Miksi ihminen jolla ei ole Suomen kansalaisuutta saa Kelan tukia?
Tunnen ihmisen joka on asunut 25 vuotta Suomessa ja koko tämän ajan saanut Kelan tukia, vaikka hänellä ei ole kansalaisuutta.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Niin suhteessa määrään. Mitä se muka kertoo? Ihan sieltä samasta laarista ne maksetaan ihan kaiken värisille ja kielisille ja 80% tuista maksetaan kantiksille.
Sama kun ulisisit että kauheeta kun tukia maksetaan niin kauheesti pienituloisille vaikka heitä on vähemmistö. No daaaa!Ulina lienee siitä, että tuen saajia on päästetty ulkomailta Suomeen löyhin kriteerein ja näin lisätty tukiin vuosittain kuluvaa rahasummaa. Omat tuen saajat meillä oli kustannettavana joka tapauksessa ja nyt huonojen päätösten ja rassismisyytösten pelon vuoksi tuettavia on tullut muualta lisää.
Mitkähän nämä löyhät kriteerit on olleet? Ihan kuriositeettina tämmöinen pohdittavaksi: Ukrainalaiset ovat nousseet tilapäistä suojelua saavien ja yleisesti vieraskielisten ryhmissä suurimmaksi Kelan etuuksien saajista. Heidän tukensa painottuvat pääasiassa naisiin ja lapsiin.
Suomessa asuvista noin 49 300 ukrainalaisesta lähes 39 000 saa jotain Kelan etuutta.[1, 2]
Sodan alettua Kela on maksanut ukrainalaisille yhteensä lähes puoli miljardia euroa erilaisia etuuksia. Vuonna 2025 pelkkien etuuksien määrä oli noin 250 miljoonaa euroa.
No tuokin on tietysti vielä tullut lisätaakaksi kaiken sen muun ulkomaalaisten tukemisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin avoimesti myöntää että olen rasisti. Aina en ole ollut, mutta elämä opettaa.
Ei se ole rasismia että vihaa perseilijöitä, koska se ei johdu rodusta vaan heidän teoistaan. Minähän halveksun näitä hiekkamiehiä ja pikimustia loisia heidän asenteensa ja tekojen vuoksi, mutta en aasialaisia koska ovat ahkeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasistit hokee, että ulkomaalaiset saa enemmän sosiaalitukia kuin muut, mutta kukaan ei pysty asiaa todistamaan. Mitä lisätukia he saavat? Määräytyykö ne ulkomaalaisuuden perusteella?
Itse oon törmännyt perheeseen, joka karkotettiin Suomesta, kun vanhemmat ei saanut töitä. Missä tällaiset 10k tuen perheet on??
Karkotettiin? Näitkö heidän kotimaassaan heidät ja mitä itse siellä teit? Olit sukuloimassa vai?
Et sinäkään näköjään osaa vastata kysymykseeni. Karkotettiin ainakin heidän kertomansa mukaan ja siis ihan juttelen ihmisille Suomessa. En vain katsele ikkunasta ja möykkää netissä, vaan tapaan ihmisiä, tiedätkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Näinpä. Tuonkin kannattaisi antaa työnsä jollekin muulle kun asenne on tuo. Senkus heittäytyy tuille, jos se niin ruusuista on.
Ei jumalauta! Oikeesti ajattelet että ihan ok jos toiselta puolelta maapalloa tullaan tänne maleksimaan vuosikymmeniksi ilman ajatustakaan siitä, että tekisi jotain elantonsa eteen, opettelisi meidän kielen, tai soputuisi meidän kulttuuriin? Ja meidän vaan pitäisi maksaa kaikki?
Mitä väliä sillä on? Suomalainen samoilla spekseillä sitten myös ulos maasta vai? Etkö edes huomaa miten ra sis ti olet?
Kotouttaminen
Mitä kotouttaminen on?
Mitäs se sun mielestä on, jos tämä nyt jotenkin liittyy tähän keskusteluun?
Kotoutuminen on varmaati melko vaikeaa joo niin kauan kun kaltaisiasi on olemassa. Enkä ihmettele yhtään, jos suomen opettelu ei nappaa, kun ketään kiinnosta voida kommunikoida luupäiden kanssa. Ne, joille on asiaa, osaa englantia.Olen eri, mutta anteeksi nyt vaan, luupäältä itsekin vaikutat, kun selvästi vihaat osaa oman maamme slkuperäisistä kansalaisista, ja samalla symppaat maahan toiselta puolelta planeettaa hakeutuneita.
Niin vihaankin, ra sis teja ja asennevammaisia luupäitä, oli he sitten Suomesta tai jostain muualta. Enkö saisi? Ja siitä huolimatta heille kuuluu ihmisoikeudet ja sosiaaliturva. Minkäs sille voi, jos sattuu olemaan em. k.pää.
Eihän täällä kaikki suomalaisetkaan saa tukia. Kaikki syynätään nykyään niin tarkasti että uskon että ulkomaalainen jää kiinni. Ja siinä sivussa syynätään myös rehelliset suomalaiset. Kaikesta pyydetään selvityspyyntö. Ei saa edes pieraista rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä kaikki suomalaisetkaan saa tukia. Kaikki syynätään nykyään niin tarkasti että uskon että ulkomaalainen jää kiinni. Ja siinä sivussa syynätään myös rehelliset suomalaiset. Kaikesta pyydetään selvityspyyntö. Ei saa edes pieraista rauhassa.
Ei riittävän tarkasti. Meillä tukia maksetaan sellaisille tapauksille kuin kolmiokuudelle, jolla on 70000€ vuositulot ja pääomatuloja ja lapsilisät kaikille. Sitten osa ei saa tt-tukea edes siihen että saisi syötyä. Leikkausten sijaan tukia piti järkeistää, mutta sehän olisi kauheen vaikeeta.
Ukrainan osalta oli avun tarve ja antaminen selvä.asia.
Löyhistä kriteereistä puhutaan enemmänkin vuoden 2015 tapahtumien yhteydessä tulleiden ja itärajan yli Venäjältä työnnettyjen kohdalla sekä ssmalien perheeenyhdistämisissä. Silloin aikanaan vuonna 2015 eräs sisäministeri Petteri Orpo nimitti rassisteiksi niitä, jotka rohkenivat epäillä irakilaisten nuorten miesten vyöryvän turvallisen Ruotsin läpi Suomeen taloudellisen hyödyn perässä. Myöhempi tarkastelu osoitti "rassistien" olleen oikeassa epäilyssään ja Orpon erehtyneen pahasti.