Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ei siis kiinnosta kuunnella kulumiset tai rauhassa antaa lapsen pukea/tehdä lähtöä päiväkodista?

Vierailija
2/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ei siis kiinnosta kuunnella kulumiset tai rauhassa antaa lapsen pukea/tehdä lähtöä päiväkodista?

Ehtiihän tämän tehdä, vaikka tulisi hakemaan kymmentä tai viittä vaille? Eikä sinne päiväkodille ole tarkoitus jäädä norkoilemaan, vaan vaihdetaan kuulumiset nopeasti, otetaan kamppeet mukaan (lapsella jo ulkovaatteet, kun päivä päättyy ulkoiluun) ja kotia kohti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän lapset oli klo 17 sulkeutuvassa kunnan päikyssä toivoivat, että lapset haetaan ennen neljää. Oli kuulemma kauheaa, kun joutuivat odottelemaan sen jälkeen ilman kavereita.

Mä en tajua,  miten niin suuri osa vanhemmista sai haettua lapsensa enne neljää.  Mies vei lapset ja mä hain, mutta silti oli hankala pitää lapsilla lyhyitä päiväkotipäiviä.

Vierailija
4/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan olette lähteneet klo 17.00. Ihan oikeasti, se on siihen asti auki, toki heistä monet asiat voisi olla "kivempia".. 

Mä en ymmärrä muuten tätä kuulumisasiaa... meillä oli neljä henkeä jotka aikanaan haki lapsia päiväkodista, minä, isänsä, sekä mun vanhemmat (eli isovanhemmat).. en muista kertaakaan kauheammin kuulumisia kyselleeni, enkä muista että muutkaan hakijat olisivat hirveämmin kertoilleet kuulumisia kyselleensä.. tarvitseeko oikeasti joka päivästä tietää jotain? syövät, nukkuvat, leikkivät.. ? 

Vierailija
5/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan = 30 v sitten, ei mitään päivän kulusta kerrottu lasta noudettaessa, vain sitten, jos oli tapahtunut jotain erityistä. 

Vierailija
6/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä, miksi kaikille vanhemmille pitää kasvokkain kerrata päivän sisältö. Mulle riittäisi, että päiväkodista tulisi iltapäivällä tekstari, jossa kerrotaan tiitiäisten päivän sisältö. Hakutilanteessa voisi sitten parilla sanalla sanoa, miten pärttylin päivä meni.

Vierailija
7/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan = 30 v sitten, ei mitään päivän kulusta kerrottu lasta noudettaessa, vain sitten, jos oli tapahtunut jotain erityistä. 

Omat lapseni ovat syntyneet 2000 luvun alussa. Silloin napattiin ipanat kyytiin ja tervehdittiin hoitajia. Ei mitään jorinoita päivänkulusta, jollei mitään erikoista. Nykyäänkö pidetään, jotain raportteja, kuinka päivä on mennyt.

Vierailija
8/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli aikoinaan näitä ketä haettiin viimeisenä just ennen viittä. Tämä oli täysin ok. Vähän turhalta tuntui kyllä kun joku toisen ryhmän työntekijä joka pihalla viimeisenä päivystää lukee lapusta että on syönyt ym. ihan perusasiaa. Että tosiaan ehkä riittäis että kerrotaan jos jotain erityistä on tapahtunut.

Vierailija
9/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkatte entiseen malliin tietysti. 

Vierailija
10/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, jos penskat on poissa jo 16.40, niin siinä jää 20min joka päivä omaa aikaa.

Vierailija
11/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se heidän näkökulmastaan olisi toivottavaa, että vanhempi olisi kiinnostunut kuulemaan, mitä lapsi on tehnyt niiden 8h ajan, minkä on ollut poissa vanhempiensa luota. Se on kuitenkin aika suuri osa valveillaoloajasta. Jollekin kyllä riittää se, että kerrotaan, jos on ollut jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mutta onko se sitten lapsen kannalta hyvä, jos vanhemmat suhtautuvat päiväkotiin lähinnä säilöpaikkana, johon lapsi viedään ja josta hänet sitten haetaan pois.

Mutta jos olet aidosti kiinnostunut lapsesi päiväkotipäivistä, niin päiväkodin henkilökunnan ja lapsen oman ryhmän aikuisten kanssa voi varmaan sopia, että keskustelut hoidetaan aamuisin, jos iltaisin ei kerta kaikkiaan ole aikaa. Ehkä siinä ei enää ole syytä kerrata kovin tarkasti edellisen päivän tapahtumia, mutta jos nyt jotain kuitenkin.

Vierailija
12/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla. 

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Vierailija
13/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.

Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.

Vierailija
14/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Vierailija
15/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain asiaa niin voi jäädä juttelemaan viiden jälkeen.

Vierailija
16/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Ootko työmatkoista koskaan kuullut?

Vierailija
17/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo aiempi enkä vuorotyössä mutta luulisin että 1 tunti työmatka on aika tavallinen. Niin siitä se 10 h päivä sit tulee. 

Vierailija
18/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole töissä päiväkodissa tai sen naapurissa. Matkaan työpaikan ja päiväkodin välillä menee aikaa

Vierailija
19/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ihmisillä on työmatka, koska kaikki eivät voi olla etätöissä tai päiväkoti ei ole työpaikan vieressä. Ja jos on esimerkiksi työvaatteet ja työvuorot, niin ne vaatteet pitää vaihtaa ennen vuoron alkua ja julkisilla mennessä ne bussitkaan eivät aina mene täydellisesti juuri silloin, kun työt loppuvat.

Vierailija
20/78 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien lasten päikkyaikana meillä oli ajoittain sit sellainen keskusteluhetki, kun joku hoitaja heidän ryhmästä kertoi vähän enemmän siitä miten päikyssä menee ja saatiin myös yleensä joku lippulappu, että mitä ovat huomioineet kehityksestä tms.. en koe, että sen enempää olisi tarvinnut mulle raportoida. sitten tietysti jos erityistä tapahtunut päivän aikana. mun mielestä kuulostaa vähän kuormittavalta, jos joka lapsesta täytyy työntekijöiden antaa joku raportti iltaisin? ja vähän naurettavaltakin, jos se vielä luetaan jostain viestistä tms... mutta joo kun tein nuorisotyötä niin sinne tuli sit aikanaan raportointi, että joka illasta piti (ja pitää siis nykyään) kirjoittaa raportti.. avoimessa nuorisotilatyössä se oli aika puuduttavaa.. joka ilta: pelattiin bilistä ja pingistä, keitettiin teetä, otettiin pleikkaturnaus, askarreltiin hamahelmillä.. sitten joskus tuli joku äksöni, että joltain löytyi joku olutpullo tai tupakkiaski ja pääsi oikein raportoimaan.. mut joku 90% ajasta joka ilta kerrot, että tehtiin kaikkia niitä samoja asioita, mitä joka ikinen päivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme