Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko valehtelijoita?

Vierailija
08.10.2026 |

Mistä kaikesta valehtelette, miksi teette sitä? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelisin, jos väittäisin puhuvani totta tässä.

Vierailija
2/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulut selvästi patologisten valehtelijoiden arkkityyppiin. He puhuvat paljon, mutta eivät sano mitään. Jos joskus puhuvat asiaa, niin se harvoin pitää paikkansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä joskus. Esim. töissä saatan joskus selitellä tekemisiäni parhain päin, etten vaikuttaisi laiskalta. Ei myöskään välttämättä huvita esim. äidille joka utelee elämästäni kertoa kaikkea, joten sanon jotain ympäripyöreää minkä äidin tiedän hyväksyvän. Eli valehtelen lähinnä asioissa, joissa se helpottaa elämääni, eikä koidu haittaa muille.

Vierailija
4/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on ikävä taipumus kysyä asioita, joihin eivät kestä kuulla rehellistä vastausta.

"Kulta, olenko minä mielestäsi lihonut?"

Vierailija
5/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia vain valehdella tai tehdä törkeitö rikoksia siinä niiden valheiden avulla. 
Sellaiseen en ole syyllistynyt 

Vierailija
6/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en valehtele melkein koskaan.

Vierailija
7/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on ikävä taipumus kysyä asioita, joihin eivät kestä kuulla rehellistä vastausta.

"Kulta, olenko minä mielestäsi lihonut?"

Kuka tällaista kyselee, paitsi kotirouvat 50 - luvun amerikkalaisissa perheleffoissa? Sinäkö?

Vierailija
8/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valehtelen. Varsinkin tällä palstalla. Voin valehdella nytkin.

Vierailija
9/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulut selvästi patologisten valehtelijoiden arkkityyppiin. He puhuvat paljon, mutta eivät sano mitään. Jos joskus puhuvat asiaa, niin se harvoin pitää paikkansa. 

Toisaalta tuo arkkityyppi ei aina pidä paikkaansa. Mä olen ihan terapeutin patologiseksi valehtelijaksi aikanaan toteama, ja valehteluni aiheuttamat ongelmat oli iso syy miksi menin terapiaan. Mä en ole koskaan ollut paljon puhuvaa tyyppiä, vaan hiljainen introvertti. 

Se on myös tylsää, kkun tuota patologista valehtelua pidetään usein jonkinlaisena "paha ihminen" leimana. Joo, se käytös eli valehtelu on väärin, mutta sillä voi olla ihan muut syyt kuin henkilön yleinen pahuus, ja lisäksi siitä voi parantua. Itselläni syy oli valtavan huono itsetunto ja kroonistunut häpeä, ja sen takia todellisen, huonoksi ja häpeälliseksi koetun, itseni piilottamisen valheverhon taakse tarve. Pari vuotta terapiaa siihen tarvittiin, että pystyin tulemaan ihmisten eteen aitona itseäni ilman suojavalheitani.

Vierailija
10/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valehtele mutta en myöskään teeskentele että se olisi minulle lupalappu käyttäytyä törkeästi.

Jännästi elämä ei ole yhtään niin vaikeaa näin verrattaen niihin ihmisiin jotka valehtelevat ja keksivät sille oikeutuksia.

Pahin mitä on seurannut on se että muutaman myrkyllisen ihmisen on joutunut heivaamaan pois elämästä mutta sekin oli lopulta positiivinen juttu.

Vierailija
11/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tuo arkkityyppi ei aina pidä paikkaansa. Mä olen ihan terapeutin patologiseksi valehtelijaksi aikanaan toteama, ja valehteluni aiheuttamat ongelmat oli iso syy miksi menin terapiaan. Mä en ole koskaan ollut paljon puhuvaa tyyppiä, vaan hiljainen introvertti. 

Se on myös tylsää, kkun tuota patologista valehtelua pidetään usein jonkinlaisena "paha ihminen" leimana. Joo, se käytös eli valehtelu on väärin, mutta sillä voi olla ihan muut syyt kuin henkilön yleinen pahuus, ja lisäksi siitä voi parantua. Itselläni syy oli valtavan huono itsetunto ja kroonistunut häpeä, ja sen takia todellisen, huonoksi ja häpeälliseksi koetun, itseni piilottamisen valheverhon taakse tarve. Pari vuotta terapiaa siihen tarvittiin, että pystyin tulemaan ihmisten eteen aitona itseäni ilman suojavalheitani.

Vähän epäilen kertomustasi, pakko myöntää. En ole koskaan tavannut henkilöä, joka olisi pystynyt lopettamaan pakonomaisen valehtelun. Jos todella olet onnistunut siinä ja pystyt nykyään katsomaan itseäsi rehellisesti, niin onnittelut. 

Vierailija
12/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelisin, jos väittäisin
öisin herääväni murehtimaan maailmaa
ettei se kiinnosta mua ollenkaan

Vierailija
13/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

öisin herääväni murehtimaan maailmaa
ettei se kiinnosta mua ollenkaan

Menepäs kaasuvalottajahämmentäjä muualle hämmentämään. Hämmennä vaikka aamupuuroa lapsille.

Vierailija
14/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki valehtelevat. Tutkittu juttuhan tuo on.

Vierailija
15/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koskaan muulloin paitsi lehtimyyjille ym. sanon aina että on mentävä hammaslääkäriin tms. ei ole aikaa nyt puhua. Muutoin ei ole syytä valehdella ja muistella mitä kulloinkin on kellekin valhetta sanonut

Vierailija
16/16 |
08.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelin uusille tapaamilleni ihmisille 25 vuoden ajan, johon oli loppujen lopuksi ainakin osittain yhteiskunnalliset syyt.  Niin paljon koulutustaso/työpaikan tehtävät määrittelee ihmistä ja koin tulevani toimeen paremmin eri asemassa olevien kanssa ja heidän seuraan pääsi vain valehtelemalla mitä arjessa tekee.

Monen ihmisen sydämen olen särkenyt ja sitä ei enää muuksi saa. Lopulta ryhdyin eräänlaiseksi osa-aikaerakoksi ja en ole kohta vuosikymmeneen valehdellut kenellekään, joka tosi vapauttavaa, sekä itselle, että muille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan