikuinen ei voi lähteä ennen pois) ja noutoajaksi riittää klo 17.00, ei tarvitse olla paikalla varttia aikaisemmin. Hoitaja ei saa huomauttaa klo 16.55 tulevalle vanhemmalle, että aikaisemmin voisi tulla, itsellä on kiire.

Päiväkoti on osa julkista palvelua, se ei voi omin päin keksiä päivähoitoaikaa lyhentäviä sääntöjä. Hoitajat saa kiukutella mistä haluavat, mutta he ovat töissä kaupungilla/kunnalla, eivät suoraa vanhemmilla, joten he eivät voi vaatia vanhempia toimimaan vastoin sopimuksia.

Eikä varmasti huomautakkaan, onneksi tällaisessa ketjussa voi anonyymisti sanoa ääneen asioita, joita ei voi sanoa kun pitää olla ammatillinen: Ei hätää osataan näytellä ja hymy perseessä luovuttaa lapsesi ja kuunnella lätinöitäsi, että oi oi kun on mielenkiintoista.

Mitä lätinöitä? Tervehdin ja ilmoitan, että tulin hakemaan Ada Virtasta, hei Ada, nyt lähdetään kotiin, heippa. En jää lätisemään, en jää kuuntelemaan hoitajan valituksia, en ole päiväkodin pihassa 3 minuuttia pitempään. Jos on asiaa, voi päiväkodin johtaja olla yhteydessä.

Päiväkodeissa on töissä juuri ne henkilöt, joista ei ole edes lapsia hoitamaan, mutta kun yhteiskunnan heidät pitää johonkin tunkea, niin ovat sitten pihalla seisomassa puhelintaan tuijottaen eivätkä edes tiedä, kuka sen Adan kotiin haki.

Vierailija
406/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kesäksi nykyään yhä useampi kunta kerää sakkoa niiltä jotka varaa turhaan: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haamulapset-sekoittavat-paivakotien…

Jos on pieniä lapsia pitää kyetä ennakoimaan.

Vierailija
407/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.

Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!

Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.

Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.

Eihän tässä kukaan vanhempi ole vaatinut, ettei toimittaisi sopimuksen mukaan. Jos aikataulut muuttuu, vanhemmat muuttaa sopimusta. Päiväkodin työntekijät yrittää vedättää aikatauluja lyhyemmiksi muuttamatta sopimusta. 

Jatkuvasti vanhemmat vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä joustoa kun heidän henkilökohtaiset asiansa muuttuvatkin yllättäen. Itse en nä tätä sellaisena että "vanhempi vedättää aikatauluja pidemmiksi muuttamatta sopimusta" vaan kyse on ihan inhimmillisestä elämästä ja ihan normaalista ihmisestä siinä nenäni edessä.

Olisin aika huolissani, jos asenteeni vanhemman pyyntöjä kohtaan olisi välittömästi tuollainen että "meillähän on tämä sopimus näin, mitä se nyt itsekkyyttään lähtee sitä venyttelemään mihinkään suuntaan oikein PYYTÄMÄLLÄ asioita, hyihyi!".

Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen. Tosin itse en ole kyllä IKINÄ pyytänyt että hae lapsesi aikaisemmin. Täällä on kiva kun voi anonyymisti ilmaista sellaistakin mikä töissä on kiellettyä, jos vaikka onkin joku kiltti ja ymmärtäväinen vanhempi joka voikin valita toisin, mutta ei ole vain tiennyt miten asiat ovat, koska niistä ei normaalisti saa vanhemmille puhua.

"Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen."

Sinäkö vakatyöntekijä katsot vanhemman turpavärkin perusteella miten vastaat hänen pyyntöön? Mitä mieltä pk:n johtaja on moisesta valikoinnista? 

Katson sen perusteella miten vanhempi meitä kohtelee kyllä vaan. Ei se johtaja sitä kyttää ja kyllä häntäkin vetuttaa ne kspää vanhemmat ihan yhtälailla, ihan hirveitä energiavampyyrejä.

Heidän lapset hoidamme tietenkin silti hyvi, kun ei ne poloiset ole valinneet että ketkä heidän vanhempiaan on, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Ja yleensä ne lapset onkin tosi suloisia, vaikka vanhemmat olisikin ihme hirviöitä.

Mutta liittyyhän se nimenomaan siihen lapsen hoitoon, jos vanhemmat esittävät jotain pyyntöjä? Sinusta on siis ihan ok, että esimerkiksi sairaanhoitaja voi naaman perusteella hoitaa potilaita? Tuo kusipäinen pappa huoritteli, niin vienkin hänen lääkkeensä 3 tuntia myöhässä. Oppiipahan.

Lääketieteellinen syy huonolle käytökselle ei ole kspäisyyttä. Ja oikeasti vertaat itseäsi dementikko-pappaan?

Kyllä ihan varmasti hoitajatkin on ihmisiä, eli jos ei ole lääketieteellistä syytä sille ettet osaa käyttäytyä, niin mieti miten kohtelet muita.

Toki sosiaali- ja terveysalalla pätee tietyt säännöt, että henget on pelastettava ja sikäli työ hoidettava hyvin, mutta se kenelle sujahtaa vaikka ylimääräinen sämpylä joskus onkin sitten ihan toinen asia. Itse pidän huolen että olen todella ystävällinen aina kun käytän terveyspalveluja, koska miksi en olisi?

Kukaan terveysalalla ei kohtele asiakkaita eri tavoilla. Kyllä niitä sämpylöitä tarjotaan kaikille ym.

Ammatillisuus on korkeatasoista eikä käytetä turhaan valtaa.

No uskottele sinä itsellesi niin. Muistakaa käyttäytyä mussukat!

Ammatillinen työntekijä ei käytä valtaa omaksi ilokseen. Se on varma joka alalla. Muilla kuin vk henkilökunnalla en ole koskaan kuullut tällaista. Se on noloa.

Vierailija
408/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaupunki ilmoitti, että jos sopimus on 8-17, niin lapsi saa tulla hoitoon klo 8.00 (eteisessä saa olla jo ennen tätä, mutta aikuinen ei voi lähteä ennen pois) ja noutoajaksi riittää klo 17.00, ei tarvitse olla paikalla varttia aikaisemmin. Hoitaja ei saa huomauttaa klo 16.55 tulevalle vanhemmalle, että aikaisemmin voisi tulla, itsellä on kiire.

Päiväkoti on osa julkista palvelua, se ei voi omin päin keksiä päivähoitoaikaa lyhentäviä sääntöjä. Hoitajat saa kiukutella mistä haluavat, mutta he ovat töissä kaupungilla/kunnalla, eivät suoraa vanhemmilla, joten he eivät voi vaatia vanhempia toimimaan vastoin sopimuksia.

Eikä varmasti huomautakkaan, onneksi tällaisessa ketjussa voi anonyymisti sanoa ääneen asioita, joita ei voi sanoa kun pitää olla ammatillinen: Ei hätää osataan näytellä ja hymy perseessä luovuttaa lapsesi ja kuunnella lätinöitäsi, että oi oi kun on mielenkiintoista.

Mitä lätinöitä? Tervehdin ja ilmoitan, että tulin hakemaan Ada Virtasta, hei Ada, nyt lähdetään kotiin, heippa. En jää lätisemään, en jää kuuntelemaan hoitajan valituksia, en ole päiväkodin pihassa 3 minuuttia pitempään. Jos on asiaa, voi päiväkodin johtaja olla yhteydessä.

Päiväkodeissa on töissä juuri ne henkilöt, joista ei ole edes lapsia hoitamaan, mutta kun yhteiskunnan heidät pitää johonkin tunkea, niin ovat sitten pihalla seisomassa puhelintaan tuijottaen eivätkä edes tiedä, kuka sen Adan kotiin haki.

Nykyään siellä puhelimessa on sovellus, jonka avulla päivän kuulumiset kerrotaan ja josta klikataan lapsia ja henkilökuntaa paikalle ja pois. Sieltä löytyy myös vanhempien yhteystiedot ja viestittelyt yms.

Joten pahoittelut, työnkuva vaatii että aika paljonkin joudumme tuijottamaan puhelinta kesken työnteon.

Tästäkin voit kuitenkin tehdä kunnallesi valituksen, ettet pidä siitä, että puhelimia käytetään työvälineinä ja henkilökunta tuijottaa niitä.

Vierailija
409/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kesäksi nykyään yhä useampi kunta kerää sakkoa niiltä jotka varaa turhaan: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haamulapset-sekoittavat-paivakotien…

Tämä koskee kesähoudon varaamista turhaa.

Ei minuutin poikkeamaan.

Vierailija
410/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.

Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!

Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.

Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.

Eihän tässä kukaan vanhempi ole vaatinut, ettei toimittaisi sopimuksen mukaan. Jos aikataulut muuttuu, vanhemmat muuttaa sopimusta. Päiväkodin työntekijät yrittää vedättää aikatauluja lyhyemmiksi muuttamatta sopimusta. 

Jatkuvasti vanhemmat vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä joustoa kun heidän henkilökohtaiset asiansa muuttuvatkin yllättäen. Itse en nä tätä sellaisena että "vanhempi vedättää aikatauluja pidemmiksi muuttamatta sopimusta" vaan kyse on ihan inhimmillisestä elämästä ja ihan normaalista ihmisestä siinä nenäni edessä.

Olisin aika huolissani, jos asenteeni vanhemman pyyntöjä kohtaan olisi välittömästi tuollainen että "meillähän on tämä sopimus näin, mitä se nyt itsekkyyttään lähtee sitä venyttelemään mihinkään suuntaan oikein PYYTÄMÄLLÄ asioita, hyihyi!".

Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen. Tosin itse en ole kyllä IKINÄ pyytänyt että hae lapsesi aikaisemmin. Täällä on kiva kun voi anonyymisti ilmaista sellaistakin mikä töissä on kiellettyä, jos vaikka onkin joku kiltti ja ymmärtäväinen vanhempi joka voikin valita toisin, mutta ei ole vain tiennyt miten asiat ovat, koska niistä ei normaalisti saa vanhemmille puhua.

"Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen."

Sinäkö vakatyöntekijä katsot vanhemman turpavärkin perusteella miten vastaat hänen pyyntöön? Mitä mieltä pk:n johtaja on moisesta valikoinnista? 

Katson sen perusteella miten vanhempi meitä kohtelee kyllä vaan. Ei se johtaja sitä kyttää ja kyllä häntäkin vetuttaa ne kspää vanhemmat ihan yhtälailla, ihan hirveitä energiavampyyrejä.

Heidän lapset hoidamme tietenkin silti hyvi, kun ei ne poloiset ole valinneet että ketkä heidän vanhempiaan on, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Ja yleensä ne lapset onkin tosi suloisia, vaikka vanhemmat olisikin ihme hirviöitä.

Mutta liittyyhän se nimenomaan siihen lapsen hoitoon, jos vanhemmat esittävät jotain pyyntöjä? Sinusta on siis ihan ok, että esimerkiksi sairaanhoitaja voi naaman perusteella hoitaa potilaita? Tuo kusipäinen pappa huoritteli, niin vienkin hänen lääkkeensä 3 tuntia myöhässä. Oppiipahan.

Lääketieteellinen syy huonolle käytökselle ei ole kspäisyyttä. Ja oikeasti vertaat itseäsi dementikko-pappaan?

Kyllä ihan varmasti hoitajatkin on ihmisiä, eli jos ei ole lääketieteellistä syytä sille ettet osaa käyttäytyä, niin mieti miten kohtelet muita.

Toki sosiaali- ja terveysalalla pätee tietyt säännöt, että henget on pelastettava ja sikäli työ hoidettava hyvin, mutta se kenelle sujahtaa vaikka ylimääräinen sämpylä joskus onkin sitten ihan toinen asia. Itse pidän huolen että olen todella ystävällinen aina kun käytän terveyspalveluja, koska miksi en olisi?

Kukaan terveysalalla ei kohtele asiakkaita eri tavoilla. Kyllä niitä sämpylöitä tarjotaan kaikille ym.

Ammatillinen työntekijä ei käytä valtaa omaksi ilokseen. Se on varma joka alalla. Muilla kuin vk henkilökunnalla en ole koskaan kuullut tällaista. Se on noloa.

Ammattillinen työntekijä ei PALJASTA tekevänsä niin. Thats the secret.

Toinen jota en itse halua suututtaa on ihminen joka tekee mun ruokani.

Vierailija
411/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovin kerran päiväkodin johtajan kanssa iltavuorosta ja että haen lapsen juuri ennen sulkemisaikaa. Hain lapsen ajallaan ennen sulkemisaikaa, paikalla oli mukava sijainen eikä ketään muita. Päiväkodin vakituinen työntekijä teki tämän jälkeen minusta lasun jossa väitti, että olin hakenut lapsen sulkemisajan jälkeen. Lasu sisälsi muitakin ihan tuulesta temmattuja juttuja. 

Meillä päiväkoti teki lasun liian pienistä kumisaappaista! Huomauttivat moneen kertaan, että vaatteiden tulee olla oikeaa kokoa ja nimikoidut, mutta eivät itse koskaan katsoneet, kenen saappaat lapselle laitettiin jalkaan. Vein syksyn aikana kolmet sopivankokoiset saappaat ja joka kerta ne vaihdettiin käyttöön jollekin toiselle lapselle. Kolmannesta kerrasta tehtiin lasu ja siinä sitten sossulle esitin kuitit kolmesta saapasparista, kuvat nimikoiduista saappaista ja ihmettelin, miksi lapseni ei saa pitää niitä saappaita, jotka olin hänelle hankkinut.

"Mutta kun Isla sanoi, että nää on hänen, niin ei sitten luettu, että ne onkin Lean".

Vierailija
412/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa töissä ole ennustajaeukkoja auttamassa.

Vierailija
413/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattillinen työntekijä ei PALJASTA tekevänsä niin. Thats the secret.

