Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan Kela perii asumistukea takaisin

Vierailija
24.06.2026 |

Hei
Sain viime kesänä liikaa asumistukea verrattuna tuloihini, kun minulla oli enemmän aikaa tehdä töitä kuin kesän ulkopuolella (opiskelija, jolta opintotukikuukaudet loppu aiempien opintojen vuoksi)
Kun sitten tuli asumistuen tarkistuksen aika, jätin tarkistuksen tekemättä ja asumistukihakemuksen jättämättä tämän vuoksi, ettei tulisi takaisinperintää. Jälkeenpäin ajateltuna tämä oli tyhmää, olisi vain pitänyt maksaa takaisin, koska nyt olen menettänyt enemmän asumistuissa joita olisin saanut saada, kuin mitä takaisinperintä olisi lopulta ""maksanut"". Talous on ollut tiukalla useita kuukausia.

Olen saanut viimeksi asumistukea lokakuussa, eli en ole saanut 8kk asumistukea. 
Jos nyt haen tukea, niin perivätkö vielä viime kesän ylimääräiset asumistuet takaisin? Kuinka kauan noita karhutaan? 

Kiitos 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta päätöksen antopäivästä joudut jännittämään. 

Vierailija
2/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ikuisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ikuisesti

Miksi niin? En ole 8kk edes saanut sitä tukea, mikä minulle kuuluu, eli käytännössä tämä ylimääräinen on jo "maksettu takaisin", kun en ole hakenut asumistukea johon olen oikeutettu pienituloisena. 

Vierailija
4/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Vierailija
5/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ikuisesti

Miksi niin? En ole 8kk edes saanut sitä tukea, mikä minulle kuuluu, eli käytännössä tämä ylimääräinen on jo "maksettu takaisin", kun en ole hakenut asumistukea johon olen oikeutettu pienituloisena. 

Ei se takaisinmaksu mene niin että jättää jatkossa hakematta sitä etuutta. Jos Kelalla on saatavia, ne kyllä otetaan sinulta.

Vierailija
6/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Tuo käy ilmi asumistuen tarkistuksessa. Kun tuli tarkistuksen aika, niin en uusinut asumistukihakemusta, jolloin tarkistusta ei suoriteta. 
Tarkistuksessa toteavat, että jaa jaa, olet ansainnut liikaa, ja vaativat omansa takaisin. Tilanteen tasatakseni jätin hakemuksen tekemättä, ja käytännössä olen nyt kaksinkertaisesti maksanut mitkään karhuttavat jo takaisin, kun en ole saanut tukea, johon olen oikeutettu 2 kertaa pidemmältä ajalta, kuin kuinka kauan tulot olivat liian suuret. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ikuisesti

Miksi niin? En ole 8kk edes saanut sitä tukea, mikä minulle kuuluu, eli käytännössä tämä ylimääräinen on jo "maksettu takaisin", kun en ole hakenut asumistukea johon olen oikeutettu pienituloisena. 

Ei se takaisinmaksu mene niin että jättää jatkossa hakematta sitä etuutta. Jos Kelalla on saatavia, ne kyllä otetaan sinulta.

Selvä, jätän hakematta, odotan siihen asti että kesän jälkeen alan saada opiskelijan asumislisää taas, kun valmistun kandiksi. 

Ihme kun ei saa normaalia kysymystä kysyä, raivohullut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Tuo käy ilmi asumistuen tarkistuksessa. Kun tuli tarkistuksen aika, niin en uusinut asumistukihakemusta, jolloin tarkistusta ei suoriteta. 
Tarkistuksessa toteavat, että jaa jaa, olet ansainnut liikaa, ja vaativat omansa takaisin. Tilanteen tasatakseni jätin hakemuksen tekemättä, ja käytännössä olen nyt kaksinkertaisesti maksanut mitkään karhuttavat jo takaisin, kun en ole saanut tukea, johon olen oikeutettu 2 kertaa pidemmältä ajalta, kuin kuinka kauan tulot olivat liian suuret. 

Ei se nyt noin mene. Asumistukea ei tarkisteta taaksepäin enää nykypäivänä juuri tuon tulorekisterin takia. Jos teit vain pari kuukautta liikaa töitä, niin se ei olisi vaikuttanut mihinkään, eikä ainakaan takautuvasti.

Miksi teit noin pöljän ratkaisun? Ei voi muuta kuin ihmetellä.

Vierailija
10/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. Nyt olen ollut töissä viimeiset 4 päivää. Hirveän vaikea ilmoittaa kelalle että nyt olen töissä, en tarvitse asumistukea kun en ikinä tiedä jatkuuko työ päivän, viikon tai hyvässä lykyssä kuukauden. Vaikea tilanne kun ei ikinä tiedä onko rahaa maksaa vuokra kuun alussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ikuisesti

Miksi niin? En ole 8kk edes saanut sitä tukea, mikä minulle kuuluu, eli käytännössä tämä ylimääräinen on jo "maksettu takaisin", kun en ole hakenut asumistukea johon olen oikeutettu pienituloisena. 

Ei se takaisinmaksu mene niin että jättää jatkossa hakematta sitä etuutta. Jos Kelalla on saatavia, ne kyllä otetaan sinulta.

Selvä, jätän hakematta, odotan siihen asti että kesän jälkeen alan saada opiskelijan asumislisää taas, kun valmistun kandiksi. 

Ihme kun ei saa normaalia kysymystä kysyä, raivohullut. 

Asumislisä loppuu, kun valmistut kandiksi. Miten olet päässyt edes opiskelemaan?

Vierailija
12/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Tuo käy ilmi asumistuen tarkistuksessa. Kun tuli tarkistuksen aika, niin en uusinut asumistukihakemusta, jolloin tarkistusta ei suoriteta. 
Tarkistuksessa toteavat, että jaa jaa, olet ansainnut liikaa, ja vaativat omansa takaisin. Tilanteen tasatakseni jätin hakemuksen tekemättä, ja käytännössä olen nyt kaksinkertaisesti maksanut mitkään karhuttavat jo takaisin, kun en ole saanut tukea, johon olen oikeutettu 2 kertaa pidemmältä ajalta, kuin kuinka kauan tulot olivat liian suuret. 

Ei se nyt noin mene. Asumistukea ei tarkisteta taaksepäin enää nykypäivänä juuri tuon tulorekisterin takia. Jos teit vain pari kuukautta liikaa töitä, niin se ei olisi vaikuttanut mihinkään, eikä ainakaan takautuvasti.

Miksi teit noin pöljän ratkaisun? Ei voi muuta kuin ihmetellä.

Kyllä se tarkistetaan nimenomaan taaksepäin ainakin opiskelijoilla. 

Kiitos ystävällisistä sanoistasi, toivon perheellesi ruttoa ja muita parantumattomia sairauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. Nyt olen ollut töissä viimeiset 4 päivää. Hirveän vaikea ilmoittaa kelalle että nyt olen töissä, en tarvitse asumistukea kun en ikinä tiedä jatkuuko työ päivän, viikon tai hyvässä lykyssä kuukauden. Vaikea tilanne kun ei ikinä tiedä onko rahaa maksaa vuokra kuun alussa. 

Tulojen muutoksen takia asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on ollut voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Huh, olipa virke!

Sama toisin sanoen: kun tulot ovat muuttuneet, täytyy välissä olla yksi kokonainen kuukausi uusilla tuloilla ennen kuin Kela tarkistaa tuen. Kun tulojen muutoksen ja tarkistamisen välillä on tällainen puskuriaika, ehtivät lyhytaikaiset työsuhteet usein päättyä ennen tarkistusta. Näin ollen lyhytaikaisilla työsuhteilla ei ole vaikutusta asumistukeen.

Vierailija
14/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ikuisesti

Miksi niin? En ole 8kk edes saanut sitä tukea, mikä minulle kuuluu, eli käytännössä tämä ylimääräinen on jo "maksettu takaisin", kun en ole hakenut asumistukea johon olen oikeutettu pienituloisena. 

Ei se takaisinmaksu mene niin että jättää jatkossa hakematta sitä etuutta. Jos Kelalla on saatavia, ne kyllä otetaan sinulta.

Selvä, jätän hakematta, odotan siihen asti että kesän jälkeen alan saada opiskelijan asumislisää taas, kun valmistun kandiksi. 

Ihme kun ei saa normaalia kysymystä kysyä, raivohullut. 

Asumislisä loppuu, kun valmistut kandiksi. Miten olet päässyt edes opiskelemaan?

Ei tietenkään lopu, miksi loppuisi? Et taida tietää mistään mitään. Sori mammuli, täällä ei nyt puhuta siitä, mitkä opintotuen ja sen asumislisän säännöt oli joskus 70-luvulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. Nyt olen ollut töissä viimeiset 4 päivää. Hirveän vaikea ilmoittaa kelalle että nyt olen töissä, en tarvitse asumistukea kun en ikinä tiedä jatkuuko työ päivän, viikon tai hyvässä lykyssä kuukauden. Vaikea tilanne kun ei ikinä tiedä onko rahaa maksaa vuokra kuun alussa. 

Tulojen muutoksen takia asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on ollut voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Huh, olipa virke!

Sama toisin sanoen: kun tulot ovat muuttuneet, täytyy välissä olla yksi kokonainen kuukausi uusilla tuloilla ennen kuin Kela tarkistaa tuen. Kun tulojen muutoksen ja tarkistamisen välillä on tällainen puskuriaika, ehtivät lyhytaikaiset työsuhteet usein päättyä ennen tarkistusta. Näin ollen lyhytaikaisilla työsuhteilla ei ole vaikutusta asumistukeen.

Kyseessä ei ole lyhytaikainen työsuhde, vaan ympärivuotinen työpaikka, jossa tein enemmän töitä kesällä ja opiskelujen aikana osa-aikaisesti. En tiedä vaikuttaako se asiaan. Kiitos kuitenkin, että vastaat asiallisesti, toisin kuin useimmat täällä.

Vierailija
16/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Tuo käy ilmi asumistuen tarkistuksessa. Kun tuli tarkistuksen aika, niin en uusinut asumistukihakemusta, jolloin tarkistusta ei suoriteta. 
Tarkistuksessa toteavat, että jaa jaa, olet ansainnut liikaa, ja vaativat omansa takaisin. Tilanteen tasatakseni jätin hakemuksen tekemättä, ja käytännössä olen nyt kaksinkertaisesti maksanut mitkään karhuttavat jo takaisin, kun en ole saanut tukea, johon olen oikeutettu 2 kertaa pidemmältä ajalta, kuin kuinka kauan tulot olivat liian suuret. 

Ei se nyt noin mene. Asumistukea ei tarkisteta taaksepäin enää nykypäivänä juuri tuon tulorekisterin takia. Jos teit vain pari kuukautta liikaa töitä, niin se ei olisi vaikuttanut mihinkään, eikä ainakaan takautuvasti.

Miksi teit noin pöljän ratkaisun? Ei voi muuta kuin ihmetellä.

Kyllä se tarkistetaan nimenomaan taaksepäin ainakin opiskelijoilla. 

Kiitos ystävällisistä sanoistasi, toivon perheellesi ruttoa ja muita parantumattomia sairauksia. 

Puhutko nyt asumistuesta vai asumislisästä? Kuinka humalassa olet?

Vierailija
17/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ikuisesti

Miksi niin? En ole 8kk edes saanut sitä tukea, mikä minulle kuuluu, eli käytännössä tämä ylimääräinen on jo "maksettu takaisin", kun en ole hakenut asumistukea johon olen oikeutettu pienituloisena. 

Ei se takaisinmaksu mene niin että jättää jatkossa hakematta sitä etuutta. Jos Kelalla on saatavia, ne kyllä otetaan sinulta.

Selvä, jätän hakematta, odotan siihen asti että kesän jälkeen alan saada opiskelijan asumislisää taas, kun valmistun kandiksi. 

Ihme kun ei saa normaalia kysymystä kysyä, raivohullut. 

Asumislisä loppuu, kun valmistut kandiksi. Miten olet päässyt edes opiskelemaan?

Ei tietenkään lopu, miksi loppuisi? Et taida tietää mistään mitään. Sori mammuli, täällä ei nyt puhuta siitä, mitkä opintotuen ja sen asumislisän säännöt oli joskus 70-luvulla. 

Koska asumislisä on tarkoitettu opiskelijoille eikä sitä voi saada enää sen jälkeen, kun valmistuu.

Vierailija
18/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. Nyt olen ollut töissä viimeiset 4 päivää. Hirveän vaikea ilmoittaa kelalle että nyt olen töissä, en tarvitse asumistukea kun en ikinä tiedä jatkuuko työ päivän, viikon tai hyvässä lykyssä kuukauden. Vaikea tilanne kun ei ikinä tiedä onko rahaa maksaa vuokra kuun alussa. 

Tulojen muutoksen takia asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on ollut voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Huh, olipa virke!

Sama toisin sanoen: kun tulot ovat muuttuneet, täytyy välissä olla yksi kokonainen kuukausi uusilla tuloilla ennen kuin Kela tarkistaa tuen. Kun tulojen muutoksen ja tarkistamisen välillä on tällainen puskuriaika, ehtivät lyhytaikaiset työsuhteet usein päättyä ennen tarkistusta. Näin ollen lyhytaikaisilla työsuhteilla ei ole vaikutusta asumistukeen.

Kyseessä ei ole lyhytaikainen työsuhde, vaan ympärivuotinen työpaikka, jossa tein enemmän töitä kesällä ja opiskelujen aikana osa-aikaisesti. En tiedä vaikuttaako se asiaan. Kiitos kuitenkin, että vastaat asiallisesti, toisin kuin useimmat täällä.

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. 

Vierailija
19/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Tuo käy ilmi asumistuen tarkistuksessa. Kun tuli tarkistuksen aika, niin en uusinut asumistukihakemusta, jolloin tarkistusta ei suoriteta. 
Tarkistuksessa toteavat, että jaa jaa, olet ansainnut liikaa, ja vaativat omansa takaisin. Tilanteen tasatakseni jätin hakemuksen tekemättä, ja käytännössä olen nyt kaksinkertaisesti maksanut mitkään karhuttavat jo takaisin, kun en ole saanut tukea, johon olen oikeutettu 2 kertaa pidemmältä ajalta, kuin kuinka kauan tulot olivat liian suuret. 

Ei se nyt noin mene. Asumistukea ei tarkisteta taaksepäin enää nykypäivänä juuri tuon tulorekisterin takia. Jos teit vain pari kuukautta liikaa töitä, niin se ei olisi vaikuttanut mihinkään, eikä ainakaan takautuvasti.

Miksi teit noin pöljän ratkaisun? Ei voi muuta kuin ihmetellä.

Kyllä se tarkistetaan nimenomaan taaksepäin ainakin opiskelijoilla. 

Kiitos ystävällisistä sanoistasi, toivon perheellesi ruttoa ja muita parantumattomia sairauksia. 

Puhutko nyt asumistuesta vai asumislisästä? Kuinka humalassa olet?

Asumistuesta. Olen saanut tähän asti asumistukea, koska minulla ei ole jäljellä opintotukikuukausia alempaa korkeakoulututkintoa varten. 

Opettele lukemaan, tai jos et tajua tästä aiheesta mitään vaan haluat vittuilla, niin mene vedä ensi talvena oikein kovat kännit ja mene metsähankeen istumaan.

Vierailija
20/32 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on edes mahdollista, kun kela saa tulotiedot tulorekisteristä? Itselleni tuli ainakin välittömästi noottia kelasta, kun tulot nousivat. 

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. Nyt olen ollut töissä viimeiset 4 päivää. Hirveän vaikea ilmoittaa kelalle että nyt olen töissä, en tarvitse asumistukea kun en ikinä tiedä jatkuuko työ päivän, viikon tai hyvässä lykyssä kuukauden. Vaikea tilanne kun ei ikinä tiedä onko rahaa maksaa vuokra kuun alussa. 

Tulojen muutoksen takia asumistuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on ollut voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Huh, olipa virke!

Sama toisin sanoen: kun tulot ovat muuttuneet, täytyy välissä olla yksi kokonainen kuukausi uusilla tuloilla ennen kuin Kela tarkistaa tuen. Kun tulojen muutoksen ja tarkistamisen välillä on tällainen puskuriaika, ehtivät lyhytaikaiset työsuhteet usein päättyä ennen tarkistusta. Näin ollen lyhytaikaisilla työsuhteilla ei ole vaikutusta asumistukeen.

Kyseessä ei ole lyhytaikainen työsuhde, vaan ympärivuotinen työpaikka, jossa tein enemmän töitä kesällä ja opiskelujen aikana osa-aikaisesti. En tiedä vaikuttaako se asiaan. Kiitos kuitenkin, että vastaat asiallisesti, toisin kuin useimmat täällä.

Sain töitä viime kuussa vajaaksi neljäksi päiväksi monen kuukauden työttömyyden jälkeen. 

Okei, en tiedä miten liittyy asiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan