Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶
...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.
Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi. Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.
Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.
Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.
Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.
En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.
Kommentit (652)
"Selvitä nyt edes itsellesi mikä on sähkönkulutuksen ero lämmönvaihtajassa muutaman kuution kokoisen tilan lämmittämiseen vs. puolentoista tonnin siirtämiseen edes 80 km/h nopeudella."
Autetaan Teppoa:
Keskimääräinen pikkuauton sisätilavuus on 3 kuutiometriä.
Jos ulkona on -10C ja halutaan sisälämpötilaksi 20C, tarvitaan siis 30 asteen siirtymä.
Auton lämmönvaihdin on parhaimmillaankin 70% hyötysuhteinen. Lisäksi auton ulkoinen eristys on surkea, joten lämpöä karkaa ikkunoiden läpi ja seinien lämmitykseen.
Tuosta huolimatta tarvittava sähköenergia on noin 0.3 kWh.
Yhden kilowatin lämmönvaihdin tarvitsee tuohon kokonaista 18 minuuttia.
On aika lailla sama mistä tuo 0.3 kWh impataan, kalliista DC-laturista vai kotitalon seinästä...
Sama toimii luonnollisesti toiseenkin suuntaan: joku aurinkomaassa asujahan aiemmin kehui, että puolen tunnin istuminen kuumassa avoparkissa ilmastointi päällä vie rangesta kilometrin tai kaksi.
Kuka uskaltaa ostaa sähköauton?
Vierailija kirjoitti:
"Selvitä nyt edes itsellesi mikä on sähkönkulutuksen ero lämmönvaihtajassa muutaman kuution kokoisen tilan lämmittämiseen vs. puolentoista tonnin siirtämiseen edes 80 km/h nopeudella."
Autetaan Teppoa:
Keskimääräinen pikkuauton sisätilavuus on 3 kuutiometriä.
Jos ulkona on -10C ja halutaan sisälämpötilaksi 20C, tarvitaan siis 30 asteen siirtymä.
Auton lämmönvaihdin on parhaimmillaankin 70% hyötysuhteinen. Lisäksi auton ulkoinen eristys on surkea, joten lämpöä karkaa ikkunoiden läpi ja seinien lämmitykseen.
Tuosta huolimatta tarvittava sähköenergia on noin 0.3 kWh.
Yhden kilowatin lämmönvaihdin tarvitsee tuohon kokonaista 18 minuuttia.
On aika lailla sama mistä tuo 0.3 kWh impataan, kalliista DC-laturista vai kotitalon seinästä...
Sama toimii luonnollisesti toiseenkin suuntaan: joku aurinkomaassa asujahan aiemmin kehui, että puolen tunnin istuminen kuumassa avoparkissa ilmastointi päällä vie rangest
Itseasiassa sitä autoa lämmitetään 3-5 kWh teholla 30 minuuttia. Kerro tämä neljällä ja saat kulutukseksi 12-20 kWh. Mikä on normisähkiksen akunnesta kolmannes kahden päivän meno-paluumatkaan. 8A shukolaturi ei pysty antamaan edes riittävästi virtaa pelkkään lämmitykseen.
"Itseasiassa sitä autoa lämmitetään 3-5 kWh teholla 30 minuuttia. Kerro tämä neljällä ja saat kulutukseksi 12-20 kWh."
Minä laskin omat lukemani fysiikan lakeihin perustuen.
Mihin nämä sun "itse asiassa" ja "kerro tämä neljällä" perustuu? Mutuun?
Vierailija kirjoitti:
"Itseasiassa sitä autoa lämmitetään 3-5 kWh teholla 30 minuuttia. Kerro tämä neljällä ja saat kulutukseksi 12-20 kWh."
Autoin antamiin lukemiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi lopettaa inttäminen, jos et kykene päättelemään meno-paluu kahtena päivänä tarkoittaa neljää lämmityskertaa.
Jos lämmitys on melkein kiukaan verran niin silloin lämmitetään myös akkuja, ei sisätiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi lopettaa inttäminen, jos et kykene päättelemään meno-paluu kahtena päivänä tarkoittaa neljää lämmityskertaa.
Anna linkki niihin "autoin antamiisi". Minun laskuilla neljä kertaa on vasta puolitoista kWh.
Kyllä kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
Jos lämmitys on melkein kiukaan verran niin silloin lämmitetään myös akkuja, ei sisätiloja.
Sillä sulatetaan myös vastuksilla tuulilasi.
"Itseasiassa sitä autoa lämmitetään 3-5 kWh teholla 30 minuuttia. Kerro tämä neljällä ja saat kulutukseksi 12-20 kWh. Mikä on normisähkiksen akunnesta kolmannes kahden päivän meno-paluumatkaan. 8A shukolaturi ei pysty antamaan edes riittävästi virtaa pelkkään lämmitykseen."
Miksi sillä 8A matkalaturilla pitää ladata kun seinästä saa 16.
Vuoden auto-tittelin on voittanut useammankin kerran auto joka osoittautui käytössä sellaiseksi pommiksi että se ajoi koko tehtaan konkurssiin
TM-testivoittajat ovat ihan samaa sarjaa.
Itse asiassa ne käytössä kestäväksi ja luotettavaksi osoittautuneet ajopelit ovat hyvin harvoin minkään testin kärkisijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää laskeskella tuollaisia.
Itse vaan tankkaan tankin täyteen ja jatkan huoletonta ajoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä sulatetaan myös vastuksilla tuulilasi.
Mikä auto?
Vierailija kirjoitti:
Vuoden auto-tittelin on voittanut useammankin kerran auto joka osoittautui käytössä sellaiseksi pommiksi että se ajoi koko tehtaan konkurssiin
Itse asiassa ne käytössä kestäväksi ja luotettavaksi osoittautuneet ajopelit ovat hyvin harvoin minkään testin kärkisijoilla.
Ja sellainen fakta sieltä. Itse asiassa.
Taitaa olla polttomoottorimiehillä nyt usko koetuksella, kun sekä Tekniikan Maailman toimittajat, että Joe Rogan (toisen ketjun mukaan oli verrannut ICE:ä Gestapoon) ovat paljastuneet vihervassareiksi!
😆🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Hyvä perustelu itselle kun ei ole rahaa kuin Daciaan. Pitääpä muistaa jos joskus niin huonosti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitää laskeskella tuollaisia.
Itse vaan tankkaan tankin täyteen ja jatkan huoletonta ajoa...
Konteksti oli, ettei sähköautoilu ole yhtä onnea ja auvoa talvella Pohjois-Suomessa, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta. Se on täysin mahdollista, mutta tulee kustannuksiltaan jopa yllättävän kalliiksi, ellei pysty AC-lataamaan halvalla hinnalla jossain ja on mukavuudenhaluinen. Itsekin ostin sähköautoni, kun edellinen omistaja oli puolen vuoden jälkeen menettänyt hermonsa. Ei kannata langeta näiden autouskovaisten värittyneisiin puheisiin.
"Itsekin ostin sähköautoni, kun edellinen omistaja oli puolen vuoden jälkeen menettänyt hermonsa."
Vau:Teṕpo osoitti kuvitteellista kansalaisrohkeutta...
Vierailija kirjoitti:
"Itsekin ostin sähköautoni, kun edellinen omistaja oli puolen vuoden jälkeen menettänyt hermonsa."
Vau:Teṕpo osoitti kuvitteellista kansalaisrohkeutta...
Miksi et Seppo vaan tankkaa tankkia täyteen ja aja huolettomia kilometrejä ?
Taidat olla kotilaturi, joka lähtee joka aamu täydellä akulla, eikä sinulla harmainta aavistusta kuinka nopeaa akku kuluu pätkäajossa 20-30 asteen pakkasilla, kun autoa lämmittää. Sen vuoksihan 2022-2023 talvena moni myi sähkiksensä, kun yllättyivät joulukuun paukkupakkasilla todellisuudesta.