Eikö lihavalle saa sanoa että olet lihava.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/cb946186-3b2d-49af-8fd2-58e5b0…
Eihän totuuden sanominen ole loukkaus.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavalle outoa kyllä se kerrotaan ikään kuin hän ei itse tietäisi painoaan.
Yllättävän moni on sokea omalle ylipainolleen. Pitävät itseään normaalipainoisena. Rumuus sen sijaan ei ole terveysriski joten ei voi verrata.
Myös lasten lihavuudelle monet ovat sokeita.
Yksi mamma valitteli, että lapsensa on nirso ja ei syö juuri mitään.
Penska ei ollut ainoastaan pullukka, vaan reilusti lihava
Eiväthän nuo asiat sulje pois toisiaan.
Pikemminkin päinvastoin. Syömiseen liitytvät häiriöät tukevat toisiaan. Näissä saattaa helposti olla taustalla esim. herkkujen ahminen salaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako sanoa, että hampaat on rumat ja tukka sekaisin
Tarvitseeko itsestään selvyyksiä todeta ääneen. Etenkin, jos ihmisellä on riittävästi omaa näkökykyä jäljellä.
Kyllähän se kannattaa sanoa, että joku on pitkä, lyhyt, laiha, lihava, jos vaikka ei ole itse huomannut..
Vierailija kirjoitti:
Siksi tietää heti ulkomailla kuka on suomalainen. Lippis päässä ja vatsa tulee ensiksi 🤣
Suomalaiset ovat kyllä vuosi vuodelta vain lihavampia. Myös lapset. Juuri eilen kiinnitin tähän huomiota, kun olimme syömässä ja viettämässä aikaa rannalla ja puistossa. Mitä ihmettä te syötte ja juotte, kun lapsillakin on isot mahat? Suomi on ottanut tässä asiassa USAa kiinni eikä todellakaan ole hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä lihava fetissinen jankkaja tuli onlineen.
Joo tän hullun vois laittaa jo laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ei. Mutta hoikkaa saa sanoa laihaksi ja pieneksi. En tiedä yhtään hoikkaa jotka siitä pitäisivät.
Kuka muka sanoo että saa? Ei kyllä kukaan tuntemani ihminen...
Vanhemmat ihmiset ainakin. Oma teini on pitkä ja laiha. Jatkuvasti tulee kommenttia, että söisit nyt jotain, kauhea luukasa, sinähän olet pelkkä luuta ja nahkaa, pulkannaru jne. Ja itsekin saan jatkuvasti hoikkana ihmisenä kommenttia, että kyllähän sinä voisit tuota ja tätä syödä, kun se ei näy missään. No, en voi, kun on huonot geenit ja keikun 2. tyypin diabeteksen rajoilla, jos syön yhtään herkkuja. Että ainakin itse uskallan sanoa, että kyllä meitä hoikkia/laihoja kommentoidaan myös eikä se ole aina positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa sanoa muut kuin hoitava lääkäri, ja hänen kuuluukin se rakentavalla tavalla sanoa.
Obeesi
Mikä on totuus? Kuka määrittelee, mitä se on?
Ainoa totuus, on että kaikki valehtelevat. Maailma on valheita täynnä.
Jos maailmasta löytisi totuus, niin miksi sitten kaikki vielä etsivät sitä?
2000 luvun alussa olin Thaimaassa ja kävelin ihan kadulla, en mennyt liikkeeseen, kun yks myyjä huuteli mä oon niin lihava, ettei hänellä ole mulle mitään myytävää.
Menin kysymään miksi haluaa loukata ihmisiä. Me ollaan tultu tänne lomailemaan ja hän haukkuu turisteja, oletko tyhmä. Sanoi ei hän loukkaa, hän sanoo mikä on totuus.
Mä jäin ehkä vähän liian pitkäksi aikaa sanomaan myös suoraan asioita ja tää mamma oikeesti suuttui. Silloin sanoin jos joku Ruotsissa sanoisi mua lihavaksi, minä olisin yhtä vihainen, kun hän nyt. Olet hyvin ilkeä ihminen. Usein, jos teen jotain ei järkevää, käännän ruotsalaisuuden piikkiin.
Rumaa käytöstä moisten kertominen joka tapauksessa
Tottakai. Kaikesta saa sanoa ihan kaikille. Tyhmälle että on tyhmä, rumalle että on ruma, vamm...aiselle että on vamm...ainen.
Ei, ku pitää sanoa, että tämä laite on aika tarkka kaaristaan 😎
No nämä hänen esimerkkinsä olivat tapahtuneet kaikki ulkomailla. Sellaisissa maissa jossa ihmiset ovat ihan genetiikaltaan lyhyitä ja pienikokoisia, ruokakulttuuri ihan erilaista, ja tavat puhua ihmisten ulkonäöstä nähtävästi ihan erilaisia ja suorasukaisia. Saahan sitä alkaa lomamatkalla opettamaan ja ojentamaan näitä toisen kulttuurin edustajia jos haluaa kallisarvoisen loma-aikansa käyttää moiseen, mutta sehän on kuin vettä kaataisi kaivoon, loputon suo. Jos ei halua altistaa itseään tämmöisille kommenteille niin turvallisinta on matkustaa vain Euroopan maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ei. Mutta hoikkaa saa sanoa laihaksi ja pieneksi. En tiedä yhtään hoikkaa jotka siitä pitäisivät.
Kuka muka sanoo että saa? Ei kyllä kukaan tuntemani ihminen...
Vanhemmat ihmiset ainakin. Oma teini on pitkä ja laiha. Jatkuvasti tulee kommenttia, että söisit nyt jotain, kauhea luukasa, sinähän olet pelkkä luuta ja nahkaa, pulkannaru jne. Ja itsekin saan jatkuvasti hoikkana ihmisenä kommenttia, että kyllähän sinä voisit tuota ja tätä syödä, kun se ei näy missään. No, en voi, kun on huonot geenit ja keikun 2. tyypin diabeteksen rajoilla, jos syön yhtään herkkuja. Että ainakin itse uskallan sanoa, että kyllä meitä hoikkia/laihoja kommentoidaan myös eikä se ole aina positiivista.
Myös nuorempi väestö osaa. Tapahan se vain on joka on opeteltu kun kukaan ei ole kieltänyt. Mitä isommat edellä....
Vierailija kirjoitti:
Ei naiselle saa sanoa, nainen saa miehelle sanoa.
Nainenkaan EI SAA sanoa, ei miehelle eikä naiselle!
N, 70
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on sairaus tai sairauksia, jotka lihottavat tai lääkitys, joka lihottaa, niin eihän se mukavaa ole etenkään silloin, jos muut kommentoivat painoa. Se entinen identiteetti voi olla hoikka ja urheilullinen, sitten sairastuminen ja leviäminen. Peili kyllä näyttää suurimmalle osalle ihmisistä todellisen tilanteen. Tietävät sanomattakin.
Peili nimenomaan ei näytä sitä eikä omat selfiet vaan ulkopuolisen ottama kuva yleensä herättää jossa näkyy profiili omasta kropasta.
Ei kuvaamasi vääristymä tule automaattisesti. Jos sellainen on niin se on ihmisen oma asia. Aivan kuten toimeentulotuen hakeminenkin on ihmisen oma asia vaikka kaupassa laskisikin mitä voi ostaa.
Jos peilikuva ei näytä oikein siitä voi myös opetella pois. Tämäkään ei ole muiden vastuulla. Läheisiä tai terveydenhuoltoa on tavanomaisempaa käyttää apuna terveyspulmissa kuin yhtäkkiä kadulla tapaamaansa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, me lihavat tiedämme kyllä olevamme lihavia.
Samoin pitkät ihmiset tietävät olevansa pitkiä. Lyhyet tietävät olevansa lyhyitä jne
Mitä se hyödyttää sanoa ääneen selviä asioita!
No, pitää "ottaa onkeen " ja tehdä sille lihavuudelle jotain
Tässä siis on jo keskusteltu siitä mitä ihminen tekee? Keskustelussa on tullut ilmi ettei henkilö tiedä mitä tehdä ja hän kysyy neuvoa toiselta osapuolelta?
Juu tietty. Samoin kuin lyhyelle miehelle pitää sanoa että olet lyhyt. Tai jos hiusraja pakenee, pitää se ilmoittaa. Tottahan siinä vain puhuu.
Mulla oli aikanaan työkaveri, joka ihmetteli kahvitauolla ääneen tommosta. Eihän se ole loukkaus, jos sanoo toista tyhmäksi- tyyliin.
Luulin et hän on poikkeustapaus, mut näköjään löytyy noin yksinkertasta väkee muualtakin.
Vaikka sun elämä on täysin turha, lapsia sulla tuskin on, niin on se loukkaus sanoo, et sun koko suku pitäis tap... no tiedät kyllä mitä teille pitäis tehdä, niin se ei käytösnormien takia käy.
Oon ihan normaalipainonen ukko, mut totuutta ei passaa sanoo, koska tommoset pelkurit aina pyytää viranomaisia apuun, ku alkaa hapensaanti vaikenemaan.
Eikö turhakkeita saa tap...? Parempihan se olis kansan kannalta. Ja tottakin vielä.
En tiedä kannattaako oikeasti kauheasti loukkaantua, jos saa maailmalla tuollaisia kommentteja. Monessa maassa on ihan erilainen kulttuuri ja näkemykset lihavuuden suhteen. Minäkin sain kuulla kommentteja omasta kropastani, kun lähdin kiertelemään Aasiaa kilpaurheilun lopettamisen jälkeen. Olin siis suurin piirtein 172cm/62kg sillon. Hoikka ja lihaksikas. Mutta ihan valtava heidän standardeihin.