Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökilleni tulee neljä senioria viikoksi. Keksikää sopiva ruokalista!

Vierailija
12.06.2026 |

Eivät ole tottuneet mihinkään sushiin tai texmexiin tai ylipäätään muuhun ns. 2000-luvun ruokaa. 

Torstai on varmaankin hernekeittopäivä ja kalakeittoa on jonain toisena päivänä. 

Kommentit (310)

Vierailija
241/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KVG!

Nykyaikaa on AI.

Google on niin vanhuksille.

Vierailija
242/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh yhtenä päivänä naudanpaisti uunissa ja sen kaa perunamuusia

Torstaina se hernekeitto ja pannaria hillolla ja kermavaahdolla

Kolmas päivä: osta vakuumiin pakattua savusiikaa, kermaviiliin tillikastike ja uuniperunat

Neljäs pv: Jauhelihakastike

5. pvä parit grillatut broilerit ja sen kanssa pastaa kastikkeineen

6. pvä Grillikylkeä ja perunasalaattia

7. pvä uunilenkkiä ja perunat ja ruskea kastike

Miksi sen siian pitää olla vaakuumiin pakattu? 

No se säilyy paremmin ja on kätevä kuljettaa ja sitä myydään joka kaupassa. Kalatiskiltä ostettuna sitä ei voi varmaksi sanoa kuinka kauan se siinä tiskillä on ollut sylkipärskeissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkejäkin on monentasoisia.  Ruoat mahdollisuuksien mukaan.

Kalaisa järvi ja innokkaat kalastajat määrittelevät paljon ruokavaliotakin. 

Jos tulee muikkua, niin silloin syödään muikkua, kaikissa muodoissa. 

Meidän lähialueilla olevissa järvissä ei ole muikkua.

Vierailija
244/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituisia näkemyksiä seniori-ikäisistä. Ihan kuin eivät olisi poistuneet savupirteistä. Mitä minä täällä mökkipaikkakunnallakin tunnen suuria ikäluokkalaisia, niin ihan samaa ruokaa syövät kuin mekin. On hienot yrttipenkit, kasvihuoneissa erilaisia tomaatteja, chilejä ja paprikoita.

Moni sen ikäinen taasen välttää chiliä (kapsaisiinia) koska iäkkäänä syljeneritys vähenee eikä suu oikein kestä sitä. Itse olen vasta reilu 50 v ja joudun nyt jo välttelemään. 

Mikä v.ttu sua vaivaa?

Täyttä puppua.

Mee lekuriin ääliö.

Ei minulta nämä rivivälit.

En riitele täällä mammojen

resepteistä. E

Samoin sinulle kiitos 

Vierailija
245/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoisoäiti oli tehtaan tyttöjä vm1925, Valiolla töissä, perusduunari ja siitä huolimatta jo 1980-luvun alussa hänen luonaan kypsennettiin lihaa fondue-padassa, kun me pikkulikat käytiin kylässä. Siellä söin myös nachoja pellillä noihin aikoihin.

Vierailija
246/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gonatunaa ja paahtoleipää.

Vierailija
247/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihapullat ja muusi maistuvat vanhuksille. Salaattia oheen.

Maksa maistuu,kaalikääryleet maistuu,lihamakaroonilaatikko maistuu,karjalanpaisti maistuu.

Eivät ole mökkiruokia, eivätkä kesäruokia.

Vierailija
248/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pussinuudeleita, energiajuomaa ja nugetteja. Siinä lista, ole hyvä.

Minua alkoi vähän äklöttää...

Vierailija
249/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senioreitakin on niin monenlaisia. Omat vanhempani eivät syö riisiä, pastaa tai nuudeleita, joten ehkä kannattaa kysyä mieltymyksiä senioreilta.

Vierailija
250/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikoita toki myös.

Toki-toki-toki-vammainenkin äkisi jälleen

No tokkiinsa :D

Vierailija
251/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuroa aamiaiselle ja sosekeittoa ruoaksi.

Ei senioreille, hyvänen aika. Luulevat, että kokki luulee heidän taantuneen vauvojen asteelle. Ei se muutenkaan mikään aikuisten ruoka ole.

Mun vanhemmat (suuria ikäluokkia) syövät AINA puuroa aamulla. Siitä ei tingitä edes matkoilla. 

Se on oikein 👍 Niin minäkin syön , ja olen vasta 47v

Vierailija
252/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yksipuolisia näkemyksiä senioreista täällä. Olen lähes 80-vuotias nainen ja useimmat ystäväni sekä sisarukseni ovat suunnilleen samanikäisiä. Jotkut syövät mielellään ns. suomalaista kotiruokaa mutta useimmat, niinkuin itsekin, italialaista, ranskalaista, kiinalaista, japanilaista jne. ruokaa. Hyvin vaihtelevaa joka tapauksessa. Olen kotoisin Helsingistä mutta on myös ystävä Polvijärvellä, Sodankylästä, Sonkajärvellä. Aivan yhtä monipuolisesti syövät kuin me kaupungistakin olevat. AP voisi kysyä asianomaisilta itseltään mitä he syövät mielellään, jos ei muuten tiedä.

