1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?
Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille.
Omaisuus koostuu seuraavista:
4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€
140 000€ Nordean osakkeita
61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita
17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)
133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä
360 000€ arvosta fyysistä kultaa
Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.
Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v.
Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.
Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)
Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)
Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.
Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa!
Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa.
Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell.
Kommentit (344)
Mutta, kuten tämä metsänomistajakin, en luota osakemarkkinoihin enkä rahastoihin vaurauden pitkäaikaisena arvonsäilyttäjänä. Siihen ovat minulle asunnot ja KULTA. Mutta ehkä se vain on niin, että asunnoista ehkä yksi olisi syytä pistää kasvamaan, harmi vaan, että se on mun lapsuudenkoti ja on hienoa sanoa, että omistan asunnon, jossa mulla on vieläpä varaa olla asumatta, Lauttasaaressa!
Se on niin erityistä. Mutta kun se on toimimaton asunto!!
Toinen ois tietty maksaa sen yhtiölaina pois, mutta se on suht massiivinen, oisko joku 70 000€? Sitten mulle jäis muutama hassu satanen /kk enemmän.
Että kannattaako? Ei minusta. Raha on edelleen aika halpaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis lasten periessä inflaatio on syönyt 1,5 miljoonan summasta ties miten paljon,. eli toive on inflaatiokorjattuna jättää se noin 1,5 miljoonaa, mieluiten tietysti 3 :)
ap
No nyt kasvaa nälkä syödessä, kun ulos pitäisi saada 5000 e/kk ja samalla pitäisi lisäksi tuplata tai moninkertaistaa omaisuus, mutta huonotuottoisista ja spekulatiivisista et ole valmis luopumaan ja vaihtamaan niitä. Ei tuossa ole siinä tapauksessa mitään tehtävissä.
Ehkä ensi kerralla AP:lla onnistuu parempi provo kun oikein pinnistää :)
Vierailija kirjoitti:
"Ap:lla on sekava sijoitusstrategia, mielestäni hänen kannattaisi miettiä sitä eniten mikä on hänen ideansa. Ehkä hän on vasta saanut omaisuutensa?"
On tässä tämän kanssa nyt 5,5 vuotta menty, eli aika tuore toki. Päästrategia on säilyttää sen arvo ja antaa vähintään samansuuruisena lapsille aikanaan. Huippua olisi, jos saisi annettua tuplana (eli hekin perisivät 1,5 miljoonaa, kuten minä, per pää).
Mutta totta kai sitä sitten myös miettii, että saisipa siitä nämä speksit huomioon ottaen mahdollisimman hyvää tuottoa.
Tuottoa en pahemmin ole laittanut takaisin kasvamaan, tosin minulla on perintöverojen ansiosta vielä noin 180 000 euron laina, jota lyhennän tuotoilla... Siihen menee 1200€/kk, lyhennys on jotain 800-900€ tuosta.
ap
Minkä ikäinen olet ja minkä ikäisiä lapset? Jos päästrategia on siirtää rahat lapsille, niin perintö on verotuksellisesti suunnilleen pöllöin tapa tehdä se. Jos tiedät tämän tavoitteesi jo nyt, niin ehdottomasti kannattaa jo alkaa siirtää omaisuutta lapsille. Saat siirtää verottomasti suuret määrät, kun teet sen pitkän ajan kuluessa. Jos laitat lapsille siirretyn omaisuuden esim. ETF:iin, se tuottaa mukavasti vuosikymmenten ajan.
Meillä lapset ovat vasta teini-ikäisiä, mutta olemme jo ajat sitten aloittaneet omaisuuden siirron. Lisäksi, kun lapset muuttavat omilleen, voit antaa heille elatuslahjoja (esim. ruokaostosten maksu) tietääkseni täysin rajattomasti ilman veroja.
Tämän strategian heikot kohdat tosin ovat: 1) lapset ovat huithapeleita ja tuhlaavat omaisuuden, 2) tukijärjestelmä alkaa enemmän ottaa huomioon varallisuutta, eivätkä lapset saa esim. opintotukea (tämän saattaa voida kiertää muuttamalla omaisuuden toiseen muotoon), 3) sairastut tms ja tarvitset itse rahat, tätä varten ei pidä siirtää kaikkea omaisuuttaan. Mutta verotuksellisesti tämä on aivan ylivoimainen tapa verrattuna perinnön jättämiseen.
Olit jo päättänyt, että et luovu asunnoista ja haluat lisää kultaa.
Kukaan muu ei ole samaa mieltä tässä ketjussa, mutta sinulla on oikeus tehdä omaisuudellasi mitä haluat.
Joko olet valmis kuuntelemaan vinkkejä ja myymään asunnot ja sijoittamaan lisää osinkoa maksaviin firmoihin tai kasvaviin rahastoihin, tai sitten lakkaat itkemästä täällä, että et saa haluamaasi summaa käteen, ja karsit joko elintasosta tai jatkat työntekoa. Mulla on 200k sijoitussalkku ja arvonnousut ja treidaus huomioiden pystyisin elämään pelkästään sen tuotoilla, joten tuo sinun ongelmasi kuulostaa nyt lähinnä skill issuelta. Mulla oli 200k jo ennen kuin nostin salkusta tänä vuonna 30k, ja nyt siellä on taas 200k.
"Haluat säilyttää asuntovarallisuutesi, siihen sisältyy perinteitä, joten olisiko viisasta keskittyä sitten siihen niin että ryhtyisit lanslordiksi? Se on oma ammattinsa, kun asuntoja hankitaan sitten enemmän ja voisi korvata työpaikkasi. Se ainakin tekstiesi perusteella kuulostaa asialta, josta et halua luopua, tällaisenaan se ei kuitenkaan ole kannattavaa kuten jo moni on kirjoittanut."
Kiitos, hyvää pohdintaa. Kun järjellä ajattelee, niin minusta mulla ois varaa kasvattaa riskiä, jona siis pidän osakemarkkinaa alasta riippumatta, koska mullahan on siellä yhteensä 350 000€ ja asunnoissa plus kullassa 1,28 miljoonaa. Plus asunto, jossa itse asun, mutta tämä ei ole onneksi kovin arvokas! Silti PARAS asunto kaikista näistä! <3
Se kova päätös vain olisi myydä sit mun lapsuudenkoti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta, kuten tämä metsänomistajakin, en luota osakemarkkinoihin enkä rahastoihin vaurauden pitkäaikaisena arvonsäilyttäjänä. Siihen ovat minulle asunnot ja KULTA. Mutta ehkä se vain on niin, että asunnoista ehkä yksi olisi syytä pistää kasvamaan, harmi vaan, että se on mun lapsuudenkoti ja on hienoa sanoa, että omistan asunnon, jossa mulla on vieläpä varaa olla asumatta, Lauttasaaressa!
Toinen ois tietty maksaa sen yhtiölaina pois, mutta se on suht massiivinen, oisko joku 70 000€? Sitten mulle jäis muutama hassu satanen /kk enemmän.
ap
Kuinka pitkäaikaiset tilastot tarvitset osakemarkkinoista? USAn markkinoilta löytyy yli 100 vuoden ajalta tilastoja, montako sataa vuotta aiot elää?
Vierailija kirjoitti:
Joko olet valmis kuuntelemaan vinkkejä ja myymään asunnot ja sijoittamaan lisää osinkoa maksaviin firmoihin tai kasvaviin rahastoihin, tai sitten lakkaat itkemästä täällä, että et saa haluamaasi summaa käteen, ja karsit joko elintasosta tai jatkat työntekoa. Mulla on 200k sijoitussalkku ja arvonnousut ja treidaus huomioiden pystyisin elämään pelkästään sen tuotoilla, joten tuo sinun ongelmasi kuulostaa nyt lähinnä skill issuelta. Mulla oli 200k jo ennen kuin nostin salkusta tänä vuonna 30k, ja nyt siellä on taas 200k.
Kiinnostavaa, siis nostatko arvonnousua? Mä en ala treidaamaan, se on selvä. Mutta ois kiva, että jossain ois niin hyvää tuottoa, että ois järkeä jo nostaa arvonnousustakin.
ap
"Minkä ikäinen olet ja minkä ikäisiä lapset? Jos päästrategia on siirtää rahat lapsille, niin perintö on verotuksellisesti suunnilleen pöllöin tapa tehdä se. Jos tiedät tämän tavoitteesi jo nyt, niin ehdottomasti kannattaa jo alkaa siirtää omaisuutta lapsille. Saat siirtää verottomasti suuret määrät, kun teet sen pitkän ajan kuluessa. Jos laitat lapsille siirretyn omaisuuden esim. ETF:iin, se tuottaa mukavasti vuosikymmenten ajan.
Meillä lapset ovat vasta teini-ikäisiä, mutta olemme jo ajat sitten aloittaneet omaisuuden siirron. Lisäksi, kun lapset muuttavat omilleen, voit antaa heille elatuslahjoja (esim. ruokaostosten maksu) tietääkseni täysin rajattomasti ilman veroja."
Mmmm, siis tuon strategian huono puoli on se, että lapset TODELLAKIN ehtivät kuluttaa saamansa varat ajan myötä. Toiseksi jos minun varallisuuteeni ei olisi jo lapsena kuulunut lahjoitettu asunto, mulla tuskin olisi sen arvoon verrattavaa rahasummaa siitä jäljellä edelleen. Mutta se asuntopa on.
Lisäksi, jos saa siis antaa 2 lapselle 3 vuoden välein 15 000€, niin sehän on peanuts. 10 vuoden jälkeen olisin päässyt eroon 100 000:sta, jippii.
Ja siis siksikään toi ei toimi, että haluan itse nauttia varallisuuden tuotoista niin kauan kun itse elän. Ja joo joo, tiedän kyllä hallintaoikeuden pidättämisestä omaisuudessa itsellä, ihan niin paljon, että ollaan sukuna käyty korkeimmassa oikeudessa kun eräs sukun naitu aiheutti siihen sellaista ongelmaa :) Niin että 🎵🎶 eeeiiii... 🎶🎵
Ei kun siis 3 x 15000 =45 000
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuinka pitkäaikaiset tilastot tarvitset osakemarkkinoista? USAn markkinoilta löytyy yli 100 vuoden ajalta tilastoja, montako sataa vuotta aiot elää?
Niiin no... eikös se Kiinakin ollut joskus maailman mahtimaa?
ap
Nyt on aika sekava portfolio kasassa. Ihan oikeasti sun kannattaa nyt rauhassa ja keskittyen vielä opiskella sijoittamista; suuren potin päällä istuminen ja vuosien kuluminen ei tarkoita sitä että jo tiedät kaikesta kaiken. Suosittelen lukemaan esim. "Vaurastu viisaasti" -kirjan. Viisaan vaurastumisen kannalta sinulla on nyt aivan liian suuri paino tuottamattomissa asunnoissa, ja muukin varallisuus on aivan liian keskittynyttä, mikä lisää riskejäsi valtavasti.
Osakesalkussasikin on aivan liian vähän hajautusta, kotimaisissa vahva paino yhtä osaketta, vaikka Nordea tällä hetkellä sinänsä onkin hyvä osinkopaperi. Kultarahastot ovat nyt huipussaan mutta riski arvon laskulle on valtava - saatat hetkessä menettää ison osan omaisuudestasi kun kullan hinta syystä tai toisesta yllättäen laskeekin.
Mieti nyt rauhassa liikkeesi tänä vuonna. Mitenkään helposti ja äkkiä et saane kurssiasi korjattua, siis niin että sinulle alkaisi jostain saman tien virrata 5000 euroa kuussa käyttörahaa. Tarvitset nyt pitkäjänteisen suunnitelman sijoitussalkkusi korjaamiseksi.
Kannattanee ainakin myydä tappiolla se listaamaton paperi pois, saat tappiot vähennettyä tänä vuonna suoraan muista pääomatulosta. Myös kultaomistuksia myisin isolla kädellä. Osta myynneistä saadulla rahalla hajautetusti osinko-osakkeita ja/tai USA- tai maailma-indeksirahastoa. Indeksirahaston tuotto-odotus vuodessa on noin 7 %. Voit siis nostaa noin paljon arvonnousua vuodessa ulos ilman että pääoma vielä pienenee.
Myös asunnoista myisin vähintään yhden ja sijoittaisin rahat pörssiin, toki nyt on huono asuntomarkkinatilanne kun hinnat laskeneet. Toisaalta pörssissä rahojen tuotto-odotus on noin 7 % vuodessa, ja asuntojen hinnat eivät yleensä kasva lähellekään tuota vauhtia vaikka kuopasta nousu alkaisikin pian. Eli vaikka asunnoista saisi nyt vähemmän kuin olisi saanut muutama vuosi sitten, lienee kannattavaa laittaa niitä lihoiksi ja siirtää pääoma pörssiin.
Vaikka miten olisi "suvussa sijoitettu asuntoihin" niin teet jälkikasvullesi ison palveluksen jos hankkiudut asunnoista, kryptoista ja erilaisista muista säädöistä hyvissä ajoin eroon ja siirrät varat sopivasti hajautettuun osakesalkkuun ja rahastoihin. Mieti millainen riesa kuolinpesällä on perata ties minkämoisia virityksiä ja jatkaa jotain vuokraus- ja airbnb-hommia jälkeesi. Ota tämä ikään kuin hyvissä ajoin tehtävänä kuolinsiivouksena!
Vielä tuosta, että toivoisit lapsille molemmille jäävän 1,5 miljoonaa. 7 %:n vuosittaisella tuotto-odotuksella (realistinen, jos siirrät varallisuutesi hajautetusti pörssiin), ja jos et syö tuottoja matkan varrella, omaisuutesi arvo on kasvanut 10 vuoden kuluttua jo siihen 3 miljoonaan! Kokeile vaikka itse korkoa korolle -laskurilla!
Mutta tosiaan kuten joku totesikin, kannattaa omaisuus siirtää eteenpäin jo elinaikanaan, ei vasta kuoleman jälkeen.
Kiina on ollut köyhä kuin kirkonrotta. Nyt sen talous kasvaa kovaa vauhtia
Vierailija kirjoitti:
Olit jo päättänyt, että et luovu asunnoista ja haluat lisää kultaa.
Kukaan muu ei ole samaa mieltä tässä ketjussa, mutta sinulla on oikeus tehdä omaisuudellasi mitä haluat.
Aivan, sama päätelmä oli mullakin. Ja tuo toinen asia on myös tärkeä, hyvin moni koettaa vähättelemällä ja pätemällä saada mukaan omaan juttuunsa (tarkoitan siis ihan sijoitusammattilaisia), mikä ainakin itselläni aiheutti vastareaktion jo nuorena. Omaisuus on minun ja teen sillä mitä itse haluan enkä käytä sellaisten ammattilaisten palveluja, jotka koettavat painostaa tai vähätellä tavoitteitani.
Minusta sijoittamisen "ammattilaiset" (tosiasiassa voi olla vain nuori pojankloppi tradenomin tutkinnolla) voisivat parantaa aika paljon suoritustaan ja ottaa oppia vaikka metsäammattilaisista. Siellä olen aina saanut ensiluokkaista palvelua, vaikka olin nuori ja täysin tietämätön. Silloin ei ollut edes nettiä tekoälystä puhumattakaan. Palveluja myydään pitkälti asenteella, olen hämmästynyt miten heikkoa se välillä voi olla, vaikka kyse on isoista rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, siis nostatko arvonnousua? Mä en ala treidaamaan, se on selvä. Mutta ois kiva, että jossain ois niin hyvää tuottoa, että ois järkeä jo nostaa arvonnousustakin.
ap
Käytännössä kaikki nostamani on arvonnousua, sillä en yleensä pidä omistusta niin pitkään, että ehdin saada osingot, ja en juuri sijoita Suomeen eli osingot ovat pieniä joka tapauksessa. Mainitsemasi Nordea on toistaiseksi osa sitä hyvin harvojen kotimaisten firmojen joukkoa, jotka tuottavat osinkoa, tosin siinäkin tuotto on sitten 100% osinkoa ja itse arvo on pyörinyt samassa vuosikaudet. Nykyään potin kasvettua sijoitan itse myös paljon rahastoihin, jotka eivät edes maksa osinkoa. Ei siihen arvonnousun käyttämiseen tai käyttämättä jättämiseen ole mitään järkeä fiksoitua, kun harva firma tuottaa niin tasaisesti ja pitkään, että sun olisi joka tapauksessa järkevääkään ostaa vaikka 100 osaketta nyt ja pyrkiä siihen, että 30 vuoden päästä sulla on edelleen samat 100 osaketta. Lisäksi arvonnousu on aina käytännössä 0 euroa ennen kuin se raha on sulla kukkarossa, ja yhdellä markkinaheilahduksella voit menettää kaiken, joten jos joku sijoituskohde nousee huomattavasti, ihan riskienhallinnan kannaltakin olisi järkevää myydä ainakin osa ja hajauttaa sitä tuottoa muualle. Esim. Saab on nyt noussut Ukrainan sodan ansiosta nopeasti, ja siitä on saanut hyvät arvonnousutuotot jos siihen laittoi rahat 3 vuotta sitten, mutta osinkoa se ei juuri maksa. Nuo rahat kannattanee ottaa ulos jossain vaiheessa, ellei sitten suunnittele pitävänsä seuraavaan sotaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Käytännössä kaikki nostamani on arvonnousua, sillä en yleensä pidä omistusta niin pitk
Tässä kommentissa on järkeä. Älä usko ketään, joka lupaa hyvää tasaista tuottoa osakemarkkinoilta, ellei oma tavoitteesi ole sata vuotta, sillä aika harva sijoittaja (et kuulu noihin) on riittävän varakas tuollaiseen perspektiiviin. Lama tulee aina väistämättä ja normaalitilanteissakin osakekurssien heilahtelu on normaalia.
Tuo oli suurin syy siihen miksi en ryhtynyt aikoinaan osakesijoittajaksi. Tarvitsin ja tarvitsen edelleen konkreettista rahaa välillä, maksoin opintolainani, sijoitin mieheni yritykseen (paras sijoitukseni ikinä tuotoiltaan) ja pystyin maksamaan talomme korjauksia ym. kun hakkuukelpoista metsää voi hyödyntää aina tarvittaessa. Tuotto on ollut hyvin vakaata. Omistaminen pitää olla persoonan mukaista. Alkuun oma sijoittajaprofiili pitää itse miettiä eikä antautua helppoheikkien myyntipuheille.
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ja suomi osakkeet pois. Laitat suurimmaksi osaksi rahastoon ja laitat jonkun realistisen summan per kk sinne-> vuodessa alkaa kertyä
Minulla on useita Suomi-osakkeita joiden vuosittainen osinko on 9-11 % siitä hinnasta, jolla olen osakkeet ostanut. Verojen jälkeenkin tuosta jää osinkotuottoa käteen 6,7 - 8,2 % eli selvästi yli ap:n neljän prosentin tavoitteen. Toki noiden osakkeiden hinnat ovat tällä hetkellä niin paljon korkeammalla, että niitä nyt ostamalla ei pääse yhtä hyvään osinkotuottoon. Olen kuitenkin ostanut ne kaikki viimeisen 15 vuoden aikana. Riskin takia Suomi-osakkeiden osuus salkussa ei kuitenkaan pidä olla liian suuri.
Asuntojen vuokratuotto sijoitetulle pääomalle on pääsääntöisesti huono silloin, jos asunto on hyvällä paikalla. Toki asunnon myydessä voi saada sitten ison potin, mutta jos kaipaa säännöllisiä pääomatuloja eikä tuottoa joskus kaukana tulevaisuudessa, kannattaa pääosa sijoituksista olka osakkeissa ja rahastoissa.
Jos aiot pitää asunnot, tai jos vaikka ostaisit metsää, voisit pistää nimellisen yrityksen pystyyn ja sitten aikanaan tehdä yrityksessä sukupolvenvaihdoksen. Tämäkin on kätevä tapa päästä pienemmällä verotuksella, kun siirtää omaisuutta lapsille. Metsän ostaminen ei muuten olisi minustakaan huono idea, sitähän on jokunen ehdottanut. Sukulaiseni omistaa jkv metsää ja saa tänä vuonna arviolta 60000 siitä rahaa nettona. Tuosta on siis miinustettu kylvöt sun muut kustannukset. Metsäverotuksella on helppo kikkailla, kun voi tehdä kaikenlaisia vähennyksiä. Hyvinä vuosina veroprosentti on lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot pitää asunnot, tai jos vaikka ostaisit metsää, voisit pistää nimellisen yrityksen pystyyn ja sitten aikanaan tehdä yrityksessä sukupolvenvaihdoksen. Tämäkin on kätevä tapa päästä pienemmällä verotuksella, kun siirtää omaisuutta lapsille. Metsän ostaminen ei muuten olisi minustakaan huono idea, sitähän on jokunen ehdottanut. Sukulaiseni omistaa jkv metsää ja saa tänä vuonna arviolta 60000 siitä rahaa nettona. Tuosta on siis miinustettu kylvöt sun muut kustannukset. Metsäverotuksella on helppo kikkailla, kun voi tehdä kaikenlaisia vähennyksiä. Hyvinä vuosina veroprosentti on lähellä nollaa.
Myöskään ei kannata uskoa niitä, joiden mielestä metsänomistaminen on helppoa rahaa :) Jotta pääsisi tuollaiseen tuottoon, on taustalla valtava metsäomaisuus ja ap aloittaa nollasta. Minunkaan ei tarvinnut aloittaa nollasta, joten pääsi jo hyödyntämään verosuunnittelua. Metsää kannattaa koko ajan ostaa lisää tuotoilla, niin verosuunnittelulla tulee tulosta. Se ei kahdella palstalla vielä onnistu. Joten voi olla, että ap:n tavoitteet eivät sovi yhteen metsänomistajan profiilin kanssa, koska hän haluaa tuottoa ulos ennen kun se on nollasta aloittavalle mahdollista. Lapsia ajatellen metsään sijoittaminen voisi olla fiksua, mutta ei kannata nyt siihen sotkeutua kaiken muun lisäksi, sillä ap:lla on nyt jo liian monta rautaa tulessa.
Ymmärrän, itsellenikin oli alkuvuodet kaikki aivan sekavaa, mutta kyllä se siitä vähitellen selkenee, kun unohdat kaikki nippelineuvot ja mietit omaa strategiaasi. Kuulostaa siltä, että sulla on liian monta keskenään ristiriidassa olevaa tavoitetta, jotka eivät voi toteutua yhtä aikaa. Mieti millainen sijoittaja sinä olet, oletko kovan riskin vai matalan riskin ihminen. Se on ehkä tärkein linjaus. Molempiin linjoihin kuuluvat omat päätöksensä.
Haluat säilyttää asuntovarallisuutesi, siihen sisältyy perinteitä, joten olisiko viisasta keskittyä sitten siihen niin että ryhtyisit lanslordiksi? Se on oma ammattinsa, kun asuntoja hankitaan sitten enemmän ja voisi korvata työpaikkasi. Se ainakin tekstiesi perusteella kuulostaa asialta, josta et halua luopua, tällaisenaan se ei kuitenkaan ole kannattavaa kuten jo moni on kirjoittanut.