Työterveyshoitaja nosti Kannasta esiin 15 vuotta vanhan ahdistuneisuusdiagnoosin kun asiani on nivelkivut
Olen siis ahdistunut hullu, joka teeskentelee vaivansa?
Minusta otetut magneettikuvat eivät siis merkitse mitään, sillä hulluudessani olen kuvitellut nivelet kuluneiksi sekä kipeiksi - onko asia siis näin...?
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo koskaan enää saada hoitoa mihinkään vaivaan, niin ei pidä mennä aukaisemaan päätään ahdistuksesta tai muistakaan mielenterveyden haasteista. Kun kerran mainitset niistä niin sen jälkeen kaikki vaivasi tulee olemaan päänsisäisiä. Jos vaivasi on selvästi näkyviä, kuten avomurtuma, niin silti juurisyynä on nämä ongelma, eli olet itse tarkoituksella murtanut luun.
Älä jauha sitä itseään. Itse olen psykoosien takia eläkkeellä ja apua on aina saanut terveydenhuollosta. Ihan siitä kun oli ongelmia kiveksen kanssa mistä löytyi patti. Soitin terveyskeskukseen ja sanoi, että olen huomannut patin... No aika samana päivänä lääkärille ja 6 vrk olin yliopistollisessa sairaalassa kuvantamisessa ja nyt leikkaus heinäkuussa. Ja valitettavasti ole sairastellut aika paljon ja minut on otettu aina todesta.
No sinulla kävi tuuri. Minulla meni vuosi vakuuttaa terveydenhuolto siitä, ettei patti kaulassani voi olla vain turvonnut imusolmuke. Onneksi se oli hyvälaatuinen kasvain, mutta jos ei olisi ollut, olisi ollut vähän ikävämpi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin työpsykologille työuupumuksen ja liiallisen työkuorman vuoksi. Psykologin mielestä uupumus johtuu yli 20v aiemmin tapahtuneesta perheenjäsenen kuolemasta, ei työkuormasta. Tiedän myös tapauksen, että kovasta jatkuvasta väsymyksestä kärsineelle ihmiselle annettiin masennuslääkkeet eikä mitään tutkittu sen enempää.
Itse olen ollut vuosia hyvin väsynyt ja nukahtelen töissäkin enkä voi enää ajaa autoa. Koska verikokeista ei löytynyt syytä, on sen oltava masennusta, vaikka olen kokeillut useampia masennuslääkkeitä, joista yksikään ei ole auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin työpsykologille työuupumuksen ja liiallisen työkuorman vuoksi. Psykologin mielestä uupumus johtuu yli 20v aiemmin tapahtuneesta perheenjäsenen kuolemasta, ei työkuormasta. Tiedän myös tapauksen, että kovasta jatkuvasta väsymyksestä kärsineelle ihmiselle annettiin masennuslääkkeet eikä mitään tutkittu sen enempää.
Itse olen ollut vuosia hyvin väsynyt ja nukahtelen töissäkin enkä voi enää ajaa autoa. Koska verikokeista ei löytynyt syytä, on sen oltava masennusta, vaikka olen kokeillut useampia masennuslääkkeitä, joista yksikään ei ole auttanut.
Onkohan tämä muutenkin tavallista, että jos verikokeista ei löydy mitään, niin homma jää perusterveydenhuollossa siihen? Minullakin kyllä diagnoosi ja pidetty sitten luulosairaana, mutta mietin, että tapahtuuko tätä rikosrekisterittömillekin? Ettei niitä vaan kiinnosta tai ole resursseja selvittää asiaa eteenpäin jos mitään suuntaviivaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskolla epäiltiin alakouluikäisenä mielenterveysoireita, mutta todettiin ettei niitä ole ja asia korjautui itsestään. Silti hän törmää vielä näin 30+ vuoden jälkeen säännöllisesti tuohon lapsuuden tutkimukseen kun on mikään vaiva... "jaa, sulla on tutkittu ahdistusta vuonna 1994... ...kyllä nää vatsavaivat varmaan nyt liittyy siihen... " Oikeasti oli syy oli Crohns.
On aika heikko ammattitaito lääkärillä, jos kuittaa nykyvaivat 30 vanhan ahdistuksen piikkiin. Ja onhan näitä...kun ei osata omaa hommaa, heitetään näitä 'helppoja' ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella se noin vanhoja kantatietoja kaivelee? Olitko antanut suostumuksen? Jos et, niin kantelua kehiin.
Ei sitä ole missäään kielletty ja vedotaan tietysti kokonaisvaltaiseen hoitoon tms.
Niin mutta mitä asiaa jollain hoitajalla on penkoa Kannan merkintöjä tuossa laajuudessa? Ei hän mitään diagnooseja tee, toivottavasti. Kyllä itse kyseenalaistaisin hoitajan tarpeen penkoa siellä, lääkäri on asia erikseen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella se noin vanhoja kantatietoja kaivelee? Olitko antanut suostumuksen? Jos et, niin kantelua kehiin.
Ei sitä ole missäään kielletty ja vedotaan tietysti kokonaisvaltaiseen hoitoon tms.
Niin mutta mitä asiaa jollain hoitajalla on penkoa Kannan merkintöjä tuossa laajuudessa? Ei hän mitään diagnooseja tee, toivottavasti. Kyllä itse kyseenalaistaisin hoitajan tarpeen penkoa siellä, lääkäri on asia erikseen.
-eri
Tästä järjettömyydestähän tässä keskustellaankin. Mutta mikä ei ole kiellettyä, on sallittua.
Mitähän jollekin tanttaselle kuuluu jonkun 15- vuotta vanhat terveystiedot.
Miksi ette ole laittaneet Kantaan tietojen näkyvyydelle rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömille tiedoksi että työvoimaviranomaiset pääsevät myös lukemaan omakannan tietoja. Minä olen ollut vuosia työkyvytön kipupotilas tapaturman jälkeen, siirryin aikoinaan työkkärin puhelinpalveluista kuntakokeiluun ja silloin mukaan tuli sosiaaliohjaaja, vastustuksestani huolimatta. Kuulemma laki velvoittaa. Sitten siirrettiin kaikki työvoimapalvelut kunnille ja edelleen samat sossut istua läsöttää tyhjää höpisemässä tapaamisissa (yhtään ainoaa neuvoa en ole saanut liki 10v aikana,ei osaa neuvoa missään asiassa). Kerran kysyin että näkevätkö he kannasta terveystietojani. Sanottiin että ei. Kuitenkin yhden käynnin jälkeen yksi sossu oli sinne kirjannut käynnistä haastattelussa. Eli muut ovat valehdelleet. Nämä sitten laativat jos jonkinlaista paperia lääkäreille kun sairautta tutkitaan ja lääkärit kohtelee sosiaalitapauksena (eli mt ongelma, alkoholismi jne) vaikka mitään noista ei ole koskaan ollut.
Kuntouttavassa työtoiminnassa on yhteistyötä Kelan, TE:n ja sosiaalitoimen kanssa. Yhteisessä tietokannassa on lääkäreiden lausunnot ym. ja sitä kautta sossu, TE-virkalijat ym. saavat tiedot.
Mikähän tällainen yhteinen tietokanta on? Eli tietokanta joho tallentuu vain ne yhdessä selvitetyt asiat kuten tuo kuntoutus vai? Ei nyt jumalauta työkkärin tyypit jotka usein sijaisia vielä pääse mitään reittiä kenenkään terveystietoihin. Ei voi päästä! Ja mikä laki muka sallii terveystietojen tallentamisen toisaalta mihinkään "yhteiseen tietokantaan"?
Ymmärtäisin jos siellä olisi raksittu kohdat "on nähty lausunto siitä tästä tai tuosta liittyen asiaan ja myönnetty kuntoutuksen tuki" tms. Mutta että ne säilytettäisiin ties kuinka kauan jossain yhteisessä tietokannassa, se kuulostaa perin oudolta. Ei tuollainen voi pitää paikkaansa.
Joku tyyppi voi esim toimia toisaalla korkeissakin vastuutehtävissä vaikka olisi työkyvytön muussa työssä . Tällaisessa tilanteessa terveystiedot leviäisi aivan tolkuttomaan määrään virkailijoita. Kuka ne lopulta poistaisi ja milloin? Kaikesta on säädetty laki. Lisäksi eu direktiivien implementointi vaikuttaa tietosuojaan ja tiedon jakoon missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen piilottanut omakannasta kaikki terveystiedot, joiden en halua olevan mukana tutkimuksessa.
Tosin, vuosien takainen vaikea-asteinen masennus vuoden saikulla ja vuoden kuntoutustuella ei ollut mikään este millekään omalla kohdallani, kun totesin, ettei oireita ole ollut enää ollenkaan.
Omakanta ja lääkäreiden tietokannat on kaksi aivan erillistä tietokantaa. Et voi piilottaa omalla terveyskeskusessa tehtyjä kirjauksia heidän henkilökunnalta koskaan. Toiselta terveysaemalta voi estää näkemästä .juuri kysyin tutulta lääkäriltä tätä. Kaikki näkyy sinne omaan terveyskeskuskseen mitä on kirjattu aiemmin, vaikka miten estelisist omakannasta niitä.
Tähän ehkä EU tuo avun, uusissa direktiiveissä potilaalle tulee oikeus keiltää lääkäritasolla jopa tiedon jakaminen.
Vierailija kirjoitti:
hullut paaliin.
Olipa hyvin sanottu. Saanko lainata tämän käyttöön?
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin työpsykologille työuupumuksen ja liiallisen työkuorman vuoksi. Psykologin mielestä uupumus johtuu yli 20v aiemmin tapahtuneesta perheenjäsenen kuolemasta, ei työkuormasta. Tiedän myös tapauksen, että kovasta jatkuvasta väsymyksestä kärsineelle ihmiselle annettiin masennuslääkkeet eikä mitään tutkittu sen enempää.
Itse olen ollut vuosia hyvin väsynyt ja nukahtelen töissäkin enkä voi enää ajaa autoa. Koska verikokeista ei löytynyt syytä, on sen oltava masennusta, vaikka olen kokeillut useampia masennuslääkkeitä, joista yksikään ei ole auttanut.
Narkolepsia?
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Sain uuden työpaikan isohkosta firmasta kotiseudultani ja piti uuden pitkäaikaisen uran aueta seudulla, jossa läheiset ihmiset myös asuvat. Kuinka ollakaan, firmassa oli sama työterveysfirma, kuin nuoruuden työpaikassani eteläisessä Suomessa, jossa olin töissä 14 vuotta tuntematta yhtään ketään koko seudulla. Elämä oli yhtä kuin työura, eikä vapaa-ajalla ollut keskusteluseuraa. Yksi vuosi noista neljästätoista tuli sitten masennusoiereita, joista kävin työterveydessä keskustelemassa. Kuinka ollakaan, kotiseudulla työhöntulotarkastus jumiintui noihin 20 vuotta sitten läpikäytyihin masennusoireisiin ja siitä jankkaamiseen, mitään muuta ei sitten tutkittukaan. Työsuhde päättyi koeajan jälkeen. Sellaiset kokemukset työn perässä muuttamisesta täällä.
Oho, itselläni on mt-diagnoosi ja sain vihdoin viran lukuisten pätkätyövuosien jälkeen. Kävin työhöntulotarkastuksessa ja jännitin tuleeko mt-asiat esiin keskustelussa lääkärin kanssa. Ei siihen terveystodistukseen tullut mitään mainintaa niistä ja huomasin jännittäneeni turhaan. Nykyään minulla on kaisi mt-diagnoosia ja silti sekä julkisessa terveydenhoidossa että työterveysessä minua kohdellaan asiallisesti ja fyysiset oireet hoidetaan fyysisinä oireina. Eli ei ole vaikuttanut saamaani hoitoon. Ainoastaan yksi silmälääkärikäynti oli erikoinen kaikin tavoin ja silloin selvisi, että lääkäri näki käyttämäni psyykenlääkkeen tiedoistani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ole laittaneet Kantaan tietojen näkyvyydelle rajoituksia.
Kai tiesit että kuka tahansa terveydenhuollon toimija voi myös kumota nämä Kannan kiellot yhdellä hiiren klikkauksella, ja tekosyynä on se että kieltoja pitää pystyä myös hoitamaan terveydenhuollon pisteissä. Eli vaikka teet mitä kieltoja sen voi kumota täysin triviaalisti kuka tahansa terveydenhuollossa, ja sitten on kysymys kuinka pitkä tie on haastaa oikeuteen sotealue tai tämä toimija tästä asiasta. Eli oletat aivan liikaa Kannan turvallisuudesta, ja sotealueen sisällä tieto on täysin vapaata riistaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen piilottanut omakannasta kaikki terveystiedot, joiden en halua olevan mukana tutkimuksessa.
Tosin, vuosien takainen vaikea-asteinen masennus vuoden saikulla ja vuoden kuntoutustuella ei ollut mikään este millekään omalla kohdallani, kun totesin, ettei oireita ole ollut enää ollenkaan.
Omakanta ja lääkäreiden tietokannat on kaksi aivan erillistä tietokantaa. Et voi piilottaa omalla terveyskeskusessa tehtyjä kirjauksia heidän henkilökunnalta koskaan. Toiselta terveysaemalta voi estää näkemästä .juuri kysyin tutulta lääkäriltä tätä. Kaikki näkyy sinne omaan terveyskeskuskseen mitä on kirjattu aiemmin, vaikka miten estelisist omakannasta niitä.
Tähän ehkä EU tuo avun, uusissa direktiiveissä potilaalle tulee oikeus keiltää lääkäritasolla jopa tiedon jakaminen.
Näinhän sen pitäisi olla, ja että voisi säätää vain hoitavan lääkärin näkemään kirjauksia. Ei mitään hemmetin tiimejä. Tällä hetkellä ei voi olla mitään luottamuksellista potilas-lääkärisuhdetta ja pitää puhua mahdollisimman vähän, ettei tule väärin muistettuja kirjauksia.
Vanhat väärät diagnoosit ovat vaikeampi juttu, mitään ei saa pois näkyviltä vaikka saisi korjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ole laittaneet Kantaan tietojen näkyvyydelle rajoituksia.
Kai tiesit että kuka tahansa terveydenhuollon toimija voi myös kumota nämä Kannan kiellot yhdellä hiiren klikkauksella, ja tekosyynä on se että kieltoja pitää pystyä myös hoitamaan terveydenhuollon pisteissä. Eli vaikka teet mitä kieltoja sen voi kumota täysin triviaalisti kuka tahansa terveydenhuollossa, ja sitten on kysymys kuinka pitkä tie on haastaa oikeuteen sotealue tai tämä toimija tästä asiasta. Eli oletat aivan liikaa Kannan turvallisuudesta, ja sotealueen sisällä tieto on täysin vapaata riistaa kaikille.
Ei minulla ole ikinä näkynyt julkiselle yksityiset kirjaukset ja koetulokset ja päinvastoin?
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulot, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa olla säästöjä. Ei saa omistaa kesämökkiä tai asuntovaunua, ne pitää myydä ja käyttää niistä saadut rahat ensin lasten ruokiin.
Ei sitä ole missäään kielletty ja vedotaan tietysti kokonaisvaltaiseen hoitoon tms.