Kyllä, toki tämä on totta! On olemassa eläkeläisiä, joiden maailmankuva on avara. Hirveän miellyttäviä, heidän kanssaan mielellään viettää aikaa. He on kiinnostuneita maailmasta ja haluavat kokeilla uutta.

Valitettavasti on myös toisenlaisia... sitä on vaikea selittää. Kyse ei ole siitä, että kaiken pitäisi mennä aina perinteiden mukaan. 

Mutta jotenkin kaiken täytyy mennä heidän tietynlaisen "kulissin" tai "käsikirjoituksen" mukaan. Ja vaikkei tässä ole mitään pahaa, siitä tulee ongelma, jos omalla kankeudella ankeutetaan muiden elämää. Esim. kerran eräät eläkeläiset kieltäytyivät osallistumasta tapahtumaan, jossa piti ottaa kengät pois - ei siksi, että he eivät olisi taipuneet ottamaan kenkiään pois, vaan koska pitivät sitä mauttomana. Kertakäyttöastiat juhlissa on heistä myös täysin mautonta ja syy poistua juhlista. Juhannuksena pitää olla just eikä melkein tietty menu. Jos piha on epäsiisti, he kyllä huomauttaa. Usein he myös kommentoivat painoa ja ylipäänsä ihmisten ulkonäköä.  He ostaa mökille lautapelejä näön vuoksi mutta eivät koskaan pelaa. Lentävät Kreikkaan, mutta ovat hotellilla koska ulkona on liian kuuma. En kyllä ikinä menisi näiden kanssa mökille. Kaikki mikä ei mene heidän päähän kirjoitetun käsikirjoituksen mukaan, on jollain lailla pöyristyttävää. Jos tällaisia pitäisi kestittää, en uskaltaisi tarjota pizzaa - se olisi heistä liian rentoa, pitäisi olla itse tekemää ns. suomalaista ruokaa. Taas vaikka omille 70v. vanhemmille voisin ehdottomasti tarjota pizzaa he olisi vain ja ainoastaan mielissään.

Ja korostan, että sinänsä näissä mainitsemissani asioissa ei ole mitään pahaa. Saa ärsyyntyä, jos pitää ottaa kengät pois. Mutta just se, että kuinka kärkkäästi asioista kommentoidaan vai hyväksytäänkö toisten erilaiset valinnat.

Vierailija
253/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaisperunat kananmuna- valkokastikkeella, vaan muusi ja lihapullat kai parasta.Olen seniori, ei mulle keitettyä kieltä Kyllä huvitti.

Se keitetty kieli on muuten hyvää, erityisesti siivuina leivän päällä.

Kieli on hyvää, mutta nyt kun ajattelen, niin olen tainnut syödä sitä viimeksi 1980-luvulla.

Vierailija
254/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yksipuolisia näkemyksiä senioreista täällä. Olen lähes 80-vuotias nainen ja useimmat ystäväni sekä sisarukseni ovat suunnilleen samanikäisiä. Jotkut syövät mielellään ns. suomalaista kotiruokaa mutta useimmat, niinkuin itsekin, italialaista, ranskalaista, kiinalaista, japanilaista jne. ruokaa. Hyvin vaihtelevaa joka tapauksessa. Olen kotoisin Helsingistä mutta on myös ystävä Polvijärvellä, Sodankylästä, Sonkajärvellä. Aivan yhtä monipuolisesti syövät kuin me kaupungistakin olevat. AP voisi kysyä asianomaisilta itseltään mitä he syövät mielellään, jos ei muuten tiedä.

Niin, täällä ihmiset kertovat pitkälti omista vanhemmistaan. Ja ihmiset on erilaisia ja eri asioihin tottuneita.

Minä jos veisin omille 80+ -vuotiaille vanhemmilleni "italialaista, ranskalaista, kiinalaista, japanilaista jne", niin he eivät edes maistaisi. Ihan oikeasti. Eivät uskaltaisi.

Eivät ole kymmeniin vuosiin käyneet edes ravintolassa, koska ruoka on niissä liian outoa. Lihapullissakin oudot mausteet.

Itse tekevät ruuat, perinteistä perunaa ja kastiketta. 

Ja silti kyllä voivat vierailla muiden mökeillä, ja esimerkiksi meillä. Tiedän kyllä mitä heille voi kokata. Perunaa ja kastiketta, mausteeksi lihaliemikuutio 😀

Vierailija
255/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko "jukurtti ja rahka" -sekopää on käynyt kommentoimassa?

