Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolestrolilääkkeet, suurin huijaus?

Vierailija
25.06.2026 |

Mitä soopaa! Tottakai lääkefirmat ja heidän myyntimiehet, suomalaiset lääkärit haluavat porukan syövän näitä vauvasta hautaan!

 

Miksi muuten suomessa on alhaisempi kolestroliraja kuin Ruotsissa? Kuka lobbasi?

 

https://www.is.fi/terveys/art-2000012096810.html?utm_medium=alsoreadthe…

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko netin foliohattuja ja ideologisesti kovarasvaisia. Myös moni lääkäri syö kol.lääkkeitä ja haluaa pitää arvonsa mahdollisimman hyvinä. Ne ovat halpoja peruslääkkeitä.

Joku ulkom. sydänlääkäri sanoi syövänsä vaikkei ole edes koleongelmaa, pidin erikoisena.

Vierailija
22/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko netin foliohattuja ja ideologisesti kovarasvaisia. Myös moni lääkäri syö kol.lääkkeitä ja haluaa pitää arvonsa mahdollisimman hyvinä. Ne ovat halpoja peruslääkkeitä.

Moni lääkäri noudattaa Ketoruokavaliota ja pätkäpaastoa, virallinen hoitosuositus se ei ole vaikka monen terveys sillä paranisi.

Vierailija
24/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

Siemenöljyjä ei kannata paistamiseen käyttää kun se kärähtää liian helposti ja muuttuu transrasvaksi joka aiheuttaa syöpää.

Vierailija
25/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään silläkin, että vaihtaa sen leivän päälle laittamansa Voimariinin Alentajaan tai Benecoliin ja laittaa pannulle voinokareen sijasta ruokaöljyä saattavat kolestroliarvot kohentua. Mikä siinä onkin niin vaikeaa ettei aikuinen ihminen voi siitä voista ja muista kovista rasvoista luopua ja vaihtaa niitä terveellisiin pehmeisiin rasvoihin; uusiin makuihin tottuu parissa viikossa. Kuinkahan iso osa ihmisten potemista vaivoista ja sairauksista johtuu vääristä ruokailutottumuksista?

Siemenöljyjä ei kannata paistamiseen käyttää kun se kärähtää liian helposti ja muuttuu transrasvaksi joka aiheuttaa syöpää.

Kuka voi, yök, syödä oliiviöljyssä paistettua ruokaa?  Eikä sitä munaakaan paistaessa muuten uiteta öljyssä. 

Olisi raskasta olla joku "aatteellinen syöjä. "  tässä on 40 vuotta ainakin käyttänyt ruokaöljyj. 81 v 

Vierailija
26/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko netin foliohattuja ja ideologisesti kovarasvaisia. Myös moni lääkäri syö kol.lääkkeitä ja haluaa pitää arvonsa mahdollisimman hyvinä. Ne ovat halpoja peruslääkkeitä.

Moni lääkäri noudattaa Ketoruokavaliota ja pätkäpaastoa, virallinen hoitosuositus se ei ole vaikka monen terveys sillä paranisi.

Kukin yleistää tavallaan. Itse tunnen kaksi kasvissyöjälääkäriä.

Tuo keto on kiihkeä uskonto. Näyttää vahvasti liittyvän esim r-kriittisiin ja lentokoneen vanoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään mitataan vain huono kolesteroli (LDL). Ennen sanottiin, että oleellista on hoidon tarpeen arvioinnin kannalta hyvien ja huonojen kolesterolien suhde? Kolme mittaria oli ennen. 

Vierailija
28/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se raja muka Ruotsissa on?

Niin luulisisi Suomessa olevan sama. Kun naapurimaita kerran ollaan. 

On ne täysin samat, kuten myös Norjassa. Perustuvat Euroopan kardiologisen seuran ja Euroopan ateroskleroosiyhdistyksen suosituksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään mitataan vain huono kolesteroli (LDL). Ennen sanottiin, että oleellista on hoidon tarpeen arvioinnin kannalta hyvien ja huonojen kolesterolien suhde? Kolme mittaria oli ennen. 

Tullut uutta tietoa. 

Vierailija
30/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.

Entä oletko konkreettisesti huomannut tätä missään elämässäsi muuten, kuten esim. voinnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tyhmimmät jättävät lääkkeet syömättä ja pääsevät ennenaikaisesti hautaan.

Miksi tätä yläpeukutetaan, mutta kun sanottiin että hyvä että pällit pääsee hengestään juhannuksena taas oli aivan kauhea asia.

Vierailija
32/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tyhmimmät jättävät lääkkeet syömättä ja pääsevät ennenaikaisesti hautaan.

Miksi tätä yläpeukutetaan, mutta kun sanottiin että hyvä että pällit pääsee hengestään juhannuksena taas oli aivan kauhea asia.

No koska moni delanneista varmaan käytti kolesterolilääkkeitä ja eiväthän he suinkaan tyhmiä ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.

On mullakin tehonnut. Aloin lopulta käyttää vaikka ihan sairaalan kardiologi suositteli ensisijaisesti elintapamuutoksia. Ruokavalio ei auttanut ja julkinen sanoi etteivät mittaile arvojani ellen aloita lääkitystä. Ikävä kyllä vetensokerini on alkanut nousta statiinin myötä. Kakkostyypin diabetesta en halua. 

Kun suvussa on perinnöllistä rasitetta diabetekselle niin se verensokeri alkaa iän karttuessa nousta jopa vegaanilla, joka ei syö palmu- eikä kookosrasvaa tai sheavoita sisältäviä tuotteita. Minun lääkärini sanoi, että on paljon helpompaa ehkäistä DM2 elintapamuutoksien ja metformiinin yhdistelmällä kuin päästää DM2 puhkeamaan. Sain siis metformiinin esidiabeteksen vuoksi. Nyt verensokeri on kunnossa.

Vierailija
34/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään mitataan vain huono kolesteroli (LDL). Ennen sanottiin, että oleellista on hoidon tarpeen arvioinnin kannalta hyvien ja huonojen kolesterolien suhde? Kolme mittaria oli ennen. 

Niihin muihin arvoihin ei voi lääkkeillä vaikuttaa, mitä niitä mittaamaan kun ei voi pilleriä myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä statiinit tehoavat kolestroliin, se on selvää.

 

Ongelmana on nämä sivuvaikutukset, joista kaikki lääkärit tuntuvan vaikenevan kollektiivisesti tai vähättelevän niitä.  Jalkojen krampit ja lihaskivut. 

 

Lähes jokaisella vertaisella ja tutulla käyttäjällä on ollut ongelmia. Sitten on vaihdettu lääkkeitä ja muuteltu annoksia. 

 

Näin sepelvaltimotautisella raja on painettu 1,4:ään ja siihen ei taida päästä mitenkään ilman lääkitystä?

Lue ap:n linkittämä artikkeli. 5% saa lihaskipuja statiinista ja niistä pääsee eroon statiinia vaihtamalla. Moni saa kramppeja siksi, ettei juo vettä riittävästi. Sitä pitää juoda aina kahvin kanssa yhtä suuri määrä kuin sitä kahviakin. Aika harvalla olen nähnyt vesilasin kahvimukin vieressä. 

Vierailija
36/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.

Hienoa että olet saanut elintavoilla sen pysymään noinkin alhaalla vaikka suvussa hyvin korkea.

Mä sain myös aluksi kolesterolin alenemaan ruokavalion muutoksella, liikkunut olen aina. On vaan niin kova sukurasite että lähti uudestaan nousuun, ja aloitettiin statiinit. Nyt kokonaiskolesterolin taso on hyvä. Ei sivuoireita kun löytyi oikea statiini (näitä on erilaisia).

Vierailija
37/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta kivasta pitäisi kieltäytyä ja kaiken maailman lääkkeitä syödä, ihan vaan jotta saavuttaisi niin korkean iän, että pääsee makaamaan märissä vaipoissa jonnekin attendon hoivakotiin. Niin, kannattaako?

Äläpä kiirehdi. Statiinit nuukuuttaan ostamatta jättänyt alle 50-vuotias tuttu sai aivoinfarktin ja maksoi siten kovemman hinnan kuin ne statiinit. 

Vierailija
38/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se raja muka Ruotsissa on?

Niin luulisisi Suomessa olevan sama. Kun naapurimaita kerran ollaan. 

Suomalaisilla on erilainen geeniperimä kuin ruotsalaisilla. Meillä ovat omat kansantautimme. 

Vierailija
39/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ukot uskovat salaliittoihin, ottavat reseptin, mutta käyttävät lääkkeitä vain juuri ennen seuraavaa mittausta. Sitten tavataan sydänleikkauksessa, kun valtimot rasvautuu.  Lääkkeet ovat niin hlapoja, että nejopa haetaan apteekista- mutta ei käytetä. 

Joskus ihan ruokailutavoista riippumatta olevaa korkeaa kolestsrolia tietysti on myös.

Aikoinaan valittivat, että jalat jäyksityy, sen jälkeen on tullut paljon uusia lääkevaihtoehtoja.

Vierailija
40/42 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyään mitataan vain huono kolesteroli (LDL). Ennen sanottiin, että oleellista on hoidon tarpeen arvioinnin kannalta hyvien ja huonojen kolesterolien suhde? Kolme mittaria oli ennen. 

Niihin muihin arvoihin ei voi lääkkeillä vaikuttaa, mitä niitä mittaamaan kun ei voi pilleriä myydä.

Hdl:n nostamiseksi kehitettiin lääke ja se tosiaan nostikin sitä tehokkaasti. Sen ei kuitenkaan havaittu ehkäisevän sydäntapahtumia yhtään kuten oli ennakoitu, vaan jopa lisäsi niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän