Miksi tein 4 lasta???!!! Nyt on lapsenlapsia liuta (7) odottamassa hoitopaikkaa ja lahjoja ja kaikenlaista.
Luulin, että eläkepäivämme olisivat rauhaisia. No eivät ole, kun omat lapset ovat alkaneet sikiämään. Ja tuo 7 tulee kolmen lapsen lapsista (3+2+2), yksi on vasta 22v, eli lisää varmastikin jossakin vaiheessa pukkaa.
Viimeisen 3 vuoden aikana meillä ei ole ollut yhtäkään viikkoa, ettei olisi ollut 2-3 lapsenlapsihommapäivää päällä. Mökillekin pitää ottaa mukaan.
Missään ei ole omaa rauhaa. Leluja on kaikkialla. Teen yhä edelleen lapsille sopivaa ruokaa, makaronilaatikkoa, spagettia ja pinaattilettuja.
Ollaan miehen kanssa puhuttu, että muutetaan pohjoiseen (asutaan Uudellamaalla, kuten lapset perheineenkin) niin saadaan rauha.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.
Meillä lapset (2 lasta, 3 lapsenlasta) räknäävät sitä, kuinka paljon kummankin lapset ovat meillä olleet. Sen mukaan sitten jakavat päiviä keskenään. Kukaan ei ole ikinä kysynyt meiltä mitään. Samoin meilläkin joka viikko lapsenlapsia, jotka ovat raskaassa iässä, 1-5v.
Itse olette lapsenne kasvattaneet tuollaisiksi räknääjiksi, jotka eivät osaa ottaa toisia huomioon vaan vain miettivät sitä, että saavat itse tarpeeksi.
Eikös nämä juuri toimi kuten omat vanhempansakin ovat toimineet. Eli ulkoistavat lastenhoidon omille vanhemmilleen. Aiemmin se ei ollut ongelma mutta nyt on vai?
Höpö höpö, täyshoitomummolat ei koskaan ole ollut mikään standardi.
Kyllä se on ihan uusi ilmiö, että vanhemmat nakkaavat lapsensa isovanhemmille kun halutaan rauhassa viettää lapsivapaata juhannusta/lomaa/festareita jne. milloin mitäkin.
Höpö höpö. Suuret ikäluokat pitivät itsestään selvänä että vanhempansa hoitaa heidän lapset.
Meillä lapsenlapset 7v ja 5v, asuvat niin lähellä, että voivat käydä usein. Olisi surullista, jos eivät kävisi. En ymmärrä noin kylmää suhtautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jotenkin huvittaa kun porukka hankkii lauman lapsia ja sitten ovat aivan yllättyneitä kun lapsukaiset hankkivat lopulta omia lapsia ja niitä lapsenlapsia on sitten kouluryhmän verran. Luulitteko tosiaan että teiltä ei odoteta mummoilua?
Ei mummoilu ja pappailua ole sitä, että aikuiset lapset kippaavat omat kakaransa jatkuvasti isovanhempien vastuulle. Isovanhemmat osallistuu sen verran kun itse haluavat ja jaksavat.
Nämä on kuitenkin kipanneet aikoinaan omat lapsensa vanhemmilleen. Mutta nyt ei onnistu ette heille kipattaisiin.
Mummoko sinut siis hoiti lapsena, vaan mihin perustat väitteesi?
Mieti sitä.
Vanhukset hoidattivat lapsensa aikoinaan omilla vanhemmiltaan mutta nyt eivät ole valmiita hoitamaan omia lapsenlapsiaan. Sekös harmittaa kun osuu niin oikeaan. Voi voi.
T. 60v
Mulla on kaksi lasta jotka eivät halua lapsia. Mies haikailee lasten lapsien perään, minä en 😂
Kun ei ole tehnyt lapsia ollenkaan, ei ole mitään noita ongelmia. Elämä sujuu leppoisasti aviomiehen kanssa. Suosittelen samaa muille.
T. 60v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavilla oli samaa vaivaa. Ratkaisivat asian muuttamalla syksyisin n. puolen vuoden ajaksi Espanjaan. Kesäisin sitten tapaavat lapsenlapsia ja lapsiaan. Onnistuisiko teillä sama?
Sen takiako he muuttivat
Eikö olisi ollut helpompi sanoa että ei käy
No ei ollut ainoa syy! Hyvä ilmasto, paljon tuttuja heillä siellä, edullisempi hintataso kuin Suomessa. Plussana se vapaus elää omanlaista vapaata elämää, sitten kesällä jaksaa taas tavata läheisiä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jotenkin huvittaa kun porukka hankkii lauman lapsia ja sitten ovat aivan yllättyneitä kun lapsukaiset hankkivat lopulta omia lapsia ja niitä lapsenlapsia on sitten kouluryhmän verran. Luulitteko tosiaan että teiltä ei odoteta mummoilua?
Ei mummoilu ja pappailua ole sitä, että aikuiset lapset kippaavat omat kakaransa jatkuvasti isovanhempien vastuulle. Isovanhemmat osallistuu sen verran kun itse haluavat ja jaksavat.
Nämä on kuitenkin kipanneet aikoinaan omat lapsensa vanhemmilleen. Mutta nyt ei onnistu ette heille kipattaisiin.
Minä olen syntynyt 80-luvulla, ei meitä tosiaankaan kipattu minnekään mummolaan, toki kylässä käytiin mutta hoitovastuussa oli aina vanhemmat. Itselläni on melko laaja kaveripiiri, pääasiassa 80-90-luvulla syntyneitä, enkä tiedä että ketään olisi kipattu mummolaan ja vanhemmat olisi häipyneet omille teille.
Suuret ikäluokat on kyllä hoidattaneet lapsensa vanhemllaan ja nyt eivät itse ole valmiita hoitamaan omia lapsenlapsiaan.
Eli vuosina 1945-19050 syntyneet? Tuon ikäiset alkaa jo olla ikäihmisiä, eiköhän heidän lapsenlapset ole jo isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä aikuista lasta (19-29) eikä vielä yhtään lastenlasta. Olen ajatellut et hoitakoon ristiin. Tulen tekemään yökylille tiukat rajat. Toki välillä otetaan mielellään, mutta muuten olen hommani hoitanut.
Meillä lapset (2 lasta, 3 lapsenlasta) räknäävät sitä, kuinka paljon kummankin lapset ovat meillä olleet. Sen mukaan sitten jakavat päiviä keskenään. Kukaan ei ole ikinä kysynyt meiltä mitään. Samoin meilläkin joka viikko lapsenlapsia, jotka ovat raskaassa iässä, 1-5v.
Itse olette lapsenne kasvattaneet tuollaisiksi räknääjiksi, jotka eivät osaa ottaa toisia huomioon vaan vain miettivät sitä, että saavat itse tarpeeksi.
Eikös nämä juuri toimi kuten omat vanhempansakin ovat toimineet. Eli ulkoistavat lastenhoidon omille vanhemmilleen. Aiemmin se ei ollut ongelma mutta nyt on vai?
Kyllä se on ihan uusi ilmiö, että vanhemmat nakkaavat lapsensa isovanhemmille kun halutaan rauhassa viettää lapsivapaata juhannusta/lomaa/festareita jne. milloin mitäkin.Höpö höpö. Suuret ikäluokat pitivät itsestään selvänä että vanhempansa hoitaa heidän lapset.
Minun vanhemmilleni suuriin ikäluokkiin (s. 1947) kuulunut veljeni toi usein hoitoon lapsensa (s. 1968) vappuna, uutenavuotena ja joskus muulloinkin. Tosin vanhemmillani oli lapsena minä (s. 1965), joten lapsenlapsi meni siinä samassa. Kesäisin oltiin koko porukka samalla mökillä ennen kuin veli rakensi naapuriin oman mökkinsä 70-luvun puolivälissä.
Minä olenkin sitten vapaaehtoisesti lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset hoidattivat lapsensa aikoinaan omilla vanhemmiltaan mutta nyt eivät ole valmiita hoitamaan omia lapsenlapsiaan. Sekös harmittaa kun osuu niin oikeaan. Voi voi.
T. 60v
Ei siihen aikaan niin kauheasti sanan varsinaisessa mielessä lapsia hoidettu. Pihapiirissä touhusivat ja seikkailivat naapurin tenavien kanssa metsissä. Maatalon työt kuuluivat myös lapsille. Kitkettiin rikkaruohoja, hoidettiin eläimiä, marjastettiin. Semmosta se oli maalla.
Lapsenlapset on parasta elämässä, omien lasten jälkeen. Harmittaa vietävästi että itse olen niin heikossa kunnossa että en voi hoitaa ja asuvat niin kaukana että näen vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan uusi ilmiö, että vanhemmat nakkaavat lapsensa isovanhemmille kun halutaan rauhassa viettää lapsivapaata juhannusta/lomaa/festareita jne. milloin mitäkin.Höpö höpö. Suuret ikäluokat pitivät itsestään selvänä että vanhempansa hoitaa heidän lapset.
Tiedätkö edes mikä on suuret ikäluokat Suomessa? Läheskään kaikilla ei edes ollut vanhemmat hengissä siinä vaiheessa kun alkoivat perhettä perustamaan.
Eipä tarvi sitten lasten eikä lastenlasten tulla auttamaan kun vanhukset alkavat tarvita itse apua...Niin makaa kuin petaa. Jos ei lastenlasten kanssa haluta auttaa niin miksi vanhenevia vanhuksia pitäisi auttaa? Pärjätköön omillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 60v
Ei siihen aikaan niin kauheasti sanan varsinaisessa mielessä lapsia hoidettu. Pihapiirissä touhusivat ja seikkailivat naapurin tenavien kanssa metsissä. Maatalon työt kuuluivat myös lapsille. Kitkettiin rikkaruohoja, hoidettiin eläimiä, marjastettiin. Semmosta se oli maalla.
Juu. Ei nykyinen ipad-sukupolvi kestäisi ja viihtyisi hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommani hoitanut?
Vieitko kuinka paljon itse lapsia hoitoon mummolaan?
Tämä sukupolvi yleensä ulkoistaa omien lasten hoitamisen omille vanhemmilleen, mutta itse ei hoida omia lapsenlspsiaan, kun hommani olen hoitanut.
En kuule kovin paljon vienyt. Omat vanhemmat oli tiukasti työelämässä ja miehen vanhemmat hoitivat vanhempia enemmän kun nuorempia. Ihan ymmärrettävää.
Jos kaikki lapset saisivat vaikka 2 lasta, niitä olisi kahdeksan. Jos kaikki toisivat kerran kk viikonlopuksi, niitä olisi joka vkl. Pakkohan siihen olisi raja vetää ja olla tasapuolinen.
Kehitys kehittyy ja jokainen sukupolvi päättää ihan itse miten asiat hoitaa. Se että joku sukupolvi on hoidattanut lapsensa isovanhemmilla ei tarkoita sitä että tämä sama tyyli pitäisi jatkua sukupolvien ketjussa hamaan tulevaisuuteen. Ihmisillä on kumma tyyli poimia vanhasta vain ne tietyt hyvät jutut ja yrittää ajaa niitä kuin käärmettä piippuun nykyaikaan. Esim. isovanhempien aikaan he hoidattivat lapset mummolassa mutta he myös antoivat lapsillensa piiskaa tarvittaessa ja lapset olivat muutenkin paljon enemmän oman onnensa nojassa. Nyt näiden lapsensa mummolassa hoidattaneiden pitäisi samalla tavalla hoitaa lapsenlapset mutta lasten kanssa pitää keskustella, neuvotella ja antaa periksi ja heille pitää antaa jakamaton huomio koko sen ajan kun he ovat mummolassa. Lisäksi lapsen mukana tulee loputon lista ohjeita mitä he saavat syödä, juoda ja tehdä.
Nykyvanhempien pitää ymmärtää että vaatimustaso lastensa hoitoon on vain ihan eri luokkaa kuin ennen. Nykyvanhempien lapsuudessa mummolle riitti että lapset saivat ruokaa ja pysyivät hengissä. Tuollainen hoito oli ihan eri tavalla kuluttaa kuin nykyiset vaatimukset. Senkään takia menneitä aikoja ei voi verrata nykyaikaan.
On mielenkiintoista että täällä tuetaan isovanhempia rajojen vetämiseen ja jopa kauemmas muuttamiseen kun taas toisessa ketjussa, jossa valitettiin ettei isovanhemmat hoida riittävästi, annettiin tyrmäys elämänohjeelle hankkia lapsia vain sen verran mitä jaksaa itse hoitaa. Ihmisiä on erilaisia osa tykkää että on omia lapsia ollut mutta ei halua hoitaa lapsenlapsia ja osa taas ei diggaile omien lasten lapsuudesta mutta haluaisi kovasti lapsenlapsia. Mutta onhan se selvä että pakko ei ole hoitaa kuin omat mukulansa, eikä kenenkään kannata laskea sen varaan että isovanhemmat tai muut hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvi sitten lasten eikä lastenlasten tulla auttamaan kun vanhukset alkavat tarvita itse apua...Niin makaa kuin petaa. Jos ei lastenlasten kanssa haluta auttaa niin miksi vanhenevia vanhuksia pitäisi auttaa? Pärjätköön omillaan
Eikö ihmiset enää ymmärrä ollenkaan mitä kohtuus tarkoittaa? Moni auttaa oikein mielellään omia lapsia, mutta kohtuus kaikessa. Se ei ole kohtuullista, että joka ikinen viikko lapsenlapset on hoidossa.
Jos perheessä on kaksi vanhempaa, niin mihin tarvitaan ulkopuolista apua aivan jatkuvasti? Pitäisikö lapsiperheen organisoida elämänsä hieman lapsilähtöisemmin? Ei perheellinen voi tulla ja mennä kuin lapseton ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 60v
Ja isommat sisarukset olivat vastuussa jopa vauvasta, kun äiti oli navettahommissa ja isä metsätöissä.
-eri
Mummoko sinut siis hoiti lapsena, vaan mihin perustat väitteesi?