Rydman karsii STEA-järjestöjen kovapalkkaisia suojatyöpaikkoja
Kommentit (127)
Rydman toteuttaa itseään talossa ja puutarhassa. Ehdan tontun tapaan.
Odotetaan, että Anders tekee golffareille rydmanit.
No, Martta-liiton puheenjohtajan kuukausipalkka on 15 000! Sosten pääsihteerin 9000. Aika kovin palkkoja vaikka ei ole sen kummempaa tulosvastuuta! Ja helppo, sisäsiisti työ terveiden aikuisten kanssa.
Useimmat järjestöjen työpaikat eivät todellakaan ole mitään kovapalkkaisia, eikä myöskään suojatyöpaikkoja.
Rydman on presidenttiainesta. Rydman tekee vahvoja päätöksiä.
Rydman tekee aivan hemmetin hyvää työtä!
Marianne Heikkilän verotettavat ansiotulot ovat viime vuosina olleet noin 150 000 euroa.
Vuodelle 2025 Marttaliitto sai valtiolta avustuksia yhteensä 1,4 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Rydman on presidenttiainesta. Rydman tekee vahvoja päätöksiä.
On joo. Venäjän - tai Kolumbian.
Hieno kehittää jotain puuroreseptejä kun tj vetää 150000 eur vuodessa.
Marttojen hallussa on Eduard Polónin säätiö sr, jolla on 17 miljoonan euron sijoitussalkku. Salkun tuotoista säätiö antoi Martoille viime vuonna rahaa miljoona euroa. Marttojen oman sijoitussalkun arvo on 25 miljoonaa euroa.
Marttojen sijoitusten tuotto viime vuonna oli 1,4 miljoonaa euroa, säätiön 0,6 miljoonaa euroa. (Arvonalennuksia eikä alennusten palautuksia ei ole huomioitu).
Kirjoitus on kriittinen, koska järjestö käyttää verorahoja, vaikka se on upporikas. Olen aina arvostanut marttojen työn korkealle, mutta ihmettelen, että se on lähtenyt parantamaan maailmaa ja mukaan wokeiluun, vaikka sen alkuperäinen tarkoitus on ollut tukea suomalaisia perheitä.
Suurin ongelma onkin valtion rahanjaon helppoheikkimäisyys. Kun pääsee kerran jakolistalle, on rahojen saanti turvattu täältä ikuisuuteen. Listalle pääsee helpoiten kun lupaa parantaa haavoittuvassa asemassa olevien maahanmuattajien elämää Suomessa, lähi-idässä ja Afrikassa.
Martat itse sanovat, että marttailu on hauskin harrastus. Miksi valtio tukee hauskinta harrastusta, vaikka rahaa riittää omasta takaa.
Tilinpäätös ei kerro Marttaliiton henkilöstön määrää. Tai ehkä kertoo, mutta ministeriölle lähetetystä 11-sivuisesta tilinpäätöksestä on poistettu sivut 6-9 eli kaikki liitetiedot. Aika kieroa ja ovelaa ja se luo epäilyksen, että martoilla on jotain salattavaa. Ja ettei ministeriössä kukaan edes selaa tilinpäätöksiä vaan antaa automaattisesti lisää rahaa (vuodelle 2025 +17.000 euroa kun hallitus kuulemma leikkaa kaikilta ja kaikkialta, paitsi rikkailta).
Tilinpäätöksen on allekirjoittanut puheenjohtaja ja pääsihteeri 8 muun hallituksen jäsenen ohella. Siinä asiakirjassa on kaikki sivut, mutta kun tilinpäätös on lähetetty valvovalle ministeriölle, on olennaiset sivut poistettu. Eikä kukaan huomaa eikä välitä. Tilintarkastajiakin on kaksi ja apulaiset päälle. Näitä tarkastajia kiinnostaa eniten omat palkkiot.
Jos käyttää marttojen nettisivuston henkilöstömäärää 34, on keskipalkka ollut noin 4000 euroa kuukaudessa. Keskipalkkaa nostaa pääsihteeri, jonka kuukausipalkka on noin 14.000 euroa. Marttojen vuosikertomuksessa on 44 palkkaa saaneen nimet. Heistä 20 on asiantuntija tai johtava asiantuntija, 8 harjoittelija, 10 päällikkö tai johtaja sekä 8 erilaisia erikoistumistehtäviä tekevä. Maahanmuuttajia on yksi (harjoittelija) ja miehiä 2 siten, että ovat tehneet samaa talousjohtajan työtä: kuukauden päällekkäin.
Viiden miljoonan euron liikevaihtoisessa yrityksessä ei ole talousjohtajia eikä muutakaan pomoiluun keskittynyttä päällikköä. Laskuttamista ja ostolaskujen käsittelyä voi olla hoitamassa joku, mutta usein senkin työn tekee yrittäjä itse.
Marttaliitossa on hallinto- ja talousjohtaja, kirjanpitopäällikkö, hallintopäällikkö, toimituspäällikkö, taloushallinnon asiantuntija ja toimistosihteeri kaiken muun lisäksi. On selvää, ettei työtahti päätä huimaa – korkeintaan päälliköiden päät kolisevat kun jokainen kuluttaa aikaansa kahviautomaatilla. Tällainen veltto työllistäminen vaivaa useimpia suomalaisia järjestöjä siitä riippumatta maksavatko palkat valtio verorahoilla tai järjestön jäsenet ja jäsenyritykset.
Martat kertoo jotain taloudestaan, mutta tilinpäätöstä ei ole julkaistu. Saamani tilinpäätökset sekä Marttojen netissä oleva vuosikertomus on salattu siten, ettei niistä pysty hakemaan tietoja etsi-komennolla. Säätiö on antanut 930.000 euroa kotitalousneuvontaa varten, opetushallitus Marttaliitolle 293.000 ja marttapiireille yhteensä 479.000. STEA antoi viime vuonna liitolle 795 ja piireille 933 tuhatta.
Marttaliiton kertyneet ylijäämät olivat viime vuoden lopussa 24 miljoonaa euroa. Vuosina 2017-2025 se on saanut pelkästään STEAlta avustuksia 7,8 miljoonaa euroa. Nuo kaikki olisi voitu jättää maksamatta ilman, että se olisi vaikuttanut mitenkään Marttaliiton toimintaan. No toki, nuo rahat olisivat jääneet sijoittamatta, mutta sekin palvelu taidetaan ostaa alihankintana. Sillä liiton henkilöstössä ei ole rahoitus- eikä sijoitusjohtajaa.
Rahahanojen auki pysymiseksi Martat ovat lähteneet toteuttamaan YK:n kestävän kehityksen toimenpideohjelmaa Agenda 2030. Marttojen ohjelmassa on myös sosiaalinen vastuullisuus, jolla edistetään kotien ja perheiden toimivaa arkea. Martoille tärkeää ovat myös ilmastoteot, köyhyyden ja nälän poistaminen, sukupuolten tasa-arvo, vastuullinen kulutus ja eriarvoisuuden vähentäminen. Kumpikohan on kopioinut hyvien asioiden listan: Orpon hallitus vai Marttaliitto.
Mitäpä tähän sanoisi, etteivät martat pahoita mieltään. Sanonpa, että ei martoilta ainakaan uskallusta ja rohkeutta puutu. Nelisenkymmentä Marttaliiton työntekijää muun työnsä ohella pelastavat afrikkalaiset naiset, köyhät ja vammaiset. Siihen eivät ole pystyneet Suomen Lähetysseura, Suomen valtion jokavuotiset miljardiavut, eikä EU. SPR:stä ja Suomen YK-Liitosta puhumattakaan. Suomi on ollut Afrikassa yli 150 vuotta eikä edes moniavioisuutta ole saatu poistettua. Ja kaikki ehkäisy- ja perheneuvonta on johtanut väestöräjähdykseen Afrikassa.
Onko Martat politisoitunut?
Martat tekee pitkäjänteistä lobbaamista lainsäädäntöön vaikuttamiseksi. Martat ovat mukana lukuisissa työryhmissä, sidosryhmissä ja ministeriöiden valmisteluissa. Viime vuonna lobattiin erityisesti järjestöjen rahoituksen säilyttämisen puolesta. Martat onnistuivatkin hyvin, koska sen STEA-avustuksia nostettiin vuodelle 2025.
Martat on politisoitunut tai ainakin se osaa taitavasti hyväksikäyttää poliitikkoja. Martat käytti viime vuonna viestintään 1,2 miljoonaa euroa eli melkein neljäsosan käytettävissä olleista rahoista.
Järjestön pääsihteeri on Marianne Heikkilä, joka on Suomen ensimmäisiä naispappeja. Iltalehden verokoneen mukaan hänen ansiotulonsa 2023 oli 150.000 euroa.
Marttojen hallituksen puheenjohtaja on meppi Sirpa Pietikäinen, kokoomuksen valepuvussa kulkeva vihervasemmistolainen.
Persut ovat olleet koko ajan oikeassa ihan kaikessa. Tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
No, Martta-liiton puheenjohtajan kuukausipalkka on 15 000! Sosten pääsihteerin 9000. Aika kovin palkkoja vaikka ei ole sen kummempaa tulosvastuuta! Ja helppo, sisäsiisti työ terveiden aikuisten kanssa.
Et selkeästi ole koskaan ollut järjestössä töissä - työ ei todellakaan ole helppoa terveiden aikuisten kanssa tehtävää työtä, vaan nimenomaan paikallisten yhdistysten ihmissuhdeongelmien ja vastaavien ratkomista.
melkoinen lottovoitto päästä marttaliittoon "töihin"
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että golffareille riittää veronmaksajien rahaa.
👩🏻🦳: Uli uli uli! Meiltä naisilta EI SAA OTTAA yhyyyyy uli uli😩
Onko siis vuosikertomuksessa kerrottu pääsihteerin palkkasumma, vai leikitäänkö täällä jälleen kerran neitietsivää vetämällä yhtäläisyysmerkit palkan ja verotustietojen välillä?
Vierailija kirjoitti:
Useimmat järjestöjen työpaikat eivät todellakaan ole mitään kovapalkkaisia, eikä myöskään suojatyöpaikkoja.
Melkein kaikki järjestöt ovat suojatyöpaikkoja ja hyväsiskokerhoja naisille!
Pääasia, että golffareille riittää veronmaksajien rahaa.