Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoleski valittaa, kun ei ole vaimon oikeuksia.

Vierailija
08.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20224367

Vantaalaisen Hannele Peltosen avomies kuoli yllättäen seitsemän vuotta sitten. Testamentista oli puhuttu, mutta se oli jäänyt tekemättä.

Takana oli yli kaksikymmentä vuotta yhteistä elämää miehen kotitalossa, josta Hannele oli lunastanut puolikkaan.

Toisin kävi. Yksi miehen kolmesta aikuisesta lapsesta ei tyytynytkään kuntotarkastuksen jälkeen tehtyihin kiinteistönvälittäjien arvioihin markkinahinnasta. Eikä pesänjakajan tai edes käräjäoikeuden päätöksiin. Aikaa kului ja rahaa paloi. Lopulta hovioikeus piti ennallaan pesänjakajan ja käräjäoikeuden päätökset.

– Vasta lähes kuuden vuoden päästä pääsin neuvottelemaan pankin kanssa asuntolainasta ja sain ostaa puolikkaan kiinteistöstä.

Hannele Peltonen ei ole yksin. Kysyimme verkossa suomalaisten kokemuksia avopuolison kuolemasta. Vastausten joukossa ei ollut montakaan onnellista loppua.

Avolesken asema on varsin hutera, jos testamenttia ei ole. LähiTapiolan Henkiyhtiön selvityksessä 42 prosenttia vastanneista parantaisi avolesken asemaa ja kirjaisi sen lakiin. Yhtä suuri joukko vastaajia pitää nykyistä järjestelyä riittävänä.

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en asu kenenkään kanssa ilman henkikirjoittajan aamenta. Ja silloinkin tehdään avioehto, jossa oleva ja tuleva omaisuuteni on yksin minun. Samoin puoliso pitäköön ns. tunkkinsa. Keskinäinen henkivakuutus oli, mutta kohtahan sillä ei ole mitään virkaa kun vakuutus päättyy 65-vuotiaana.

Moni on yrittänyt loisimaan, harvempi onnistunut. Jostain syystä ikäiseni miehet ovat kaikki ulosotossa ja mt-ongelmaisia alkoholisteja. Miksihän minä en ole?

Ehkä kannattaa huolehtia järkevästi varallisuudestaan ja oikeuksistaan eikä sännätä vaaleanpunaiseen rakkaushattaraan pää kolmantena jalkana kuvitellen, että rakkaus on ikuista ja että mieheen voi luottaa.

Tota tyhmempää itsem  urhaa ei ole keksitty kuin ottaa henkivakuutuksen jonkun toisen hyväksi . RAHAJUMALA päättää. 

Vierailija
42/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen AVOLESKI?

Mikseivät menneet naimisiin? Turha nyt omaa typeryyttä valittaa, julkisesti vielä. Nolaa vain itsensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkään ongelmaa ei olisi, jos ihmiset sitoutuisivat siihen ensimmäiseen avioliittoon, josta saadaan lapsi/lapsia. 

Tietenkin ekan avioliiton lapset haluaa osansa vanhempansa kuoltua ja siinä uusi puoliso on vaan tiellä ja tulee riitaa. 

Kyllä on inhottavia ja ahneita lapsia. Isänpn ollut onnellinen oman vaimonsa kanssa yli 20. V ja nää ahneet pirut on heti vaatimassa itselleen osaa.

No ennemmin se lapsuuskoti lapsille kuuluu kuin jollekin hetken aikaa olleelle puolisolle. 

Yalo kuuluu sille /niille, jotka sen omistavat. Kyseinen avoleski OMISTI puolet 

Vierailija
44/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi mies on testamentannut meidän kodin minulle. Hänellä kaksi aikuista lasta jotka kielipitkällä odottaa sitä että saavat tästä osuuden. Niin ei tule onneksi käymään, tämä on meidän loppuelämän koti ja asumme tässä niin kauan kunnes aika jättää.

Ikävä kertoa kuitenkin rintaperilliset saa osuutensa aina kaikissa tilanteissa. 

Ikävä kertoa ettei tästä talosta, tämä on testamentattu minulle.

Vierailija
45/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkään ongelmaa ei olisi, jos ihmiset sitoutuisivat siihen ensimmäiseen avioliittoon, josta saadaan lapsi/lapsia. 

Tietenkin ekan avioliiton lapset haluaa osansa vanhempansa kuoltua ja siinä uusi puoliso on vaan tiellä ja tulee riitaa. 

Kyllä on inhottavia ja ahneita lapsia. Isänpn ollut onnellinen oman vaimonsa kanssa yli 20. V ja nää ahneet pirut on heti vaatimassa itselleen osaa.

No ennemmin se lapsuuskoti lapsille kuuluu kuin jollekin hetken aikaa olleelle puolisolle. 

Hetken aikaa?? Yli 20 vuotta… 

Vierailija
46/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se paljon ole. Paljon kauemmin ne lapset on isänsä tunteneet.

Mun vanhemmat ovat olleet yhdessä jo 60 vuotta.

Itse olen ollut avoliitossa 25 vuotta, ei miehen omaisuus mulle kuulu, menköön lapsille. 

Vierailija
47/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain puolet 

Vierailija
48/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi mies on testamentannut meidän kodin minulle. Hänellä kaksi aikuista lasta jotka kielipitkällä odottaa sitä että saavat tästä osuuden. Niin ei tule onneksi käymään, tämä on meidän loppuelämän koti ja asumme tässä niin kauan kunnes aika jättää.

Lapsilla on lakioikeus osaan perinnöstä 

Vierailija
49/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain puolet 

Niin  sanoin ja halusi ostaa toisen puolikkaan 

Vierailija
50/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei rahvaalla yleissivistys riitä sen tajuamiseen, että avioliitto on nimenomaan talousjuridinen instituutio. Ei sakramentti.

Avioliitto on kuin yritys. Siinä jaetaan faktuaalisesti tulot menot ja vastuut. Ja kun avioliitto/yritys puretaan joko erotessa tai kuolemassa, laki säätää miten taloudelliset intressit jaetaan.

Vierailija
51/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tehdä testamentin ettei lapsilla ole oikeutta taloon ollenkaan? Minusta tunnustaa hullulta että kaksi aikuista ihmistä ostaa talon, laittavat siihen aikaa ja rahaa, se on heidän. Sitten toisen kuoltua yhtäkkiä lapsille puolet jotka eivät ole tikkuakaan laittaneet ristiin koko rakennuksessa. Ja eikö lapset voi hankaloittaa remontin tekoja yms. jos sille päälle sattuvat?

En puhu tästä tapauksesta vaan yleisesti.

Vierailija
52/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset lapset voisi elää omilla rahoillaan eikä ajatella, että vanhempien omaisuus kuuluu heille. Perinnöstä voi luopua ja hankkia itse omat rahat.

Vierailija
53/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliiton periaatteellinen vastustus on saanut ihan naurettavia mittasuhteita. 

Omassakin suhteessa mies on sitä mieltä, että avioliitto on "pelkkä paperi", eikä halua "sotkea valtiota parisuhteeseen" ja kaikki kliseet. Totesin että tämä selvä mutta sitten en kyllä muuta yhteen saati omista mitään isoa yhdessä koska tilanteessa jossa toinen kuolee yllättäen avopuolisolla ei ole sen enempää oikeuksia kuin random naapurilla. Hesarissa oli taannoin mielipidekirjoitus jossa avoleski taivasteli miten ei voinut edes siirtää kuolleen puolison sähkösopimusta omiin nimiinsä eikä irtisanoa yhteistä vuokra-asuntoa koska kaikkeen tarvitsi kirjallisen, lakimuotoisen valtuutuksen kuolinpesän osakkailta. Tässä tapauksessa tilanteeseen ei edes liittynyt mitään riitaa avopuolison perillisten kanssa, mutta asioiden hoitaminen oli tavattoman vaikeaa silti. 

Testamenttikaan ei korvaa avioliittoa. Voitte käydä verottajan perintöverolaskurilla laskemassa kuinka huimia veroja joutuu maksamaan perinnöstä kun siihen ei katsota avioliiton tuomaa puolisovähennystä ja avopuolisona kuulut II-luokkaan. muistaakseni 100k perinnöstä aviopuoliso ei maksaisi veroa lainkaan mutta avopuoliso noin kolmanneksen. Lisäksi vainajan sukulaiset voivat tietysti aina riitauttaa testamentin jolloin taas käräjöidään vuosikausia ja rahaa palaa. 

Vierailija
54/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuolisohan ei ole tässä vaatinut itselleen minkäänlaista perintöä tai aviovaimon oikeuksia. On vain halunnut ostaa osan perikunnan perinnöstä eli kiinteistön puolikkaan itselleen markkinahinnalla. Mukava ratkaisu perikunnalle, kun ei tarvitse maksaa kiinteistönvälittäjille asunnon myymisestä eikä pelätä reklamaatioita. Ja olisi saanut kaupat nopeasti tehtyä eli perintörahat  tililleen. 

Vierailija
55/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se ei tule olemaan tämä talo, tämä on testamentattu minulle. Niin kuin sanoin. 

Vierailija
56/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso omisti vain puolet, mutta ei se mieskään omistanut kuin vain puolet. 
Talo oli heidän yhteinen koti, johon nainenkin oli sitoutunut, ei halunnut elää loisena.

Vierailija
57/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se ei tule olemaan tämä talo, tämä on testamentattu minulle. Niin kuin sanoin. 

Niin sä luulet. Rouva Kivilahti yllättyi kun testamenttia oli muutettu.

Vierailija
58/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se paljon ole. Paljon kauemmin ne lapset on isänsä tunteneet.

Mun vanhemmat ovat olleet yhdessä jo 60 vuotta.

Itse olen ollut avoliitossa 25 vuotta, ei miehen omaisuus mulle kuulu, menköön lapsille. 

On se yhden ihmisen, eli sen lesken, elämästä ihan kunnioitettava aika. Minusta on typerää verrata parisuhteita keston perusteella kun kyse on joka tapauksessa kymmenistä vuosista, saati sen perusteella kauanko lapset ovat isänsä tunteneet. Tuossa 20 vuoden aikana jos olisi lapsiakin tehnyt, niin olisivat mokomat jo ehtineet aikuisiksi. 

Vierailija
59/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sä luulet. Rouva Kivilahti yllättyi kun testamenttia oli muutettu.

Ei mun tarvi luulla mitään, meillä on keskinäinen testamentti. 

Vierailija
60/185 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen koti ahneet perilliset ovat vaatimassa miehen ostamia koruja perinnöksi. Ei riitä että talon omistaa puoliksi niin huonekalut ja muut pitää erikseen merkitä ja kirjata kumman omaisuutta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme