Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolestrolilääkkeet, suurin huijaus?

Vierailija
25.06.2026 |

Mitä soopaa! Tottakai lääkefirmat ja heidän myyntimiehet, suomalaiset lääkärit haluavat porukan syövän näitä vauvasta hautaan!

 

Miksi muuten suomessa on alhaisempi kolestroliraja kuin Ruotsissa? Kuka lobbasi?

 

https://www.is.fi/terveys/art-2000012096810.html?utm_medium=alsoreadthe…

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Sanoisitko, että elimistössä on paljon vaurioita, jos noita rakennus- ja korjauselementtejä tarvitaan paljon eli kolesteroli on koholla?

Elimistössä voi olla paljon vaurioita johtuen insuliiniresistenssistä ja näitä vaurioita tulee korjaamaan se paha kolesteroli, nyt kun tulee propleema verisuonessa niin huomataan että kolesterolihan siellä on paikalla ja tuomitaan se korjaaja, sama kun syyttäisi palokuntaa kun se on paikalla tulipalossa.

Osaatko muuten sanoa miksi laskimot eivät mene kolesterolista tukkoon? Miten niiden vauriot korjataan?

Vierailija
82/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Varsinkin vanhoilla naisilla korkeampi kolesteroli suojaa aivotoimintoja, kunhan ruokavalion glykeeminen kuorma=(hiilarit) on pieni. Sen tietää veren triglyseridiarvoista.

 

Triglyseridien (trigly) ja hyvän HDL-kolesterolin suhde on metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin mittari. Se kertoo, miten elimistö käsittelee sokeria ja rasvoja. 

Ihannesuhde: Alle 1,5 (käytännössä mitä matalampi, sitä parempi).

Kohtalainen/kohonnut riski: Yli 2,0–3,0.

Jos triglyseridiarvo on esimerkiksi 2,0 mmol/l ja HDL-kolesteroli 1,0 mmol/l, suhdeluku on 2,0.

Mitä suhde tarkoittaa?

Matalat triglyt ja korkea HDL: Kerroin jää pieneksi (esim. alle 1,5), mikä viittaa hyvään aineenvaihdunnan tilaan ja pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin. 

Korkeat triglyt ja matala HDL: Suhdeluku nousee. Tämä kertoo usein piilevästä insuliiniresistenssistä, joka altistaa tyypin 2 diabetekselle ja valtimotaudille. 

Viitearvot (yksittäin)

Verikokeiden tulokset mitataan millimooleina litrassa (mmol/l): 

Triglyseridit: Tavoitetaso on alle 1,7 mmol/l.

HDL-kolesteroli: Toivottava taso on yli 1,0 mmol/l (miehet) ja yli 1,2 mmol/l (naiset). 

Tämä oli hyvä selvennys, minulla tuo suhde on 0.9, vaikka konaiskolesteroli on 6 en osaa olla huolissani kun olen laihdutellut pari vuotta VHH:lla ja pätkäpaastolla, liikun myös päivittäin kohtuu raskaasti, aiempi kokonaiskolesteroli oli 7 ja verenpaine koholla joka nyt on laskenut hoitajan mukaan melkein alipaineen puolelle.

Alapeukku siitä että arvot ovat parantuneet? Lopeta alapeukuttaja statiinien syönti kun sinulla ei aivot enään pelitä johdonmukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.

Ei se kolesteroliarvoni riskiraja ole ainoa syy lääkkeiden käyttöön. Lääkäri huomio myös sukurasitteen.

Kaikilla ei lääkkeet auta, jos sukurasite jyllää pahasti

Mutta se lienee jäljellä oleva ainut keino. Yleensä kaikki muut keinot on kokeiltu ennen lääkitystä. 

 

Itse uskon vahvasti, juuri kolestroli-ja verenpainelääkityksellä on saatu paljon hyvää - parannettu elämänlaatua ja lisätty niitä hyviä vuosia loppupäähän, sillä vielä 60-luvulla elinikäennuste oli 69v, kun ihmiset kuolivat sydän ja verisuonisairauksiin,  niin elinikäennuste nyt  on naisilla reilusti yli 85v ja miehillä 80v.

Vierailija
84/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Sanoisitko, että elimistössä on paljon vaurioita, jos noita rakennus- ja korjauselementtejä tarvitaan paljon eli kolesteroli on koholla?

Elimistössä voi olla paljon vaurioita johtuen insuliiniresistenssistä ja näitä vaurioita tulee korjaamaan se paha kolesteroli, nyt kun tulee propleema verisuonessa niin huomataan että kolesterolihan siellä on paikalla ja tuomitaan se korjaaja, sama kun syyttäisi palokuntaa kun se on paikalla tulipalossa.

Osaatko muuten sanoa miksi laskimot eivät mene kolesterolista tukkoon? Miten niiden vauriot korjataan?

Ei pidä alunalkaeenkaan saada niitä vaurioita verisuoniin joita kolesterolin pitäisi korjata, tästä eteenpäin annan tilaa asiantuntijoille jotka näitä verisuoniasioita hoitaa. Tosin eivät hekään taida täällä jaksa jankuttaa. Mun puolesta jokainen saa vetää lääkkeensä ja syödä kuinka huvittaa ja loppudrinkki rypsiöljyä päälle.

Vierailija
85/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Olet ymmärtänyt väärin. Ei keuhkosyöpäriskikään häviä, jos on vetänyt ilman haittoja askin päivässä 30 vuotta.

50-60 luvulla lääkäritkin suosittelivat tupakointia terveystekona, ovatko lääkärit nyt täysin potilaan etuja ajamassa tässä kolesteroli asiassa, eli heistä on tullut pyhimyksiä jotka eivät maallisen mammonan perään hamua? Kylläpä nopeasti ihmiskunta muuttuu eikä tavoittele omaa etua muitten kustannuksella?

Ei ikinä ole tupakointi ollut terveysteko,  eikä lääkärit suositelleet, vaan kyllä vaaroista lääkärit puhuivat jo 50-60-lvulla avoimisti. Ja suuri valtakunnallinen terveysprojekti tv.ssä  Pohjois-Karjalan Projekti 70-luvun alussa Pekka Puskan johdolla, yksi tärkeimmistä tavotteista oli tupakoinnin lopettaminen. Sen lisäksi monia tupakoinnin vaaroista ja lopettamista tukevia tv ohjelmia, kuten Stumppi jne. Samoin kirjallisuutta oli paljon. 

Vierailija
86/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

Nuo Alentajat ja Benecolit sisältävät kasvisstatiineja, mistä syystä toimivat samalla lailla. Eli statiineja sielläkin. Mutta toki helpompi ehkä syödä tuommoisia kuin ottaa lääkkeitä.

Ne sisältävät kasvisteroleita, jotka alentavat LDL-kolesterolia. Finelistä voi katsoa, mitkä kaikki ravintoaineet sisältävät kasvisteroleita. Avokado on vieläkin hyvä leivänpäällinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

minä syön oikeaa voita, koska kaikki kasviöljystä tehty toimii tosi hyvin painon kerryttämisessä. usassa eläimiä lihotettiin kasviöljyillä, toimi hyvin, mutta monikymmen kertaisti äkilliset kuolemat elukoilla. sitten kiellettiin kasviöljy elukoilta, ja tuumattiin, että ihmisiltä ei kielletty, ja kas, syntyi margariiniteollisuus. siksi te olette paksuja ja sepelvaltimotautisia. syökää vain eläinrasvaa ja asiat korjaantuu.

Tosi yllättävää että tehotuotannossa tapahtuva raivokkaan nopea keinotekoinen lihottaminen aiheuttaa eläinten kuolemia.

Et taida olla järin välkky.

Fruktoosi- ja glukoosisiirappi kehitettiin lihakarjan nopeaksi lihottamiseksi. Etenkin fruktoosisiirappi rasvoittaa todella herkästi maksaa aivan kuten fruktoosikin. Hedelmien fruktoosia on kuitenkin turha pelätä, koska hedelmät sisältävät niin paljon muita suojaravintoaineita. 

Vierailija
88/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Riski on aina kun veressä on ldl:ää, eli riski ei ole koskaan nolla. On vain suurempi tai pienempi riski.

Sitten sinulla vasta huolia on jos LDL:ää ei ole ollenkaan, aivot sumenee. Minkä ihmeen takia maksa tuottaa LDL;ää jos ei sitä ruokavaliosta saa , siis onko ihmisen elimistö niin tyhmä ollut jo kymmeniätuhansia vuosia ja me ollaan vieläkin hengissä ja lisääntymään päin? No hei lääkefirmat löysi lääkkeet parikymmentä vuotta sitten ja korjataan tämä ihmiskunnan ongelma mikä on ollut vallalla 50 tuhatta vuotta, kylläpä me nyt ollaan viisaita ja sadan vuoden meille nauretaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä juttuja niin suuripiirtein joka toinen on pyörätuoli kunnossa kun on napannut muutaman kolestroli tabletin just joo menkää hoitoon kun vikaa on ainakin päässä.

Vierailija
90/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

minä syön oikeaa voita, koska kaikki kasviöljystä tehty toimii tosi hyvin painon kerryttämisessä. usassa eläimiä lihotettiin kasviöljyillä, toimi hyvin, mutta monikymmen kertaisti äkilliset kuolemat elukoilla. sitten kiellettiin kasviöljy elukoilta, ja tuumattiin, että ihmisiltä ei kielletty, ja kas, syntyi margariiniteollisuus. siksi te olette paksuja ja sepelvaltimotautisia. syökää vain eläinrasvaa ja asiat korjaantuu.

Tosi yllättävää että tehotuotannossa tapahtuva raivokkaan nopea keinotekoinen lihottaminen aiheuttaa eläinten kuolemia.

Et taida olla järin välkky.

Fruktoosi- ja glukoosisiirappi kehitettiin lihakarjan nopeaksi lihottamiseksi. Etenkin fruktoosisiirappi rasvoittaa todella herkästi maksaa aivan kuten fruktoosikin. Hedelmien fruktoosia on kuitenkin turha pelätä, koska hedelmät sisältävät niin paljon muita suojaravintoaineita. 

Fruktoosisiirappia alkaa olla jo monissa "elintarvikkeissa", ensimmäisenä "jäätelöissä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varsinkin vanhoilla naisilla korkeampi kolesteroli suojaa aivotoimintoja"

Tämä on yllättävän sitkeä myytti :)

Vierailija
92/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että kolesterolilääkitystä käyttävät jaksavat länkyttää ja ylistää lääkitystään (taitaa grammarin neula jo toistaa samaa uraa) no he olkoon uskossaan ja loppupeleissähän me vasta näemme miten kävi, itse menen vielä luomulinjalla kun uskon että kyllä oma elimistö tietää miten toimitaan enkä sitä lääkkeillä sekoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Riski on aina kun veressä on ldl:ää, eli riski ei ole koskaan nolla. On vain suurempi tai pienempi riski.

Sitten sinulla vasta huolia on jos LDL:ää ei ole ollenkaan, aivot sumenee. Minkä ihmeen takia maksa tuottaa LDL;ää jos ei sitä ruokavaliosta saa , siis onko ihmisen elimistö niin tyhmä ollut jo kymmeniätuhansia vuosia ja me ollaan vieläkin hengissä ja lisääntymään päin? No hei lääkefirmat löysi lääkkeet parikymmentä vuotta sitten ja korjataan tämä ihmiskunnan ongelma mikä on ollut vallalla 50 tuhatta vuotta, kylläpä me nyt ollaan viisaita ja sadan vuoden meille nauretaan.

Yksi asia voi olla samanaikasesti sekä hyödyllinen että haitallinen.

Vierailija
94/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Sanoisitko, että elimistössä on paljon vaurioita, jos noita rakennus- ja korjauselementtejä tarvitaan paljon eli kolesteroli on koholla?

Elimistössä voi olla paljon vaurioita johtuen insuliiniresistenssistä ja näitä vaurioita tulee korjaamaan se paha kolesteroli, nyt kun tulee propleema verisuonessa niin huomataan että kolesterolihan siellä on paikalla ja tuomitaan se korjaaja, sama kun syyttäisi palokuntaa kun se on paikalla tulipalossa.

Tyydyttynyt rasvaa nostaa kolesterolia joten tekeekö se vaurioita elimistöön?

Olen lukenut että syödyn kolesterolin vaikutus veriarvoihin on 20 prosenttia ja maksa tuottaa loput jotta saadaan tarpeellinen määrä. Nyt olemme ihmisen elimistöä viisaampina ja syömme lääkkeitä ja hillitsemme korkeata kolesterolia, kyllä olemme viisaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.

Ei se kolesteroliarvoni riskiraja ole ainoa syy lääkkeiden käyttöön. Lääkäri huomio myös sukurasitteen.

Kaikilla ei lääkkeet auta, jos sukurasite jyllää pahasti

Mutta se lienee jäljellä oleva ainut keino. Yleensä kaikki muut keinot on kokeiltu ennen lääkitystä. 

 

Itse uskon vahvasti, juuri kolestroli-ja verenpainelääkityksellä on saatu paljon hyvää - parannettu elämänlaatua ja lisätty niitä hyviä vuosia loppupäähän, sillä vielä 60-luvulla elinikäennuste oli 69v, kun ihmiset kuolivat sydän ja verisuonisairauksiin,  niin elinikäennuste nyt  on naisilla reilusti yli 85v ja miehillä 80v.

Kävin äitiäni saattohoitamassa vanhusten osastolla, kyllä mieluusti lähden viisi vuotta ennen saappaat jalassa kun osastoilla makailen paskasissa vaipoissa, äiti sai vielä loppuvaiheessa pahan haavauman alaselkäänsä ja syy huono hygienia, vaippa on eikä haise, ainoo vaan että iho tulehtuu, no se meidän vanhusten hoidosta, eli toivokaamme itsellemmekin pitkää ikää ja jos jalat ja pää ei pelaa niin kolesteroli on hyvä olla ohjearvoissa.

Vierailija
96/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

Nuo Alentajat ja Benecolit sisältävät kasvisstatiineja, mistä syystä toimivat samalla lailla. Eli statiineja sielläkin. Mutta toki helpompi ehkä syödä tuommoisia kuin ottaa lääkkeitä.

Kun laittaa leivän (täysjyvää) päälle alentajaa ja paistaa vaikka kanafileitä rypsiöljyssä saa paitsi kolestroliarvot kohdalleen niin myös kilot kuriin ja siinä samassa paranee monet muutkin vaivat. Oikean lainen ruoka on paras lääke moniin sairauksiin ja niiden esiasteisiin.

Sairaanhoitajan suositus, millä LDL:n saa laskemaan: kaurapuuro + oliiviöljy

Vierailija
97/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lääketeollisuuden sponsoroima tutkija ehdotti kerran että jokaisen kansalaisen pitäisi syödä sekä kolesteroli- että verenpainelääkkeitä ihan vaan ennaltaehkäisynä.

Onko se LDL 1.5 tosiaan "normaali" arvo kun sitä ei ole kenelläkään,enpä usko.

Kolesterolin hapettumisen suonenseinämiin voi estää antioksidanteilla ilman sivuvaikutuksia ellei pahoja geenivirheitä jos muuten on normaalipainoinen eikä tupakoi.

Taisi olla sama äijä joka ehdotti että sitä lisättäisiin juomaveteen.

Vierailija
98/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko netin foliohattuja ja ideologisesti kovarasvaisia. Myös moni lääkäri syö kol.lääkkeitä ja haluaa pitää arvonsa mahdollisimman hyvinä. Ne ovat halpoja peruslääkkeitä.

Moni lääkäri noudattaa Ketoruokavaliota ja pätkäpaastoa, virallinen hoitosuositus se ei ole vaikka monen terveys sillä paranisi.

Miksi se ei sitten ole virallinen hoitosuositus?

1900 luvun alussa käytettiin jo "kaatumatautiin" tuloksellisena hoitomuotona, ei ole uusi asia mutta kun sen voi suorittaa pelkällä ruokavaliolla niin kukaan ei pääse siitä taloudellisesti hyötymään ja tämähän se onkin syy miksi ruokavalioon nojautuva hoito tuomitaan puoskaroinniksi ja johonkin uskonlahkoon rinnastettavaksi, kyse vain on olla syömättä ultraprosessoitua ruokaa ja vältellä sokereita ja viljoja.

Vierailija
99/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pienimmällä annostuksella kolestroli alle 2,5 ja ihan minimaaliset muutokset ruokailuun

Olen ymmärtänyt kun ihminen täyttää yli 60vuotta ja jos on päässyt tähän ilman sydäntapahtumia vaikka on korkeahko LDL arvo, niin ei ole enään niin suurta haittaa korkeammasta kolesterolista, kolesteroli on rakennus ja korjauselementti.

Varsinkin vanhoilla naisilla korkeampi kolesteroli suojaa aivotoimintoja, kunhan ruokavalion glykeeminen kuorma=(hiilarit) on pieni. Sen tietää veren triglyseridiarvoista.

 

Triglyseridien (trigly) ja hyvän HDL-kolesterolin suhde on metabolisen oireyhtymän ja insuliiniresistenssin mittari. Se kertoo, miten elimistö käsittelee sokeria ja rasvoja. 

Ihannesuhde: Alle 1,5 (käytännössä mitä matalampi, sitä parempi).

Kohtalainen/kohonnut riski: Yli 2,0–3,0.

Jos triglyseridiarvo on esimerkiksi 2,0 mmol/l ja HDL-kolesteroli 1,0 mmol/l, suhdeluku on 2,0.

Mitä suhde tarkoittaa?

Matalat triglyt ja korkea HDL: Kerroin jää pieneksi (esim. alle 1,5), mikä viittaa hyvään aineenvaihdunnan tilaan ja pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin. 

Korkeat triglyt ja matala HDL: Suhdeluku nousee. Tämä kertoo usein piilevästä insuliiniresistenssistä, joka altistaa tyypin 2 diabetekselle ja valtimotaudille. 

Viitearvot (yksittäin)

Verikokeiden tulokset mitataan millimooleina litrassa (mmol/l): 

Triglyseridit: Tavoitetaso on alle 1,7 mmol/l.

HDL-kolesteroli: Toivottava taso on yli 1,0 mmol/l (miehet) ja yli 1,2 mmol/l (naiset). 

Vaikka kolesterolisi olisi verestä mitattuna korkea, aivojesi tuotanto voi olla ihan normaalia. Aivojen ja muun elimistön kolesterolijärjestelmät ovat toisistaan erillisiä eikä kolesterolipartikkeli mahdu veri-aivoesteen läpi. 

Vierailija
100/105 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että kolesterolilääkitystä käyttävät jaksavat länkyttää ja ylistää lääkitystään (taitaa grammarin neula jo toistaa samaa uraa) no he olkoon uskossaan ja loppupeleissähän me vasta näemme miten kävi, itse menen vielä luomulinjalla kun uskon että kyllä oma elimistö tietää miten toimitaan enkä sitä lääkkeillä sekoita.

Äitini on syönyt lääkettä noin 36 vuotta, hänen siskonsa ei syönyt ja oli 74 vuotias kun suonet oli tukossa, kuoli pari vuotta myöhemmin, äitini on 86 vuotias ilman mitään ongelmia jos ei moninivelrikkoa lasketa mukaan 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi