Kolestrolilääkkeet, suurin huijaus?
Mitä soopaa! Tottakai lääkefirmat ja heidän myyntimiehet, suomalaiset lääkärit haluavat porukan syövän näitä vauvasta hautaan!
Miksi muuten suomessa on alhaisempi kolestroliraja kuin Ruotsissa? Kuka lobbasi?
https://www.is.fi/terveys/art-2000012096810.html?utm_medium=alsoreadthe…
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.
Ei se kolesteroliarvoni riskiraja ole ainoa syy lääkkeiden käyttöön. Lääkäri huomio myös sukurasitteen.
Kaikilla ei lääkkeet auta, jos sukurasite jyllää pahasti
Mutta se lienee jäljellä oleva ainut keino. Yleensä kaikki muut keinot on kokeiltu ennen lääkitystä.
Itse uskon vahvasti, juuri kolestroli-ja verenpainelääkityksellä on saatu paljon hyvää - parannettu elämänlaatua ja lisätty niitä hyviä vuosia loppupäähän, sillä vielä 60-luvulla elinikäennuste oli 69v, kun ihmiset kuolivat sydän ja verisuonisairauksiin, niin elinikäennuste nyt on naisilla reilusti yli 85v ja miehillä 80v.
Kävin äitiäni saattohoitamassa vanhusten osastolla, kyllä mieluusti lähden viisi vuotta ennen saappaat jalassa kun osastoilla makailen paskasissa vaipoissa, äiti sai vielä loppuvaiheessa pahan haavauman alaselkäänsä ja syy huono hygienia, vaippa on eikä haise, ainoo vaan että iho tulehtuu, no se meidän vanhusten hoidosta, eli toivokaamme itsellemmekin pitkää ikää ja jos jalat ja pää ei pelaa niin kolesteroli on hyvä olla ohjearvoissa.
Alapeukuttajalta kommenttia odottaisin, oli vanhuksen hoito kohdillaan mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
"Varsinkin vanhoilla naisilla korkeampi kolesteroli suojaa aivotoimintoja"
Tämä on yllättävän sitkeä myytti :)
Kumoa se ja liitä mukaan jokin tutkimus mikä osoittaa että vanhuksilla on hyvä olla alhainen kolesteroliarvo että olisivat terveitä. Mikähän niitten kolmen sisaren kolesteriarvo on joitten yhteisikä on yli 310vuotta, hesarissako se juttu oli juuri tänään? Oliko statiinilääkitys kuinkakin vahva.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että kolesterolilääkitystä käyttävät jaksavat länkyttää ja ylistää lääkitystään (taitaa grammarin neula jo toistaa samaa uraa) no he olkoon uskossaan ja loppupeleissähän me vasta näemme miten kävi, itse menen vielä luomulinjalla kun uskon että kyllä oma elimistö tietää miten toimitaan enkä sitä lääkkeillä sekoita.
Äitini on syönyt lääkettä noin 36 vuotta, hänen siskonsa ei syönyt ja oli 74 vuotias kun suonet oli tukossa, kuoli pari vuotta myöhemmin, äitini on 86 vuotias ilman mitään ongelmia jos ei moninivelrikkoa lasketa mukaan
Oliko tätisi kuolinsyy verisuoniperäinen kuolintodistuksen mukaan?
Eivät statiinit auta mitään, vaikka laskisivat kolesterolia, se on selvä asia. Kun statiinit lopetetaan, niin kolesteroli nousee nopeasti takaisin sille tasolle missä oli alunperin. Eli allaoleva syy kolesterolin nousuun ei ole korjattu statiinilääkityksellä. Kaikki riskit pysyvät ennallaan, vaikka kolesteroli laskisi. Vain sellainen hoito, joka laskee pysyvästi kolesterolia on toimiva. Tällaiset ovat esim. Q10 + seleeni, Kisel-10 tutkimukset vahvistavat että kokonaiskuolleisuus laskee oikeasti vs plasebo, toisin kuin statiineilla. Mutta lisäravinnehoito tuo kunnon tuloksia vasta vuosien kuluttua, LDL-kolesteroli tippuu tyypillisesti noin 0.5 yksikköä/vuosi, jos ravintolisiä käyttää säännöllisesti joka päivä, tai joka toinen päivä.
Moni tässä keskustelussa missaa pointin: Ei se ole sitä, etteikö kolesterolilääke laskisi kolesterolia, vaan kysymys on siitä, hyödyttääkö se tavan tallaajaa, että maksetaan helkkaristi kolesterolilääkkeistä, joilla tavoitellaan vaikka laskua 4 --> 3. Miksei ole yhtään tutkimusta siitä, että henkilöt söivät kolesterolilääkkeitä ja sairastui silti. Yllätys, ei ole yhtään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Moni tässä keskustelussa missaa pointin: Ei se ole sitä, etteikö kolesterolilääke laskisi kolesterolia, vaan kysymys on siitä, hyödyttääkö se tavan tallaajaa, että maksetaan helkkaristi kolesterolilääkkeistä, joilla tavoitellaan vaikka laskua 4 --> 3. Miksei ole yhtään tutkimusta siitä, että henkilöt söivät kolesterolilääkkeitä ja sairastui silti. Yllätys, ei ole yhtään sellaista.
Tohtori Tolosta seurasin juurikin kun hän puhui tästä kolesteroliasiasta, selvitti tukimusta jossa tulos lääkitystä saaneista oli että yksi sadasta sai neljä päivää lisää elinaikaa kun potilaita oli seurattu 5 vuotta verrattuna muuta väestöä kohtaan. Mutta kun näistä asioista puhuu niin lyödään puhujalle foliohattu päähän, eletään pysähtyneisyyden aikaa ja maa on vieläkin litteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun
Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.
Riski on aina kun veressä on ldl:ää, eli riski ei ole koskaan nolla. On vain suurempi tai pienempi riski.
Sitten sinulla vasta huolia on jos LDL:ää ei ole ollenkaan, aivot sumenee. Minkä ihmeen takia maksa tuottaa LDL;ää jos ei sitä ruokavaliosta saa , siis onko ihmisen elimistö niin tyhmä ollut jo kymmeniätuhansia vuosia ja me ollaan vieläkin hengissä ja lisääntymään päin? No hei lääkefirmat löysi lääkkeet parikymmentä vuotta sitten ja korjataan tämä ihmiskunnan ongelma mikä on ollut vallalla 50 tuhatta vuotta, kylläpä me nyt ollaan viisaita ja sadan vuoden meille nauretaan.
No kun sitä tarvitaan, mutta sen tuotannon pitäisi pysyä tasapainossa. Tuohon säätelyjärjestelmään voi tulla häiriöitä, mikä näkyy korkeana kolesterolina.
Vierailija kirjoitti:
Eivät statiinit auta mitään, vaikka laskisivat kolesterolia, se on selvä asia. Kun statiinit lopetetaan, niin kolesteroli nousee nopeasti takaisin sille tasolle missä oli alunperin. Eli allaoleva syy kolesterolin nousuun ei ole korjattu statiinilääkityksellä. Kaikki riskit pysyvät ennallaan, vaikka kolesteroli laskisi. Vain sellainen hoito, joka laskee pysyvästi kolesterolia on toimiva. Tällaiset ovat esim. Q10 + seleeni, Kisel-10 tutkimukset vahvistavat että kokonaiskuolleisuus laskee oikeasti vs plasebo, toisin kuin statiineilla. Mutta lisäravinnehoito tuo kunnon tuloksia vasta vuosien kuluttua, LDL-kolesteroli tippuu tyypillisesti noin 0.5 yksikköä/vuosi, jos ravintolisiä käyttää säännöllisesti joka päivä, tai joka toinen päivä.
Puhutte hinnasta. Nuo ravintolisät vssta kalliita on, sama lääketeollisuus niitä valmistaa tai ainakin joku muu joka hyötyy.
Kolesterolilääkkeet eivät oikeestaan maksa mitään kuukautta kohti. 3 kkn satsi muutama euro.
Siis niin hupaisaa tuo lääketeollisuuden vastustaminen
Tuo kaurajuttu on tullut usein esiin ja jotenkin itsekkin siihen uskon, mutta joillain diabetespotilailla se kuulemma nostaa sokeriarvot korkeaksi, eli tapauskohtaisesti kannattaa kokeilla, ja voihan restata kauralesettä tai kaurakuitua vaikkapa jugurtin kanssa.