Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen jolla ei ole Suomen kansalaisuutta saa Kelan tukia?

Vierailija
25.06.2026 |

Tunnen ihmisen joka on asunut 25 vuotta Suomessa ja koko tämän ajan saanut Kelan tukia, vaikka hänellä ei ole kansalaisuutta.

Kommentit (208)

121/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.

Eivät he asuisi vakituisesti jos Kela ei maksaisi siihen asuntoa missä asua. Etkä vastannut kysymykseen miksi kuka tahansa voi tulla pötköttämään ilman kansalaisuutta.

Nyt ollaan asian ytimessä

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
122/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla. 

Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.

Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.

Tuollahan noita maleksii pitkin pk-seudun asemia, katuja ja ostoskeskuksia sillä aikaa kun kantikset on töissä.

Montako kantista wolt-kuskina vaikkapa näet? 

Pärjätään ilman wolttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somalipaskat tekee sitäkin että niillä on monta vaimoa ja kaikki selittää viranomaisílle että ovat yh-äitejä. Aina tulee uusi käkkäräpää lisää ja isä ei muka tiedossa että yhteiskunta maksaa elarit.

Tämä tapa kuuluu heidän kulttuuriin. Ja heidän kulttuuri on peräisin Afrikasta. Joten. Ehkä heidän olisi aika siirtyä takaisin kulttuurimaahansa. 

Vierailija
124/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan velkaongelmissa ja jaetaan maailmalta tulleille asunnot velkarahalla joka pitää maksaa korkoineen.

Vierailija
125/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla. 

Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.

Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.

Tuollahan noita maleksii pitkin pk-seudun asemia, katuja ja ostoskeskuksia sillä aikaa kun kantikset on töissä.

Montako kantista wolt-kuskina vaikkapa näet? 

niinpä, kantikset makaavat toimettomina

Kantikset makaavat kotona sohvalla odottamassa, että ulkkikset tuovat toisten ulkkisten tekemän ruuan ovelle.

Vierailija
126/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tämän aiheen asiantuntija vastaan tähän kysymykseen puhtaasti faktapohjalta - en siis ottaen kantaa, miten asian tulisi olla:

 

Kansalaisperustainen sosiaaliturva on EU-oikeuden vastainen. Sellaisen säätäminen vaatisi siis eroa EU:sta tai EU-oikeuden muuttamista. EU-oikeus takaa oikeuden toisen EU-maan sosiaaliturvajärjestelmään tietyissä tilanteissa, vaikka ei olisi kyseisen maan kansalainen. Tämän voisi tiivistää niin, että työntekijänä EU:ssa henkilöllä on oikeus työskentelymaan sosiaaliturvaan. Jos esimerkiksi suomalainen työskentelee Ruotsissa, EU:n vapaan liikuvuuden periaatteiden mukaisesti (sosiaaliturvan yhteensovittamissääntö) hän kuuluu Ruotsin sosiaaliturvajärjestelmään. Jos ei työskentele, oikeus määräytyy maan lain (ei EU-oikeuden) mukaan.

 

EU-oikeuden lisäksi Suomen perustuslain pykälä 19 turvaa kaikille oikeuden välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Tätä ei ole rajattu kansalaisiin, vaan koskee siis ihmisiä, jotka asuvat Suomessa. Kansalaisperustainen sosiaaliturva edellyttäisi siis perustuslain muutosta ja 5/6 enemmistöä eduskunnassa.

Eihän Suomessa noudateta perustuslakia monessa muussakaan asiassa, esimerkiksi tasa-arvossa, joten näidenkin oikeudet voisi vetää hyvin minimiin.

 

Suomessa esim. suomenruotsalaisilla on paremmat oikeudet koulutuksen suhteen kuin suomalaisilla. Mitä tasa-arvoa tämä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.

Eivät he asuisi vakituisesti jos Kela ei maksaisi siihen asuntoa missä asua. Etkä vastannut kysymykseen miksi kuka tahansa voi tulla pötköttämään ilman kansalaisuutta.

Kun puhutaan "vakituisesta asumisesta Suomessa" sosiaaliturvan ja lain kontekstissa, sillä tarkoitetaan oleskelulupaa. Ei sitä, että on asunto. Myös kodittomat asuvat vakituisesti Suomessa, jos heillä on oleskelulupa.

Vierailija
128/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasistit hokee, että ulkomaalaiset saa enemmän sosiaalitukia kuin muut, mutta kukaan ei pysty asiaa todistamaan. Mitä lisätukia he saavat? Määräytyykö ne ulkomaalaisuuden perusteella?

 

Itse oon törmännyt perheeseen, joka karkotettiin Suomesta, kun vanhemmat ei saanut töitä. Missä tällaiset 10k tuen perheet on??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla. 

Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.

Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.

Tuollahan noita maleksii pitkin pk-seudun asemia, katuja ja ostoskeskuksia sillä aikaa kun kantikset on töissä.

Montako kantista wolt-kuskina vaikkapa näet? 

niinpä, kantikset makaavat toimettomina

Kantikset makaavat kotona sohvalla odottamassa, että ulkkikset tuovat toisten ulkkisten tekemän ruuan ovelle.

Odottavat ensi vuotta että saavat viinatkin samalla tavalla ovelle. 

Vierailija
130/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.

Pitäisi muuttaa lakeja, mutta arvatkaapa, ovatko päättäjät halukkaita niin tekemään.

 

On jokseennin käsittämätöntä seurata, miten suomalaisten etu ei ole heille tärkeintä.  Sitä hoitamaan heidät on kuitenkin äänestetty.

 

???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa jos mekin voitaisiin vain matkustaa johonkin vieraaseen maahan tuhansien kilometrien päähän ja sanoa että voisin ottaa ilmaisen asunnon ja tuet millä elää täällä, kiitos. Ja ilmainen tulkki asiointiin ettei tarvitse opetella paikallista kieltä koskaan.

Voit kyllä, mars matkaan.

Olen eri, mutta kiinnostaa kyllä! Voinko siis muuttaa haluamaani maahan ja saada siellä ilmaisen asunnon, ja rahaa elämiseen tekemättä töitä? Oikeesti? Enpä taida uskoa sinua.

Vierailija
132/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.

Pitäisi muuttaa lakeja, mutta arvatkaapa, ovatko päättäjät halukkaita niin tekemään.

 

On jokseennin käsittämätöntä seurata, miten suomalaisten etu ei ole heille tärkeintä.  Sitä hoitamaan heidät on kuitenkin äänestetty.

 

???

Sosiaaliturvan saamisen kriteerejä voidaan kiristää ja näin on tehtykin (esim. toimeentulovaatimukset), mutta yksinkertainen rajaaminen vain kansalaisille rikkoo EU-oikeutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan velkaongelmissa ja jaetaan maailmalta tulleille asunnot velkarahalla joka pitää maksaa korkoineen.

Värikö sen susta määrittää, saako ihminen asua asunnossa vai? Tottakai jokaiselle ihmiselle taataan perustoimeentulo ja asunto. Toki Suomessa tämäkään ei onnistu kun tuet on niin alhaiset, mutta ajatus pitääkin olla tuo. 

Vierailija
134/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuille, jotka on laiskoja ja huonoja lukijoita, riittänee tämä yksi perustuslain pykälä 6:

"Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään."

 

Huom! Sanamuoto on IHMISET. Ei "kansalaiset" vaan ihmiset. Suomi kohtelee kaikkia ihmisinä ja tämä pätee jokaiseen länsimaiseen oikeusvaltioon. jos ei tämä kelpaa, etsikää itsellenne uusi koti jostain, missä ihmisoikeudet on vain vauraalla eliittiin kuuluvalla miehellä. Saudeista voi löytyä sellainen paikka. Sinne tosin ei Kela maksa etuuksia vaan siellä joudutte sitten toimimaan kuten saarnasitte: elättämään itsenne ja noudattamaa sikäläistä lakia tai maasta pois. Ehkä kättä lyhyempänä.

Siinäpä olisi vassareille iltalukemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselin tästä chat gpt:lta ja se osasi kertoa, että jos saat pysyvän oleskeluluvan, niin voit elää koko elämäsi vaikka toimeentulotuella eikä se ole syy joutua pois Suomesta. Ja pysyvän oleskeluluvan saa jo sillä, että suoritat Suomessa tietyt opinnot, kuten kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Ei siis tarvi olla Suomessa edes päivääkään töissä niin voi saada elinikäisen oikeuden elää täällä tuilla. Jätän tähän sen varauksen, että chat gpt keksi omiaan.

Vierailija
136/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa jos mekin voitaisiin vain matkustaa johonkin vieraaseen maahan tuhansien kilometrien päähän ja sanoa että voisin ottaa ilmaisen asunnon ja tuet millä elää täällä, kiitos. Ja ilmainen tulkki asiointiin ettei tarvitse opetella paikallista kieltä koskaan.

Voit kyllä, mars matkaan.

Olen eri, mutta kiinnostaa kyllä! Voinko siis muuttaa haluamaani maahan ja saada siellä ilmaisen asunnon, ja rahaa elämiseen tekemättä töitä? Oikeesti? Enpä taida uskoa sinua.

Kukaan saa Suomessakaan. Ihan kaikkialla maailmassa sä saat sosiaalituet, jos niitä tarvitset. Poislukien tietysti maat, joissa ei ole sosiaaliturvaa. 

Vierailija
137/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tukia saa kaikki jotka asuu vakituisesti Suomessa.

Pitäisi muuttaa lakeja, mutta arvatkaapa, ovatko päättäjät halukkaita niin tekemään.

 

On jokseennin käsittämätöntä seurata, miten suomalaisten etu ei ole heille tärkeintä.  Sitä hoitamaan heidät on kuitenkin äänestetty.

 

???

Sosiaaliturvan saamisen kriteerejä voidaan kiristää ja näin on tehtykin (esim. toimeentulovaatimukset), mutta yksinkertainen rajaaminen vain kansalaisille rikkoo EU-oikeutta. 

Eikä riko. Monessa muussa maassa ei anneta tukia muille kuin eurooppalaisille.

Vierailija
138/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäkohta johon pitäisi puuttua. On järjetöntä pienen Suomen elättää rikkaiden maiden tänne tulleita kansalaisia. Ja vielä velkarahalla. 

Horoskooppiaivoiset naiset vastustaa. Heidän mielestään meidän pitää maksaa ruskeiden paskojen pötköttelyt vuosikymmenten ajan.

Hirveää puhetta ihmisistä. Missä on nämä ihmiset, jotka vaan makoilee? Mulla on Helsingissä paljon maahanmuuttajatuttuja, jotka kyllä kaikki on töissä tai kovasti opiskelemassa tai pyrkimässä töihin. Nimenomaan haluavat äkkiä töihin, jotta elämä helpottuisi. He ovat kaikki tavallisia perheellisiä ihmisiä.

Laput pois silmiltä! Todellakin on jumalattoman paljon niitä, joilla ei ole aikomustakaan hakeutua töihin, tai edes opetella suomea. Tapaan heitä päivittäin työni kautta. Suomessa asuu ihmisiä, jotka ovat olleet täällä vuosikymmeniä eläen tukien varassa, ja käyttävät edelleen asiointitulkkia. 

Vierailija
139/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa jos mekin voitaisiin vain matkustaa johonkin vieraaseen maahan tuhansien kilometrien päähän ja sanoa että voisin ottaa ilmaisen asunnon ja tuet millä elää täällä, kiitos. Ja ilmainen tulkki asiointiin ettei tarvitse opetella paikallista kieltä koskaan.

Voit kyllä, mars matkaan.

Olen eri, mutta kiinnostaa kyllä! Voinko siis muuttaa haluamaani maahan ja saada siellä ilmaisen asunnon, ja rahaa elämiseen tekemättä töitä? Oikeesti? Enpä taida uskoa sinua.

Kukaan saa Suomessakaan. Ihan kaikkialla maailmassa sä saat sosiaalituet, jos niitä tarvitset. Poislukien tietysti maat, joissa ei ole sosiaaliturvaa. 

Miten niin ei saa? Kyllä Suomessa saa! Riittää kun muuttaa tänne. 

Vierailija
140/208 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etkä vastannut kysymykseen miksi kuka tahansa voi tulla pötköttämään ilman kansalaisuutta."

 

Eihän kuka vaan voi.

Pitää sanoa rajalla taikasana ja kertoa että passi ja muut paperit hukkui matkalla.

Ennen taikasana yleisimmin pli ”simsalsbim”. Nykyisin ”asylum”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän