Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7391)

Vierailija
661/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tästä tapauksesta ole jo melkein kolmekymmentä vuotta? Tuskinpa niitä autoja tai mitään muitakaan esineitä on enää edes mahdollista tutkia.  Se, että kaverit eivät ole julkisuudessa olleet kertoo lähinnä sellaisesta etteivät halua toisen kuolemalla riekkua julkisesti. Kaikilla ei ole tarvetta päästä lehteen keinolla millä hyvänsä.

Luulisi, että ihmiset haluaisi kaverinsa kohtalon kuitenkin selvittää keinolla millä hyvänsä. Julkisuudessahan voi anonyymistikin kommunikoida.

Miten se julkisuudessa olo ja "kommunikointi" auttaisi Raisan asiaa? 

Pienikin oivallus tai skenaario voikin osua yllättäen oikeaan. Poliisi tutkii uutta skenaariota ja tapaus ratkeaa.

Minusta Raisan ystävällä ei ole mitään velvollisuutta olla julkisuudessa keksimässä "oivalluksia ja skenaarioita."

 

Muutenkin olen sitä mieltä että ystävä on ikäisekseen toiminut kypsästä ja vastuullisesti tarkastaessaan että Raisalla on rahaa ja akkua puhelimessa. Raisa ei kutenkaan ollut misään kaato kännissä tai muutoin avuttomassa tilassa .Jatkuvasti törmää aikuisten ihmisten kohdalla vastuuttomampaan käytökseen, ei esim pysähdytä auttamaan maassa makaavaa. 

Millä tavoin muuten on aukotonta, että kaveri on tarkistanut, että Raisalla on rahaa ja akkua puhelimessa? Ne autossa olleet kaveritko ovat todistaneet tilanteen? Onko poliisi luottanut ainoastaan nuorten sanaan siinä asiassa?

Millä tavalla muuten on aukotonta, että kaverin tulisi olla julkisuudessa keksimässä oivalluksia ja skenaarioita ja tapaus ratkeaisi?

Omituinen vastakysymys. Miten niin "tulisi olla julkisuudessa keksimässä oivalluksia ja skenaarioita"? Millä logiikalla hänen tulisi mielestäsi olla julkisuudessa sellaisten asioiden tiimoilta? Poliisihan asiaa virallisesti tutkii. Tässä ketjussa ainoastaan spekuloidaan Raisa Räisäsen mystistä katoamista. 

Tarkalleen ottaen tässä ketjussa on suoraan syytetty Raisan ystäviä murhasta.

Tarkalleen ottaen tässä ketjussa on kylläkin pohdittu, miksei poliisi ole huomioinut enemmän Raisan kaveriporukan mahdollista (huom.) osuutta Raisan katoamiseen.

Jos nyt aloittaa ensimmäiseltä sivulta, löytyy viestistä kuusi esimerkiksi tällaista tekstiä:

 

"Raisa on noussut kavereidensa autokyytiin. Takapenkillä ollaan oltu päällekkäin.

Ei olla menty autolla Seurahuoneelle, vaan jonnekkin muualle. Kenties kotibileisiin. Jotain on tapahtunut, jonka seurauksena Raisa menettänyt henkensä. Nuoret ovat pelästyneet ja halunneet peittää koko tapahtuman. Ihan niinkuin lapset, kun tekevät jotain väärää, he mieluummin peittelevät totuuden kuin myöntävät mitään. Nuorten mieli toimii samoin. Ruumis on kuljetettu autolla jonnekkin ja piilotettu."

 

Eli ainakin hautarauhan rikkomisesta syytetään ihan suoraan, henkirikoksesta epäsuoremmun.

 

Ja tämä siis vain esimerkki.

Tuo on pelkkää spekulointia ja jonkun omaa ajatuksen virtaa. Suora syytös tuo ei ole. 

 Ihan selviä, toteavia lauseita nuo ovat. 

Ei ole. 

Vierailija
662/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo Butt vaikuttaa hyvinkin syylliseltä. Harva pystyy kuitenkaan toista ihmistä t*ppamaan ilman että omatunto kolkuttelee. Ei niitä t*ppajia montaa ole per kaupunki.

Miksei sitten mitään todisteita tästä löydetty, vaikka kuinka tutkittiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

No soita ne poliisit. 

Vierailija
664/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, poliisi on tietenkin tutkinut sen kaveriporukan ensimmäisenä. 

Poliisi kuulusteli heidät vasta vuonna 2005.

Kaveriporukan oikeusturvan kannalta poliisin olisi kannattanut puhdistaa heidän maineensa ensimmäisenä.

Vierailija
665/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei täällä saisi spekuloida kaikista mahdollisista vaihtoehdoista ja tutkintalinjoista? Myös sellaisista, joita poliisi ei ainakaan julkisesti ole tutkinut? Onko jonkun tutkintalinjan läpikäyminen ja spekulaatio kiellettyä vai? Miksi?

Vierailija
666/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Jokainen voi tahallaan miettiä miltä tämmönen sikailu kuolemalla tuntuisi jos oma nuori omainen katoaisi .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
667/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka menee lainaamaan henkkareitaan nuoremmalle? On nyt sitten osavastuussa Raisan 16v kohtalosta. Onko kivaa?

Vierailija
668/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, poliisi on tietenkin tutkinut sen kaveriporukan ensimmäisenä. 

Miten tarkasti, tiedätkö? 

Eri. Ihan tarpeeksi tarkasti. Älä kysele hölmöjä.

Sama. Ylempänä vastattiin jo, mutta kiitos sinullekin asiallisesta kommentistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
669/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänen ystävänsä juuri hänet houkutellut tuonne ja eikö hän käyttänyt ystävänsä henkkareista sisäänpääsyyn. Joten sutenööri ystävä tai ei niin ainakin houkuttelija.  Tiedä mitä ihmiskauppaa.  

Raisa käytti toisen ystävän henkilöllisyystodistusta, tämä ystävä ei ollut mukana koko yönä. Raisa oli kokenut juhlija, oli usein ollut yöelämässä alaikäisenä. Ei varmasti häntä tarvinnut kenenkään houkutella yhtään mihinkään.

Raisa oli aiemmin kesällä mennyt 7 miehen porukan autokyytiin mukaan ja lähteneet jonkun asunnolle. Hyvin uhkarohkeita valintoja teki.

Ystävä joutui sitten hankkimaan uudet henkkarit. Selittikö poliisiasemalla hukanneensa entiset vai tunnustiko antaneensa ne RR:lle "lainaan"?

Kyllähän se oli tiedossa, että Raisalla oli lainattuna joltain kaverilta henkkarit. Eli tuo ollaan kyllä jossain kohtaa kerrottu poliisille.

Se lukee ihan täällä:

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

"Räisänen oli 16-vuotias, mutta pääsi sisään ravintolaan väärillä henkilöllisyyspapereilla, jotka oli lainattu täysi-ikäiseltä tuttavalta."

Vierailija
670/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka menee lainaamaan henkkareitaan nuoremmalle? On nyt sitten osavastuussa Raisan 16v kohtalosta. Onko kivaa?

Tuo oli aivan yleistä 90-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
671/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Jokainen voi tahallaan miettiä miltä tämmönen sikailu kuolemalla tuntuisi jos oma nuori omainen katoaisi .

Tässä ketjussahan yritetään löytää ratkaisu Raisan kohtaloon. Mietitään kaikkia mahdollisuuksia, mitä on voinut käydä. Tämä on sikailusta kaukana.

Vierailija
672/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänen ystävänsä juuri hänet houkutellut tuonne ja eikö hän käyttänyt ystävänsä henkkareista sisäänpääsyyn. Joten sutenööri ystävä tai ei niin ainakin houkuttelija.  Tiedä mitä ihmiskauppaa.  

Raisa käytti toisen ystävän henkilöllisyystodistusta, tämä ystävä ei ollut mukana koko yönä. Raisa oli kokenut juhlija, oli usein ollut yöelämässä alaikäisenä. Ei varmasti häntä tarvinnut kenenkään houkutella yhtään mihinkään.

Raisa oli aiemmin kesällä mennyt 7 miehen porukan autokyytiin mukaan ja lähteneet jonkun asunnolle. Hyvin uhkarohkeita valintoja teki.

Ystävä joutui sitten hankkimaan uudet henkkarit. Selittikö poliisiasemalla hukanneensa entiset vai tunnustiko antaneensa ne RR:lle "lainaan"?

Oletettavasti on sanonut hukanneensa ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
673/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

No soita ne poliisit. 

Onko sinusta oikeasti revitellä jonkun kuolemalla.? Kun menet nukkumaan niin muist Raisaa iltarukouksessasi.

Vierailija
674/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

No soita ne poliisit. 

Onko sinusta oikeasti revitellä jonkun kuolemalla.? Kun menet nukkumaan niin muist Raisaa iltarukouksessasi.

Ketjussa yritetään selvittää 16-vuotiaan tytön katoamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
675/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Jokainen voi tahallaan miettiä miltä tämmönen sikailu kuolemalla tuntuisi jos oma nuori omainen katoaisi .

Tässä ketjussahan yritetään löytää ratkaisu Raisan kohtaloon. Mietitään kaikkia mahdollisuuksia, mitä on voinut käydä. Tämä on sikailusta kaukana.

No niinpä. Tuo yksi yrittää sotkea tätä ketjua niin epätoivoisesti draamailullaan, että alkaa pikkuhiljaa epäilyttää, tietääkö hän jotain olennaista Raisan viimeisestä illasta, ja hermostuttaako tämä ketju häntä sen takia noin pahasti.

Vierailija
676/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisan kaverina pyydän, lopettakaa. Tämä ei ole helppoa meille 

Eri. Samaa toivon.å ja moni muu.  Täällä yksikäänei varmasti tiedä mitään sen paremmin  kun viranomaiset 20 vuoden aikana.  Tässäkin ketjussa niin tuhaa ja lapsellista  höpinää samaa ees taas.  Tämä oli omaisille ja tuttaville loukkaavaa.    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Jokainen voi tahallaan miettiä miltä tämmönen sikailu kuolemalla tuntuisi jos oma nuori omainen katoaisi .

Multa on tytär kadonnut aikoinaan, ja olisin ollut ihan hiton kiitollinen, jos se katoaminen olisi kiinnostanut edes jotain. Ei kiinnostanut. Ei kiinnostanut edes poliisia. Kun teinit nyt vaan karkailee kotoaan kuulemma. Mutta sen voin nyt tässä kertoa, että kaikki tytön kaverit oli tuolloin joko ihan hiljaa, eivät suostuneet puhumaan mulle mitään vaikka oltiin entuudestaan tuttuja, tai sitten valehtelivat päin naamaa mulle. Kaikki teinit oli ihan yksiä s**tanan ihmisp*skoja, kun olin kuolemaisillani huolesta. Että mulla ei ole mitään sitä vastaan, että vähän kovistellaan kadonneen teinin kavereista totuutta esille, vaikka sitten julmien spekulaatioiden avulla.

(Löysin itse sitten tyttären ja onneksi elossa.)

Vierailija
677/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei täällä saisi spekuloida kaikista mahdollisista vaihtoehdoista ja tutkintalinjoista? Myös sellaisista, joita poliisi ei ainakaan julkisesti ole tutkinut? Onko jonkun tutkintalinjan läpikäyminen ja spekulaatio kiellettyä vai? Miksi?

 Täällä rupupalstalla  kuolemalla tms revittely on väärin omaisia kohtaan,  Vainajan halventamista.  Ajatelkaa hänet omaksi lähiomaiseksi.  Miettikää.

Vierailija
678/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänen ystävänsä juuri hänet houkutellut tuonne ja eikö hän käyttänyt ystävänsä henkkareista sisäänpääsyyn. Joten sutenööri ystävä tai ei niin ainakin houkuttelija.  Tiedä mitä ihmiskauppaa.  

Raisa käytti toisen ystävän henkilöllisyystodistusta, tämä ystävä ei ollut mukana koko yönä. Raisa oli kokenut juhlija, oli usein ollut yöelämässä alaikäisenä. Ei varmasti häntä tarvinnut kenenkään houkutella yhtään mihinkään.

Raisa oli aiemmin kesällä mennyt 7 miehen porukan autokyytiin mukaan ja lähteneet jonkun asunnolle. Hyvin uhkarohkeita valintoja teki.

Ystävä joutui sitten hankkimaan uudet henkkarit. Selittikö poliisiasemalla hukanneensa entiset vai tunnustiko antaneensa ne RR:lle "lainaan"?

Oletettavasti on sanonut hukanneensa ne.

Ei ole vaan poliisilla on ollut heti katoamisen jälkeen keneltä Raisa on ne lainannut. 

Mutta nyt pohdttiinkin sitä, mitä se henkkareita Raisalle lainannut kaveri on kertonut selitykseksi poliisille siitä, että hänen henkkarinsa olivat kadonneet. Siinä vaiheessa kun tuo (Raisalle) lainaus on paljastunut poliisille, oli se heti tai vasta kuukauden päästä, on tuolla kaverilla saattanut olla jo uudet henkkarit joko tulossa tai peräti jo käytössä. 

Vierailija
679/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Onko täällä ketään suunnilleen Raisan ikäistä, joka on käynyt Huittisten Seurahuoneella noihin aikoihin? Minkähänlainen paikka se on ollut? Kuulostaa joltain mummojen tanssiravintolalta. Outoa, että nuoret halusivat sinne.

Tääkin on muuten outoa, ettei kukaan tule kertomaan ketjuihin mitään omia biletyskokemuksia tuolta ajalta Tampereelta/Pirkkalasta/Huittisista. Yleensä näitä aikalaisia on jorisemassa niitänäitä ketjuissa vaikka ja kuinka. Ihmeellinen kollektiivinen hiljaisuus tytön murhasta. Tulee ihan sellainen outo tunne, että koko Tampere tietää jotain, mitä ei muulle Suomelle kerrota.

Muistan sen EU-kokouksen, mutten mitään tästä tapahtumasta. 

Vierailija
680/7391 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei täällä saisi spekuloida kaikista mahdollisista vaihtoehdoista ja tutkintalinjoista? Myös sellaisista, joita poliisi ei ainakaan julkisesti ole tutkinut? Onko jonkun tutkintalinjan läpikäyminen ja spekulaatio kiellettyä vai? Miksi?

 Täällä rupupalstalla  kuolemalla tms revittely on väärin omaisia kohtaan,  Vainajan halventamista.  Ajatelkaa hänet omaksi lähiomaiseksi.  Miettikää.

Täällä yritetään löytää Raisa. Tämä on auttamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän