Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin henkilökunnan työaika loppuu klo 17 eli silloin kun päiväkoti menee kiinni. Jos kaikki ryysää hakemaan muksujaan vasta just minsaa vaille niin mitäpä luulet, pääseekö henkilökunta lähtemään töistä edes työajan loppuessa?
Vanhempien ongelma ei ole jos työvuorosuunnittelu on pielessä. Päättyykö kaupassakin kaikkien työvuoro sillä minuutilla kuin kauppa sulkeutuu?
Itseasiassa päättyy aika monessa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin henkilökunnan työaika loppuu klo 17 eli silloin kun päiväkoti menee kiinni. Jos kaikki ryysää hakemaan muksujaan vasta just minsaa vaille niin mitäpä luulet, pääseekö henkilökunta lähtemään töistä edes työajan loppuessa?
Ei voi loppua työaika klo17, jos lapsilla on sopimus olla hoidossa klo17 asti. Eikä ainakaan kunnallisella koskaan näin olekaan. Viimeisen työntekijän (joka lukitsee ovet) työaika loppuu 17:15, jos hoitoaika loppuu klo17. Näin oli ainakin minun lapseni päiväkodissa. Itse hain aina juuri ennen klo17 ja tämä oli sovittu ja kaikkien tiedossa. Koskaan kukaan ei ollut epäystävällinen tai sanonut, että pitäisi tulla aikaisemmin. Ihan kunnallinen päiväkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ongelma ei ole jos työvuorosuunnittelu on pielessä. Päättyykö kaupassakin kaikkien työvuoro sillä minuutilla kuin kauppa sulkeutuu?
Ongelma tässä on seuraavanlainen:
Jos laitetaan työntekijä työaika loppumaan klo 17.10. Ja koska sinä kuitenkaan et pidä kiinni hoitosopimuksestasi, vaan päätätkin useimmiten hakea sen lapsen klo 16.40 vaikka täällä uhoatkin ettet niin tule tekemään. Varhaiskasvatuksen johtajat ovat ison tulopaineen alla: He seuraa sähköisesti miten lapsia haetaan ja jos oikeasti harvemmin haet lapsesi silloin klo 17, johtaja ei näe mitään syytä laittaa työntekijän työaikaa loppumaan myöhemmin: On täysin anteeksiantamatonta olla päiväkodissa töissä jos siellä ei ole yhtään lapsia: Se 10 minuuttia vielä menisi, mutta koska haet useimmiten lapsesi kuitenkin paljon aiemmin, niin siihen se sitten rysähtää se systeemi.
Eli ongelma EI oikeastaan ole se, että pidätte hoitoajoistanne kiinni vaan SE että te ette oikeasti pidä hoitoajoista kiinni, te ette varaa hoitoa todellisen tarpeen mukaan.
Ja koska 100 muutakin vanhempaa tekee samoin, niin vähän hankalaa alkaa työn suunnittelu sitten olemaan.
Ei myöskään ole lapsesi etu, että kun talossa on paljon lapsia, työntekijä tuleekin myöhemmin töihin vain jotta on varmuuden vuoksi töissä pidempään jos satutkin hakemaan lapsesi kuten olet sen hoidon varannut.
Luojan kiitos meillä ei sentään kikkailla tuon enempää: Että 17 on kuitenkin aina jonkun työaika, eikä katsota niitä hoitaikoja ja aikaisteta vielä tuostakin.
Tämä ettei hoitoaikoja noudateta ja varata todellisen tarpeen mukaan on yksi isoimmista alan ongelmista, jolle ei voi mitään kun vanhempien mielestä "minulla on oikeus" eikä mitään sanktioitakaan tule jatkuvasta turhan hoidon varaamisesta. Päiväkotimaksut takaisin ja minuuttitaksaksi kiitos. Tällöin se kompensoisi edes hieman sitä että työntekijä on tyhjässä talossa töissä: Vanhempi voi maksaa ei-mistään eikä mene verorahoista/päiväkodin budjetista.
Päiväkodissa oli ihan sairasta meininkiä. Vasta
jälkikäteen huomasin, että se sairas Gang stalking )lie jos et tiedä mitä tarkoittaa)oli pyörinyt sielläkin ihan täysillä.
Ensimmäisten lasten aikana olin töissä. Palasin töihin heti kun lapset vuoden. Ei sinänsä tuilloin mitäänniin ihmeellistä siellä, paitsi parin hoitajan kommentit olivst ikäänkuin en tietäisi mitään lapsista tai lasten hoidosta.
Tuli kommentteja sellaisista asiosta, mistä ei olisi tarvinnut oikeastaan kommentoida mitään. Ei kuitenkaan mitään konflikteja sinändä henkilökunnan kanssa.
Kun neljännen lapsen jälkeen en palannutkaan töihin tuli ihan eri ääni kellossa. Motkötystä äluttömyyksistä ja tehtiin jopa lasu, siitä että lapset olisi pitänyt viedä hoitoon kuulemma klo 9 mennessä ehdottomasti..Koin päiväkodin toiminnan varsin merkillisenä vuosina 2012-2019.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työvuoroon huomioitu talon sulkeminen(valot, ovet tms.) eli työvuoro on aina 5min.pidempi, kuin viimeisen lapsen hoitoaikavaraus.
Jos viimeinen lapsi sattuisi lähtemään esim.20 min aikaisemmin, joutuisin minä kuitenkin olemaan töissä tuon ajan tai ottamaan sen työaikapankista. Meillä on käytössä evaka järjestelmä, mihin työntekijät kirjaavat lapset ja itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi loppua työaika klo17, jos lapsilla on sopimus olla hoidossa klo17 asti. Eikä ainakaan kunnallisella koskaan näin olekaan. Viimeisen työntekijän (joka lukitsee ovet) työaika loppuu 17:15, jos hoitoaika loppuu klo17. Näin oli ainakin minun lapseni päiväkodissa. Itse hain aina juuri ennen klo17 ja tämä oli sovittu ja kaikkien tiedossa. Koskaan kukaan ei ollut epäystävällinen tai sanonut, että pitäisi tulla aikaisemmin. Ihan kunnallinen päiväkoti.
Riippuu varmaan sitten kunnasta, meidän kunnassa on juurikin noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Helposti, jos työmatka on tunti suuntaansa, niin kuin minulla oli. Meillä aikanaan päikky oli auki 17:30. Joka toinen viikko lapset minun hakuvuorolla joutuivat olemaan lähelle sulkemisaikaa, miehellä vuororyö. Eihän ne tädit siitä tykännet, mutta minkäs teet, kun työnantaja ei tykännyt, että olisin joka toinen viikko lähtenyt tuntia aikaisemmin.
Johtuu vain ja ainoastaan siitä, että henkilökunnan työaika loppuu MINUUTILLEEN klo 17 ja olisi aivan katastrofi, jos joskus päivä venyisi 3-4 minuuttia. Mieluummin pitä päästä kotiin jo 16:58. Varhaiskasvatuksen ja kuntatyöntekijät ylipäätään eivät pärjäisi hetkeäkään julkisen puolen töissä, missä joskus pitää JOUSTAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa.
Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa.
Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.
Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi
Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.
Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.
Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa!
Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.
Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.
Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.
Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu.
Nykyään kun työnhakualueena on koko Suomi, ei 100km suuntaansa ole matka eikä mikään.
Työnhaku alue on kokopäivätyössä 1,5 tuntia suuntaansa, se voi olla enemmän tai vähemmän kuin 100 kilometriä. Osapäivätyössä on tunti suuntaansa. Jos päiväkoti alkaa sanelemaan että lapset on haettava klo 16:40 mennessä vaikka päiväkoti on auki klo 17 asti, aloittaja tekee kantelun sotealueelle, että painostetaan hakemaan aiemmin, äkkiä lähtee työpaikka alta jos alkaa soosoilemaan eli lähtee ennen kuin työaika päättyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on seuraavanlainen:
Jos laitetaan työntekijä työaika loppumaan klo 17.10. Ja koska sinä kuitenkaan et pidä kiinni hoitosopimuksestasi, vaan päätätkin useimmiten hakea sen lapsen klo 16.40 vaikka täällä uhoatkin ettet niin tule tekemään. Varhaiskasvatuksen johtajat ovat ison tulopaineen alla: He seuraa sähköisesti miten lapsia haetaan ja jos oikeasti harvemmin haet lapsesi silloin klo 17, johtaja ei näe mitään syytä laittaa työntekijän työaikaa loppumaan myöhemmin: On täysin anteeksiantamatonta olla päiväkodissa töissä jos siellä ei ole yhtään lapsia: Se 10 minuuttia vielä menisi, mutta koska haet useimmiten lapsesi kuitenkin paljon aiemmin, niin siihen se sitten rysähtää se systeemi.
Eli ongelma EI oikeastaan ole se, että pidätte hoitoajoistanne kiinni vaan SE että te ette oikeasti pidä hoitoajoista kiinni, te ette varaa hoitoa todellisen tarpeen mukaan.
Ja koska 100 muutakin vanhempaa tekee samoin, niin vähän hankalaa alkaa työn suunnittelu sitten olemaan.
Ei myöskään ole lapsesi etu, että kun talossa on paljon lapsia, työntekijä tuleekin myöhemmin töihin vain jotta on varmuuden vuoksi töissä pidempään jos satutkin hakemaan lapsesi kuten olet sen hoidon varannut.
Luojan kiitos meillä ei sentään kikkailla tuon enempää: Että 17 on kuitenkin aina jonkun työaika, eikä katsota niitä hoitaikoja ja aikaisteta vielä tuostakin.
Tämä ettei hoitoaikoja noudateta ja varata todellisen tarpeen mukaan on yksi isoimmista alan ongelmista, jolle ei voi mitään kun vanhempien mielestä "minulla on oikeus" eikä mitään sanktioitakaan tule jatkuvasta turhan hoidon varaamisesta. Päiväkotimaksut takaisin ja minuuttitaksaksi kiitos. Tällöin se kompensoisi edes hieman sitä että työntekijä on tyhjässä talossa töissä: Vanhempi voi maksaa ei-mistään eikä mene verorahoista/päiväkodin budjetista.
Nykyaikaisilla systeemeillä tätä voisi tosiaan suunnitella paremmin. Myönnän itsekin joskus hakeneeni lapseni aikaisemmin kuin sopimus ja varsinkin aamuisin oli eri aikoja ja useimmiten toin klo08 (sopimus oli 07-17, koska joskus menin työnantajan eri toimipisteelle, minne oli pidempi matka ja silloin vein klo07). Toki lyhyellä varoitusajalla olisin voinut aikatauluista ilmoitella, mutta sopimus oli pakko olla ns. maksimit.
Mutta, sen verran saisi olla joustoa näissä työtätekeviä varten, että se henkilökunta saa palkkansa siltäkin tunnilta, kun lapset sinä päivänä satuttiinkin hakemaan aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu vain ja ainoastaan siitä, että henkilökunnan työaika loppuu MINUUTILLEEN klo 17 ja olisi aivan katastrofi, jos joskus päivä venyisi 3-4 minuuttia. Mieluummin pitä päästä kotiin jo 16:58. Varhaiskasvatuksen ja kuntatyöntekijät ylipäätään eivät pärjäisi hetkeäkään julkisen puolen töissä, missä joskus pitää JOUSTAA.
Tajuatko mikä meteli syntyy jos myöhästyn töistä 3-4 minuuttia? Tai jos lähden 3-4 minuuttia aikaisemmin kotiin kun lapsia ei enää ole?
Tyhmä on se työntekijä, joka ei noudata työnantajan logiikkaa myös tuohon suuntaan, ettei tee ylitöitä minuuttiakaan, kun ei saa myöhästyä/lähteä aikaisemmin poiskaan minuuttiakaan.
Työnantaja luo juuri niin joustavan/joustamattoman systeemin kun mitä joustoa työntekijöiltäänkin olettaa. Tällä alalla ei ole mitään joustoa yhtään missään, ei edes lakisääteistä 20 minuutin lepotaukoa mikä on melkein kaikilla muilla aloilla olemassa. Mutta sen sijaan työntekijöiden joustaminen kelpaa tietenkin AINA jos vaan suostuu joustamaan. Sairas systeemi, sairas ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.
Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!
Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.
Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.Eihän tässä kukaan vanhempi ole vaatinut, ettei toimittaisi sopimuksen mukaan. Jos aikataulut muuttuu, vanhemmat muuttaa sopimusta. Päiväkodin työntekijät yrittää vedättää aikatauluja lyhyemmiksi muuttamatta sopimusta.
Jatkuvasti vanhemmat vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä joustoa kun heidän henkilökohtaiset asiansa muuttuvatkin yllättäen. Itse en nä tätä sellaisena että "vanhempi vedättää aikatauluja pidemmiksi muuttamatta sopimusta" vaan kyse on ihan inhimmillisestä elämästä ja ihan normaalista ihmisestä siinä nenäni edessä.
Olisin aika huolissani, jos asenteeni vanhemman pyyntöjä kohtaan olisi välittömästi tuollainen että "meillähän on tämä sopimus näin, mitä se nyt itsekkyyttään lähtee sitä venyttelemään mihinkään suuntaan oikein PYYTÄMÄLLÄ asioita, hyihyi!".
Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen. Tosin itse en ole kyllä IKINÄ pyytänyt että hae lapsesi aikaisemmin. Täällä on kiva kun voi anonyymisti ilmaista sellaistakin mikä töissä on kiellettyä, jos vaikka onkin joku kiltti ja ymmärtäväinen vanhempi joka voikin valita toisin, mutta ei ole vain tiennyt miten asiat ovat, koska niistä ei normaalisti saa vanhemmille puhua.
"Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen."
Sinäkö vakatyöntekijä katsot vanhemman turpavärkin perusteella miten vastaat hänen pyyntöön? Mitä mieltä pk:n johtaja on moisesta valikoinnista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.
Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!
Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.
Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.Eihän tässä kukaan vanhempi ole vaatinut, ettei toimittaisi sopimuksen mukaan. Jos aikataulut muuttuu, vanhemmat muuttaa sopimusta. Päiväkodin työntekijät yrittää vedättää aikatauluja lyhyemmiksi muuttamatta sopimusta.
Jatkuvasti vanhemmat vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä joustoa kun heidän henkilökohtaiset asiansa muuttuvatkin yllättäen. Itse en nä tätä sellaisena että "vanhempi vedättää aikatauluja pidemmiksi muuttamatta sopimusta" vaan kyse on ihan inhimmillisestä elämästä ja ihan normaalista ihmisestä siinä nenäni edessä.
Olisin aika huolissani, jos asenteeni vanhemman pyyntöjä kohtaan olisi välittömästi tuollainen että "meillähän on tämä sopimus näin, mitä se nyt itsekkyyttään lähtee sitä venyttelemään mihinkään suuntaan oikein PYYTÄMÄLLÄ asioita, hyihyi!".
Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen. Tosin itse en ole kyllä IKINÄ pyytänyt että hae lapsesi aikaisemmin. Täällä on kiva kun voi anonyymisti ilmaista sellaistakin mikä töissä on kiellettyä, jos vaikka onkin joku kiltti ja ymmärtäväinen vanhempi joka voikin valita toisin, mutta ei ole vain tiennyt miten asiat ovat, koska niistä ei normaalisti saa vanhemmille puhua."Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen."
Sinäkö vakatyöntekijä katsot vanhemman turpavärkin perusteella miten vastaat hänen pyyntöön? Mitä mieltä pk:n johtaja on moisesta valikoinnista?
Katson sen perusteella miten vanhempi meitä kohtelee kyllä vaan. Ei se johtaja sitä kyttää ja kyllä häntäkin vetuttaa ne kspää vanhemmat ihan yhtälailla, ihan hirveitä energiavampyyrejä.
Heidän lapset hoidamme tietenkin silti hyvi, kun ei ne poloiset ole valinneet että ketkä heidän vanhempiaan on, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Ja yleensä ne lapset onkin tosi suloisia, vaikka vanhemmat olisikin ihme hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työvuoroon huomioitu talon sulkeminen(valot, ovet tms.) eli työvuoro on aina 5min.pidempi, kuin viimeisen lapsen hoitoaikavaraus.
Jos viimeinen lapsi sattuisi lähtemään esim.20 min aikaisemmin, joutuisin minä kuitenkin olemaan töissä tuon ajan tai ottamaan sen työaikapankista. Meillä on käytössä evaka järjestelmä, mihin työntekijät kirjaavat lapset ja itsensä.
Mutta just näin sen kuuluu mennä. Että on sovitut, järkevät ajat ja työntekijä on sovitusti paikalla ja saa palkan sen mukaan, vaikka se viimeinen lapsi sillä kertaa olisikin haettu aiemmin (toki vanhempi hakee aiemmin, jos pystyy, mutta kun ei joka päivä pysty, on sopimus pisimmän ajan mukaan). Se on selkeää ja reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen. Tosin itse en ole kyllä IKINÄ pyytänyt että hae lapsesi aikaisemmin. Täällä on kiva kun voi anonyymisti ilmaista sellaistakin mikä töissä on kiellettyä, jos vaikka onkin joku kiltti ja ymmärtäväinen vanhempi joka voikin valita toisin, mutta ei ole vain tiennyt miten asiat ovat, koska niistä ei normaalisti saa vanhemmille puhua."Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen."
Katson sen perusteella miten vanhempi meitä kohtelee kyllä vaan. Ei se johtaja sitä kyttää ja kyllä häntäkin vetuttaa ne kspää vanhemmat ihan yhtälailla, ihan hirveitä energiavampyyrejä.
Heidän lapset hoidamme tietenkin silti hyvi, kun ei ne poloiset ole valinneet että ketkä heidän vanhempiaan on, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Ja yleensä ne lapset onkin tosi suloisia, vaikka vanhemmat olisikin ihme hirviöitä.
Mutta liittyyhän se nimenomaan siihen lapsen hoitoon, jos vanhemmat esittävät jotain pyyntöjä? Sinusta on siis ihan ok, että esimerkiksi sairaanhoitaja voi naaman perusteella hoitaa potilaita? Tuo kusipäinen pappa huoritteli, niin vienkin hänen lääkkeensä 3 tuntia myöhässä. Oppiipahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.
Ihan sama juttu kuin täällä aiemmin käyty keskustelu kauppaan menemisestä ihan viimeminuuteiia ennen sulkemisaikaa. Ymmärrettävää on, että kaikki haluavat päästä lähtemään työpaikalta ajallaan työajan loppuessa. Työaika pitäisi todellakin työnantajien mitoittaa niin, että ne hommat (kassojen sulkemknen ym), jotka myyjien on kaupoissa tehtävä, sen jälkeen kun ovat saaneet viimeisen asiakkaan ulos ja päiväkodin hoitajilla ne tehtävät, joka heillä on vielä hoidettavana kun viimeinenkin lapsi on haettu, ehtii työajalla hoitaa. Ei tulisi harmitusta kenellekään silloin.
Joo, mutta nyt kun nostetaan esiin että työnantajia ei tuo asia kiinnosta, niin kyllä ainakin itse haluan toimia niin, etten aiheuta harmia sille duunarille joka ei edes saa erityisen hyvää korvausta siitä työstään.
Itse ainakin haluan helpottaa toisten työtä omalta osaltani jos suinkin mahdollista, eikä koske vain asiointiaikoja vaan muitakin seikkoja mitä voi tulla. Olin esim. yksi päivä subwayssa kun tuli joku ihme ruuhka ja työntekijä kiireellä teki hommia, kun oli tulossa minun vuoroni niin sanoin, että kiirettä pitää ja ko. työntekijä sanoi että työkaveri on tauolla eikä hän haluaa keskeyttää sitä, vastasin siihen että joo tärkeää kyllä pitää tauoista kiinni ja odotin kärsivällisesti ja olin ihan yhtä ystävällinen kuin muulloinkin.
En alkanut sättimään työntekijää tai tuomaan esiin oikeuksiani asiakkaana tms. Vaan ymmärrän täysin kiireisen työn ja sen lounastauon merkityksen työssäjaksamisen kannalta.
Tiedän että on paljon ihmisiä, jotka eivät jotenkin näe asiakaspalvelijoita ihmisinä, mutta suurin osa ihmisistä varmasti tämän ymmärtää ja myös humioi heidän hankalaa tillannettaan, jos vain ovat tietoisia siitä.
Valitettavasti aina silti löytyy se pieni joukko ihmisiä, jotka ovat todella kylmäkiskoisia ja pitävät kiinni oikeuksistaan aivan kuin kiusallaan, tehdä asioita viime tingassa tai mahdollisimman hankalasti muiden kannalta VAIKKA voisivatkin valita tehdä toisinkin. "Mulla on oikeus!!".
Eihän kukaan ole sättinyt työntekijää. Päinvastoin. Työntekijä ei tee työtään vaan pyytää asiakasta luopumaan sovitusta palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta just näin sen kuuluu mennä. Että on sovitut, järkevät ajat ja työntekijä on sovitusti paikalla ja saa palkan sen mukaan, vaikka se viimeinen lapsi sillä kertaa olisikin haettu aiemmin (toki vanhempi hakee aiemmin, jos pystyy, mutta kun ei joka päivä pysty, on sopimus pisimmän ajan mukaan). Se on selkeää ja reilua.
Kyllä. Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän lapset hoidamme tietenkin silti hyvi, kun ei ne poloiset ole valinneet että ketkä heidän vanhempiaan on, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Ja yleensä ne lapset onkin tosi suloisia, vaikka vanhemmat olisikin ihme hirviöitä.Mutta liittyyhän se nimenomaan siihen lapsen hoitoon, jos vanhemmat esittävät jotain pyyntöjä? Sinusta on siis ihan ok, että esimerkiksi sairaanhoitaja voi naaman perusteella hoitaa potilaita? Tuo kusipäinen pappa huoritteli, niin vienkin hänen lääkkeensä 3 tuntia myöhässä. Oppiipahan.
Juuri näin. Kuvastaa vain sitä, ettei työntekijän ole työnsä tasalla ja ammatillinen.
Päiväkodeissa on paljon tätä asennetta. Ha valitettavasti myös lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän lapset hoidamme tietenkin silti hyvi, kun ei ne poloiset ole valinneet että ketkä heidän vanhempiaan on, eli siitä ei tarvitse huolehtia. Ja yleensä ne lapset onkin tosi suloisia, vaikka vanhemmat olisikin ihme hirviöitä.Mutta liittyyhän se nimenomaan siihen lapsen hoitoon, jos vanhemmat esittävät jotain pyyntöjä? Sinusta on siis ihan ok, että esimerkiksi sairaanhoitaja voi naaman perusteella hoitaa potilaita? Tuo kusipäinen pappa huoritteli, niin vienkin hänen lääkkeensä 3 tuntia myöhässä. Oppiipahan.
Juuri näin. Kuvastaa vain sitä, ettei työntekijän ole työnsä tasalla ja ammatillinen.
Päiväkodeissa on paljon tätä asennetta. Ha valitettavasti myös lapsia kohtaan.
Niin on. Ei kylläkään kaikilla, mutta osa on ihan hirveitä haahkoja. Lähdetään vaikka jo siitä, ettei huomenta saa sanottua aamulla, kun vie lasta hoitoon, vaikka ihan varmasti näki ja kuuli :) olen myös kuullut kuinka tällainen "kokenut ja pätevä" puhui todella rumasti ja alentavasti nuoremmalle työkaverilleen. Laitoin tästä päiväkodin johtajalle tiedoksi.
Laitetaanko yläkertaan, eli naapuriin?