Miksi ihminen jolla ei ole Suomen kansalaisuutta saa Kelan tukia?
Tunnen ihmisen joka on asunut 25 vuotta Suomessa ja koko tämän ajan saanut Kelan tukia, vaikka hänellä ei ole kansalaisuutta.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saa paljon suuremman tuen kuin kantis,on relevantti kysymys.
Niin kuka saa ja missä? Te rasistit vaan luulette, että maahanmuuttajat saa jättitukia. Missä teidät todisteet on?
Miten Kelasta voi saada paljon rahaa? Jättituet puhuttavat - Ilta-Sanomat
Esimerkkinä 9 lapsen somaliperhe saa Helsingissä noin 10 000€/kk Kelan tukia.
Niin saa myös 9 lapsen kantisperhe. Että pois netistä ja panemaan.
Kyllä minä mielummin kantasuomalaisille tuet veroina maksan, mutta en tänne tulleille, jotka elävät Kela-tuilla.
Ihme kommentointia sinulla " kantiksista". Suomi kuuluu suomalaisille, tämä ei ole koko maailman sosiaalitoimisto.
Jep. Voin elättää naapurin supisuomalaista Mirjaa mutta en mitään Abdullahia.
Sen päätöksen tekee eduskunta lainsäädännöllä. Ei ole kyse omasta haluamisesta tai haluamatta jättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Oleskeluluvan saanut on Suomessa oikeutettu tukiin. Ongelmana siis ne perusteet joilla tuo pysyvä tai väliaikainen oleskelulupa myönnetään.
Jos haluatte muutosta asiaan niin oleskeluluvan myöntämisen perusteita olisi kiristettävä, jolloin vähenee myös takuueläkkeen perässä Suomeen muuttaminen.
Tämä ei tietenkään muuta tilannetta jo aiemmn pysyvän oleskeluluvan saaneiden osalta.
Eli korjausliike tapahtuu varsin hitaasti. Tilanteen huononeminen hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Näinpä. Tuonkin kannattaisi antaa työnsä jollekin muulle kun asenne on tuo. Senkus heittäytyy tuille, jos se niin ruusuista on.
Ei jumalauta! Oikeesti ajattelet että ihan ok jos toiselta puolelta maapalloa tullaan tänne maleksimaan vuosikymmeniksi ilman ajatustakaan siitä, että tekisi jotain elantonsa eteen, opettelisi meidän kielen, tai soputuisi meidän kulttuuriin? Ja meidän vaan pitäisi maksaa kaikki?
Mitä väliä sillä on? Suomalainen samoilla spekseillä sitten myös ulos maasta vai? Etkö edes huomaa miten ra sis ti olet?
Ei helvetin kana! Sunlaisten takia Suomi on konkurssissa. Älä koskaan äänestä.
Voi kuule, etköhän sinä ole enemmän syypää kuin minä ja moni muu nykytilanteeseen. Sun roposillahan tätä yhteiskuntaa pyöritetäänkin 😂
No jep! Kovinta ääntä pitävät aina ne, jotka ovat itse täysin kädestä suuhun eläjiä, elämäänsä kyllästyneitä mukaparempia ihmisiä. Sehän se suurin syy katkeeuuteen ja ra sis miin on. Hyvin toimeentuleva, paljon veroja maksava on järkevämpi ja tajuaa että syinnynmaa ei määritä ihmisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Moni myös saa tuet tuplana, eli kotimaasta nostaa tuet ja sitten vielä Suomessa.
😂😂😂😂😂👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
On tämä yksi iso sirkus tämä Suomi 🤡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Niin suhteessa määrään. Mitä se muka kertoo? Ihan sieltä samasta laarista ne maksetaan ihan kaiken värisille ja kielisille ja 80% tuista maksetaan kantiksille.
Sama kun ulisisit että kauheeta kun tukia maksetaan niin kauheesti pienituloisille vaikka heitä on vähemmistö. No daaaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Niin suhteessa määrään. Mitä se muka kertoo? Ihan sieltä samasta laarista ne maksetaan ihan kaiken värisille ja kielisille ja 80% tuista maksetaan kantiksille.
Sama kun ulisisit että kauheeta kun tukia maksetaan niin kauheesti pienituloisille vaikka heitä on vähemmistö. No daaaa!
Ulina lienee siitä, että tuen saajia on päästetty ulkomailta Suomeen löyhin kriteerein ja näin lisätty tukiin vuosittain kuluvaa rahasummaa. Omat tuen saajat meillä oli kustannettavana joka tapauksessa ja nyt huonojen päätösten ja rassismisyytösten pelon vuoksi tuettavia on tullut muualta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Niin suhteessa määrään. Mitä se muka kertoo? Ihan sieltä samasta laarista ne maksetaan ihan kaiken värisille ja kielisille ja 80% tuista maksetaan kantiksille.
Sama kun ulisisit että kauheeta kun tukia maksetaan niin kauheesti pienituloisille vaikka heitä on vähemmistö. No daaaa!Ulina lienee siitä, että tuen saajia on päästetty ulkomailta Suomeen löyhin kriteerein ja näin lisätty tukiin vuosittain kuluvaa rahasummaa. Omat tuen saajat meillä oli kustannettavana joka tapauksessa ja nyt huonojen päätösten ja rassismisyytösten pelon vuoksi tuettavia on tullut muualta lisää.
Mitkähän nämä löyhät kriteerit on olleet? Ihan kuriositeettina tämmöinen pohdittavaksi: Ukrainalaiset ovat nousseet tilapäistä suojelua saavien ja yleisesti vieraskielisten ryhmissä suurimmaksi Kelan etuuksien saajista. Heidän tukensa painottuvat pääasiassa naisiin ja lapsiin.
Suomessa asuvista noin 49 300 ukrainalaisesta lähes 39 000 saa jotain Kelan etuutta.[1, 2]
Sodan alettua Kela on maksanut ukrainalaisille yhteensä lähes puoli miljardia euroa erilaisia etuuksia. Vuonna 2025 pelkkien etuuksien määrä oli noin 250 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Niin suhteessa määrään. Mitä se muka kertoo? Ihan sieltä samasta laarista ne maksetaan ihan kaiken värisille ja kielisille ja 80% tuista maksetaan kantiksille.
Sama kun ulisisit että kauheeta kun tukia maksetaan niin kauheesti pienituloisille vaikka heitä on vähemmistö. No daaaa!Ulina lienee siitä, että tuen saajia on päästetty ulkomailta Suomeen löyhin kriteerein ja näin lisätty tukiin vuosittain kuluvaa rahasummaa. Omat tuen saajat meillä oli kustannettavana joka tapauksessa ja nyt huonojen päätösten ja rassismisyytösten pelon vuoksi tuettavia on tullut muualta lisää.
Mitkähän nämä löyhät kriteerit on olleet? Ihan kuriositeettina tämmöinen pohdittavaksi: Ukrainalaiset ovat nousseet tilapäistä suojelua saavien ja yleisesti vieraskielisten ryhmissä suurimmaksi Kelan etuuksien saajista. Heidän tukensa painottuvat pääasiassa naisiin ja lapsiin.
Suomessa asuvista noin 49 300 ukrainalaisesta lähes 39 000 saa jotain Kelan etuutta.[1, 2]
Sodan alettua Kela on maksanut ukrainalaisille yhteensä lähes puoli miljardia euroa erilaisia etuuksia. Vuonna 2025 pelkkien etuuksien määrä oli noin 250 miljoonaa euroa.
Mutku nää on parempia tukilaisia kato. Ovat valkoisia nääs. 😅😂🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.
Eivät he asuisi vakituisesti jos Kela ei maksaisi siihen asuntoa missä asua. Etkä vastannut kysymykseen miksi kuka tahansa voi tulla pötköttämään ilman kansalaisuutta.
Terkkuja täältä Kela-kuplan ulkopuolelta, ihminen voi myös käydä töissä ja maksaa itse asuntonsa. Kaikki eivät ole samanlaisia pötköttelijöitä kuin sinä.
Meniköhän vähän ohite taas
No millä statuksrlla hän on Suomessa? Täältä saa lähdöt ellei ole perusteita viisumillw
Vierailija kirjoitti:
"Etkä vastannut kysymykseen miksi kuka tahansa voi tulla pötköttämään ilman kansalaisuutta."
Eihän kuka vaan voi.
Voipasjuupas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.
Pitäisi muuttaa lakeja, mutta arvatkaapa, ovatko päättäjät halukkaita niin tekemään.
On jokseennin käsittämätöntä seurata, miten suomalaisten etu ei ole heille tärkeintä. Sitä hoitamaan heidät on kuitenkin äänestetty.
???
Sosiaaliturvan saamisen kriteerejä voidaan kiristää ja näin on tehtykin (esim. toimeentulovaatimukset), mutta yksinkertainen rajaaminen vain kansalaisille rikkoo EU-oikeutta.
Miten se voi rikkoa EU oikeutta, kun useimmissa EU maissa sosiaaliturva on kansalaisuusperustainen? Taidat keksiä höpöjä omasta päästäsi ja toivoa, ettei kukaan viitsi ottaa selvää asioista
Ystävämme tekoäly oli eri mieltä.
"Eli jos tarkoitat "saavatko vain maan kansalaiset sosiaaliturvaa", vastaus on käytännössä ei. EU:ssa ei ole jäsenmaata, jonka koko sosiaaliturvajärjestelmä perustuisi yksinomaan kansalaisuuteen. Kansalaisuudella voi kuitenkin olla merkitystä joissakin yksittäisissä etuuksissa tai muuhanmaattajien alkuvaiheen oikeuksissa, mutta EU-lainsäädäntö asettaa tällaisille eroille tiukat rajat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saa paljon suuremman tuen kuin kantis,on relevantti kysymys.
Niin kuka saa ja missä? Te rasistit vaan luulette, että maahanmuuttajat saa jättitukia. Missä teidät todisteet on?
Miten Kelasta voi saada paljon rahaa? Jättituet puhuttavat - Ilta-Sanomat
Esimerkkinä 9 lapsen somaliperhe saa Helsingissä noin 10 000€/kk Kelan tukia.
Niin saa myös 9 lapsen kantisperhe. Että pois netistä ja panemaan.
Semmoisia ei vaan ole olemassa, somaleila tuo on ihan normaali perhekoko.
Niin mikä estää tekemästä?
No, esimerkiksi se että suomalainen joutuu itse elättämään perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saa paljon suuremman tuen kuin kantis,on relevantti kysymys.
Niin kuka saa ja missä? Te rasistit vaan luulette, että maahanmuuttajat saa jättitukia. Missä teidät todisteet on?
Miten Kelasta voi saada paljon rahaa? Jättituet puhuttavat - Ilta-Sanomat
Esimerkkinä 9 lapsen somaliperhe saa Helsingissä noin 10 000€/kk Kelan tukia.
Niin saa myös 9 lapsen kantisperhe. Että pois netistä ja panemaan.
Kyllä minä mielummin kantasuomalaisille tuet veroina maksan, mutta en tänne tulleille, jotka elävät Kela-tuilla.
Ihme kommentointia sinulla " kantiksista". Suomi kuuluu suomalaisille, tämä ei ole koko maailman sosiaalitoimisto.
Jotenkin väsyttäviä nämä papukaijat, jotka hokevat samoja juttuja ilman että asia pyörähtäisi missään vaiheessa omien aivojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saa paljon suuremman tuen kuin kantis,on relevantti kysymys.
Niin kuka saa ja missä? Te rasistit vaan luulette, että maahanmuuttajat saa jättitukia. Missä teidät todisteet on?
Miten Kelasta voi saada paljon rahaa? Jättituet puhuttavat - Ilta-Sanomat
Esimerkkinä 9 lapsen somaliperhe saa Helsingissä noin 10 000€/kk Kelan tukia.
Niin saa myös 9 lapsen kantisperhe. Että pois netistä ja panemaan.
Semmoisia ei vaan ole olemassa, somaleila tuo on ihan normaali perhekoko.
Niin mikä estää tekemästä?
No, esimerkiksi se että suomalainen joutuu itse elättämään perheensä.
Ihan samalla tavalla muualtakin tulleet joutuvat. Vai väitätkö, että suomalainen saa eri tukia ja vähemmän kuin ulkomaalaiset? Olisko lähdettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Sillä on se väliä, että mitä enemmän heitä tänne tulee sitä korkeammaksi kustannukset nousee ja kuten nyt nähdään, sitä enmmän on pakko leikata
Höpöhöpö. Edelleen ne on kantiksia, joille suurin osa tuista maksetaan. Jos olet huolissasi just ulkom. työllisyydestä, peräänkuuluta asennemuutosta. Suomi on niin ra sis ti nen, että edes korkeakoulutettu ulkomaalainen ei pääse töihin. Ja jos nyt puhut kotiäideistä, suomalaisen pitäisi paljon useammin jäädä lasten kanssa kotiin, niin ei kasvaisi niin paljon asennevammaisia.
Ei pidä paikkaansa.
Tässä hyvä esimerkki: Vantaalla vieraskielisten osuus Kelan sosiaaliturvan saajista on kasvanut merkittävästi ja on huomattavasti suurempi kuin heidän osuutensa kaupungin väestöstä. Vantaan väestöstä noin 30 prosenttia on vieraskielisiä, mutta heidän osuutensa tietyistä sosiaalituista on noin 45–51 prosenttia
Sama tapahtuu kaikkialla missä mmuuttajien osuus väestöstä kasvaa. Osa tilastoidaan kaiken lisäksi suomalaisiksi, koska ovat tänne syntyneet
Kyllä pitää. Tuista 70-80% maksetaan ihan suomalaisille. Eikä tuo sun syntynyt Suomessa vääristymä ole mikään pointti edes, kun puhutaan vieraskielisistä. Ja jos sä olet syntynyt Suomessa, mikä ulkomaalainen sä silloin olet?
Ei pidä paikkaansa. Vieraskieliset ovat yksi suuri yksittäinen ryhmä tukien saajissa
Niin suhteessa määrään. Mitä se muka kertoo? Ihan sieltä samasta laarista ne maksetaan ihan kaiken värisille ja kielisille ja 80% tuista maksetaan kantiksille.
Sama kun ulisisit että kauheeta kun tukia maksetaan niin kauheesti pienituloisille vaikka heitä on vähemmistö. No daaaa!Ulina lienee siitä, että tuen saajia on päästetty ulkomailta Suomeen löyhin kriteerein ja näin lisätty tukiin vuosittain kuluvaa rahasummaa. Omat tuen saajat meillä oli kustannettavana joka tapauksessa ja nyt huonojen päätösten ja rassismisyytösten pelon vuoksi tuettavia on tullut muualta lisää.
Mitkähän nämä löyhät kriteerit on olleet? Ihan kuriositeettina tämmöinen pohdittavaksi: Ukrainalaiset ovat nousseet tilapäistä suojelua saavien ja yleisesti vieraskielisten ryhmissä suurimmaksi Kelan etuuksien saajista. Heidän tukensa painottuvat pääasiassa naisiin ja lapsiin.
Suomessa asuvista noin 49 300 ukrainalaisesta lähes 39 000 saa jotain Kelan etuutta.[1, 2]
Sodan alettua Kela on maksanut ukrainalaisille yhteensä lähes puoli miljardia euroa erilaisia etuuksia. Vuonna 2025 pelkkien etuuksien määrä oli noin 250 miljoonaa euroa.Mutku nää on parempia tukilaisia kato. Ovat valkoisia nääs. 😅😂🤪
Aa, niin joo, tietenkin. Puhuvat muuten hyvin venäjää nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saa paljon suuremman tuen kuin kantis,on relevantti kysymys.
Niin kuka saa ja missä? Te rasistit vaan luulette, että maahanmuuttajat saa jättitukia. Missä teidät todisteet on?
Miten Kelasta voi saada paljon rahaa? Jättituet puhuttavat - Ilta-Sanomat
Esimerkkinä 9 lapsen somaliperhe saa Helsingissä noin 10 000€/kk Kelan tukia.
Niin saa myös 9 lapsen kantisperhe. Että pois netistä ja panemaan.
Semmoisia ei vaan ole olemassa, somaleila tuo on ihan normaali perhekoko.
Niin mikä estää tekemästä?
No, esimerkiksi se että suomalainen joutuu itse elättämään perheensä.
Miten niin? Saman kymppitonnin se suomalainen saa kuin somalikin, jos kerran oikeasti yhdeksällä mukulalla saa kymppitonnin kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla.
Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.
Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.
Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia.
Ja ongelmasi on mikä? Mitä väliä sillä on onko he kantiksia vai ei?
Näinpä. Tuonkin kannattaisi antaa työnsä jollekin muulle kun asenne on tuo. Senkus heittäytyy tuille, jos se niin ruusuista on.
Ei jumalauta! Oikeesti ajattelet että ihan ok jos toiselta puolelta maapalloa tullaan tänne maleksimaan vuosikymmeniksi ilman ajatustakaan siitä, että tekisi jotain elantonsa eteen, opettelisi meidän kielen, tai soputuisi meidän kulttuuriin? Ja meidän vaan pitäisi maksaa kaikki?
Mitä väliä sillä on? Suomalainen samoilla spekseillä sitten myös ulos maasta vai? Etkö edes huomaa miten ra sis ti olet?
Kotouttaminen
Mitä kotouttaminen on?
Mitäs se sun mielestä on, jos tämä nyt jotenkin liittyy tähän keskusteluun?
Kotoutuminen on varmaati melko vaikeaa joo niin kauan kun kaltaisiasi on olemassa. Enkä ihmettele yhtään, jos suomen opettelu ei nappaa, kun ketään kiinnosta voida kommunikoida luupäiden kanssa. Ne, joille on asiaa, osaa englantia.
Olen eri, mutta anteeksi nyt vaan, luupäältä itsekin vaikutat, kun selvästi vihaat osaa oman maamme slkuperäisistä kansalaisista, ja samalla symppaat maahan toiselta puolelta planeettaa hakeutuneita.
Minä voin avoimesti myöntää että olen rasisti. Aina en ole ollut, mutta elämä opettaa.