Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka maksaa ensitreffeillä

Vierailija
02.05.2026 |

Iltalehti on tehnyt kyselyn asiasta: https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/e1b5add1-ea62-4970-9c5c-2b6a60b28b0a

Kiinnostavaa vastauksissa on se, että jopa kolmannes vastaajista on sitä mieltä, että miehen tulee maksaa treffien kulut oli hän kutsujana tai ei. Mieselättäjäkeskeistä provider-kulttuuria kannattaa siis ainakin tässä asiassa yllättävän moni suomalainen. 

Ainoastaan yksi prosentti vastaajista on sitä mieltä, että naisen tulisi maksaa. Saman verran vastaajista on sitä mieltä, että parempituloisen tulisi maksaa kulut.  

Kommentit (1120)

Vierailija
781/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa, en tarvitse mitään kahvikupillista kummempaa. Jos joku ei siihenkään kykene periaatteidensa tai saituutensa takia, mutta on silti kutsunut treffeille, niin se oli sitten siinä. Sori vaan.

Tulen kahvista aika ärhäkäksi joten voi tulla "treffeistä" mielenkiintoiset jos juottaa naiselle vaan kofeiinia. Kannattaa katsoa ettei kyseessä ole peto

Vierailija
782/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis, jos mies pyytää minut vaikka kahville eikä maksa kahviani, ymmärrän sen niin että hän pyysi minut kahville kaverina, eikä siinä siis mitään. Jos taas mies pyytää esim syömään jossa lasku tulee lopuksi eikä mies maksa osuuttani, en ollut tarpeeksi kiinnostava eikä mies halua enää nähdä, eihän siinäkään mitään. Mies joka haluaa tehdä vaikutuksen ja on kiinnostunut, tarjoaa aina.

Hyvä tiivistelmä.

Miehet tällä palstallakin ovat sanoneet, että jos ovat kiinnostuneita naisesta oikeasti, he kyllä maksavat.

On eri asia tarjoutua maksamaan kuin olettaa että maksaa. Jos oletat että maksaa, voit ihan hyvin jäädä kotiin. Et ole parisuhdemateriaalia.

Mies maksaa aina treffeillä, piste. Jos ei niin ilmoittaa etukäteen, jotta nainen ei tuhlaa aikaansa.

Nyt oli kyse ENSItreffeistä. Se toinen voi olla täysi tuntematon. En mä sellaiselle maksa. Sitten kun nainen on mun tyttöystävä niin  tarjoan totta kai.

Ja miksi nainen laittaisi tikkua ristiin tavatakseen random miehen, jos et tarjoa edes pientä palkkiota? Seksi ruoka vastaan on muuutenkin paska diili, joten myös tyttöystävän palkkio kuulostaa kelvottomalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kutsuja maksaa. Näinhän se on meillä bsinesmaailmassakin. 

Bisnesmaailmassa kyllä on noin, mutta treffit on eri asia kuin bisnes. Treffeillä miehen on ainakin kohteliasta tarjoutua maksamaan, vaikka nainen olisi se, joka kutsui. 

Vierailija
784/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis, jos mies pyytää minut vaikka kahville eikä maksa kahviani, ymmärrän sen niin että hän pyysi minut kahville kaverina, eikä siinä siis mitään. Jos taas mies pyytää esim syömään jossa lasku tulee lopuksi eikä mies maksa osuuttani, en ollut tarpeeksi kiinnostava eikä mies halua enää nähdä, eihän siinäkään mitään. Mies joka haluaa tehdä vaikutuksen ja on kiinnostunut, tarjoaa aina.

Hyvä tiivistelmä.

Miehet tällä palstallakin ovat sanoneet, että jos ovat kiinnostuneita naisesta oikeasti, he kyllä maksavat.

On eri asia tarjoutua maksamaan kuin olettaa että maksaa. Jos oletat että maksaa, voit ihan hyvin jäädä kotiin. Et ole parisuhdemateriaalia.

Mies maksaa aina treffeillä, piste. Jos ei niin ilmoittaa etukäteen, jotta nainen ei tuhlaa aikaansa.

Nyt oli kyse ENSItreffeistä. Se toinen voi olla täysi tuntematon. En mä sellaiselle maksa. Sitten kun nainen on mun tyttöystävä niin  tarjoan totta kai.

Tuntemattomana se sitten pysyykin. 

Vierailija
785/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja lähtökohtaisesti maksaa ensitreffeillä. Kutsujahan yleensä myös valitsee tapaamispaikan jos se on joku kahvila tai ravintola joten hänen budjetillaan mennään.  Jos on p.a niin valitsee sitten sellaisen paikan jossa on varaa tarjota vaikkapa se parin euron kahvi. Tai tekee eväät ja ottaa termarin ja pari kuppia mukaan. 

Kutsuttu voi tietenkin tarjoutua maksamaan myös tai tarjota vaikkapa drinkin tai jälkkärin jos on ruokailtu jossakin ensin. Mutta kyllä minulle jäisi miehestä juntti ja pihi vaikutelma jos ensin varta vasten kutsuu treffeille ja sitten olettaakin minun kaivavan kuvetta. Ei tule toisia treffejä sellaisen moukan kanssa.

En tiedä miksi tämä herättää niin kovasti pyhää kiukkua suomalaisissa. Naisetkin on aivopesty siihen etteivät voi missään nimessä ottaa vastaan tarjottua kahvia tai ateriaa mieheltä. Oikein suuttuvat että kyllä minä maksan omani enkä huoli mieheltä mitään koska olen itsellinen nainen enkä mikään lokki. Aika säälittävää että meno on noin tiukkapipoista ettei toisen ihmisen huomaavaisuutta voi tai uskalla ottaa vastaan.

Vierailija
786/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kupista kahvia nousee haloo niin mies ei pääse tapaamaan minua toiste. Olen tottunut ulkomailla asuessani siihen, että mies maksaa dinnerin muutenkin, vieläpä ilomielin jos seura on viehättävää

Vierailija
787/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kupista kahvia nousee haloo niin mies ei pääse tapaamaan minua toiste. Olen tottunut ulkomailla asuessani siihen, että mies maksaa dinnerin muutenkin, vieläpä ilomielin jos seura on viehättävää

Jo se, että puhut dinneristä, on dealbreaker.

Vierailija
788/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos palstan naisille kun osoitatte oikeiksi minun väittämäni.
Enemmistö naisista on maksullisia, ja gold diggereitä.
Naiset haluavat maksun treffeistä, jonka tarkoituksena on korvata naisen aika ja testata voivatko he hyötyä parisuhteessa miehestä sosioekonomisesti.
Osa teistä on myöntänyt jopa suoraan, että mielestänne 50/50-suhde on seksuaalista hyväksikäyttöä, koska siinä mies ei maksa seksistä.
Tyhmemmällekin oli selvää, ettei kyse ole vain kauniista tavasta ja huomaavaisuudesta, vaan kyllä siihen on syynsä miksi miehen halutaan maksavan, jopa tasa-arvoisessa maassa.

Vierailija
789/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensitreffeillä maksan vain oman osuuden. Jos nainen ei halua maksaa omaa osuuttaan, aina voi jäädä tiskaamaan tms. Sehän kuitenkin on naisten hommia.

Jos nainen haluaa maksaa oman osuutensa, niin sehän on selvä merkki miehelle, että parisuhteessakin kulut ja kotityöt laitetaan puoliksi.

No eihän ole. Ensitreffit, tapailu ja parisuhde on ihan eri asiat. Tapailuvaiheessa molemmat yrittävät antaa itsestään parempaa kuvaa kuin ovatkaan. Vaikka jompikumpi kuinka maksaisi tapailuvaiheessa, seurusteluvaiheessa käytös voi olla täysin erilaista.

Ja nainen antaa itsestään paremman kuvan sillä että ruikuttaa maksamisesta...

Tuo on kuva, joka ajaa ne hyvä miehet kauas pois

Kukaan nainen ei rupea treffeillä ruikuttamaan maksamisesta. Nainen maksaa osansa jos mies ei tarjoudu maksamaan mutta hei, turha kysellä nähdäänkö uudestaan, ei nähdä.

Lähes koko ketju on ruikutusta siitä, että "nainen ei maksa"

Niin, miesten ruikutusta

Lopeta sit ruikutus...

Vierailija
790/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies! Naisella menee rahaa laittautumiseen, vaatteisiin,hajuveteen jne. Mies tulee paikalle samalla naamalla, tennareissa ja t paidassa.

Kiitos muuten tästä. Osoitat, että ratkaisuni on ollut täysin oikea. Puhdas halveksunta ja ylimielisyys mitä jatkuvasti saa sekä täällä että "oikeassa" maailmassa muistuttaa kerta toisensa jälkeen, ettei kannata edes yrittää.

Vierailija
791/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kuuluu maksaa, jos on yhtään herrasmies. 

Totta.

Mutta vastapainoksi naisen pitää sitten olla treffeillä hyvätapainen nainen. Siis, ei tuijotella jatkuvasti puhelinta vaikka se kuinka piippaisi, ei tunnin pituisia monologeja omasta kissasta vaan keskustelua niin että nainenkin osoittaa mielenkiintoa kyselemällä ja kuuntelemalla jne.

Klassisilla treffeillä nainen on kaunistautunut kevyesti, mies maksaa kulut, avaa oven, on herrasmies. Jatkoa seuraa, jos seuraa. Tämä on klassinen asetelma. Parisuhteen roolijaosta sen ei tarvitse kertoa. Itse olen halunnut tällaisia klassisia treffejä, ja on miehiä, joille tämä sopii. En tiedä, onko Tinder muuttanut treffikuvioita. Jos treffejä on tiuhaan, voihan se tarjoaminen tulla kalliiksi ja olla harmillista. Ymmärrän tämänkin. Silti, jotenkin vain tulee halpa olo naisena, jos ei mies sitä kahvikupposta ja pullaa tarjoa. Miehen pitää kosiskella. En alennu siihen naisena. Jos kyseessä olisi paljon itseäni nuorempi mies, asetelma voisi muuttua.

Et alennu siihen naisena? Lähtökohtaisesti siis se on alentumista jos on kiinnostunut toisesta ja kehtaa vielä osoittaa sen? Ja yhtälailla lähtökohtaisesti miehen rooliin kuuluu tämä "alentuminen"? Ei se kyllä ole ihme että puhutaan miehen mallin vaikeudesta ja että miehet joko passivoituvat tai jopa ajautuvat andrew taten yms. juttujen pariin.

Olen huomannut, että jos nainen alkaa kosiskella ja tehdä itseään tykö, menettää hän vain arvoaan miehen silmissä. Näin käytännössä. Mies haluaa valloittaa. Miehen pitää siis antaa tehdä se valloitustyö, muodollisesti. Itse on kärsivällisesti odotettava ja annettava vinkkiä, jos on innostunut. Samoin miehen pitää antaa tarjota treffeillä. Mies on kiinnostuneempi, kun hän näkee vaivaa. Muutoin en toimisi näin, mutta olen vaistonnut elämän aikana useista miehistä, että tätä he oikeasti haluavat. En tiedä, ovatko nuoret miehet erilaisia.

Vierailija
792/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kutsuu ja mies maksaa. 

En itse kutsu ketään treffeille ja olen torjunut elämässäni kolminumeroisen määrän treffikutsuja. Kolmelle olen sanonut kyllä. Yksi oli useita vuosia kestänyt seurustelu, yksi oli sellainen etten nähnyt jatkoa vaikka treffit oli ihanat, yksi oli nykyinen mieheni. Hän järjestää ja maksaa edelleen treffit. 

Minusta tämä on ihan sellainen, että mikä kenellekin toimii. 

Minä myös esimerkiksi teen kaikki kotityöt ja odotan, että mies tekee kaikki ulkotyöt ja on todella miehekäs. 

Paras ystäväni kiusaantuisi hengiltä vastaavassa kuviossa ja hänellä on ihan erilainen miesmaku ja elämäntyyli, suhdekin alkanut ilman mitään treffejä kun taas minä odotan tiettyä hemmottelua ja miehekästä kosiskelua, vaikka olen täysin tietoinen siitä että se on vain jotain mihin olen kasvanut ja mieltynyt. Pääasia on että kaikki kanssakäymisen osapuolet olisivat tyytyväisiä, turha kytätä ja lytätä toisin toimivia. 

Vierailija
793/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja, jos kutsuja määrittelee tekemisen eli sen, paljonko treffit maksavat. Et voi kutsua ketään teatteriin ja kalliiseen ravintolaan, ja sitten vaatia rahaa jälkikäteen. 

Molemmat maksavat omansa, jos ollaan yhdessä sovittu, että mennään jonnekin. 

Itse en antaisi miehen maksaa, ellei olisi 100% varmaa, että tulossa on seuraavat treffit, joilla sitten maksetaan toisin päin. 

Vierailija
794/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Mutta vastapainoksi naisen pitää sitten olla treffeillä hyvätapainen nainen. Siis, ei tuijotella jatkuvasti puhelinta vaikka se kuinka piippaisi, ei tunnin pituisia monologeja omasta kissasta vaan keskustelua niin että nainenkin osoittaa mielenkiintoa kyselemällä ja kuuntelemalla jne.

Klassisilla treffeillä nainen on kaunistautunut kevyesti, mies maksaa kulut, avaa oven, on herrasmies. Jatkoa seuraa, jos seuraa. Tämä on klassinen asetelma. Parisuhteen roolijaosta sen ei tarvitse kertoa. Itse olen halunnut tällaisia klassisia treffejä, ja on miehiä, joille tämä sopii. En tiedä, onko Tinder muuttanut treffikuvioita. Jos treffejä on tiuhaan, voihan se tarjoaminen tulla kalliiksi ja olla harmillista. Ymmärrän tämänkin. Silti, jotenkin vain tulee halpa olo naisena, jos ei mies sitä kahvikupposta ja pullaa tarjoa. Miehen pitää kosiskella. En alennu siihen naisena. Jos kyseessä olisi paljon itseäni nuorempi mies, asetelma voisi muuttua.

Et alennu siihen naisena? Lähtökohtaisesti siis se on alentumista jos on kiinnostunut toisesta ja kehtaa vielä osoittaa sen? Ja yhtälailla lähtökohtaisesti miehen rooliin kuuluu tämä "alentuminen"? Ei se kyllä ole ihme että puhutaan miehen mallin vaikeudesta ja että miehet joko passivoituvat tai jopa ajautuvat andrew taten yms. juttujen pariin.

Olen huomannut, että jos nainen alkaa kosiskella ja tehdä itseään tykö, menettää hän vain arvoaan miehen silmissä. Näin käytännössä. Mies haluaa valloittaa. Miehen pitää siis antaa tehdä se valloitustyö, muodollisesti. Itse on kärsivällisesti odotettava ja annettava vinkkiä, jos on innostunut. Samoin miehen pitää antaa tarjota treffeillä. Mies on kiinnostuneempi, kun hän näkee vaivaa. Muutoin en toimisi näin, mutta olen vaistonnut elämän aikana useista miehistä, että tätä he oikeasti haluavat. En tiedä, ovatko nuoret miehet erilaisia.

Edelleen. Puhut niistä "miehistä", jotka näkevät tuon jonain pelinä.

Mutta turhaan yritän ketään sivistää. Sokea pysyy sokeana vaikka kuinka yrittäisi.

Vierailija
795/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiset treffit maksaa aina mies. Se osoittaa arvostusta toista kohtaan.

Eli myönnät että nainen ei arvosta sitä miestä? Miksi edes kutsua treffeille naista joka ei arvosta sitä miestä.

Vierailija
796/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Täyttä paskaa koko kirjoitus.

Vierailija
797/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Täyttä paskaa koko kirjoitus.

Mutta nainen uskoo

Vierailija
798/1120 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies! Naisella menee rahaa laittautumiseen, vaatteisiin,hajuveteen jne. Mies tulee paikalle samalla naamalla, tennareissa ja t paidassa.

Naisethavn väittävät että tekevät tätä pelkästään itselleen. Eihän silloin liity siihen treffiin yhtään mitenkään. 

Tennareissa? Missä muka edes näet miehiä tennareissa? Niitä on viimeksi käyttänyt idierokkarit joskus 20 vuotta sitten.

Vierailija
799/1120 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tiivistelmä.

Jos menee kahvilaan etuajassa, niin silloin ei tarvitse maksaa naiselle mitään. Tällöin välttyy kiusalliselta tilanteelta, ja tilaa vain itselleen kahvin.

Vierailija
800/1120 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tiivistelmä.

Jos menee kahvilaan etuajassa, niin silloin ei tarvitse maksaa naiselle mitään. Tällöin välttyy kiusalliselta tilanteelta, ja tilaa vain itselleen kahvin.

Jos ei mene kahvilaan ollenkaan, välttyy elinikäisiltä traumoilta ja jatkuvalta draamalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi