Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko todella olla että gluteeni aiheuttaa nivelrikkoiselle reippaasti nivelkipuja

Vierailija
02.05.2026 |

Siis herranjumala. Mulla nivelrikko toisessa polvessa ja rauhallisena on pysynyt kunhan en tee liikaa kyykkyjä enkä ole polvillani kovalla alustalla. Herkän vatsan takia olen jo vuosia syönyt viljoista vain kauraa puurona. No, nyt tuli markkinoille Fazerilta ruisleipä missä on jotenkin puolitettu fodmap-yhdisteiden määrä. Olihan se kokeiltava, ja rakastan ruisleipää niin paljon että pussi meni kahdessa päivässä. Vatsakin sen kesti suht hyvin. No nyt on sitten nivelrikkoinen polvi ihan särkevä, enkä keksi mitään muuta muutosta elämässä kuin tuo ruisleipä. Siis voiko olla että on tuo gluteeni 🤦‍ 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Monet nivelkivuista kärsineet ovat saaneet avun ketogeenisestä ruokavaliosta. Täysin pois kaikki viljat. 

Vierailija
2/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö keliakia nimenomaan voi aiheuttaa nivelkipuja? Siis yksi sen aiheuttamista oireista... joten tästä voisi päätellä, että nimenomaan gluteeni on se ongelma.

Tai sit joku muu. Ap:lla ei ole ilm. keliakiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PerSun ulinaa uliuliuliuliuli 

Vierailija
4/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tiedän tämän kokemuksesta.  Jalkakivut loppuivat aika pian, nivelkivut lievittyivät kun aloin syödä gluteenitonta leipää.

Testiä en tehnyt, oireet puhuivat puolestaan.

Vierailija
5/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on polvissa nivelrikko ja viljaton syöminen helpottaa kipua.

Vierailija
6/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikosta en tiedä, mut nivelreumassa jotkut kokeilee eliminaatidieettiä jossa jätetään pois ainakin sianliha ja viljat. Lihaa en syö muutenkaan, aluksi kokeilin gluteenitonta mutta se oli jotenkin liian vaikeaa ja kallista. Että saattaa olla yhteys gluteenilla ja nivelkivuilla.

Vierailija
7/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma atopiani on oireeton viljattomalla. En ihmettelisi yhtään, jos vaikuttaisi muihinkin tulehduksellisiim tiloihin kehossa. 

Vierailija
8/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain nivelrikkoisia ja reumaatikkoja gluteenin/viljojen poois jättäminen auttaa. Toisia ei. Joillain se (tai joku viljojen tilalle tuotu ruoka) pahentaa oireita. Kokeilemalla voi saada selville, mihin ryhmään itse kuuluu.

Toisaalta nivelrikko oirehtii välillä enemmän ja välillä vähemmän ihan itsestäänkin, ilman mitään sen kummempia elitapasyitä. Se vaan on. Siksi yhdestä kerrasta ei kannata paljon päätellä.

Vierailija
9/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PerSun ulinaa uliuliuliuliuli 

Täällä näitä päästään viallisia riittää.

Vierailija
10/10 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitain nivelrikkoisia ja reumaatikkoja gluteenin/viljojen poois jättäminen auttaa. Toisia ei. Joillain se (tai joku viljojen tilalle tuotu ruoka) pahentaa oireita. Kokeilemalla voi saada selville, mihin ryhmään itse kuuluu.

Toisaalta nivelrikko oirehtii välillä enemmän ja välillä vähemmän ihan itsestäänkin, ilman mitään sen kummempia elitapasyitä. Se vaan on. Siksi yhdestä kerrasta ei kannata paljon päätellä.

Näinhän se menee, Suomessa vilja on niin pyhä asia, että sen jättäminen syömättä on melkeinpä rikollista. Eikä viljojen syömättömyys voi mitenkään vaikuttaa myönteisesti, se on jokin muu asia tai sitten vain kuviteltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan