Hymistelyketju, tavallisia juttuja
Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.
Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet
Kommentit (10532)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä se 8-kymppisen puukotus. Ei taideta enää elää lintukodossa. Mitä vaan voi tulla vastaan. Monia juttuja on pidetty itsestään selvyytenä. Meillä lapset kävelee yksin kouluun. Jenkeissä ei tulisi kuuloonkaan. Yhteiskunnan polarisaatio on pahaksi. Ongelmat kasvaa massiivisiksi.
Just luin j8nkun jutun Espanjasta, alle 12v ei saa yksin, tai siis ilman aikuista liikkua ulkona, kouluun saatetaan, pihalla ja matkalla harrastuksiin pitää aina olla aikuinen. Ystävä adui vuosia Englannissa pienten lasten kanssa, tosi tarkkaan piti aina ulkona vahtia lapsia.
Vieläköhän Suomessakin jätetään vauva vaunuihin nukkumaan ulos tai kaupan eteen? Takavuosina oli aivan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä se 8-kymppisen puukotus. Ei taideta enää elää lintukodossa. Mitä vaan voi tulla vastaan. Monia juttuja on pidetty itsestään selvyytenä. Meillä lapset kävelee yksin kouluun. Jenkeissä ei tulisi kuuloonkaan. Yhteiskunnan polarisaatio on pahaksi. Ongelmat kasvaa massiivisiksi.
Just luin j8nkun jutun Espanjasta, alle 12v ei saa yksin, tai siis ilman aikuista liikkua ulkona, kouluun saatetaan, pihalla ja matkalla harrastuksiin pitää aina olla aikuinen. Ystävä adui vuosia Englannissa pienten lasten kanssa, tosi tarkkaan piti aina ulkona vahtia lapsia.
Vieläköhän Suomessakin jätetään vauva vaunuihin nukkumaan ulos tai kaupan eteen? Takavuosina oli aivan yleistä.
Ei jätetä. Eikä nykyisin kovin usein edes koiraakaan kaupan eteen odottamaan. Vaikka oma asuinlähiöni Vantaalla on edelleenkin aika rauhallinen, niin ihmiset eivät enää ota turhia riskejä. Mikä muuttuneessa maailmassa onkin ihan vain hyvä asia. Luottamus kanssaihmisiin on kadonnut.
Kiva kun poika tulee huomenna kylään, teen makaronilaatikon valmiiksi johon laitan karjalanpaisti lihat sekaan.
Heitän teille haasteen. Vaikka et olisi katsonut yhtäkään jalkapallopeliä MM turnauksessa. Katso nyt. MM finaali alkaa klo 22.00 tv2.
Espanjan nuoren joukkueen supertähti Lamine Yamal on koko 19 vuotisen elämänsä odottanut tätä hetkeä. Vastaan astelee kokeneet argentiinalaiset kruunun jalokivenään 39-vuotias Lionel Messi. Messi on nuoren Yamalin esikuva ja hyvä ystävä. Heidän suhteensa symboli on vuonna 2007 otettu kuva, jossa 20-vuotias Messi kylvettää viiden kuukauden ikäistä Yamalia. Kuva levisi laajasti maailmalle, kun molemmat nousivat jalkapallomaailman kirkkaimpien tähtien joukkoon. Messi on ylistänyt Yamalia yhdeksi maailman parhaista pelaajista ja todennut hänen muistuttavan itseään pelityyliltään. Yamal puolestaan on kertonut Messin olevan suuri esikuvansa.
Super peli luvassa. Nyt TV2.
Hyvää yötä jystiinat ja kassi-almat.
Vierailija kirjoitti:
Heitän teille haasteen. Vaikka et olisi katsonut yhtäkään jalkapallopeliä MM turnauksessa. Katso nyt. MM finaali alkaa klo 22.00 tv2.
Espanjan nuoren joukkueen supertähti Lamine Yamal on koko 19 vuotisen elämänsä odottanut tätä hetkeä. Vastaan astelee kokeneet argentiinalaiset kruunun jalokivenään 39-vuotias Lionel Messi. Messi on nuoren Yamalin esikuva ja hyvä ystävä. Heidän suhteensa symboli on vuonna 2007 otettu kuva, jossa 20-vuotias Messi kylvettää viiden kuukauden ikäistä Yamalia. Kuva levisi laajasti maailmalle, kun molemmat nousivat jalkapallomaailman kirkkaimpien tähtien joukkoon. Messi on ylistänyt Yamalia yhdeksi maailman parhaista pelaajista ja todennut hänen muistuttavan itseään pelityyliltään. Yamal puolestaan on kertonut Messin olevan suuri esikuvansa.
Super peli luvassa. Nyt TV2.
ok. Yhtään peliä en ole katsonut, nyt katson, kun noin hyvät esipuheetkin pidit. Kiitos ja jännittävää peli-iltaa
Minua ei yhtään peli kiinnosta.
Mies kyllä katsoo, minä saan aamulla tietää tuloksen.
Tänään äitini kanssa kaupassa pitkästä aikaa. Isot ostokset, mutta taukoa olikin. Nyt pärjään pitkään. Muuten ei ostettu muuta kuin hieman ns taloustavaraa. Oli kiva nähdä lomalaisia. Murteesta huomasi, että varmaan muualta moni tullut.
Tänään parempi päivä. Luontohavainto. Sorsa odotti hiekkatien toisella puolen poikasiaan. Kutsui niitä ja sitten minä siihen väliin ja ensi vielä autokin. Onneksi piokader poikaset sitten viimein myös yli onnellisesti. Sitten eräänä iltana puuskutusta vajan takaa. Iso hirvi kiersi pihan ohitse. Äänestä päätellen. Olin vielä pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Tänään äitini kanssa kaupassa pitkästä aikaa. Isot ostokset, mutta taukoa olikin. Nyt pärjään pitkään. Muuten ei ostettu muuta kuin hieman ns taloustavaraa. Oli kiva nähdä lomalaisia. Murteesta huomasi, että varmaan muualta moni tullut.
Tänään parempi päivä. Luontohavainto. Sorsa odotti hiekkatien toisella puolen poikasiaan. Kutsui niitä ja sitten minä siihen väliin ja ensi vielä autokin. Onneksi piokader poikaset sitten viimein myös yli onnellisesti. Sitten eräänä iltana puuskutusta vajan takaa. Iso hirvi kiersi pihan ohitse. Äänestä päätellen. Olin vielä pihalla.
Toinenkin jo vähän vanhempi luontohavainto; Olin taas pienellä vuokramökillä ja istuskelin koiran kanssa mökin rappusilla. Ja siihenhän lyllersi sorsaemo vain yhden ainoan poikasen kanssa, selvästi ruokaa multa pyytelemään. Mulla oli leipävarasto jo aika tyhjillään, mutta hellyin ja ajattelin annanhan minä tuolle "yksihuoltajaemolle" jotain ja söivät muruset kahdestaan nopsasti. Sitten sorsaemo vaakkui kutsuvasti laiturille päin ja sieltähän taapersikin jonossa kuusi poikasta lisää siihen ruokaa kyselemään, varmaan edellisetkin vuokralaiset antaneet. Koiran kanssa katseltiin , se ei mitenkään edes haukkunut sitä porukkaa, tottunut mökkeilijä kun oli. Pitihän niillekin toki antaa ja leipä kyllä hupeni. Kävin sitten kauppareissulla paikallisessa pikkukaupassa, ja leipähyllyn luona ääneen tuumailin, mitähän leipää niille sorsille... ja kauppiaan vanha äiti joka istuskeli tapansa mukaan siinä lähellä, yllättäen nousi tarkkailutuoliltaan ja näytti mulle "tätä ne edellisetkin vuokralaiset osti niille" Kyläkaupassahan kaikki tärkeät asiat maalla tiedetään ;) ja niin sorsaperhe sai lempievästään...
Ihana tarina. Kyläkaupat on harvinaisia, mikä on sääli. Niissä on kiva tunnelma, kun paikalliset juttelee kuulumisiaan ja jos useammin käy, tulee itsekin tutuksi. Sitten saattaa kauppias kysellä, että onko tullut suppailtua tai saatu katiskalla haukia sieltä kaislikon reunasta tms. Kaupan keskittyminen suurille tukuille on monisyinen asia. Nykyäänhän kaikki on ketjuuntunutta kahviloista hammaslääkäriasemiin ja hoitokoteihin. Muissa maissa ehkä vähemmän.
Se Kontulassa 80-vuotiaan naisen puukottanut oli iäkäs mies (66 v.).
Jotenkin ajattelin, että olisi nuori ja liittyisi huumeisiin. Niin vain jäin asenteellisuudesta kiinni. Näpäytys siitä! Omia asenteita on hyvä ravistella.
Iäkkäät on "kunnostautuneet" tänä kesänä. Tuoreessa muistissa vielä junassa riehuneet ja konnaria haistatelleet mummot.
Vierailija kirjoitti:
Ihana tarina. Kyläkaupat on harvinaisia, mikä on sääli. Niissä on kiva tunnelma, kun paikalliset juttelee kuulumisiaan ja jos useammin käy, tulee itsekin tutuksi. Sitten saattaa kauppias kysellä, että onko tullut suppailtua tai saatu katiskalla haukia sieltä kaislikon reunasta tms. Kaupan keskittyminen suurille tukuille on monisyinen asia. Nykyäänhän kaikki on ketjuuntunutta kahviloista hammaslääkäriasemiin ja hoitokoteihin. Muissa maissa ehkä vähemmän.
Tykkään myös kyläkaupoista, ollaan käyty useammassakin tänä kesänä. Ja nuo kesäkahvilat vanhoissa aitoissa, riihissä yms voittaa mennen tullen valtateiden aakkosketjut. Vielä kun pääsisi kauppa-autolle...
Eläinmuistoista olen ehkä jo kirjoittanutkin.
Nuorena yövyimme teltassa Suomussalmen tienoilla. Heräsin outoihin ääniin ja kömmin kurkistamaan ulos- porolauma oli ympärönyt teltan roukuen.
Toinen juttu: mies perkasi rannalla kalaa. Ykskaks tuli rantakäärme ahvenen toiseen päähän syömään sitä! Olispa ollu kamera käsillä!
Hiljaist on täällähhii. Syystä tai toisest. No, minulla on kiireitä, mieluisia sellaisia, palailen paremmalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Se Kontulassa 80-vuotiaan naisen puukottanut oli iäkäs mies (66 v.).
Jotenkin ajattelin, että olisi nuori ja liittyisi huumeisiin. Niin vain jäin asenteellisuudesta kiinni. Näpäytys siitä! Omia asenteita on hyvä ravistella.
Iäkkäät on "kunnostautuneet" tänä kesänä. Tuoreessa muistissa vielä junassa riehuneet ja konnaria haistatelleet mummot.
Se Pähkinärinteessä asuntonsa tuleen tuikannutkin oli noin 70v.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaist on täällähhii. Syystä tai toisest. No, minulla on kiireitä, mieluisia sellaisia, palailen paremmalla ajalla.
Heinäkuun puoliväli, joten monet ovat varmaan lomilla. Tai noin muuten tekemässä vaikka pihahommia tms. Mä alan olla ihan loppusuoralla Ensitreffit alttarilla Australia -maratoonissa. Onhan toi sellanen "aivot narikkaan" -ohjelma, mutta joskus ihan hyvä vaan maata kissa vatsan päällä, napostella popcornia ja maata sohvalla. Tosin unohdin tänäänkin ostaa kaupasta popcornit.
Mulla oli tollanen "aivot narikkaan" ilta tässä vähän aikaa sitten ja tuijottelin telkkaria puoliunessa, kunnes tajusin katsovani tohtori Paiseen poksautustarinoita...
Poikani asensi uuden tablettini toimimaan ja korjasi tuulettimeni, söimme liha-makaronilaatikkoa ja tarjosin hänelle mansikkakakkua kahvin kanssa. Olin pakastanut äitini hautajaisten muistotilaisuuden ruuat johon poika ei päässyt. Nyt keitän iltakahvit.
Tänään mulla on ollut jonkin verran stressiä. Aamulla, kun laitoin kännykän pois Älä häiritse -tilasta, huomasin siskoni ja jonkun viueraan numeron soittaneen. Soitin siskolleni, koska ajattelin, että viivästyykö heiltä nyt niiden rankkasateiden ja teiden sortumisen vuoksi mökiltä kotiinpääsy kovinkin pitkään. Noh, kyse olikin siitä, että olivat soittaneet sieltä kriisipaikalta, missä isä on. Kuntoutusyksiköihin, joissa arvioidaan kotonapärjäämiskyky, on tällä hetkellä niin pitkät jonot - ja ymmärrettävästi kriisipaikoillakaan ei voida kauaa pitää - että haluavtkin nyt lähettää isän takaisin kotiin. Ja siskoni siis pyysi taas, että mä "puhuisin samaa kieltä" kriisipaikan hoitajan kanssa. Noh, soitin sinne ja "puhuin samaa kieltä". Ovat nyt sitä mieltä, että alunperin 2 kertaa vuorokaudessa kotihoito ei riitä vaan pitää olla vähintään 3 kertaa. Ihan kuin sellaisen nyt tuosta vaan taikoisi. Mun siskoni on kyllä ihan parhaan kykynsä mukaan koittanut järjestää sitä kahta kertaa, mutta viikonlopuiksi on mahdollista saada vasta elokuussa. En ole aamun jälkeen kuullut enempää asiasta, mutta hieman hirvittää, jos isä ylihuomenna paukahtaa kotiin ilman, että se siellä kuitenkaan pärjää.
Mä päivystin aikoinaan lähes 3 vuoden ajan 24/7 kotona tai kotini välittömässä läheisyydessä. En todellakaan suostu siihen enää. Mulla on jo varattuna lääkäriaikoja ja muitakin sovittuja juttuja enkä aio niitä perua. Omat työkokemukseni kotisairaanhoidosta on 1980-luvulta, jolloin kotihoidossa oli huomattavasti parempikuntoisia vanhuksia kuin nykyisin. Jos oli kovin huonokuntoinen kotonaan asuva, niin ei sellainen siihen aikaan asunut siellä yksin. On paljon vanhuksia, joilla ei edes ole omaisia tai omaiset asuvat satojen kilometrien päässä, joten kai noilla hyvinvointialueilla pitäisi olla edes jonkinlainen plan B. Vai onko? Aika surullista.
Vähän aikaa sitten Helsingissä Malminkartanossa puukotettiin vanha mies kaupasta tullessaan. Tekijä ei tuntenut uhria. Hulluksi on maamme mennyt.