Vierailija
256/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituisia näkemyksiä seniori-ikäisistä. Ihan kuin eivät olisi poistuneet savupirteistä. Mitä minä täällä mökkipaikkakunnallakin tunnen suuria ikäluokkalaisia, niin ihan samaa ruokaa syövät kuin mekin. On hienot yrttipenkit, kasvihuoneissa erilaisia tomaatteja, chilejä ja paprikoita.

Omituista ettet ymmärrä vanhustenkin olevan erilaisia. Minunkin vanhemmilla on kasvimaa. Siellä kasvaa perunaa, porkkanaa, perunaa, mansikkaa, perunaa, ja vielä vähän perunaa. Eksoottisinta on yhdesssä nurkassa vähän persiljaa. Sitä eivät tosin juurikaan käytä.

Vierailija
257/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa 70-luvun kotiruoka.

Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.

Nuoret on tottuneet pastaan viimeistään koulussa, kansakoulun käyneet eivät välttämättä tottuneet missään kohtaa. 

Makaronia on ollut tarjolla heilläkin. Heillä on ollut tarjolla myös sellaisia pastalajeja, joista sinä voit vain haaveilla. Aito makaronilaatikko on tehty pitkään putkimakaroniin, joka oli paloiteltu muutamaan osaan. Siihen laatikkoon ei edes kuulu liha. Samoin nykyisin kotimainen spagetti loistaa poissaolollaan, sekä vaalea että tumma.

Ai muistan vieläkin tuon makaronilaatikon ajalta ennen kuin olin ensimmäisellä luokalla. Voi, kun kyseistä makaronilaatua saisi suomesta voisi yrittää tehdä sitä. Puolukkasurvoksen kanssa se oli herkkua.

Kyllä putkimakaronia Suomesta saa. Ihan meidän pienestä S-marketistakin.

Vierailija
258/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia ja perunamuusia et puolukkahilloa, varmasti maistuu.

Makkarakeittoa

Makaroonilaatikko

Ei makkarakeittoa eikä makaronilaatikkoa. Mieluiten mökillä voisi syödä hyviä grillattuja gourmet-aterioita tumman laatuoluen ja -viinin kanssa. Kalaa, riistaa, vartaita.

Senni ja Pena

Vierailija
259/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa 70-luvun kotiruoka.

Kyllä noi seniorit ovat eläneet monta muutakin vuosikymmentä kuin 70-luvun. Omat 40-luvulla syntyneet vanhempani ovat olleet kuolleina vuosikausia, mutta he kyllä söivät ihan kaikkia samoja ruokia kuin minä ja mun lapset. Normaalien kotiruokien lisäksi maistui tex mex, pizzat, hampurilaiset, grilliruoka sisältäen niin lihaa, kalaa kuin kasvista ja kesällä totta kai uudet perunat, silli jne. Joku kirjoitti että iäkkäämmät ihmiset vieroksuu pastaa, niin tuskin tässä sen kummempaa ikään liittyvää vieroksumista on kuin yleensäkään. Kaikki nuoretkaan eivät siitä tykkää.

Nuoret on tottuneet pastaan viimeistään koulussa, kansakoulun käyneet eivät välttämättä tottuneet missään kohtaa. 

Mitä ihmettä? Elin lapsuuttani 70-luvulla ja silloin jo syötiin pastaruokia monessa muodossa, niitä ruokia vain kutsuttiin makaroniksi. Meidän perheessä ja monessa monessa muussa ruoat pääsääntöisesti teki äiti, se 40-luvulla syntynyt.

Ihmetyttää kyllä tämä keskustelu, niinkuin joku kirjoitti aikaisemmin, ei ne seniorit millään aikakoneella sinne mökille 70-luvulta pölähdä.

Mun äitikin on 40-luvulla syntynyt. Koulussa söin kanaa, pastaa, riisiä jne. Kotona sellaisia ei tehty, vaikka olisin pyytänyt.

Oli huippua joskus syödä jonkun kaverin kotona vaikka riisiä ja kanaa. Sitä ei vaan passannut kotona kertoa, kun äiti olisi kiireellä alkanut tehdä oikeaa ruokaa "nälkäiselle".

Vierailija
260/310 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista seniorien mollausta. 

Muistetaanpas, että senioritkin ovat matkustelleet ja syöneet kaikenlaista. Monet enemmän kuin nykynuoriso.

Ja eikös suomalaisella mökillä grillata lihaa ja makkaraa ja savusteta kalaa, oli sitten seniori tai juniori? Lisukkeeksi salaatit ja uusia pottuja.  Ja jälkkäriksi mansikkakakkua tai muurikkalettuja. 

Tähän tyyliin ainakin meillä.  Niin kauan kuin muistan, ja hyvin on maistunut kaikille.

Kaikki seniorit eivät ole matkustelleet. Tiedän useita kasikymppisiä, jotka eivät ole käyneet edes Ruotsissa. Tai Helsingissä 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän