1,5 milj. €:n omaisuus ei tuota riittävästi elääkseni vain sen tuotoilla, miten fiksaisin sitä?
Haluaisin siitä ulos ainakin 5000€/kk, eli vuositasolla 60 000 euroa. 60000:1500000=4% tuotto, ei pitäisi olla paha! Mutta käytännössä se ei tuota niin paljoa... Ellei arvon nousua lasketa mukaan. Mutta jos alan myymään nousevimmat osat, käytännössä köyhdyn. Tavoite olisi säilyttää varallisuus saman kokoisena tai toki mielellään isompanakin lapsille.
Omaisuus koostuu seuraavista:
4 asunto-osaketta Helsingissä, arvo yht. noin 920 000€
140 000€ Nordean osakkeita
61 000€ Suomipörssissä muita osakkeita
17 000€ listaamattoman osakeyhtiön osakkeita (ostettu aikoinaan osinkotuoton takia, mutta sitten yhtiö käytännössä lopetti maksamasta osinkoa)
133 000€ kultakaivososakkeita jenkeissä
360 000€ arvosta fyysistä kultaa
Asunnoista tuotto verojen ja kulujen jälkeen yhteensä noin 8050€/v.
Nordean osakkeet: osinkotuotto verojen jälkeen noin 6800€/v.
Muut Suomi-osakkeet: osinkotuotto noin verojen jälkeen noin 2800€/v.
Kultakaivososakkeet jenkeissä eivät jaa osinkoa (arvo nousi vuoden 2025 aikana 100% ja aloitin omistukset vasta huhtikuussa)
Kulta nousee vain arvossaan (vuonna 2024 35% ja 2025 45%)
Asunnot ovat surkeatuottoisia arvoonsa nähden. Asuntojen arvoihin on laskettu se rahasumma, jonka saisin käteen lainojen ym. kulujen vähentämisen jälkeen. Osakkeiden arvo on viime perjantain päätöskurssien arvon mukaan. Samoin kullan.
Asuntojen heikkoa tuottoa selittää osaltaan se, että 2/4 on airbnb-käytössä, vielä siten, että jaan tuotot asuntoja hallinnoivan tahon kanssa. Voin näin itsekin käyttää asuntoja tarvittaessa. Hallinnoiva taho ottaa 30%, mutta se on matala kulu siihen nähden, mitä vertailin eri tekijöitä. Ja asunnoista koituu minulle iloa!
Yksi asunnoista, pitkäaikaisvuokrauksessa, on kolmio. Sekin syö tuottoja, koska vastike on jäätävä, 970€/kk. Sen myymisestä tässä kai pitäisi aloittaa.
Haluaisin lisää rahaa noihin kultakaivososakkeisiin, ovat tuottavia as hell.
Kommentit (342)
Suomessa on ilmainen koulutus. Olisit opiskellut alaa, jolla tienaat niin hyvin, että saat säästöön ja sijoituksiin enemmän.
(näinhän sitä aina köyhälle vastataan, miksei siis rikkaallekin)
KEKSI PAREMPAA
Sulla on 1,5 milliä, ja kyselet neuvoja tältä palstalta.
Mitäs mieltä ööö oli, entä incelöö, tai persutaralla persutaralla. Joko DI vastasi, tai puppa. Oletko jossain hourulassa, vai miksi täältä kyselisit. Normaali ihminen kysyisi sijoitusneuvojalta.
Myy kolmio Vapautat suuren määrän pääomaa, joka ei tällä hetkellä tuota mitään (tai tuottaa tappiota vastikkeen jälkeen).
Vähennä fyysistä kultaa Jos myisit esim. 160 000 € edestä kultaa, sinulle jäisi vielä 200 000 € turvaksi, mutta saisit pääomaa tuottaviin kohteisiin.
Uudelleensijoitus (ETF/Osingot) Sijoita vapautuva pääoma (esim. 400 000500 000 €) korkeakorkoisiin yrityslainoihin tai globaaleihin osinko-ETF:iin (esim. Vanguard All-World High Dividend Yield).
Miksi et sijoittaisi kaikkea kultakaivoksiin?
Mainitsit haluavasi lisätä painoa kultakaivoksiin. Se on "momentum-strategia". Jos kullan hinta kääntyy laskuun, kaivososakkeet putoavat yleensä kertoimella. Jos tavoitteesi on säilyttää varallisuus lapsille, 30 % paino yhdessä sektorissa (kulta) on jo nyt erittäin korkea. Älä vaaranna koko pottia yhdellä kortilla.
Laskelma uudesta mallista (Esimerkki)
Jos myyt huonoimman asunnon ja osan kullasta, ja sijoitat ne 5 % nettotuottoa (osinko + korko) tuottavaan salkkuun:
Säilytät 3 asuntoa (sis. Airbnb-mukavuuden).
Säilytät Nordeat ja hyvät Suomi-osakkeet.
Säilytät merkittävän kultapuskurin.
Uusi "tuottosalkku" (esim. 600 000 €) tuottaisi 30 000 €/v.
Yhdessä nykyisten osinkojen kanssa olisit jo hyvin lähellä 5 000 €/kk tavoitetta ilman, että joudut myymään nousevia omistuksiasi.
tässä on ennemmin kyse toisaalta uskalluksesta ja siitä, ettei tee jotain typerää, ilmiselvää aloittelijan mokaa,
Ahaa, plet siis perinyt rahasi (sen 1,5 miljoonaa), ja vasta nyt aloittelet sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Kun siis 920 000€:n asuntovarallisuus tuottaa vain vähän yli sen, mitä 140 000€:n Nordea-potti...
Mutta kaikkia munia ei samaan koriin jne...
ap
öö öö eikös öö rahat kannata laittaa tuottamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta vinkkinä, että sen 60 000 € vuodessa voi saada esimerkiksi niin, että on pörssissä osinko-osakkeissa sijoitettuna 850 000 - 900 000 €, jos poimii sellaiset osakkeet, että osinkoa tulee keskimäärin 7% vuodessa. Jos haluat varmistaa että tuotto pysyy vaikka kurssit heiluisi enemmän, sijoita pörssiin miljoona. Valitse ainakin 10 - 12 eri osaketta. Tuolla summalla pystyt elämään.
Lopuilla rahoilla voit leikkiä vaikka kultakaivosten kanssa. Asunnoista totean vain, että en ainakaan itse saanut asuntosijoittamista tuottamaan riittävästi niin möin asunnot jo pari vuotta sitten. Metsään en myöskään innostu sijoittamaan. Minulla on pari rahastoa,jotka on aika hyvin hajautettuja ja olen harkinnut että jotain voisi hajautuksen vuoksi laittaa myös korkoihin.
Ihana, apua, kiitos! Vaikka olenkin perinnön myötä oppinut katselemaan isoja lukuja sen
Olen eri, mutta kysyn uteliaisuudesta, että eikö sinua pelota sijoittaa alaan, jossa kaikki on melko spekulatiivista? Itse aikoinaan tunsin vastenmielisyyttä sijoitusalaa kohtaan (kasarin lapsena) ja päätin, etten keskity siihen, vaan metsäomaisuuden kasvattamiseen. Koska olin nuori, ei ajatuksena ollut elää tuotoilla, vaan kasvattaa omaisuutta.
Omaan korvaani sinun strategiasi kuulostaa hyvin sekavalta. Mikä on sinun tavoitteesi (muu kuin rahan saaminen kuluttamiseen), ehkä sitä kannattaisi miettiä? Naisen näkemys siihen minkä kuulen edelleen samanlaisena kuin jo nuorena, kun joku pukujolpero esitti mitä mielikuvituksellisimpia tuottonäkymiä käppyröillään. Jotka sittemmin muuttuivat tuhkaksi ja tappioiksi. Metsää voi vaikka heti mennä katsomaan, että se on yhä olemassa. Ja itse päätän mitä siellä tapahtuu, vaikka sellunkeitosta on tultu pitkälle.
"Suomen verotasolla 30% tuotosta on melkein mahdoton saada hyvää sijoitustoimintaa aikaan. Oletko muuten ajatellut että kullassa on kupla meneillään. Rikkaat elää sijoituksilla koska niillä on miljoonia tuottamassa ja hankkii rikollisesti sen tiedon mihin sijoittaa."
Tää fiat-valuutan luonnin myötä syntynyt kupla minua juurikin pelottaa. Ja velanoton.
Siksi omistan aika paljon kultaa, joten kyseisiin epäilyksiini nähden vieläkin aika vähän. Tosin uskon, että sen arvo tulee nousemaan vielä ihan järjettömiä määriä ennen kuin rahajärjestelmä romahtaa.
Siksi mietin, että asunto on asunto on asunto aina. Mutta miten fiat-rahalla pumpattu osakemarkkina, eli ne yritykset siellä?
ap
"Asunnot ovat hyvä sijoitus, hyvällä paikalla, pitkällä aikavälillä.
Eli turha on kaikille asuntoihin sijoittaville naureskella kuitenkaan.
Niissä on myös se hyvä puoli, että asuntoa et ihan joka pikku mielijohteesta pistäkään lihoiksi. Vaan sitä miettii tosi tarkkaan.
ap"
Mjaa, no paljonkos ne asunnot on sitten sinulle nyt pitkällä aikavälillä tuottaneet? Ainakin tällä hetkellä tuo 1,8 % tuntuu kovin vaatimattomalta tuotolta. Enkä mollaa, minulla asunnot tuotti vain 1,7% pari vuotta sitten kun möin pois. Mitä tulevaisuudessa on sellaista, että tuo kääntyisi paremmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haaveilisi 2000 e/kk tuloista hyppäämistä 5000 e/kk tuloihin? Ei joka kuukausi voi edes matkustella, jos puoliso on töissä ja lapset koulussa, aivan älytön elintason nosto. Pelkästään jos pitää elintason samana tai nostaa sitä vain hieman, niin rahat riittää huomattavasti pidemmälle. Ei se 4% sääntö ole edes mikään maksimi, mikä on pakko nostaa ulos.
Häh, siis miten niin mä nyt saan 2000e/kk? Saanhan mä nytkin tosta omaisuudesta ne tuotot ton 2000e/kk päälle. Se vaan, että mitäs jos sitä 2000 ei tulisi?
ap
Tämä 2000 e/kk oli jonkun toisen kirjoittajan viesti kai sitten. Jotain tuloja AP:lla kuitenkin kai nytkin on, jos ei vielä firetä oman varallisuuden turvin?
Oletko persuna saanut ne riikalta. riikka vie pikkuvauvoilta tutin suusta.
Terv persujankuttaja
Vierailija kirjoitti:
tässä on ennemmin kyse toisaalta uskalluksesta ja siitä, ettei tee jotain typerää, ilmiselvää aloittelijan mokaa,
Ahaa, plet siis perinyt rahasi (sen 1,5 miljoonaa), ja vasta nyt aloittelet sijoittamista.
Siis olen sijoittanut (jos se lasketaan sijoittamiseksi, että omistaa) 90-luvulta saakka asunnon ja osakkeita. Lahjana saatuja.
Uutta olisi liikutella useampi sata tuhatta jonnekin.
ap
ÖÖ eikös persut halua juurikin viedä köyhiltä. öö oletko persu
Tämä on todiste siitä, että verotus on liian matala. Me vasemmistossa halutaan, että kenellään ei ole enempää kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
KEKSI PAREMPAA
Sulla on 1,5 milliä, ja kyselet neuvoja tältä palstalta.
Mitäs mieltä ööö oli, entä incelöö, tai persutaralla persutaralla. Joko DI vastasi, tai puppa. Oletko jossain hourulassa, vai miksi täältä kyselisit. Normaali ihminen kysyisi sijoitusneuvojalta.
Sori, nimenomaan heiltä ei kannata kysyä :D
Ts. missä on sijoitusneuvojia jotka eivät myy mitään? Ja itseasiassa, olen mä melkein-sellaisiakin käyttänyt. Sen tuella möin mm. yhden yksiön v.2021
245 000€:lla. Mutta nyt ajattelin pähkäillä näitä aika lailla itsekseni tai vertaisten tiedoilla.
ap
Metsävarallisuuden tuotto on ollut vakaasti 3-5 prosenttia, mikä on hyvin ja riittää minulle. Hidasta ja varmaa tuottoa ollut ainakin tähän mennessä eikä pääomaverotus ole progressiivista. Vielä toistaiseksi en ole maksanut kertaakaan 34 prosentin veroa eli pitäähän kaikki suunnitella. Siihen käytän ammattilaisia.
Sijoittamisessa itselleni on tärkeää myös arvot. Minulla on kaksi suojelualuetta METSO-ohjelmassa, niistä saa kertakorvauksen, joka korvaa puuston arvon.
Kait ne ammattilaisetkin ottaa palkkiot päältä kuten mhy. Hidasta tuottoa metsä on kyllä, täällä pohjoisessa kestää metsän kasvu vähän kauemmin... taitaa metso ohjelmat koskea vain etelää, taitaa jäädä ikuiseksi ohjelmaksi kun hakkuita pitää rajoittaa ja kaikki suojella.
Kannattaa heittää arvot mäkeen jos haluaa rikastua, aseteollisuus on kasvanut mukavasti
Vierailija kirjoitti:
Kai näitäkin ihmisiä on, jotka roikkuu tunnesyiden takia tuottamattomassa omaisuudessa vuosikausia kiinni, kun suvussa on aina tehty näin, vaikka ajat on olleet täysin erit. Mahdollisuudet olisi luoda tuleville sukupolville vaikka minkälainen varallisuus, mutta roikutaan kiinni vanhassa. Sijoittamisesta on nykyään enemmän tietoa tarjolla kuin ikinä, ja silti ei viitsitä opetella eikä kiinnosta.
Vaikuttaa siltä, ettet itsekään osaa, ihan vilpittömästi kysyn, että millaista sijoittamista minun tulisi mielestäsi opetella? Kun itse kuvittelisin, että tässä on ennemmin kyse toisaalta uskalluksesta ja siitä, ettei tee jotain typerää, ilmiselvää aloittelijan mokaa, kun siis liikuttelee kerralla tai lyhyehkössä ajassa satojen tuhanisen eurojen omaisuuesriä? Ei niinkään mistään "sijoittamisen opiskelusta", lol!
ap
Itse ainakin lukisin kaikki mahdolliset sijoitusoppaat mitä suomeksi on julkaistu, ja jos kielitaitoa riittää niin jatkaisin myös englanniksi. Huomaa selvästi kun varallisuus on perittyä, niin ei ole kiinnostusta eikä ymmärrystä rahan arvoa kohtaan, kun rahan eteen ei ole nähty itse mitään vaivaa. Lol vaan itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
AP:n varallisuudesta oikeasti alle 200 000 e tuottaa sellaista tuottoa, josta voisi laskea nostavansa sen 4% eikä se riitä mitenkään firetykseen. Lähes 1,5 miljoonaa on huonosti tuottavaa omaisuutta, tai omaisuutta joka ei tuota kuin myymällä sen. Onhan tämä suhde nyt aivan todella pielessä.
AP on TROLLI
Vierailija kirjoitti:
"Asunnot ovat hyvä sijoitus, hyvällä paikalla, pitkällä aikavälillä.
Eli turha on kaikille asuntoihin sijoittaville naureskella kuitenkaan.
Niissä on myös se hyvä puoli, että asuntoa et ihan joka pikku mielijohteesta pistäkään lihoiksi. Vaan sitä miettii tosi tarkkaan.
ap"
Mjaa, no paljonkos ne asunnot on sitten sinulle nyt pitkällä aikavälillä tuottaneet? Ainakin tällä hetkellä tuo 1,8 % tuntuu kovin vaatimattomalta tuotolta. Enkä mollaa, minulla asunnot tuotti vain 1,7% pari vuotta sitten kun möin pois. Mitä tulevaisuudessa on sellaista, että tuo kääntyisi paremmaksi?
No siis. Minkä hintainen kaksio oli Kalliossa 60-luvulla (kun sukuni hankki sen)? Entä ysärillä? Entä it-kulpan romahduksen jälkeen? Joku sanoi, että sieltä sai asuntoja 50 000 eurolla silloin. 2021 yksiöiden arvo: 245 000 euroa. Eikä ollut edes alueen hintavin yhtiö.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva palstalla pyörii sijoittajien kärki. Kuuntele tarkasti tai herää unestasi tyhjän tilin kera.
Onhan tämä ihan silmiä avaavaa, vaikka olisikin täysin keksitty juttu. Asuntokuplaan ja seiniin sijoittaminen ei oikeasti kannata, vaikka tästäkin on vauhkottu vuosikausia.
Miten niin olisikin keksitty. SE ON KEKSITTY. Etkö ole lukenut näitten palstojen säkenöiviä aloituksia. öö ää öö
Kai näitäkin ihmisiä on, jotka roikkuu tunnesyiden takia tuottamattomassa omaisuudessa vuosikausia kiinni, kun suvussa on aina tehty näin, vaikka ajat on olleet täysin erit. Mahdollisuudet olisi luoda tuleville sukupolville vaikka minkälainen varallisuus, mutta roikutaan kiinni vanhassa. Sijoittamisesta on nykyään enemmän tietoa tarjolla kuin ikinä, ja silti ei viitsitä opetella eikä kiinnosta.
Vaikuttaa siltä, ettet itsekään osaa, ihan vilpittömästi kysyn, että millaista sijoittamista minun tulisi mielestäsi opetella? Kun itse kuvittelisin, että tässä on ennemmin kyse toisaalta uskalluksesta ja siitä, ettei tee jotain typerää, ilmiselvää aloittelijan mokaa, kun siis liikuttelee kerralla tai lyhyehkössä ajassa satojen tuhanisen eurojen omaisuuesriä? Ei niinkään mistään "sijoittamisen opiskelusta", lol!
ap