Toinen jota en itse halua suututtaa on ihminen joka tekee mun ruokani.

Aika moni varhaiskasvattaja on narsisti, joka pyrkii alistamaan lapset. Onneksi ovat sen verran tyhmiä, että eivät hoksaa, että esim. 5v osaa jo puhua.

Vierailija
414/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monissa työpaikoissa perjantaina pyritään siihen, että työntekijät pääsisivät hiukan aikaisemmin lähtemään. Hoitoalalla pyritään usein myös siihen, että iltahoitajat pääsisivät hiukan aikaisemmin kotiin eli moni yökkö saapuu aikaisemmin kuin tarttisi. 

Eihän nämä tämmöiset mitään pakkoja ole, päiväkodistakin siis saa hakea lapsen silloin, kun se virallinen aika on, mutta tällaisista poikkeamista on tullut kirjoittamaton sääntö, joilla pyritään huomioimaan muita.

Kukaan hoitoalalla ei lähde etuajassa töistä. On tiedossa riskit. Jos jotain sattuu etkä olekaan töissä, vaikka työvuorosi ei ole päättynyt.

Ja tietysti se lapsi saa olla hoidossa, kun hänen hoitoaikaansa on jäljellä.

Vierailija
415/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? :D 

Vierailija
416/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin päiväkodissa iltavuorossa pekkaset otettiin aamusta eli töihin tultiin myöhemmin, jos työaika oli 9-17 vaihtui se 10:35-17

Vierailija
417/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole enää päiväkodissa lapsia. Tämä minuuttiaikataulu on jotain järjetöntä. Äärimmäistä vallankäyttöä ja byrokratiaa.

Arvaa miten rankkaa on olla TÖISSÄ siellä. Ihan kuin ei muuten jo olis tarpeeksi rankkaa.

Tuo kellonaikojen kyttääminen on yksi asia, mikä on pilannut tätä alaa. Aivan hirveää, kaikinpuolin hirveää.

"Näyttää huonolta tilastoissa työntekijöitä on liikaa, kun lapsia tuodaan myöhemmin ja haetaan aikaisemmin kuin miten on varattu".

:(

Vierailija
418/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan hoitoalalla ei lähde etuajassa töistä. On tiedossa riskit. Jos jotain sattuu etkä olekaan töissä, vaikka työvuorosi ei ole päättynyt.

Ja tietysti se lapsi saa olla hoidossa, kun hänen hoitoaikaansa on jäljellä.

Näitä on sattunut. Vaikka tulipalo... Eikä henkilökuntaa paikalla.

Vierailija
419/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

Kahden tunnin lyhennys päivittäiseen työaikaan ei tunnu nettopalkassa niin paljoa, että sen takia kannattaa pakottaa lapset 10 tunniksi päiväkotiin.

Sulla varmaan on tästä antaa laskelma? 

Lisäksi monissa töissä, esim. Meillä se ei tarkoita,että jokainen päivä olisi 2 tuntia lyhyempi,vaan kahden viikon jaksossa tuntimäärä vähenee. JOS vähenee, sillä työ pitää sisällään myös pitkiä taukoja, joita ei kokonaistyöaikaan lasketa 

On niin helppo neuvoa sen oman elämän pohjalta ja tehdä oletuksia siitä, millainen työ muilla on. 

Vierailija
420/483 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siellä puhelimessa on sovellus, jonka avulla päivän kuulumiset kerrotaan ja josta klikataan lapsia ja henkilökuntaa paikalle ja pois. Sieltä löytyy myös vanhempien yhteystiedot ja viestittelyt yms.

Joten pahoittelut, työnkuva vaatii että aika paljonkin joudumme tuijottamaan puhelinta kesken työnteon.

Tästäkin voit kuitenkin tehdä kunnallesi valituksen, ettet pidä siitä, että puhelimia käytetään työvälineinä ja henkilökunta tuijottaa niitä.

Miksi lasten kanssa ulkona olevan hoitajan pitää seurata työpuhelimesta päivän kuulumisia, klikkailla henkilökuntaa pois, etsiä vanhempien yhteystietoja, viestitellä jne.. kun hänen varhaiskasvatuslain mukaan pitäisi olla turvaamassa turvallista hoitopäivää. Ei voi olla niin, että lasten kanssa ulkona olevan velvollisuuksiin kuuluu päivän viimeisenä asiana klikkailla muiden työvuorot päättyneiksi, kyllä se pitää jokaisen tehdä omasta työpuhelimesta!

Työnkuva ei vaadi puhelimen tuijottamista, sen olette keksineet ihan itse! Viestittelylle jne. on hyvin aikaa, kun istutte 2 tuntia kahvilla lasten ollessa nukkarissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi