Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶
...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.
Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi. Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.
Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.
Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.
Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.
En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa sähköauton 3000eurolla jossa rangea 1000km ja lataus tapahtuu parissa minuutissa ?
Minulla on sellainen mutta se toimii bensalla....
Myönnät siis, että rahasta se kenkä puristaa. Mutta kerro missä bensa-autossa on tuhannen range? Sellainen kiinnostaisi projektiksi.
Niinhän tässä on koko ajan yritetty kertoa. Oletko jotenkin yksinkertainen, kun sulta on mennyt tämä täysin ohi?
Sähköautotuki on täysin turha tuki niille, joilla on varaa ostaa autonsa ilman mitään tukiakin
Toivottavasti seuraavan hallituksen ansiosta noille tulee edes se kilometrivero
Kaikille autoille tulee kilometrivero jossain vaiheessa. Ei se tule pelkästään sähköautoille. Tuesta ole samaa mieltä
Kyllä se tulee pelkästään sähkäreille, koska polttikset maksavat sitä käytännössä nyt jo polttoaineveron muodossa
"Miten voi olla edes mahdollista? Sun ajotyylissäsi on jotain niin pahasti vialla, ettei mikään auto kestä sitä? Mulla on ajokortti ollut yli neljäkymmentä vuotta ja omistuksessa ties kuinka monta dieselauto, joiden kulutus on hiukan yli neljä litraa, sekä rangea reilusti toista tuhatta kilometriä tankin koosta riippuen. (1200-1700km/tankillinen)"
Nää on näitä.. näissä jutuissa aina ajellaan alle 4l kulutuksella per 100km.
Minulla meni bensalla lähes 10l/100, ja dieselillä noin 8l/100 käytännössä. Mulla se auto oli ihan talvisinkin käytössä, ja välillä lähtöjä kone kylmänä jne. Ja en missään jonossa ole ajellut ikinä. Kun ohituskaista aukeaa, niin edessä oleva corolla jää siihen.
En ole koskaan ajanut millään litran mopokoneella. Kustannus ei ole ikinä kiinnostanut, vaan käytännön ajettavuus ja suorituskyky. Aina ollut dieseleissäkin vähintään 200 heppaa ja neliveto. Nyt sähköautossa on 400hv+ ja nelari myös. Liikkuu kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa sähköauton 3000eurolla jossa rangea 1000km ja lataus tapahtuu parissa minuutissa ?
MInulla oli bensa (ja diesel) -autoja 25 vuotta. Yksikään ei mennyt 1000 kilsaa tankilla, lähellekään. Ja se bensamittarin toleranssi oli kuin italiasta: viimeistään kun rangea 100km jäljellä, oli pakko tankata. En luottanut yhtään. Sähköautossa jäljellä oleva akun energiamäärä, ja mitä sillä pääsee (eli arvio paljonko akkua perillä), on tarkka loppuun asti, ja siihen voi luottaa. Käyttö on aivan erilaista.
Mutta: on aivan sama millä ajat. Senkun jatkat vanhalla ja that's it. Ei nämä uudet autot ole koskaan ollut persaukisten ulottuvilla.
Kyllä mulla on monessa dieselissä ollut 1200km range täydellä tankilla. Jopa 3 litraisella nelikolla pääsi yli 1000km tankillisella. Diesel on loppunut kerran, kun 1987 vuosimallin volkkarissa ei toiminut bensamittari. Rangen olen ajanut nollaan lukemattomia kertoja sekä dieselillä, että bensalla ja aina on päässyt mittarille asti tankkaamaan lisää. Vähän tyhmäähän se on, että niin tyhjäksi päästää, koska valon palaessa ja rangen näyttäessä nollaa mennään varmasti jo aika pienellä tilkalla. Mutta harvassa polttiksessa range 100km näyttää jos bensa on aivan finito, siihen en usko hetkeäkään. Toki vähän täytyy tietää ja ajatella mitä se oma ajokki kuluttaa, esim. omalla 5-litraisella bensamyllyllä en monesti kylmästä käynnistäisi enää jos range on päässyt tippumaan vain sataan kilsaan ja bensapumpulle on 20km matkaa...
Nää väittelyt on ihan turhia, fakta kuitenkin on, että vaikka sähköauto olisi kuinka hyvä, niin monilla ei vaan ole rahaa ostaa sitä ja lisäksi kärsiä isot tappiot huonon jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja ylipäätään menettää suuria summia minkään auton arvon alenemisessa.
Monille polttomoottorilla toimiva auto hoitaa oikein hyvin tarvittavat ajot ja se riittää. Mikä ihmeen pakonomainen himo on jankuttaa ja tuputtaa omia kalliita valintoja muille.
Miten voi olla edes mahdollista? Sun ajotyylissäsi on jotain niin pahasti vialla, ettei mikään auto kestä sitä? Mulla on ajokortti ollut yli neljäkymmentä vuotta ja omistuksessa ties kuinka monta dieselauto, joiden kulutus on hiukan yli neljä litraa, sekä rangea reilusti toista tuhatta kilometriä tankin koosta riippuen. (1200-1700km/tankillinen)
Ehkä kannattaa vilkaista siihen peiliin vaihteeksi
Voi kultapieni, kun meitä ei kiinnosta paljonko sun paskakasasi range ja kulutus on. Sähköllä ajetaan siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Nää väittelyt on ihan turhia, fakta kuitenkin on, että vaikka sähköauto olisi kuinka hyvä, niin monilla ei vaan ole rahaa ostaa sitä ja lisäksi kärsiä isot tappiot huonon jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja ylipäätään menettää suuria summia minkään auton arvon alenemisessa.
Monille polttomoottorilla toimiva auto hoitaa oikein hyvin tarvittavat ajot ja se riittää. Mikä ihmeen pakonomainen himo on jankuttaa ja tuputtaa omia kalliita valintoja muille.
Näin on. Jos aloitusta katsoo, niin tähän siinä taidetaan viitata. Faktoilla ei oikein kannata väitellä, koska sähköautot ovat osoittautuneet todella käteväksi arjen ajoissa. Vanhimmat ovat jotain 15-vuotiaita, eikä niitäkään saa mistään mitenkään ilmaiseksi, eivätkä akut ole hyytyneet jne.
Tuo rahoituspuoli on sitten oma lukunsa, eikä siihen ole aluksi otettukaan kantaa. Ihan samaa mieltä, että jokainen valitkoon auton ja sen käyttövoiman oman maksukyvyn ja -halun mukaan.
"Nää väittelyt on ihan turhia, fakta kuitenkin on, että vaikka sähköauto olisi kuinka hyvä, niin monilla ei vaan ole rahaa ostaa sitä"
No jos uutta autoa hakee, niin tänä vuonna se halvin on kiinalainen sähkäri.
Eurooppalaiset yrittää pysyä kelkassa, Dacia taitaa olla paras siinä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla oli bensa (ja diesel) -autoja 25 vuotta. Yksikään ei mennyt 1000 kilsaa tankilla, lähellekään. Ja se bensamittarin toleranssi oli kuin italiasta: viimeistään kun rangea 100km jäljellä, oli pakko tankata. En luottanut yhtään. Sähköautossa jäljellä oleva akun energiamäärä, ja mitä sillä pääsee (eli arvio paljonko akkua perillä), on tarkka loppuun asti, ja siihen voi luottaa. Käyttö on aivan erilaista.
Mutta: on aivan sama millä ajat. Senkun jatkat vanhalla ja that's it. Ei nämä uudet autot ole koskaan ollut persaukisten ulottuvilla.
Kyllä mulla on monessa dieselissä ollut 1200km range täydellä tankilla. Jopa 3 litraisella nelikolla pä
Muistitko kysyä vuonna 1985 kun viimeksi ostit auton paljonko sen range on? Ja oliko nimenomaan pääasiallinen syy tuon rottelon hankkimiseen jolla nyt ajat?
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi olla edes mahdollista? Sun ajotyylissäsi on jotain niin pahasti vialla, ettei mikään auto kestä sitä? Mulla on ajokortti ollut yli neljäkymmentä vuotta ja omistuksessa ties kuinka monta dieselauto, joiden kulutus on hiukan yli neljä litraa, sekä rangea reilusti toista tuhatta kilometriä tankin koosta riippuen. (1200-1700km/tankillinen)"
Nää on näitä.. näissä jutuissa aina ajellaan alle 4l kulutuksella per 100km.
Minulla meni bensalla lähes 10l/100, ja dieselillä noin 8l/100 käytännössä. Mulla se auto oli ihan talvisinkin käytössä, ja välillä lähtöjä kone kylmänä jne. Ja en missään jonossa ole ajellut ikinä. Kun ohituskaista aukeaa, niin edessä oleva corolla jää siihen.
En ole koskaan ajanut millään litran mopokoneella. Kustannus ei ole ikinä kiinnostanut, vaan käytännön ajettavuus ja suorituskyky. Aina ollut dieseleissäkin vähintään 200 heppaa ja neliveto. Nyt sähköautossa on 400h
En mäkään ole koskaan millään 4l per sata lutkulla ajanut. Sähköön vaihtui auto jonka keskikulutus oli 15l per sata kun tuli vähän kaupunkiajelua. Ajotietokone yritti aina ehdotella 700km mutta käytännössä 500 oli maksimi ennen kuin piti tankata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on monessa dieselissä ollut 1200km range täydellä tankilla. Jopa 3 litraisella nelikolla pä
Nykyaikaisilla autoilla koko elämäni ajanut, ja kolmen vuoden välein autoa vaihdettu siten että autoja on kertynyt pitkäälle toistakymmentä, eikä yhdenkään hankintakriteereinä ole kertaakaan ollut pajoko tankillisella pääsee. Päässyt on 400-900km eikä ole ahdistanut kummassakaan päässä janaa. Miten tämä sinulle nyt on niin erityisen tärkeää? Ps. tuo 400km välein tankattava oli bensakoneella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sähkis ja koen sen olevan parhaimmillaan paljon ajavalle rivitalo/omakotitaloasujalle. Kotilataus on hyvin helpottava tekijä. Kilometrikustannus on halpa verrattuna dieseliin. Takaisin ei ole paluuta.
Jos minulla olisi kotilatausmahdollisuus, voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi (nyt vain yksi auto). Minulla on kaksi trailerilla olevaa venettä (molemmat 2tn trailerilla). Tämä asettaa reunaehdon autotarpeelle. Asun kerrostalossa enkä missään nimessä halua enää vaivaa omakotitalosta, kun olen sieltä pois päässyt.
"Kyllä se tulee pelkästään sähkäreille, koska polttikset maksavat sitä käytännössä nyt jo polttoaineveron muodossa "
Sähkärit maksavat sähköveroa. Ei se lataaminen mitään verovapaata toimintaa ole.
"Nää väittelyt on ihan turhia, fakta kuitenkin on, että vaikka sähköauto olisi kuinka hyvä, niin monilla ei vaan ole rahaa ostaa sitä ja lisäksi kärsiä isot tappiot huonon jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ja ylipäätään menettää suuria summia minkään auton arvon alenemisessa. "
Suomalaisista pieni vähemmistö ostaa uusia autoja joten kyllä ne sähköautotkin tullaan isolta osin tulevaisuudessa ostamaan käytettyinä. Ja käytetyssä se iso arvonalenema on tietysti jo tapahtunut joten ei siinä kärsi sen kummemmin enää mistään valtavasta arvonalenemasta.
"Muistitko kysyä vuonna 1985 kun viimeksi ostit auton paljonko sen range on? Ja oliko nimenomaan pääasiallinen syy tuon rottelon hankkimiseen jolla nyt ajat?"
Minä ostin auto viimeksi vuonna 2024. Sen rottelon range on jotain 700km. Se ei ole tuo 5-litrainen, jonka mainitsin (se rottelo on ostettu pelkästään fiiliksellä, hauskuussyistä). Viime vuonna ostetun auton hankintasyynä oli, että tarvitaan maastokykyinen ajoneuvo, jolla voi vetää meidän kärryä myös lastattuna ja johon koko perhe mahtuu tarvittaessa kyytiin. Vastaavaa sähköautoa ei taida olla edes olemassa vielä. Toissapäivänä ajoin viimeksi reitillä jossa ei ole tietä, oikaisin metsäautotieltä toiselle mönkijäuraa pitkin. Syytä siihen voit miettiä rauhassa. Asun kuitenkin kaupungissa, mainittakoon nyt se, niin ei tarvitse mitään maalaisjuttuja aloittaa tässä kohtaa.
En ole missään vaiheessa väittänyt, että range olisi minusta jotenkin oleellinen ostokriteeri, (kunhan se on kuitenkin sadoissa eikä kymmenissä kilometreissä). Tartuin vaan tuohon, kun joku väitti ettei ole millään dieselillä päässyt edes lähelle tuhatta kilometriä, niin minä olen, useilla autoilla ja lukemattomia kertoja. Että jos itse ei ole kokenut, niin ei se tarkoita ettei sellainen ole mahdollista, jopa yleistä.
Juuri oli joku uusi kiinalainen jonkun lehden testissä jossa lataus 10-80% 12 minuuttia. Siinäpä sitä on sinne tepoilin nurkkapöytään miettimistä. Siinä vaiheessa kun ei ole kasviksia syöty ja käydään huoltoasemalla pudottamassa se liisterikakka pönttöön, pyyhitty yhdeksällä arkilla ja rantu jää vieläkin paperiin, jätetty pönttö vetämättä ja harjaamatta, niin on kulunut jo 17 minuuttia. Kiirettä pitää.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se tulee pelkästään sähkäreille, koska polttikset maksavat sitä käytännössä nyt jo polttoaineveron muodossa "
Sähkärit maksavat sähköveroa. Ei se lataaminen mitään verovapaata toimintaa ole.
Ja juurihan Tepolla oli pitkä ketju siitä, miten siirtomaksu tuhoaa mummon talouden kun vävypoika tulee kylään sähkärilään...
"Viime vuonna ostetun auton hankintasyynä oli, että tarvitaan maastokykyinen ajoneuvo, jolla voi vetää meidän kärryä myös lastattuna ja johon koko perhe mahtuu tarvittaessa kyytiin. Vastaavaa sähköautoa ei taida olla edes olemassa vielä. Toissapäivänä ajoin viimeksi reitillä jossa ei ole tietä, oikaisin metsäautotieltä toiselle mönkijäuraa pitkin. Syytä siihen voit miettiä rauhassa. Asun kuitenkin kaupungissa, mainittakoon nyt se, niin ei tarvitse mitään maalaisjuttuja aloittaa tässä kohtaa."
Ihmiset tietenkin ovat erilaisia ja tekevät erilaisia valintoja. Mutta itse vastaavassa tilanteessa ostaisin arkikäyttöön sen hyvän uuden/uudehkon normiauton (sähkö tai bensa) ja sitten pihassa olisi lisäksi vanha maasturi jolla ajettaisiin vain juuri ne ajot jossa se on se joka toimii. Itse vierastan ykkösautona autoa jolla pitää pystyä aina ajamaan myös ne yhden prosentin tarpeen ajot eli suunnilleen muutot, maastosafarit ja jalkapallojoukkueen kuskaukset kaikki yhdellä samalla autolla. Itse valitsen mieluiten käyttöauton sen mukaan että se on järkevä niihin 99% ajoista. Aikanaan mm. omistin muutaman vuoden vanhan pakettiauton normiauton rinnalla koska se oli kätevä sen hetkiseen harrastukseen ja sillä ajoin ne ajot.
Vierailija kirjoitti:
"Muistitko kysyä vuonna 1985 kun viimeksi ostit auton paljonko sen range on? Ja oliko nimenomaan pääasiallinen syy tuon rottelon hankkimiseen jolla nyt ajat?"
Minä ostin auto viimeksi vuonna 2024. Sen rottelon range on jotain 700km. Se ei ole tuo 5-litrainen, jonka mainitsin (se rottelo on ostettu pelkästään fiiliksellä, hauskuussyistä). Viime vuonna ostetun auton hankintasyynä oli, että tarvitaan maastokykyinen ajoneuvo, jolla voi vetää meidän kärryä myös lastattuna ja johon koko perhe mahtuu tarvittaessa kyytiin. Vastaavaa sähköautoa ei taida olla edes olemassa vielä. Toissapäivänä ajoin viimeksi reitillä jossa ei ole tietä, oikaisin metsäautotieltä toiselle mönkijäuraa pitkin. Syytä siihen voit miettiä rauhassa. Asun kuitenkin kaupungissa, mainittakoon nyt se, niin ei tarvitse mitään maalaisjuttuja aloittaa tässä kohtaa.
En ole missään vaiheessa väittänyt, että range olisi minusta jotenkin oleellinen ostokriteeri, (kunhan se on
Ihan perus citymaasturiskodallahan tuo hoituu. Naapuri ajelee samat hommat vuoden 2001 camryllä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli joku uusi kiinalainen jonkun lehden testissä jossa lataus 10-80% 12 minuuttia. Siinäpä sitä on sinne tepoilin nurkkapöytään miettimistä. Siinä vaiheessa kun ei ole kasviksia syöty ja käydään huoltoasemalla pudottamassa se liisterikakka pönttöön, pyyhitty yhdeksällä arkilla ja rantu jää vieläkin paperiin, jätetty pönttö vetämättä ja harjaamatta, niin on kulunut jo 17 minuuttia. Kiirettä pitää.
"Juuri oli"
"uusi"
"joku kiinalainen"
"jonkun lehdessä"
Mitä sontaa?! Olisko aika h-sebbo jos ottaisit tutin suuhun ja menisit lepäämään? Sun jutut alkaa olla aika levottomia.
Eihän täällä jankkaa kuin yksi sähköautoista ja maailmantilanteesta täysin pihalla oleva Teppo ja VPN.
Muut kertoo ihan omista kokemuksistaan.