Kolestrolilääkkeet, suurin huijaus?
Mitä soopaa! Tottakai lääkefirmat ja heidän myyntimiehet, suomalaiset lääkärit haluavat porukan syövän näitä vauvasta hautaan!
Miksi muuten suomessa on alhaisempi kolestroliraja kuin Ruotsissa? Kuka lobbasi?
https://www.is.fi/terveys/art-2000012096810.html?utm_medium=alsoreadthe…
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Olet ymmärtänyt väärin. Ei keuhkosyöpäriskikään häviä, jos on vetänyt ilman haittoja askin päivässä 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Varsinkin vanhoilla naisilla korkeampi kolesteroli suojaa aivotoimintoja, kunhan ruokavalion glykeeminen kuorma=(hiilarit) on pieni. Sen tietää veren triglyseridiarvoista.
Triglyseridien (trigly) ja hyvän HDL-kolesterolin suhde on metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin mittari. Se kertoo, miten elimistö käsittelee sokeria ja rasvoja.
Ihannesuhde: Alle 1,5 (käytännössä mitä matalampi, sitä parempi).
Kohtalainen/kohonnut riski: Yli 2,0–3,0.
Jos triglyseridiarvo on esimerkiksi 2,0 mmol/l ja HDL-kolesteroli 1,0 mmol/l, suhdeluku on 2,0.
Mitä suhde tarkoittaa?
Matalat triglyt ja korkea HDL: Kerroin jää pieneksi (esim. alle 1,5), mikä viittaa hyvään aineenvaihdunnan tilaan ja pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin.
Korkeat triglyt ja matala HDL: Suhdeluku nousee. Tämä kertoo usein piilevästä insuliiniresistenssistä, joka altistaa tyypin 2 diabetekselle ja valtimotaudille.
Viitearvot (yksittäin)
Verikokeiden tulokset mitataan millimooleina litrassa (mmol/l):
Triglyseridit: Tavoitetaso on alle 1,7 mmol/l.
HDL-kolesteroli: Toivottava taso on yli 1,0 mmol/l (miehet) ja yli 1,2 mmol/l (naiset).
Vierailija kirjoitti:
Mikä se raja muka Ruotsissa on?
"Perusterveillä aikuisilla Ruotsin kansallisen terveyspalvelun (1177) suositusarvot ovat:Kokonaiskolesteroli: Alle 5,0 mmol/lLDL-kolesteroli ("huono" kolesteroli): Alle 3,0 mmol/lTriglyseridit: Alle 1,7 mmol/l (ihannetaso) tai enintään 2,0 mmol"
En huomaa eroa Suomeen
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään mitataan vain huono kolesteroli (LDL). Ennen sanottiin, että oleellista on hoidon tarpeen arvioinnin kannalta hyvien ja huonojen kolesterolien suhde? Kolme mittaria oli ennen.
LDL ja rasvat on tärkeimmät mitata !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Monet miehet kuolevat sydäriin kohta eläkkeelle jäätyään alle 70. Tuo on ihan. Noita popppamiesjuttuja että muistin takia pitää olla korkea kolesteroli. Mulla on alle kahden, paha 0, 7. Ikä 81, muisti hyvä. Vai olenko taas se poikkeus. Sisarella oli korkea kol. Ei lääkityskään auttanut, tahdistin. Muisti oli kyll hyvä vielä 93 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Varsinkin vanhoilla naisilla korkeampi kolesteroli suojaa aivotoimintoja, kunhan ruokavalion glykeeminen kuorma=(hiilarit) on pieni. Sen tietää veren triglyseridiarvoista.
Triglyseridien (trigly) ja hyvän HDL-kolesterolin suhde on metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin mittari. Se kertoo, miten elimistö käsittelee sokeria ja rasvoja.
Ihannesuhde: Alle 1,5 (käytännössä mitä matalampi, sitä parempi).
Kohtalainen/kohonnut riski: Yli 2,0–3,0.
Jos triglyseridiarvo on esimerkiksi 2,0 mmol/l ja HDL-kolesteroli 1,0 mmol/l, suhdeluku on 2,0.
Mitä suhde tarkoittaa?
Matalat triglyt ja korkea HDL: Kerroin jää pieneksi (esim. alle 1,5), mikä viittaa hyvään aineenvaihdunnan tilaan ja pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin.
Korkeat triglyt ja matala HDL: Suhdeluku nousee. Tämä kertoo usein piilevästä insuliiniresistenssistä, joka altistaa tyypin 2 diabetekselle ja valtimotaudille.
Viitearvot (yksittäin)
Verikokeiden tulokset mitataan millimooleina litrassa (mmol/l):
Triglyseridit: Tavoitetaso on alle 1,7 mmol/l.
HDL-kolesteroli: Toivottava taso on yli 1,0 mmol/l (miehet) ja yli 1,2 mmol/l (naiset).
Tämä oli hyvä selvennys, minulla tuo suhde on 0.9, vaikka konaiskolesteroli on 6 en osaa olla huolissani kun olen laihdutellut pari vuotta VHH:lla ja pätkäpaastolla, liikun myös päivittäin kohtuu raskaasti, aiempi kokonaiskolesteroli oli 7 ja verenpaine koholla joka nyt on laskenut hoitajan mukaan melkein alipaineen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?
Nuo Alentajat ja Benecolit sisältävät kasvisstatiineja, mistä syystä toimivat samalla lailla. Eli statiineja sielläkin. Mutta toki helpompi ehkä syödä tuommoisia kuin ottaa lääkkeitä.
Kun laittaa leivän (täysjyvää) päälle alentajaa ja paistaa vaikka kanafileitä rypsiöljyssä saa paitsi kolestroliarvot kohdalleen niin myös kilot kuriin ja siinä samassa paranee monet muutkin vaivat. Oikean lainen ruoka on paras lääke moniin sairauksiin ja niiden esiasteisiin.
Näin on. Jo vuodesta 2004 olen syönyt niitä. Lieneekö ollut mitään hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Olet ymmärtänyt väärin. Ei keuhkosyöpäriskikään häviä, jos on vetänyt ilman haittoja askin päivässä 30 vuotta.
Taisi mennä nyt pikkasen eri levelille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.
Sama, mulla oli 6.6 ja nyt alle 4.
Sama täällä, tehonnut hyvin.
Aloitus huvittava, kun lehden juttu käsittelee lääkkeiden käyttämättömyttä, vaikka ne ovat lääkäri määrännyt, mutta potilaalta ne on unohtunut kaappiin syömättä eli ongelma kaikissa lääkkeissä sama eli vain säännöllisesti otettu lääke auttaa sairauden hoidossa.
Jos kerrot vielä ap. mikä on se jutussa huijaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä usko netin foliohattuja ja ideologisesti kovarasvaisia. Myös moni lääkäri syö kol.lääkkeitä ja haluaa pitää arvonsa mahdollisimman hyvinä. Ne ovat halpoja peruslääkkeitä.
Moni lääkäri noudattaa Ketoruokavaliota ja pätkäpaastoa, virallinen hoitosuositus se ei ole vaikka monen terveys sillä paranisi.
Miksi se ei sitten ole virallinen hoitosuositus?
Mieti nyt, 50 vuotta meitä on peloteltu kuolemalla jos et juo ja syö rasvattomia elintarvikkeita jos ne ei ole peräisin Rypsistä tai Rapsista, kolesteroli rajaa laskettiin jotta voitiin suositella Statiineja. Hiilihydraattin saantisuositusta pidettiin samalla tasolla mikä sopii ojaa kaivavalle lapiomiehelle, metsurille tai huippu urheilijalle, mutta työt muuttui toimistoissa hiippailuksi Reinot jalassa, palaverista toiseen ja kahvipöytä katettuna. Ja kyllä tiedeän hiilari tarpeen mitä työntekoon tarvitaan olin 35vuotta urakkamuurarina ja tulin toimeen alle 250 grammalla hiilareita päivässä, no viikonloppuna taisin oluella vähän paikata vajetta. Nyt eläkelläisenä päivittäistä kuntoilua ja muuta elämää pystyy viettämään alle sadalla grammalla hiilihydraatteja. On LDL yli neljän ja se on pysynyt tuossa koko aikuisiän, ikä yli 60 vuotta ja mietin koska se slaaki nyt iskee, tulehdusarvoista olen enemmän huolissani sen yritän pitää alhaisena juuri pitämällä hiilihydraattien saannin alhaisena.
Mietit koska slaagi iskee, mutta periaatteesta et halua lääkitystä, joka toisi mahdollisesti 10-20 tervettä elinvuotta lisää? No, ota se slaagi ensin, niin voit olla absoluuttisen varma, että olet niitä jotka eniten hyötyvät hoidosta. Jos jäät henkiin siis.
Suvussa noita slaageja ei ole kukaan saanut, olen maatalousyrittäjien jälkeläisiä niiltä ajoilta kun juotiin lypsyn jälkeen maitoa ja paras sika oli se lihava sika, keitossa lillui rasva päällä ja maidossa kerma, mutta työ oli fyysistä ja päivässä syötiin vain pari kertaa päivässä ja yhdet kahvit, ruoka oli luomua omalta tilalta. Eli nykyaikana pitää suhteuttaa kulutus tämän hetkiseen, pienemmät annokset jotka kyllä toteutuvatkin kun syö aitoa ruokaa ja tekee itse.
Toisaalta, huolestuttavaa sekin, kun ei ymmärrä lukemaansa ja pitää vielä sitä huijauksena.
miljadien kusetus minun arvo koko koletroli 3,4 puolet ja puolet. SIKSI VARMUUDEN VUOKSI.. korruptio vapaassa suomessa raha ei liiku mutta lääkäreiden etelän ja pohjoisen matkat maksaa lääke huijarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Sanoisitko, että elimistössä on paljon vaurioita, jos noita rakennus- ja korjauselementtejä tarvitaan paljon eli kolesteroli on koholla?
Elimistössä voi olla paljon vaurioita johtuen insuliiniresistenssistä ja näitä vaurioita tulee korjaamaan se paha kolesteroli, nyt kun tulee propleema verisuonessa niin huomataan että kolesterolihan siellä on paikalla ja tuomitaan se korjaaja, sama kun syyttäisi palokuntaa kun se on paikalla tulipalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.
Ei se kolesteroliarvoni riskiraja ole ainoa syy lääkkeiden käyttöön. Lääkäri huomio myös sukurasitteen.
Kaikilla ei lääkkeet auta, jos sukurasite jyllää pahasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Olet ymmärtänyt väärin. Ei keuhkosyöpäriskikään häviä, jos on vetänyt ilman haittoja askin päivässä 30 vuotta.
50-60 luvulla lääkäritkin suosittelivat tupakointia terveystekona, ovatko lääkärit nyt täysin potilaan etuja ajamassa tässä kolesteroli asiassa, eli heistä on tullut pyhimyksiä jotka eivät maallisen mammonan perään hamua? Kylläpä nopeasti ihmiskunta muuttuu eikä tavoittele omaa etua muitten kustannuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Riski on aina kun veressä on ldl:ää, eli riski ei ole koskaan nolla. On vain suurempi tai pienempi riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Sanoisitko, että elimistössä on paljon vaurioita, jos noita rakennus- ja korjauselementtejä tarvitaan paljon eli kolesteroli on koholla?
Elimistössä voi olla paljon vaurioita johtuen insuliiniresistenssistä ja näitä vaurioita tulee korjaamaan se paha kolesteroli, nyt kun tulee propleema verisuonessa niin huomataan että kolesterolihan siellä on paikalla ja tuomitaan se korjaaja, sama kun syyttäisi palokuntaa kun se on paikalla tulipalossa.
Tyydyttynyt rasvaa nostaa kolesterolia joten tekeekö se vaurioita elimistöön?
Ihmettelin samaa kun viimeksi kävin kontrollissa. Vain se mitattiin.