Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisten epätasa-arvo terveyspalveluissa (rikkaat vs. köyhät)

Vierailija
12.10.2023 |

Olen itse kokenut nyt useampaankin kertaan kuinka räikeä ero voi olla hoidon saatavuudessa ja laadussa julkisen ja yksityisen välillä. Toki myös julkiselta on mahdollista saada hyvää ja nopeaa hoitoa, mikäli on onnekas ja vaiva ns. sopivaa laatua (=tarpeeksi vakava).

Rahalla pääsee suoraan erikoislääkärille joskus jopa samana päivänä (julkisella joudut ensin jonottamaan tk-lääkärille aikaa, josta sitten ei ehkä pääsekään erikoislääkärille mikäli tk-lääkäri näin päättää. Jos saat asiaa eteen päin, niin taas on pitkä jonotus). Yksityisellä erikoislääkärillä saat heti tai hyvin pian tarvitsemasi lisätutkimukset ja heti sen jälkeen puhelinajan tai uuden vastaanottoajan.

Oman kokemukseni perusteella julkisella puolella voi joutua odottamaan kuukausia tai jopa vuosia asian etenemistä, riippuen toki vaivasta ja sen vakavuudesta. Näin pitkät ajat aiheuttavat sairauksien pahenemista/etenemistä ja myös valtavaa stressiä ja huolta potilaalle. Yksityisellä saman asian saa usein hoidettua muutamassa viikossa mukaan lukien tutkimukset/verikokeet, seurannan ja lääkityksen.

Ja sitten ihmetellään, miksi köyhillä on usein enemmän terveysongelmia ja vaivat pitkittyvät, pahenevat ja kasaantuvat.

Minulle on sanottu parikin kertaa terveyskeskuksesta, että valitettavasti nyt ei ole yhtään aikaa tarjolla. Eli jätetty aivan oman onneni nojaan vaivojen kanssa. Julkinen terveydenhuolto on kyllä pahassa jamassa ja köyhät kärsii.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun puhutaan paljon työttömistä ja siinä yhteydessä työkykyisyydestä, niin kyllähän julkisen terveydenhuollon tolalla on oma osuutensa asiaan. Eli osaksi tästä syystä köyhät ovat vähemmän työkykyisiä kuin varakkaat.

ap

Vierailija
2/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ota lainaa.

Minulla on onnekseni mahdollisuus käydä tarvittaessa yksityisellä. Se tuntuu vaan epäreilulta, koska tiedän että kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole ja julkinen terveydenhuolto on niin huonolla tolalla. Mielestäni kaikilla pitäisi olla oikeus hyvään, laadukkaaseen hoitoon, johon pääsisi kohtuullisessa ajassa.

ap

Vierailija
4/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoa saa niin julkisella kuin yksityisellä rahalla. Julkiseen sektoriin sitä rahaa vain ei tällä hetkellä haluta käyttää joten palveluja voi käyttää he ketkä pystyvät käyttämään rahaa niihin tarvitsemiinsa palveluihin. Raha ei koskaan ole jakautunut ihmisille tasaisesti eikä tule jakautumaan  jos olisi ei edes olisi köyhyyttä.

Vierailija
5/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sille mitään, mutta tästä heräsi lähinnä kysymys: sanot itse, että sinulla on mahdollisuus mennä yksityiselle ja maksaa asiasta. Samalla vähentäisit painetta julkisella puolella, jossa on jonossa heitä, joilla ei oikeasti ole varaa maksaa palvelusta. 

Kuitenkin samalla kritisoit ainaki rivien välissä "rikkaiden" mahdollisuuksia saada hoitoa omalla rahalla. Et kuitenkaan ole itse valmis maksamaan palvelusta siitä huolimatta, että pystyisit, vaan ennemmin haluat ilmaiseksi, samalla kuitenkin arvostellen systeemin suosivat rikkaita? En nyt oikein tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella. 

Vierailija
6/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkin käsittämätöntä, että edellinen hallitus kielsi voimallisesti Kela-korvaukset ja yksityissektorin mukaanoton. Palveluseteleitä käyttämällä kaikki pääsisivät yksityissektorin nopean hoidon piiriin, mutta se ei sopinut Marinille ja Kiurulle, jotka sosialisoivat terveydenhuollon vain julkisten jonoihin.

Vierailija
7/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En voi sille mitään, mutta tästä heräsi lähinnä kysymys: sanot itse, että sinulla on mahdollisuus mennä yksityiselle ja maksaa asiasta. Samalla vähentäisit painetta julkisella puolella, jossa on jonossa heitä, joilla ei oikeasti ole varaa maksaa palvelusta. 

Kuitenkin samalla kritisoit ainaki rivien välissä "rikkaiden" mahdollisuuksia saada hoitoa omalla rahalla. Et kuitenkaan ole itse valmis maksamaan palvelusta siitä huolimatta, että pystyisit, vaan ennemmin haluat ilmaiseksi, samalla kuitenkin arvostellen systeemin suosivat rikkaita? En nyt oikein tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella. 

Olen itse pienituloinen, mutta olen sen verran pystynyt välillä säästämään, että olen päässyt yksityiselle. En pysty jatkuvasti siis käyttämään yksityisiä palveluita. Jos pystyisin, niin miksi menisin julkiselle puolelle?

Vierailija
8/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli rintatulehdus ja sain avun mehiläisen chatista. Sh ohjasi lääkärin linjoille ja maksoin tästä kaikesta 41€. Ei omasta mielestä paha. Makasin kokoajan omassa sängyssä ja lääkäri oli vartissa linjoilla ja määräsi heti antibiootit. 

Vierailija
9/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat v. köyhät? Siinä välillä on kuule valtava ihmisryhmä, joka halutessaan pystyy hoidattamaan itsensä yksityisellä, osa jopa työterveyshuollon piikkiin.

Vierailija
10/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen eri, mutta kokemukseni mukaan Suomessa on melko yleistä se, että myös varsin rikkaat yrittäjät ym. varakkaat henkilöt käyttävät julkista terveydenhuoltoa. Se onkin sitten erillinen moraalinen dilemma, että onko heillä siihen oikeus. Toisaalta voisi ajatella, että on, koska maksavat niin paljon veroja ja ovat rahoittamassa koko järjestelmää.

Vierailija
11/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulle tuli rintatulehdus ja sain avun mehiläisen chatista. Sh ohjasi lääkärin linjoille ja maksoin tästä kaikesta 41€. Ei omasta mielestä paha. Makasin kokoajan omassa sängyssä ja lääkäri oli vartissa linjoilla ja määräsi heti antibiootit. 

Mikä mahtaa olla syynä, että julkiselle puolelle ei saada näin kustannustehokasta ja potilaalle helppoa tapaa? Julkiselta puolelta puuttuu nimenomaan tietty joustavuus, jolla asiat saataisiin nopeammin ja helpommin etenemään.

Ja ei todellakaan ole paha hinta tuo 41e. Johan se julkisen puolen tk-käyntikin maksaa (Helsingin ulkopuolella) melkein 30e.

Vierailija
12/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen eri, mutta kokemukseni mukaan Suomessa on melko yleistä se, että myös varsin rikkaat yrittäjät ym. varakkaat henkilöt käyttävät julkista terveydenhuoltoa. Se onkin sitten erillinen moraalinen dilemma, että onko heillä siihen oikeus. Toisaalta voisi ajatell

Tietenkin kaikilla on oikeus käyttää julkisia palveluita. Tätä ei tarvitse edes pohtia.

Vierailija
13/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Koronasta oli se hyvä seuraus, että tuli nämä chatlääkäripalvelut ja ne toimii! Säästää todella aikaa ja vaivaa ja rahaakin, kun simppelit asiat voi hoitaa pelkällä nettiyhteydellä. 

14/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mikä mahtaa olla syynä, että julkiselle puolelle ei saada näin kustannustehokasta ja potilaalle helppoa tapaa? Julkiselta puolelta puuttuu nimenomaan tietty joustavuus, jolla asiat saataisiin nopeammin ja helpommin etenemään.

Ja ei todellakaan ole paha hinta tuo 41e. Johan se julkisen puolen tk-käyntikin maksaa (Helsingin ulkopuolella) melkein 30e.

Kyllähän hyvinvointialueet suunnittelevatkin jo digipalveluiden lisäämistä. 

Vierailija
15/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat vastaan köyhät asetelma. Koskas voisi ajatella, että me kaikki kuulumme samaan yhteiskuntaan, eikä kenenkään tarvitse olla rikas tai köyhä. On vain erilaisia tarpeita ja kaikilla ne tarpeet ei liity terveyteen tai ruokaan.

"Minun ruokani on tärkeämpi kuin sinun autosi"

Ei ole. Sinun ruokasi on sinulle tärkeää, joten teet asioita sen eteen. Niin se toinenkin tekee asioita sen autonsa eteen. Ruuankin joutuu tienaamaan siinä ohessa. Ei hän tule pyytämään sinulta rahaa autoonsa.

Vierailija
16/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yksityinen mitään rikkauksia vaadi, kunhan on vakuutus jonka piikkiin menee. 

Vierailija
17/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi järkevää että kaikilla on riittävä raha tai tuki, jolla voi päästä yksityiselle tarvittaessa, ei-kilpailutettuun - itse varaamalla ajan ja paikan. Ja jos se ei toimi, voi soitella julkiselle vielä. Julkinen ei ota hyvin vastaan. Samoin hammaslääkäriasiat ja optikko. Ei ole aikaa odotella että ihmisille käy huonosti kun mikään ei toimi ja pelätään muutenkin jo nalkuttavaa hammaslääkäriä. Ei ole pakko silti ottaa mitä tahansa manipulointia tai hoitoa, jos se tuntuu väärältä. Joillekin voi tulla hätätilanteita ja se ei ole hauskaa rahattomana. 

Vierailija
18/18 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas niin typeriä kommentteja, että kaduttaa että tein aloituksen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi