Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rydman karsii STEA-järjestöjen kovapalkkaisia suojatyöpaikkoja

Vierailija
22.06.2026 |

Hyvä vai huono asia?

Kommentit (316)

Vierailija
221/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Ymmärrätkö sinä mitä ne Stean alaiset järjestöt ovat? Juurikin mainitsemani mieli ry kuuluu niihin ja juuri näiltä leikataan. Mitä luulet että tapahtuu kun rahoitusta ei ei enää tarpeeksi tule? Silloin loppuu se toiminta. En nyt muista mistä järjestöstä juuri luin mutta heillä on 31 työntekijää ja joista nyt aiotaan karsia 29. Näin se ylimääräinen rälssi pois kuoritaan ja samalla koko toiminta.

Ehkä STEA:n suojatyöpaikoissa olevat demarit voivat alentaa ökypalkkojaan jotta rahaa riittää ennaltaehkäisevään toimintaan.

Nyt näyttää johtoa kiinnostavan enemmän se oma hillotolppa.

Vierailija
222/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Ymmärrätkö sinä mitä ne Stean alaiset järjestöt ovat? Juurikin mainitsemani mieli ry kuuluu niihin ja juuri näiltä leikataan. Mitä luulet että tapahtuu kun rahoitusta ei ei enää tarpeeksi tule? Silloin loppuu se toiminta. En nyt muista mistä järjestöstä juuri luin mutta heillä on 31 työntekijää ja joista nyt aiotaan karsia 29. Näin se ylimääräinen rälssi pois kuoritaan ja samalla koko toiminta.

se järjestö on soste, joka ei tee yhtään kohtaava toimintaa tai sairauksien ehkäisyä.

Se rahoitus tulee sostelta (stea) ja nyt sen alaisilta yleishyödyllisiltä järjestöiltä sitä juurikin leikataan. 

Vasemmisto taas levittämässä disinformaatiota. Soste ei todellakaan rahoita sen alla olevia järjestöjä. 

STEA (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) on valtionapuviranomainen, joka jakaa vuosittain avustuksia noin 700 yleishyödylliselle yhdistykselle ja säätiölle. Avustukset rahoitetaan Veikkauksen tuotoilla, ja niillä tuetaan sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaa, jonka tarkoituksena on edistää terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia Suomessa.

 

Rahaa tulee valtiolle peliongelmaisilta. Voisi veikkaus lopettaa sen rahan jakamisen sitten myös valtiolle ja maksaa pelaajille suurempia voittoja. Sosiaali- ja terveysministeriö päättää keille rahaa jaetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Mieli, Suomen mielenterveys ry (keskusjärjestö) on saanut tänä vuonna yli 6 miljoonaa euroa avustusta. Sen lisäksi kuudelletoista Mielen paikallisjärjestölle on myönnetty lähes kaikki, mitä he ovat pyytäneet. Ei hyödyllisestä työstä olla karsimassa, vaan entisten poliitikkojen suojatyöpaikoista.

Voi että olet naivi tuon kuvitelmasi kanssa. Kun julkista terveydenhoitoa ollaan karsittu, niin mistähän se karsinta on tehty? Hoitotyöstä tuhansia sitä tekeviä irtsanomalla. Samoin on joka paikassa kun on tarve säästää, niin suorittavan työn tekijät vähenee.

Niin no jos on korruptiojohtamista, niin miksi suorittavan tason työntekijät eivät kysy johtajiltansa, että mihin on rahat menneet viimeiset 15 vuotta? Miksi pomot on ylisuurilla palkoilla nostaneet järjestöjänsä vararikon partaalle? Miksi eivät kysy vastuuta, niiltä ketkä kassan nosti tyhjäksi? Valtiolla on rahat loppu tälläseen. 

Suorittava työ hoituu vapaaehtoisvoimin senkin tollo. Katso itse vaikka.

Vierailija
224/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Voi miten naivia. Olet niellyt oikeiston selitykset ns. päineen, häntineen.

Järjestöt itse ovat arvioineet, että leikkaukset vievät noin 2000 työpaikkaa. Tämä on todellakin pois kaikesta työstä, mitä nämä järjestöt tekevät.

Lue nyt hyvä ihminen ne kriteerit ennen kuin tulet selittämään. Kyllä, työpaikkoja lähtee, mutta leikkaukset kohdistuvat lobbarijärjestöihin tai kattojärjestöihin, jotka EIVÄT tee kohtaavaa työtä. Leikkaukset eivät koske esim. vammaispalveluita tai vanhusten hoivaa tai turvakoteja jne.

Ilmoitetut leikkaukset ovat niin suuria, että ne tulevat väistämättä koskemaan todellisuudessa myös kohtaavaa työtä. 

 

Toisekseen, kriteereissä mainitaan, että tukea ei jatkossa saa toiminta, joka kohdustuu ei-terveysperusteiseen ryhmään. Tämä saattaa sulkea pois naiserityisen työn, yksinhuoltajat, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, ehkä lastensuojeluun liittyvät ym. Toki myös ne maahanmuuttajat, mutta sen nyt tietää jo valmiiksi, että täällä sitä pidetään vain positiivisena asiana, vaikka kotoutumista olisikin oikeasti järkevää tukea.

Jos ne kerran ovat niin isot, että joka tapauksessa pitää leikata kohtaavasta työstä, niin miksi ihmeessä haluat jakaa niitä vähiä rajoja myös muualle, jolloin kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan vieläkin enemmän?

Minne muualle? Jos viittaat luettelemiini tahoihin, pidän myös heidän työtään tärkeänä. Kohtaavasta työstä ei tarvitsisi leikata, kun jätettäisiin esim. yhteisöveron alennus tekemättä tai ei olisi nostettu yksityisten lääkärikäyntien kela-korvausta.

Vierailija
225/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Ilta-Sanomat 13.04.2026: Marianne Heikkilän verotettavat ansiotulot ovat viime vuosina olleet noin 150 000 euroa.

Ansiotuloista ei voi päätellä kenenkään palkkaa. Ne voivat olla palkka-, palkkio- tai eläketuloja, osinkoja listaamattomista osakeyhtiöistä, yritystoiminnan tuloa tai vaikkapa apurahoja. 

Jep. Varmasti Martat maksaa tuolle 9 euroa päivä.

Oletkohan nyt pikkuisen lapsellinen? 

No täällä porukka puolustaa tuon 15k kuukausipalkkaa kehittämällä kaikenlaisia lapsellisia tarinoita sen ympärille aina pienestä palkasta ja lukemattomista hallituspaikoista.

Kerro nyt se lähteesi, mistä olet keksinyt sen 15 000 euron kuukausipalkan. Äläkä enää nolaa itseäsi väittämällä, että verotettavat tulot on sama asia kuukausipalkka.

Siis mitä? 

Jotkut saavat verotettavat tulonsa kuukausipalkkana, jotkut tuntipalkkana, jotkut urakkapalkkauksena, jotkut saavat palkkansa lisäksi tulospalkkauksia. Joku järjestöjohtaja todennäköisimmin saa palkkansa kuukausipalkkana. 

 

Joten mitä ihmettä oikein yrität nyt selittää?

Olen eri, mutta suosittelen, että tutustut edes verotuksen alkeisiin. Ansiotuloa voi tulla ja usein tuleekin monesta eri lähteestä. Ne voivat olla palkkoja, eläkkeitä, palkkioita, listaamattomien yritysten osinkoja, toiminimiyrittäjän tuloja, apurahoja, kokouspalkkioita, jne.

Esimerkiksi  yksityisten apteekkarien tulot näyttävät usein verottajan tilastossa olevan miljoonia, mutta se ei tarkoita apteekkarin palkkaa, vaan apteekkari on toiminimiyrittäjä, ja apteekin kaikki tulot näkyvät apteekkarin ansiotulona. 

Niiden tulojen kanssa apteekkiin ostetaan lääkkeitä, remontoidaan tiloja, maksetaan vuokrat, hankitaan laitteita, palkataan henkilökuntaa jne. Todellisuudessa reseptilääkkeiden hinnoittelu on niin säädeltyä, että usein apteekkari itse elää nälkärajalla, ellei perusta erillistä osakeyhtiötä käsikauppalääkkeiden myyntiin.

Niinpä. Hallituspaikat ovat kuin se taikaseinä. Rahaa vain tulee jostain.

Vierailija
226/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Miesten tasa-arvo ry:ltä leikataan tuhkatkin pesästä. Vastenmielinen vihajärjestö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Ymmärrätkö sinä mitä ne Stean alaiset järjestöt ovat? Juurikin mainitsemani mieli ry kuuluu niihin ja juuri näiltä leikataan. Mitä luulet että tapahtuu kun rahoitusta ei ei enää tarpeeksi tule? Silloin loppuu se toiminta. En nyt muista mistä järjestöstä juuri luin mutta heillä on 31 työntekijää ja joista nyt aiotaan karsia 29. Näin se ylimääräinen rälssi pois kuoritaan ja samalla koko toiminta.

se järjestö on soste, joka ei tee yhtään kohtaava toimintaa tai sairauksien ehkäisyä.

Se rahoitus tulee sostelta (stea) ja nyt sen alaisilta yleishyödyllisiltä järjestöiltä sitä juurikin leikataan. 

Vasemmisto taas levittämässä disinformaatiota. Soste ei todellakaan rahoita sen alla olevia järjestöjä. 

STEA (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) on valtionapuviranomainen, joka jakaa vuosittain avustuksia noin 700 yleishyödylliselle yhdistykselle ja säätiölle. Avustukset rahoitetaan Veikkauksen tuotoilla, ja niillä tuetaan sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaa, jonka tarkoituksena on edistää terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia Suomessa.

 

Rahaa tulee valtiolle peliongelmaisilta. Voisi veikkaus lopettaa sen rahan jakamisen sitten myös valtiolle ja maksaa pelaajille suurempia voittoja. Sosiaali- ja terveysministeriö päättää keille rahaa jaetaan.

Miksi ihmeessä keskustelet aiheesta josta et tiedä mitään. Stea ei ole sama kuin soste.

Vierailija
228/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Ymmärrätkö sinä mitä ne Stean alaiset järjestöt ovat? Juurikin mainitsemani mieli ry kuuluu niihin ja juuri näiltä leikataan. Mitä luulet että tapahtuu kun rahoitusta ei ei enää tarpeeksi tule? Silloin loppuu se toiminta. En nyt muista mistä järjestöstä juuri luin mutta heillä on 31 työntekijää ja joista nyt aiotaan karsia 29. Näin se ylimääräinen rälssi pois kuoritaan ja samalla koko toiminta.

Kyllä ne SOSTE:lle jäsenmaksua maksavat yli 250 paikallisjärjestöä toimivat kuten ennenkin, mikäli ovat hyödyllisiä. SOSTEn 31 työntekijän toimenkuva on juoda kahvia ja jutella mukavia poliitikkojen kanssa. Voit itse tarkistaa asian Avoimuusrekisteristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Ymmärrätkö sinä mitä ne Stean alaiset järjestöt ovat? Juurikin mainitsemani mieli ry kuuluu niihin ja juuri näiltä leikataan. Mitä luulet että tapahtuu kun rahoitusta ei ei enää tarpeeksi tule? Silloin loppuu se toiminta. En nyt muista mistä järjestöstä juuri luin mutta heillä on 31 työntekijää ja joista nyt aiotaan karsia 29. Näin se ylimääräinen rälssi pois kuoritaan ja samalla koko toiminta.

Ehkä STEA:n suojatyöpaikoissa olevat demarit voivat alentaa ökypalkkojaan jotta rahaa riittää ennaltaehkäisevään toimintaan.

Nyt näyttää johtoa kiinnostavan enemmän se oma hillotolppa.

Miksi ei siis valtio ja ministeriö joka sitä rahaa Stean kautta jakaa, puutu sitten itse niihin Stean johtajien palkkoihin, vaan järjestöille menevään rahoitukseen?

Vierailija
230/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Mieli, Suomen mielenterveys ry (keskusjärjestö) on saanut tänä vuonna yli 6 miljoonaa euroa avustusta. Sen lisäksi kuudelletoista Mielen paikallisjärjestölle on myönnetty lähes kaikki, mitä he ovat pyytäneet. Ei hyödyllisestä työstä olla karsimassa, vaan entisten poliitikkojen suojatyöpaikoista.

Voi että olet naivi tuon kuvitelmasi kanssa. Kun julkista terveydenhoitoa ollaan karsittu, niin mistähän se karsinta on tehty? Hoitotyöstä tuhansia sitä tekeviä irtsanomalla. Samoin on joka paikassa kun on tarve säästää, niin suorittavan työn tekijät vähenee.

Niin no jos on korruptiojohtamista, niin miksi suorittavan tason työntekijät eivät kysy johtajiltansa, että mihin on rahat menneet viimeiset 15 vuotta? Miksi pomot on ylisuurilla palkoilla nostaneet järjestöjänsä vararikon partaalle? Miksi eivät kysy vastuuta, niiltä ketkä kassan nosti tyhjäksi? Valtiolla on rahat loppu tälläseen. 

Suorittava työ hoituu vapaaehtoisvoimin senkin tollo. Katso itse vaikka.

Ei se vapaaehtoistyö itsekseen organisoidu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Ilta-Sanomat 13.04.2026: Marianne Heikkilän verotettavat ansiotulot ovat viime vuosina olleet noin 150 000 euroa.

Ansiotuloista ei voi päätellä kenenkään palkkaa. Ne voivat olla palkka-, palkkio- tai eläketuloja, osinkoja listaamattomista osakeyhtiöistä, yritystoiminnan tuloa tai vaikkapa apurahoja. 

Jep. Varmasti Martat maksaa tuolle 9 euroa päivä.

Oletkohan nyt pikkuisen lapsellinen? 

No täällä porukka puolustaa tuon 15k kuukausipalkkaa kehittämällä kaikenlaisia lapsellisia tarinoita sen ympärille aina pienestä palkasta ja lukemattomista hallituspaikoista.

Kerro nyt se lähteesi, mistä olet keksinyt sen 15 000 euron kuukausipalkan. Äläkä enää nolaa itseäsi väittämällä, että verotettavat tulot on sama asia kuukausipalkka.

Minun tehtäväni ei ole todistaa olemassaolemattomaksi sinun mielikuvitusmaailmassa vellovia hallituspaikkoja.

Mutta tehtäväsi on huutaa tuulesta temmattua summaa?

Vierailija
232/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa yhdistyksistä täysin toimimattomia. Raha kuluu yhdistyksen palkatulle henkilöstölle. Toiminta esin nettisivut joiden päivitys laahaa vuodien takaa. Näistä ns apua jos oglma x tai y. Netti luennot tallenetaso heikko. Myös tarpeettomat. Mutta avustus anomus täytetty juurikin toimitaa osoittaen ja entisen politikon nimi alla. Hups tuki myönnetään näillä perusteilla. Vahvalla otteella karsinta. Jos yhdistys ei itse saa palkka ym menoja maksettua ei kuulu kerjätä vuosi toisen perään valtiolta. Osoitus toiminnan hyödyttömyydes

tä ja näin toiminta lopetetaan.

Muutoksen vietämä päätökseen. Noloa kitistä julkisuudessa,osoitus tyhjästä työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Mieli, Suomen mielenterveys ry (keskusjärjestö) on saanut tänä vuonna yli 6 miljoonaa euroa avustusta. Sen lisäksi kuudelletoista Mielen paikallisjärjestölle on myönnetty lähes kaikki, mitä he ovat pyytäneet. Ei hyödyllisestä työstä olla karsimassa, vaan entisten poliitikkojen suojatyöpaikoista.

Voi että olet naivi tuon kuvitelmasi kanssa. Kun julkista terveydenhoitoa ollaan karsittu, niin mistähän se karsinta on tehty? Hoitotyöstä tuhansia sitä tekeviä irtsanomalla. Samoin on joka paikassa kun on tarve säästää, niin suorittavan työn tekijät vähenee.

Niin no jos on korruptiojohtamista, niin miksi suorittavan tason työntekijät eivät kysy johtajiltansa, että mihin on rahat menneet viimeiset 15 vuotta? Miksi pomot on ylisuurilla palkoilla nostaneet järjestöjänsä vararikon partaalle? Miksi eivät kysy vastuuta, niiltä ketkä kassan nosti tyhjäksi? Valtiolla on rahat loppu tälläseen. 

Kysyisit sinä mielummin, että miksi valtio jakaa aivan käsittämättömiä summia tukia hyvin pärjääville yrityksille jotka ei niitä todellakaan tarvitse. Sitten jaetaan se raha osinkoina ja miljoonien tulospalkkioina isoille johtajille ilman että tavan kansalainen siitä hyötyy pätkän vertaa. Hienompaa on karsia tukia vammais- ja mielterveysjärjestöiltä mikä näkyy suoraan apua tarvitsevien ihmisten arjessa. 

Se johtuu kilpailusta. Tukien kieltäminen asettaisi suomalaisyritykset heikompaan asemaan kuin ulkomaiset kilpailijansa. Yritystuet pitäisi kieltää EU tasolla. Mutta ei onnistu.

Tämä. Esimerkiksi Etelä- ja Keski-Euroopan maat tukevat oman maansa yrityksiä sumeilematta ja rahaa säästelemättä kilpailuissa muita vastaan.

Vierailija
234/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysjärjestöiltä karsiminen on todella lyhytnäköistä. Varsinkin kun ei julkinen sektori pysty nopeasti tarjoamaan apua. Julkiselle hoitoonpääsy voi kestää puolikin vuotta ja sanotaan vain että mene päivystykseen jos sille tuntuu. Sitten päivystyksestä kenties annetaan vain resepti kouraan ja lähetetään kotiin ja se on siinä. Mieli ry ja kriisipuhelimet tarjoavat nopeasti keskusteluapua ja neuvoja. Kun joku tuntee ettei mistään apua saa siihen hätään, en yhtään ihmettele että päädytään itsemurhaan. Fyysinen ja psyykkinen hoito on enää tarjolla nopeasti vain niille keillä on vakuutus tai laaja työterveys. Nuoret varsinkin ovat nyt täysin pudonneet yhteiskunnan avun ulkopuolelle.

Ei niiltä olla mitään leikkaamassa. Joko et ole ymmärtänyt mihin leikkaukset kohdistuvat, tai sitten provoat periaatteen vuoksi. Päinvastoin, kun ylimääräinen rälssi kuoritaan päältä pois riittää tekemiseen ja ihmisten auttamiseen enemmän rahaa 

Ymmärrätkö sinä mitä ne Stean alaiset järjestöt ovat? Juurikin mainitsemani mieli ry kuuluu niihin ja juuri näiltä leikataan. Mitä luulet että tapahtuu kun rahoitusta ei ei enää tarpeeksi tule? Silloin loppuu se toiminta. En nyt muista mistä järjestöstä juuri luin mutta heillä on 31 työntekijää ja joista nyt aiotaan karsia 29. Näin se ylimääräinen rälssi pois kuoritaan ja samalla koko toiminta.

Ehkä STEA:n suojatyöpaikoissa olevat demarit voivat alentaa ökypalkkojaan jotta rahaa riittää ennaltaehkäisevään toimintaan.

Nyt näyttää johtoa kiinnostavan enemmän se oma hillotolppa.

Miksi ei siis valtio ja ministeriö joka sitä rahaa Stean kautta jakaa, puutu sitten itse niihin Stean johtajien palkkoihin, vaan järjestöille menevään rahoitukseen?

Juurihan näissä uusissa kriteereissä puututaan. Tulee palkkakatto ja tuen määrä riippuu järjestön omaisuuden suuruudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten esim Folkhälsan ei voi itse kustantaa toimintaansa ilman tukia - omaisuus noin miljardi euroa (siis 1000 miljoonaa)

Vierailija
236/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Kun tulin Marttaliittoon 2010, käynnistimme yhdessä jäsenten ja henkilökunnan kanssa monialaiset ja strategiset uudistukset yhteiskunnallisen vaikuttavuutemme, näkyvyytemme ja jäsentemme osallisuuden lisäämiseksi. Olemme rakentaneet yhdessä kotien kestävää arkea ja osallisuutta sekä vahvistaneet yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta. Sekä järjestöt että ihmiset tarvitsevat säännöllisesti uusia tuulia kehittyäkseen. Nyt on uuden vaiheen ja uudistumisen aika”, sanoo pääsihteeri Marianne Heikkilä.

Marttaliiton hallitus kiittää lähtevää pääsihteeriä erityisesti järjestön modernisoinnista sekä näkyvyyden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kasvattamisesta.


”Hän teki yli satavuotiaasta kotitalousneuvontajärjestöstä dynaamisen, uskottavan ja valtakunnallisesti merkittävän asiantuntijan, jonka ääntä kuunnellaan niin kodeissa kuin valtioneuvostossa”, sanoo Marttaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen.
Pääsihteeri Marianne Heikkilä ja Marttaliiton hallitus ovat sopineet johtajavaihdoksesta, joka toteutuu suunnitelmallisesti.

Pääsihteerin tehtäviä hoitaa kansalaistoiminnan johtaja Reija Salovaara siihen asti, kun seuraaja on valittu.

En kyllä huomannut mitään eroa entiseen Heikkilän aikana, ihan yhtä näkymätön paria naistenlehtihaastattelua lukuunottamatta. 

Vierailija
237/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kanki-kaikkonen sanoo ettei järjestöiltä saa leikata! Sdp, kokoomus ja kepu eivät halua luopua poliittisista hillotolpista. 

Eivät tietenkään halua, koska siellä on töissä paljon sukua ja puoluetovereita. Keskustalla paljon erilaisia järjestö- ja sotehimmeleitä maakunnissa, eikä niiden rahoituksesta haluta tinkiä kun työpaikat muuten kannatusalueilla ovat tiukassa.

Vierailija
238/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kohtaavaa työtä vakavasti sairaiden ihmisten kanssa tekee jopa toiminnanjohtaja 80%. 20% tekee palkat ja esihenkilötyön. Rahoituksesta lähtee varmaan se 30-40%. Kohtaavasta työstä se kaikki on pois. Olemme kaikki lorkeakoulutettuja ja keskipalkka n. 3300e.  No, jatkossa ollaan sitten työttömiä, ilmeisesti parempi niin. Toivottavasti joku tukee niitä sairastuneita ja heidän läheisiään, saattaa sattua kenen vain kohdalle.

Kyllä. Halvemmaksi tulee kun kohtaatte suosiolla työvoimaviranomaisen 

 

Kommenttisi selitti kyllä aika pitkälle sen, mistä täällä riittää porukkaa puolustelemaan kovia järjestöpalkkoja 

3300 € ei kyllä ole mikään kova palkka korkeakoulutetulle. 

 

On surullista, että niin moni oikeistolainen ei näe ennaltaehkäisevän työn merkitystä hyvinvointiyhteiskunnalle.

Eihän tuosta olla leikkaamassa, vaan lobbauksesta, järjestöjen hallinnosta, päällekkäisyydestä. Sairauksien ehkäisy ja kohtaava työ on juuri uusien kriteerien keskiössä siinä mitä jatkossa tuetaan.

Siellä kattojärjestöissä on aika tärkeitä tukitoimia. Esimerkiksi juristi on aika hyvä olemassa, ja sellaiset aika harvoin tekevät vapaaehtoistöitä.

SOSTE, joka nyt on pitänyt mediassa älämölöä leikkauksista, on puhdas lobbausjärjestö, ja sen henkilökunta on entisiä poliitikkoja ja poliitikkojen kavereita kaikista puolueista. He käyvät työkseen juttelemassa mukavia ministerien, kansanedustajien ja valtion korkeiden virkamiesten kanssa.

Vierailija
239/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan vastuita on siirretty koko 2000-luvun ajan järjestösektorille, ja samalla sinne on siirretty rahoitusta. Ja nyt pistetään sitten hassunhauska persu leikkaamaan järjestöiltä rahat, koska hei, vapaaehtoistyötähän tuollainen järjestöissä puuhastelu on.

Mitä vastuuta tuokin Marianne Heikkilän 150 000€ palkkatulo Martoissa on? Ahneutta tuo on ja verorahojen hyväksikäyttöä. 

Meinaatko, että kun riittävän monta kertaa toistaa sen 150 000 euron palkkatulon martoissa, siitä tulee totta?

Vaikka tuosta palkkasummasta olisi kolmasosa eli 50 tonnia joitain muita kokouspalkkioita, niin palkka olisi silti muhkea, suunnilleen 8500 euroa kuussa. Siis siitä, että juokseen kissanristiäisissä ja kokoustelee kaikenlaisia turhia yhteistyökuvioita muiden rälssiin kuuluvien toimijoiden kanssa.

Tekoäly kertoo, että Marttaliiton johtajan kuukausipalkka on 15 000.

Vierailija
240/316 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että persuilla on korkeat palkat.