Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶
...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.
Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi. Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.
Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.
Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.
Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.
En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noku jokaisen pitää ajaa sinne lappiin pysähtymättä 1100km venetrailerin kanssa jokaviikonloppu .
Viimeksi autolla joku 20v sitten. Sen jälkeen sit auto junaan ja sillä, junalla tai lentäen. Ei mitään mielenkiintoa ajaa sinne.
Me käymme sähköautolla vähintään kerran kesässä Jäämerellä, eikä se ole meille mikään ongelma. Ladataan sen minkä tarvitsee. Yleensä Norjassa on hotellien parkissa tilaa ladata akku seuraavaksi päiväksi. Siinä se auto lataantuu samalla kun itse terassilla ruokailee tai vaikka kalastaa.
Kesällä ei mitään eroa polttikseen, kunhan välttelee liikenteen solmukohtien ABC-asemia. Niissä voi olla ruuhkaa, kun rahvas käyttäytyy niin ennalta-arvattavasti. Muualla lataus onnistuu
Tämä on totta, ja nykyautoilla talvikaan ei ole sen kummempaa. Ollaan käyty joka joulu Levi-Ruka -akselilla, ja sähköauto ollut 5 vuotta jo. Ei mulla ole kokonaisajoajassa eroa kuin 20-45 min aiempaan polttikseen verrattuna vähän riippuen latureista. Ihan samassa jonossa se lopun Kajaani-Kuusamo tai Rollo-Levi ajetaan polttisten kanssa.
Mutta näin se on, että ABC:iden latureita kannattaa välttää. Teho on olematon. Isot kentät isolla teholla, niin matka etenee. Hiukan tarvitsee selvittää missä noita on, ja etenkin niin että tankataan lapset kahvila-ravintolassa samalla.
Mistä saa sähköauton 3000eurolla jossa rangea 1000km ja lataus tapahtuu parissa minuutissa ?
Minulla on sellainen mutta se toimii bensalla....
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa sähköauton 3000eurolla jossa rangea 1000km ja lataus tapahtuu parissa minuutissa ?
Myönnät siis, että rahasta se kenkä puristaa. Mutta kerro missä bensa-autossa on tuhannen range? Sellainen kiinnostaisi projektiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaa paljon pätkäajoa ilman kotilatausta, eli että auto lämpimäksi, ajoa vähän, auto kylmenee, ja taas lämpimäksi, pientä ajoa jne niin tuo kyllä rasittaa käytettävyyttä ja hermoja kun akku kuluu nopeasti. Kotilataus tuossa käytössä ihan ehdoton.
Tämä kiteyttää Helsingin keskustassa asuvan tilanteen. Kotilatausmahdollisuutta ei ole ja suurin osa ajosta on lyhyttä pätkäajoa. Talvella miettii vielä erikseen, että hoituuko asia mielummin ilman autoa, kun kolmannes parkkipaikoista on lumen valtaamia ja kotiin palatessa parkkipaikkaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuin palaisi pimeään keskiaikaan kun käy tapaamassa vanhempia ja ajelee isukin käsivaihteisella Toyotalla.
Ja
Hyvin sanottu :D
Omat vanhemmat (75+) ovat jo siirtyneet sähköön tässä nyt viimeisen vuoden sisään, ja ovat autoon todella tyytyväisiä. Aikovat nyt ensimmäistä kertaa elämässään (!) tehdä pidemmän automatkan ilmeisesti Pohjois-Norjaan ja -Ruotsiin, kun ovat todenneet miten vaivaton ja käytännössä halpaa ajo on. Aiemmin bensalla ei tullut kysymykseenkään kalliin polttoaineen takia. Pikalataukset ja muut jutut hoksasivat käytännössä heti. Äiti sanoikin ettei tämä kummempi laite ole kuin nykyinen tv käytöltään.
Mutta appiukko ei. Hän on periaatteen mies. Sähköä ei saatana hänelle tule ja piste. Ajaa n. 20 vuotta vanhalla corollalla - juuri legendaarisella manuaalisaskilla ja 1.6 kone. Taannoin heitin hänet k
Eläkeläisen ei ole pakko päästä minnekään, joten ei ihme että eläköitymisen jälkeen vaihtoivat autoa
Sellainen auto, josta ei ole kiinteitä kuluja on paras sellaiselle joka ajaa vain hyvin vähän
Vierailija kirjoitti:
MInulla oli bensa (ja diesel) -autoja 25 vuotta. Yksikään ei mennyt 1000 kilsaa tankilla, lähellekään. Ja se bensamittarin toleranssi oli kuin italiasta: viimeistään kun rangea 100km jäljellä, oli pakko tankata. En luottanut yhtään. Sähköautossa jäljellä oleva akun energiamäärä, ja mitä sillä pääsee (eli arvio paljonko akkua perillä), on tarkka loppuun asti, ja siihen voi luottaa. Käyttö on aivan erilaista.
Mutta: on aivan sama millä ajat. Senkun jatkat vanhalla ja that's it. Ei nämä uudet autot ole koskaan ollut persaukisten ulottuvilla.
Minulla on sähkis ja koen sen olevan parhaimmillaan paljon ajavalle rivitalo/omakotitaloasujalle. Kotilataus on hyvin helpottava tekijä. Kilometrikustannus on halpa verrattuna dieseliin. Takaisin ei ole paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnät siis, että rahasta se kenkä puristaa. Mutta kerro missä bensa-autossa on tuhannen range? Sellainen kiinnostaisi projektiksi.
Niinhän tässä on koko ajan yritetty kertoa. Oletko jotenkin yksinkertainen, kun sulta on mennyt tämä täysin ohi?
Sähköautotuki on täysin turha tuki niille, joilla on varaa ostaa autonsa ilman mitään tukiakin
Toivottavasti seuraavan hallituksen ansiosta noille tulee edes se kilometrivero
Onkohan kaikilla sähköautoneideillä heikko itsetunto? Kuten tällä palstan jankkaajalla, joka yksin tässä ketjussa keksii juttuja kuinka ajaa milloin mitäkin patteriautoja missä milloinkin. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla oli bensa (ja diesel) -autoja 25 vuotta. Yksikään ei mennyt 1000 kilsaa tankilla, lähellekään. Ja se bensamittarin toleranssi oli kuin italiasta: viimeistään kun rangea 100km jäljellä, oli pakko tankata. En luottanut yhtään. Sähköautossa jäljellä oleva akun energiamäärä, ja mitä sillä pääsee (eli arvio paljonko akkua perillä), on tarkka loppuun asti, ja siihen voi luottaa. Käyttö on aivan erilaista.
Mutta: on aivan sama millä ajat. Senkun jatkat vanhalla ja that's it. Ei nämä uudet autot ole koskaan ollut persaukisten ulottuvilla.
Miten voi olla edes mahdollista? Sun ajotyylissäsi on jotain niin pahasti vialla, ettei mikään auto kestä sitä? Mulla on ajokortti ollut yli neljäkymmentä vuotta ja omistuksessa ties kuinka monta dieselauto, joiden kulutus on hiukan yli neljä litraa, sekä rangea reilusti toista tuhatta kilometriä tankin koosta riippuen. (1200-1700km/tankillinen)
Ehkä kannattaa vilkaista siihen peiliin vaihteeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tässä on koko ajan yritetty kertoa. Oletko jotenkin yksinkertainen, kun sulta on mennyt tämä täysin ohi?
Sähköautotuki on täysin turha tuki niille, joilla on varaa ostaa autonsa ilman mitään tukiakin
Myrkkyakkuvero. Euro jokaiselta kilolta. Tesla 500€ / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sähkis ja koen sen olevan parhaimmillaan paljon ajavalle rivitalo/omakotitaloasujalle. Kotilataus on hyvin helpottava tekijä. Kilometrikustannus on halpa verrattuna dieseliin. Takaisin ei ole paluuta.
Niin. Säästäthän jopa 300 euroa vuodessa. Mihin sen kaiken rahan kansaa oikein joutuukaan
Ainut mikä tässä sähköauton ostossa mietityttää on se mitä tapahtuu kun ostat 100tkm ajetun sähköauton jossa aviloo testi esim 90% ja ajat sillä 50tkm. Pahimmillaan nähnyt autoja myynnissä jossa mittarissa 150tkm ja avilo patteritesti 70%. Ketä tollasen auton ottaa vaihdossa tai ostaa kun range pudonnut 30%. Jos 50kwh akulla ajelee pakkasella 250km niin aika rajallista ajoa. Paljonko maksaa akkujen palauttaminen 90% puolelle. Käyttöpolttiksen verran.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutkinut miten nopeasti auton vaihtiarvo tippuu kilometrien lisääntyessä?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hehkutuksen arvoista, jos on lämmin autotalli tai parkkihalli, mistä lähteä. Muuten samanlaista kurjuutta se on kuin muillakin autoilla. Mieluummin kotona kuin liikenteessä.
Ei pidä paikkansa. Avoimen taivaan alla sähköauto, ja aina lämmin kun sinne talvella menee. Ilmalämpöpumppu on niin tehokas. Puhallus myös sulattaa tuulilasin niin nopeasti että mitään skrabailuja ei tarvita. Lunta täytyy toki harjalla pyyhkiä jos on sattunut satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä tässä sähköauton ostossa mietityttää on se mitä tapahtuu kun ostat 100tkm ajetun sähköauton jossa aviloo testi esim 90% ja ajat sillä 50tkm. Pahimmillaan nähnyt autoja myynnissä jossa mittarissa 150tkm ja avilo patteritesti 70%. Ketä tollasen auton ottaa vaihdossa tai ostaa kun range pudonnut 30%. Jos 50kwh akulla ajelee pakkasella 250km niin aika rajallista ajoa. Paljonko maksaa akkujen palauttaminen 90% puolelle. Käyttöpolttiksen verran.
Osta Tesla niin akku on 70% vielä puolen miljoonankin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Säästäthän jopa 300 euroa vuodessa. Mihin sen kaiken rahan kansaa oikein joutuukaan
Maksa 70 000, säästä 300
Sähkärin matematiikka
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas köyhä käytetyn ostaja kustantaa rikkaan autoilun, jos maksaa tuommoisesta vielä jotain rahaakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille autoille tulee kilometrivero jossain vaiheessa. Ei se tule pelkästään sähköautoille. Tuesta ole samaa mieltä tässä taloustilanteessa.
Hyvin sanottu :D
Omat vanhemmat (75+) ovat jo siirtyneet sähköön tässä nyt viimeisen vuoden sisään, ja ovat autoon todella tyytyväisiä. Aikovat nyt ensimmäistä kertaa elämässään (!) tehdä pidemmän automatkan ilmeisesti Pohjois-Norjaan ja -Ruotsiin, kun ovat todenneet miten vaivaton ja käytännössä halpaa ajo on. Aiemmin bensalla ei tullut kysymykseenkään kalliin polttoaineen takia. Pikalataukset ja muut jutut hoksasivat käytännössä heti. Äiti sanoikin ettei tämä kummempi laite ole kuin nykyinen tv käytöltään.
Mutta appiukko ei. Hän on periaatteen mies. Sähköä ei saatana hänelle tule ja piste. Ajaa n. 20 vuotta vanhalla corollalla - juuri legendaarisella manuaalisaskilla ja 1.6 kone. Taannoin heitin hänet kylille omalla autollaan, ja herranjumala miten hirveä se auto olikaan. Joo, halpa on omistaa ja ilmeisesti huollot halpoja. On minullakin ollut ensiautoina vastaavia, mutta aika näköjään kullannut muistot. Joku etähallinta äpillä on aivan utopiaa, mutta myös sisätilat, ajotuntuma, ei mitään avustimia, nuhapumppu kone, kaikesta paistava halpuus.. ei saatana. Hermo menisi.