Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (294)
Ap:n tilannehan kuulostaa kolotuksia ja liikkumishankaluuksia lukuun ottamatta ihan samalta kuin mitä omani. Heräilen kylläkin pitkin yötä, en edes muista, milloin olisin nukkunut viimeksi kunnolla koko yön.
Ikää 39 v.
43-v: yöhikoilu, aamuyön heräily, nivelkivut (lonkat, olkapäät), kuivat silmät, tykytykset, paniikkioireet, korkea verenpaine* salamannopeasti ja kivuliaasti rohtuvat huulet, ponnistusinkontinenssi, jatkuva vitutus, salamaraivarit, aivosumu ja muistihäiriöt.
*tämä ja kaksi edeltävää kilpirauhasen keikahtamisesta vajaalta liiketoiminnalle, kiitos esivaihtareiden
44-vuotiaana e-pillerit, oireet pois -> läpivuotoja, myoomia -> vaihdettiin 45-vuotiaana mirenaan ja estrogeenigeeliin, oireet pysyneet pois, en tullutkaan hulluksi.
Onneksi olkoon 🍀 Juuri noin alkoi mun ongelmat aivan Samat 48 vee!
Aloitin estrogeelin käytön Saman tien ja sain elämäni takaisin
mars gynekologille haet apua itsellesi
Kuukautiskierto lyheni muutamalla päivällä 35 veenä, sitä ollut nyt 7 vuotta. Hikoilen enemmän ja hiki haisee pahemmalle. Naama valahtanut.
Kinttuun, ei konttiin. P*rs*ttäkin. En jaksanut korjailla luurin tekemiä "vitsauksia".
Ap
En ole sitten teinivuosien hormoneja käyttänyt enkä hevillä aloittaisi nyttenkään, kiitos mm äitini syöpätaustan.
Ap
Ainiin, tuossa joskus heinä/elokuussa havahduin hiustenlähtöön ja seurattuani sitä n.1kk ajan päätin tilata ja kokeilla Biorion-kapseleita. Tiedä sitten ovatko syynä vai ei, mutta viimeiset viikot karvakato ollut vähäisempää. Luojan kiitos.
Ap
HIKI, enkä puhu pikkulämmöstä vaan tuskanhiestä. Unettomuus, haluttomuus, saamattomuus.
Laastari muutti elämän!
Noi teidän kuvaamat oireet, jopa niveloireet kuullostaa ihan samalta mitä mulle tulee endoon määrätystä epilleristä. Limakalvotkin silmiä myöten ihan tohjona. On tää naisen elämä kyllä niin helvetillistä joskus.
Ei minkaanlaisia. Menkat loppu kun täytin 42. Elämä ollut yhtä juhlaa sen jälkeen kun ei mitään oireita.
Helvetinmoiset jalkakivut ennen kuukautisia kun ne vielä oli. Nyt kuukautiset oletettavasti loppuneet, ja on kuuma öisin. En hikoile, mutta herään siihen, että on kuuma. Ennen olin aina vilukissa, nyt on koko ajan kuuma yöllä. Hitaus! Ennen hoidin kämpän siivouksen tuosta vain, nyt ährään tuntitolkulla.
Finnit leukaperissä ja kauhea heltta leuan alla. Vatsamakkara.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, tuossa joskus heinä/elokuussa havahduin hiustenlähtöön ja seurattuani sitä n.1kk ajan päätin tilata ja kokeilla Biorion-kapseleita. Tiedä sitten ovatko syynä vai ei, mutta viimeiset viikot karvakato ollut vähäisempää. Luojan kiitos.
Ap
Hormoneista saa apua myös hiustenlähtöön.
Minulla pysyi hiukset päässä, mutta kaikki muut karvat katosivat kokonaan jo vuosia ennen muiden oireiden alkamista.
Karvanlähdön seurauksena alkoi ihan hirveä kutina kaikkiin niihin paikkoihin mistä karvat katosivat. Tissihiki ja pimppihiki ilmestyivät riesaksi samaan syssyyn.
Sitten alkoi limalvot ohenemaan, eivätkä lopulta kestäneet seksiä ollenkaan. Tuli aivan ihmeellistä limakalvojen repeilyä. Gyne sanoi, ettei ole mikään ihme että repeilee kun on ollut mennyt ihan paperi ohueksi.
Ja ne nivelkivut. Ihan hirveitä.
Eikä minulla ole vielä edes kuukautiset loppuneet.
Lääkityksellä olen saanut oireet kuriin. Suosittelen lämpimästi vaihdevuosiin erikoistunutta gyneä.
Tuntuu, että minulla on kaikki oireet, mitä ikinä voi olla. Kivut ja säryt, erityisesti kipeät jalkapohjat ovat p*rkeleestä. Ja se hien valuminen! Olen hoitotyössä ja hävettää kun hikipisarat valuu pitkin naamaa, menevät silmiin ja tippuvat nenänpäästä. Nukkuminen on levotonta mutta onneksi kohtuullista, muuten varmaan t@pp@isin itseni. Itkettää ja vituttaa ajatus siitä, että tämä voi jatkua vielä vuosia. Ja hormonikorvaushoitoa en voi käyttää 😭
N52
Vierailija kirjoitti:
Helvetinmoiset jalkakivut ennen kuukautisia kun ne vielä oli. Nyt kuukautiset oletettavasti loppuneet, ja on kuuma öisin. En hikoile, mutta herään siihen, että on kuuma. Ennen olin aina vilukissa, nyt on koko ajan kuuma yöllä. Hitaus! Ennen hoidin kämpän siivouksen tuosta vain, nyt ährään tuntitolkulla.
Finnit leukaperissä ja kauhea heltta leuan alla. Vatsamakkara.
Tuo siivous pisti silmään, minä siivoan monta päivää, vähän kerrallaan. Ennen sain samana päivänä valmiiksi.
Hmmm, kuulostaa siltä, että nämä lantio/kinttu ym kolotukseni voisivatkin olla ns "normaaleja"..miettinyt tosiaan monenmoisia, alaselkäsärytkin lisään listaan, liekö "tätä" vai reumaattista vai mitä.
Ap
Mulla on kanssa noita kolotuksia alaraajoissa. Öisin saattoi perse olla niin kipeä ilmeisesti just liitoskohdista että en löytänyt kunnolla asentoa jossa nukkua. Sitten silmät kuivuu, eli varmaan tuollaiset liukasteet ns. kuivuu myös nivelpinnoista. Silmien kyynelneste kirvelee ja joudui käyttämään silmätippoja.
Ei minkäänlaisia esioireita.
Viimeiset kk kerralla 48v:nä, loppui kuin seinään. 5v hikoilutti
Haisin kuin tunkio, hikoilin kuin sika ja kuukautisvuoto oli hyvin runsas. Onneksi loppui menkkojen loppumiseen.
Nivelsärkyä ranteissä ja kyynärpäissä, jos kantaa painavia esineitä. Virtsanpidätysongelmia, tulee helposti ovenkahvapissahätä. Ikää 56v.