Miksi tein 4 lasta???!!! Nyt on lapsenlapsia liuta (7) odottamassa hoitopaikkaa ja lahjoja ja kaikenlaista.
Luulin, että eläkepäivämme olisivat rauhaisia. No eivät ole, kun omat lapset ovat alkaneet sikiämään. Ja tuo 7 tulee kolmen lapsen lapsista (3+2+2), yksi on vasta 22v, eli lisää varmastikin jossakin vaiheessa pukkaa.
Viimeisen 3 vuoden aikana meillä ei ole ollut yhtäkään viikkoa, ettei olisi ollut 2-3 lapsenlapsihommapäivää päällä. Mökillekin pitää ottaa mukaan.
Missään ei ole omaa rauhaa. Leluja on kaikkialla. Teen yhä edelleen lapsille sopivaa ruokaa, makaronilaatikkoa, spagettia ja pinaattilettuja.
Ollaan miehen kanssa puhuttu, että muutetaan pohjoiseen (asutaan Uudellamaalla, kuten lapset perheineenkin) niin saadaan rauha.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.
Hommani hoitanut?
Vieitko kuinka paljon itse lapsia hoitoon mummolaan?
Tämä sukupolvi yleensä ulkoistaa omien lasten hoitamisen omille vanhemmilleen, mutta itse ei hoida omia lapsenlspsiaan, kun hommani olen hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei pidä tehdä lapsia, jos ei jaksa myös isovanhemmuutta. Ja mitä enemmän niitä mukuloita tekee, sen enemmän tulee olemaan lapsenlapsia, joille se suhde isovanhempaan on tärkeä.
Itse aion hoitaa omia lapsenlapsia, jos niitä saan. Omat vanhemmat ei juuri minua auttaneet, heillä oli omat elämät elettävänä. Se on sit eri asia, jos on esimerkiksi vakavia sairauksia, jotka verottaa voimia. Silloin ei voi samalla tapaa auttaa.
Hohhoijaa. Ihan ymmärrettävää, ettei isovanhemmat joka ikinen viikkoa jaksa tai halua hoitaa muiden lapsia, en minäkään jaksaisi ja olen sentään hyväkuntoinen nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.
Hommani hoitanut?
Tämä sukupolvi yleensä ulkoistaa omien lasten hoitamisen omille vanhemmilleen, mutta itse ei hoida omia lapsenlspsiaan, kun hommani olen hoitanut.
Mitä ihmettä sinä skitsoat siitä, jos joku ei halua pikkulapsia jatkuvasti yökylään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jotenkin huvittaa kun porukka hankkii lauman lapsia ja sitten ovat aivan yllättyneitä kun lapsukaiset hankkivat lopulta omia lapsia ja niitä lapsenlapsia on sitten kouluryhmän verran. Luulitteko tosiaan että teiltä ei odoteta mummoilua?
Ei mummoilu ja pappailua ole sitä, että aikuiset lapset kippaavat omat kakaransa jatkuvasti isovanhempien vastuulle. Isovanhemmat osallistuu sen verran kun itse haluavat ja jaksavat.
Nämä on kuitenkin kipanneet aikoinaan omat lapsensa vanhemmilleen. Mutta nyt ei onnistu ette heille kipattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommani hoitanut?
Mitä ihmettä sinä skitsoat siitä, jos joku ei halua pikkulapsia jatkuvasti yökylään?
Et-kö ym-mär-tä-nyt lu-ke-maa-si.
Ystävälläni 2 lasta ja 5 lastenlasta. Odotti innoissaan eläkepäiviä, että on vihdoinkin aikaa harrastukselle.
No ei ole ollut, jatkuvasti joutuu hoitamaan pojan lapsia. Soitetaan jopa harrastukseen, että nyt pitää tulla kun Viljami haluaa mummolaan.
Ja tämä on liian kiltti sanoakseen ettei ihan aina jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset (2 lasta, 3 lapsenlasta) räknäävät sitä, kuinka paljon kummankin lapset ovat meillä olleet. Sen mukaan sitten jakavat päiviä keskenään. Kukaan ei ole ikinä kysynyt meiltä mitään. Samoin meilläkin joka viikko lapsenlapsia, jotka ovat raskaassa iässä, 1-5v.
Itse olette lapsenne kasvattaneet tuollaisiksi räknääjiksi, jotka eivät osaa ottaa toisia huomioon vaan vain miettivät sitä, että saavat itse tarpeeksi.
Eikös nämä juuri toimi kuten omat vanhempansakin ovat toimineet. Eli ulkoistavat lastenhoidon omille vanhemmilleen. Aiemmin se ei ollut ongelma mutta nyt on vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommani hoitanut?
Skitsoat. Normaali viesti, ja asiaa vielä. Sinähän tässä pulttia vedät. Taisi osua.
Eri
Nämä tilanteet muuttuvat nopeasti, meillä on nyt se, että erittäin vaikeakuntoiset vanhukset työllistävät lapsensa ja lapsenlapsensa. Olen nyt pyyhkinyt isäni perseen varmaan useammin kuin hän minun. Kyllä rajat pitää osata sanoa. Inhottaa se, että ihmiset eivät auta läheisiään, ja vielä enemmän inhottaa se että jos ei sano rajojaan.
Viimeiset rahasi menevät kun saat lapsenlapsenlapsia.
Vain suomalaiset käyvät tällaista keskustelua. Suhtaudutaan vihamielisesti ihmisiin, jopa omaan perheeseen. Muualla maailmassa arvostetaan yhteisöä ja läheisiä.
Itselläni on kolme aikuista lasta ja juuri siksi olen heidät halunnut että on ollut aina elämää ympärillä. Lapset kavereineen ovat aina pyörineet meillä, myöhemmin puolisoineen. Innolla odotan ja toivon myös lapsenlapsia.
Muuttakaa te sinne Lappiin erämaahan keskenänne ja laittakaa puhelimetkin varmuuden vuoksi kiinni niin eivät häiritse teitä. Mutta älkää sitten olettako, että teistä huolehditaan kun ikää tulee lisää.
Hyi mitä ihmisiä olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jotenkin huvittaa kun porukka hankkii lauman lapsia ja sitten ovat aivan yllättyneitä kun lapsukaiset hankkivat lopulta omia lapsia ja niitä lapsenlapsia on sitten kouluryhmän verran. Luulitteko tosiaan että teiltä ei odoteta mummoilua?
Ei mummoilu ja pappailua ole sitä, että aikuiset lapset kippaavat omat kakaransa jatkuvasti isovanhempien vastuulle. Isovanhemmat osallistuu sen verran kun itse haluavat ja jaksavat.
Nämä on kuitenkin kipanneet aikoinaan omat lapsensa vanhemmilleen. Mutta nyt ei onnistu ette heille kipattaisiin.
Minä olen syntynyt 80-luvulla, ei meitä tosiaankaan kipattu minnekään mummolaan, toki kylässä käytiin mutta hoitovastuussa oli aina vanhemmat. Itselläni on melko laaja kaveripiiri, pääasiassa 80-90-luvulla syntyneitä, enkä tiedä että ketään olisi kipattu mummolaan ja vanhemmat olisi häipyneet omille teille.
Kuulostaa todella raskaalta.
Minulla on vasta kaksi lastenlasta, mutta en jaksaisi hoitaa heitäkään.
Pitäisi itse jaksaa käydä töissä ja tässä iässä (55v), kroppa vaatii kunnolla lepoa sekä myös lihaskuntotreeniä. Eli pitäisi olla aikaa myös salilla käymiseen.
Omia kavereita en ole ehtinyt näkemään aikoihin, kun lapset ovat hoidossa 2-3 iltana viikossa ja yhden viikonlopun, pe-su, kuussa.
Kesäloma minulla alkaa ensi viikolla. Järjestin tarkoituksella niin, että päiväkodit ovat taas normisikataulussa lomani aikaan, eikä tarvitsisi käyttää lomaa lasten kaitsemiseen
Olen myös miettinyt, että muutan tarpeeksi kauas :D
Järkyttävää, jos mun edesmennyt äitini olisi väsännyt viestiä Vauvaan ja harmitellut, kun meitä on 6 ja meillä lapsia yhteensä 12
Karmeaa kuinka ihmiset ovat ihan pihalla kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommani hoitanut?
Siellä yksi muilla lapsensa hoidattanut kitisee kun nyt pitäisi itse hoitaa muiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset (2 lasta, 3 lapsenlasta) räknäävät sitä, kuinka paljon kummankin lapset ovat meillä olleet. Sen mukaan sitten jakavat päiviä keskenään. Kukaan ei ole ikinä kysynyt meiltä mitään. Samoin meilläkin joka viikko lapsenlapsia, jotka ovat raskaassa iässä, 1-5v.
Itse olette lapsenne kasvattaneet tuollaisiksi räknääjiksi, jotka eivät osaa ottaa toisia huomioon vaan vain miettivät sitä, että saavat itse tarpeeksi.
Eikös nämä juuri toimi kuten omat vanhempansakin ovat toimineet. Eli ulkoistavat lastenhoidon omille vanhemmilleen. Aiemmin se ei ollut ongelma mutta nyt on vai?
Höpö höpö, täyshoitomummolat ei koskaan ole ollut mikään standardi.
Kyllä se on ihan uusi ilmiö, että vanhemmat nakkaavat lapsensa isovanhemmille kun halutaan rauhassa viettää lapsivapaata juhannusta/lomaa/festareita jne. milloin mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavilla oli samaa vaivaa. Ratkaisivat asian muuttamalla syksyisin n. puolen vuoden ajaksi Espanjaan. Kesäisin sitten tapaavat lapsenlapsia ja lapsiaan. Onnistuisiko teillä sama?
Eikö se olisi vain helpointa avata suu ja sanoa mitä haluaa.
Miten voi aikuinen ihminen olla kuten AP.
Tosin provohan tämä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 80-luvulla, ei meitä tosiaankaan kipattu minnekään mummolaan, toki kylässä käytiin mutta hoitovastuussa oli aina vanhemmat. Itselläni on melko laaja kaveripiiri, pääasiassa 80-90-luvulla syntyneitä, enkä tiedä että ketään olisi kipattu mummolaan ja vanhemmat olisi häipyneet omille teille.
Suuret ikäluokat on kyllä hoidattaneet lapsensa vanhemllaan ja nyt eivät itse ole valmiita hoitamaan omia lapsenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella raskaalta.
Minulla on vasta kaksi lastenlasta, mutta en jaksaisi hoitaa heitäkään.
Pitäisi itse jaksaa käydä töissä ja tässä iässä (55v), kroppa vaatii kunnolla lepoa sekä myös lihaskuntotreeniä. Eli pitäisi olla aikaa myös salilla käymiseen.
Omia kavereita en ole ehtinyt näkemään aikoihin, kun lapset ovat hoidossa 2-3 iltana viikossa ja yhden viikonlopun, pe-su, kuussa.
Kesäloma minulla alkaa ensi viikolla. Järjestin tarkoituksella niin, että päiväkodit ovat taas normisikataulussa lomani aikaan, eikä tarvitsisi käyttää lomaa lasten kaitsemiseen
Olen myös miettinyt, että muutan tarpeeksi kauas :D
Miksi et sano, että noin paljoa et jaksa hoitaa?
Ja ne edellisen sivun eläkeläiset, jotka jättää lääkkeensä ostamatta, että saavat annettua rahaa lapsenlapsilleen... Nyt pitää laittaa aikuishousut jalkaan ja pitää itsestään huolta. Kyllä oletus on se, että oikeustoimikelpoinen henkilö saa itse päättää, kuinka toimii. Ei ole muiden tehtävä päättää, voiko teiltä pyytää apua tai voiko teidän lahjoja ottaa vastaan.
😂 pikkasen saattasivat ihmetellä