Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?

Vierailija
11.01.2026 |

Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille. 

Omaisuus koostuu seuraavista: 

4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€ 

140 000€ Nordean osakkeita 

61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita 

17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)

133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä

360 000€ arvosta fyysistä kultaa

Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.

Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v. 

Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.

Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)

Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)

Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.

Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa! 

Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa. 

Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell. 

Kommentit (344)

Vierailija
141/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten elämää voi rahoittaa verovapaasti esim. maksamalla heidän asuntonsa vuokran suoraan vuokraajalle tai antaa asua ilmaiseksi omistamassaan. Heidän Opintolainankin voi maksaa verovapaasti suoraan pankille. Joitain muitakin elämiskuluja voi maksaa näin. Näistä ei paljon puhuta!

Vierailija
142/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnot ovat ihan Helsingin top 10 halutuimmilla alueilla. 

ap

No älä sitten vingu, jos tarinasi on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, ap.

Vierailija
144/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asunnot ovat hyvä sijoitus, hyvällä paikalla, pitkällä aikavälillä.

Eli turha on kaikille asuntoihin sijoittaville naureskella kuitenkaan.

Niissä on myös se hyvä puoli, että asuntoa et ihan joka pikku mielijohteesta pistäkään lihoiksi. Vaan sitä miettii tosi tarkkaan.

ap"

Mjaa, no paljonkos ne asunnot on sitten sinulle nyt pitkällä aikavälillä tuottaneet? Ainakin tällä hetkellä tuo 1,8 % tuntuu kovin vaatimattomalta tuotolta. Enkä mollaa, minulla asunnot tuotti vain 1,7% pari vuotta sitten kun möin pois. Mitä tulevaisuudessa on sellaista, että tuo kääntyisi paremmaksi?

No siis. Minkä hintainen kaksio oli Kalliossa 60-luvulla (kun sukuni hankki sen)? Entä ysärillä? Entä it-kulpan romahduksen jälkeen? Joku sanoi, että sieltä sai asuntoja 50 000 eurolla silloin. 2021 yksiöiden arvo: 245 000 euroa. Eikä ollut ed

Vertailun vuoksi: Jos olisit vuonna 1998 sijoittanut 50 000 euroa Seligsonin Suomi-osakeindeksirahastoon, olisi sijoituksesi arvo tänään 446 000 euroa. 1990-luvun alussa tehty hyvin hajautettu sijoitus suomalaisiin pörssiyhtiöihin olisi tuottanut vielä paljon paremmin, mutta niin pitkältä ajalta minulla ei ole helposti haettavia tietoja.

Tuo Seligsonin rahasto on valittu vain siksi, että sen arvokehityksestä on käytettävissä tiedot pitkältä ajalta. Koska kysymyksessä on osakeindeksirahasto, kuvaa sen arvokehitys hyvin minkä tahansa hyvin hajautetun Helsingin pörssissä myytäviä osakkeita sisältävän salkun arvokehitystä. (Toki hyvään hajautukseen kuuluu myös maantieteellinen hajautus eli pääosa salkusta kannattaa laittaa muihin kuin suomalaisiin osakkeisiin, mutta tässä olen nyt ottanut vertailukohdaksi vain suomalaiset osakkeet.)

Vierailija
145/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainenhan saa edelleen tehdä metsällensä MITÄ haluaa ja ap:lla kun ei ollut metsää niin ei kuulu tähän keskusteluun. Paremman tuoton saa lapista jos siellä on mökki tai osake niin vuokraa sitä. Turistit maksaa mukavasti viikolta.

Ei sekään itse asiassa pidä paikkansa, että metsälleen voi tehdä mitä haluaa. Kyllähän sitä säädellään, Metsälaki niistä tärkein (uudistamisvelvoite, hakkutavat jne.). Luulen, että tässä keskustelussa ei tainnut kirjoittaa metsänomistaja... sen verran heikkoa on tietämys.

Kyllä on tiedossa tämä metsälaki ja eu:n tulevat huuhaukset, mitä saa hakata ja mitä ei. Onhan näitä urakoitsijoita, mitkä hakkaavat kyllä kun rahansa saavat ja myyvät suoraan sahalle tai ensolle, mutta ei toki maksa niin hyvä mitä esim. metsägroup. MHY voi tuota valvoa tarkemmin.

Vierailija
146/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Fyysinen kulta: Se on loistava inflaatiosuoja, mutta se ei maksa osinkoa. Jotta saat siitä rahaa ulos, sinun on myytävä sitä."

Siis tämä koko kirjoitus oli loistavaa koontia tilanteeseeni ja auttaa hahmottelemaan sitä, eli on juuri sitä, mitä kaipasin aloituksellani, kiitos!

Mutta tässä ihmettelen tätä ainaista kommentointia kullasta, että se ei maksa osinkoa, kun eihän sitä maksa isoin osa esim. Jenkkiyhtiöistäkään?

Miten tilanne eroaa? 

Tietenkin kullan osalta pitää tietää, millä ajanjaksolla hyppää mukaan ja milloin tehdä exit, mutta samahan se on omistipa mitä tahansa yksittäistä pörssiyhtiötäkin. Se vaan, että ne voivat kadota maailmankartalta, kulta (arvokkaana) ei.

ap

Vierailija
147/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi miettiä sitä, miten hän voisi itse olla tuottava, sen sijaan, että eläisi laiskana joillakin omaisuuden tuotoilla, jotka eivät vie yhteiskuntaa eteenpäin.

Vierailija
148/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kultarahastot ovat nyt huipussaan mutta riski arvon laskulle on valtava - saatat hetkessä menettää ison osan omaisuudestasi kun kullan hinta syystä tai toisesta yllättäen laskeekin."

Kiitos sinullekin paneutuneesta ja hyvästä kommentistasi, mutta minulla ei ole kultarahastoja. Niissä arvo voi kadota koska kulta niissä voi olla myytynä 50x muuallekin, kuin kyseisen rahaston omistukseen. Minulla on fyysistä kultaa ja sen arvo nousisi tilanteessa, jossa noista rahastoista sen arvo (olemattomana, kun sitä tavittaisiin) romahtaa. 

Lisäksi olen perehtynyt erään viisaan sijoittajan https://kultaeeva.fi/rahavalmennus oppimateriaalilla siihen, miksi kulta ei romahda nykyisessä talousjärjestelmässä, vaan sen arvo vain edelleen kasvaa. 

Tämä ei ole tilanne tietenkään aina, vaan liittyy siihen, että rahakin on luonteeltaan syklinen. 

Ja siis minua ei sinänsä haittaa, jos joku on eri mieltä kanssani siitä, onko kulta hyvä sijoitus nyt vaiko ei, minua häiritsee vain se, että sanojalla ei näyttäisi olevan siihen (eli kultaan) liittyvää tietämystä, mihin perustaa näkemyksensä. 

ap

Vierailija
149/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorat osakkeet esim sotateollisuuteen liittyvät, niillä on tienannut. Rahastot, asuntosijoittaminen jne..

Vierailija
150/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...Eli vuosien 2003 ja 2021 välillä oli mahdollisuus tehdä 195 000 euron tuotto. 

10833 euroa joka vuosi, laskin äkkiä.

ap"

....tooosin, tässä unohdetaan asuntoon sinä aikana kohdistuneet yhtiölainat, ehkä semmoiset 50 000€, plus tietty asunnon omat remontit...

ap

Vuonna 2003 tehty 50 000 euron sijoitus Seligsonin Suomi -osakeindeksirahastoon olisi nyt yli 450 000 €. 

Vierailija
151/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tosiaan kuten joku totesikin, kannattaa omaisuus siirtää eteenpäin jo elinaikanaan, ei vasta kuoleman jälkeen."

Sanoisin, että ei kannata. Se, että joku saa jotain vähitellen buustaa tuhlaamaan ne, aina kun tulee vähänkin joku "pakko-saada" ajatus, vaikka nekin olisivat miten harkittuja tahansa. Vähänkö minullakin ehti olla niitä kaikenlaisia, ennen kuin sain varallisuuden käsiini 48-vuotiaana. 

Se vain, että jotain olisi toki lapsilla hyvä olla hallinnoinnin opettelun kannalta, kuten itselläni oli, se asunto siis. Tavallaan voi olla mahdollista ehkä irrottaa tästä (myynnin kautta) omat asunnot lapsille sitten kun jostain sellaisen haluaisvat ostaa, kun nää nytkin tuottavat niin huonosti (niin ei tuntuisi pahemmin missään). 

ap

Vierailija
152/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten elämää voi rahoittaa verovapaasti esim. maksamalla heidän asuntonsa vuokran suoraan vuokraajalle tai antaa asua ilmaiseksi omistamassaan. Heidän Opintolainankin voi maksaa verovapaasti suoraan pankille. Joitain muitakin elämiskuluja voi maksaa näin. Näistä ei paljon puhuta!

Ei puhuta? Mä olen tiennyt tuon koko aikuisikäni.

Vierailija
153/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vertailun vuoksi: Jos olisit vuonna 1998 sijoittanut 50 000 euroa Seligsonin Suomi-osakeindeksirahastoon, olisi sijoituksesi arvo tänään 446 000 euroa. 1990-luvun alussa tehty hyvin hajautettu sijoitus suomalaisiin pörssiyhtiöihin olisi tuottanut vielä paljon paremmin, mutta niin pitkältä ajalta minulla ei ole helposti haettavia tietoja.

Tuo Seligsonin rahasto on valittu vain siksi, että sen arvokehityksestä on käytettävissä tiedot pitkältä ajalta. Koska kysymyksessä on osakeindeksirahasto, kuvaa sen arvokehitys hyvin minkä tahansa hyvin hajautetun Helsingin pörssissä myytäviä osakkeita sisältävän salkun arvokehitystä. (Toki hyvään hajautukseen kuuluu myös maantieteellinen hajautus eli pääosa salkusta kannattaa laittaa muihin kuin suomalaisiin osakkeisiin, mutta tässä olen nyt ottanut vertailukohdaksi vain suomalaiset osakkeet.)"

Mutta mähän en esimerkissäni laskenut mukaan lainkaan vuokratuottoa. Jos sen kanssa laskee, että ois aina sijoittanut sen jonnekin uudestaan, niin mikähän ois lukema? 18 kertaa vuosittainen vuosituotto.

ap

Vierailija
154/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi miettiä sitä, miten hän voisi itse olla tuottava, sen sijaan, että eläisi laiskana joillakin omaisuuden tuotoilla, jotka eivät vie yhteiskuntaa eteenpäin.

Nyt haen kysymykjselläni etua itselleni, en esim. sinulle, miten tuo muuttaisi sen?

ap

Vierailija
155/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puhuta? Mä olen tiennyt tuon koko aikuisikäni.

Niin, katsos, köyhät ei puhu.

ap

Vierailija
156/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi hyvä, että voisit tukea lapsiasi (JA ITSEÄSI) nyt tässä hetkessä ja silti lapsilta ei "syötäisi" samalla tulevaisuuden varallisuutta. 

Siis jos saisit noita osinkoja enemmän.

Mutta ymmärrän tuon tuhlaamisen pelon myös. Lapseni peri nyt isältään ison summan rahaa ja 18v ei osaa ajatella oikein tulevaa. 

Vierailija
157/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Fyysinen kulta: Se on loistava inflaatiosuoja, mutta se ei maksa osinkoa. Jotta saat siitä rahaa ulos, sinun on myytävä sitä."

Siis tämä koko kirjoitus oli loistavaa koontia tilanteeseeni ja auttaa hahmottelemaan sitä, eli on juuri sitä, mitä kaipasin aloituksellani, kiitos!

Mutta tässä ihmettelen tätä ainaista kommentointia kullasta, että se ei maksa osinkoa, kun eihän sitä maksa isoin osa esim. Jenkkiyhtiöistäkään?

Miten tilanne eroaa? 

Tietenkin kullan osalta pitää tietää, millä ajanjaksolla hyppää mukaan ja milloin tehdä exit, mutta samahan se on omistipa mitä tahansa yksittäistä pörssiyhtiötäkin. Se vaan, että ne voivat kadota maailmankartalta, kulta (arvokkaana) ei.

ap

Etkö sinä nimenomaan halunnut rahaa käyttöön? 

Vierailija
158/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta mähän en esimerkissäni laskenut mukaan lainkaan vuokratuottoa. Jos sen kanssa laskee, että ois aina sijoittanut sen jonnekin uudestaan, niin mikähän ois lukema? 18 kertaa vuosittainen vuosituotto.

ap"

Jos lasketaan, että tuotto asunnosta olisi 300€/kk käteen 18 vuoden ajan, jonka sijoittaisi joka kuukausi 7% tuotolla, niin se olisi näköjään 130 000€.

Eli tuotto koko ajalta 325 000€. Miinus ne remonttikulut.

ap

Vierailija
159/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi hyvä, että voisit tukea lapsiasi (JA ITSEÄSI) nyt tässä hetkessä ja silti lapsilta ei "syötäisi" samalla tulevaisuuden varallisuutta. 

Siis jos saisit noita osinkoja enemmän.

Mutta ymmärrän tuon tuhlaamisen pelon myös. Lapseni peri nyt isältään ison summan rahaa ja 18v ei osaa ajatella oikein tulevaa. 

Niin ja se ei ole pelko, vaan fakta; nuorena on enemmän tarpeita, idoita ym mihin rahaa käyttää. Tietenkin on mukavaa, jos siihen elämänvaiheeseen saa rahaa, mutta jos ajatellaan, että haluaa antaa lapsilleen vähän niin kuin sellaisen "no matter what comes" -turvan, niin sanoisin, että se on perintö. Itse kasvoin tietäen, että minua ei ikinä ns. hukka peri, ja nytkin on koko ajan sellainen turva, että mikään ei ole sellaista, että elämä menisi pilalle rahan puutteen takia. Tuli sairaus, työttömyys, koti palaisi, mitä tahansa rahanmenoon liittyvää.

Plus voi vielä haaveillakin isosti, jos huvittaa :)

ap

Vierailija
160/344 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä opintolainaa ottaa muut kuin kaikista köyhimmät? Opintolaina on tyhmin laina mitä voi ottaa.