Kaukomatkailijat! Ettekö tunne mitään pistoa sydämessä lentomatkan aiheuttamien saasteiden takia?
Yksi kaukomatka saastuttaa saman verran kuin omakotitalon lämmitys vuodessa, ja tämä siis per nuppi.
Näin väitettiin Ajankohtaisen kakkosen ilmastonmuutosillassa.
Kommentit (85)
Tv kakkosen ilmastonmuutosillassa (tuliko viime vai edellisviikolla) juteltiinkin mm. tästä toisten syyllistämisaspektista ja myös professori Atte Korhola oli sitä mieltä, että syyllistämisellä ja moralisoinnilla ei saada mitään aikaan. Ei ainakaan mitään hyödyllistä....
Kaatavat sademetsää, maailman keuhkot tuhoutuvat.
Asun omakotitalossa, ajan autolla töihin ja matkustan lentäen monta monta kertaa vuodessa. Eikä minkäänlaista pistoa tunnu missään.
Muistan kun 90-luvun alussa yritin puhua ihmisille ilmastonmuutoksesta. Kukaan ei uskonut. No nykyään sen sentään myönnetään olevan olemassa. Omaa vastuuta ei tosin nähdä. Kenen te täällä maailmassa ajattelette aiheuttavan sen muutoksen? Naapurinko pitää ottaa vastuu, koska sillä on vielä isompi kämppä, auto ja kauniimmat lapset?
Ja yleensä olisi hyvä hakea ammattiapua jos jokin yksittäinen asia vaivaa niin ettei saa nukuttua, vahtii muita tai elämä menee sen takia muuten vain raiteiltaan.
Vierailija:
Muistan kun 90-luvun alussa yritin puhua ihmisille ilmastonmuutoksesta. Kukaan ei uskonut. No nykyään sen sentään myönnetään olevan olemassa. Omaa vastuuta ei tosin nähdä. Kenen te täällä maailmassa ajattelette aiheuttavan sen muutoksen? Naapurinko pitää ottaa vastuu, koska sillä on vielä isompi kämppä, auto ja kauniimmat lapset?
Jäitkö ilman Aurinkomatkojen kaukolomaa eilen ? Nehän menivät kuin kuumille kiville.
Että saadaan se golfkenttä sinne, jota sitten kastellaan juomavedellä :)
Miksi tarvitsee kenenkään syyllistyä? Ettekö oikeasti osaa ymmärtää vastuutanne ja miettiä kuinka toimia toisin? Tuleeko se syyllisyydentunne kuitenkin siitä, että tietää tekevänsä väärin?
kaadetaan. Kyllä he siitä golfkentän tuloista osan ottavat. Dollarin kuvat silmissä...
Se ei muutu sillä, että jätetään pari lomamatkaa väliin. Eikä millään muullakaan yksittäisen ihmisen toimenpiteellä.
Vierailija:
Että saadaan se golfkenttä sinne, jota sitten kastellaan juomavedellä :)Miksi tarvitsee kenenkään syyllistyä? Ettekö oikeasti osaa ymmärtää vastuutanne ja miettiä kuinka toimia toisin? Tuleeko se syyllisyydentunne kuitenkin siitä, että tietää tekevänsä väärin?
No mene sitten vaikka Bulgariaan.
Mä olen osannut olla itseni kanssa aina. Se ei ole ongelma. Mun todellinen ongelma on se, että välinpitämättömyys ahdistaa. Ratkaisuksi ei kiinnosta ryhtyä välinpitämättömäksi ja muita ihmisiä kun ei pysty muuttamaan.
Mulla elämässä on ainakin muita tärkeitä asioita kuin se etelänmatka. Ei tarvitse itkeä jonkun säälittävän kaksviikkosen perään. Arki on juhlaa ja lomalle löytyy aina mielikuvitusta. Yleensä teemme ystävien kanssa suuria yhteisiä juhlia lomilla.
Lisäksi inhoan lentämistä muutenkin kun siitä on tehty kiristyneiden turvatoimien vuoksi niin pirun vaikeaa. Pitää olla tosiajoissa lentokentällä, jonottaa milloin minnekin ja sitten istua ahtaasti kuin sillit purkissa tuntikausia pahaa lentokoneruokaa syöden. Siksi lennän vain jos on pakko (työmatkat, ja silloin hyvällä tsäkällä bisnesluokassa) tai jos mies saa suostuteltua lomamatkalle.
Luin tuon Hesarin tämänpäiväisen jutun Thaimaan matkoista ja siitä sain käsityksen, että siellä matkatoimistojen oven edessä jonotti yötämyöten aika yksinkertaista ja hyvin tavanomaista väkeä - saman tyyppisiä, jotka 80-luvulla rynnivät Kanarialle. Tämä siis perusteluna tuolle äskeiselle juntti-heitolleni.
Voi asua hieman pienemmässä asunnossa (talvisin säästyy monta lämmitettävää kuutiota) kerrostalossa (säästää taas lämmityksessä, käytetyssä maa-alassa ja rakennustekniikassa). Autoilee mahdollisimman vähän (kaupungissa ei tarvitse ollenkaan). Kulkee pitkät matkat junalla. Ostaa lähellä tuotettua ruokaa, luomua. Kierrättää. Korjauttaa. Vuokraa... Keinoja on vaikka kuin paljon.
" Ilmastonmuutoksesta ja maailmanpelastamisesta on tullut uusi idioottien vouhotuksen aihe. Kun on halu päteä jossain eikä oikein tiedä mistään..."
Positiivinen pitää olla, joten ikävistä asioista ei saa puhua. Kieltäminen on out ja vaikeudet on haasteita. No tässäpä haastetta teille, joilla on elintasoa, valinnan mahdollisuuksia etc. että etsitte sellaisia valintoja, jotka ovat teistä itsestänne kivoja ja lisäksi haittaavat mahdollisimman vähän muuta maailmaa!
Kuseen me joudutaan siinä vaiheessa, kun Kiinan keskiluokka vielä kasvaa ja vaurastuu ja alkaa haluta samaa elintasoa autoineen ja matkoineen kuin me täällä Euroopassa keskimäärin. Niitä on nimittäin paljon. Ihan oikeasti mun on vaikea ymmärtää, miten joku voi naureskella niin vakavalle asialle kuin ilmastonmuutos on.
Vierailija:
Luin tuon Hesarin tämänpäiväisen jutun Thaimaan matkoista ja siitä sain käsityksen, että siellä matkatoimistojen oven edessä jonotti yötämyöten aika yksinkertaista ja hyvin tavanomaista väkeä - saman tyyppisiä, jotka 80-luvulla rynnivät Kanarialle. Tämä siis perusteluna tuolle äskeiselle juntti-heitolleni.
Luit lehdestä jutun Thaimaasta ja sait siitä käsityksen...? Etkä ole ilmeisesti koskaan siellä käynyt ja arvostelet silti?
Kukas tässä on juntti?
Oliskohan peräti ihan private jet äijällä käytössä? Sitä en kyllä tiedä.
Mutta matkailusta n. kerran vuodessa en aio luopua tähän hätään. Asun kerrostalossa, mikä on muuten ekologisempaa kuin siinä omakotitalossa asuminen.
Vierailija:
Voi asua hieman pienemmässä asunnossa (talvisin säästyy monta lämmitettävää kuutiota) kerrostalossa (säästää taas lämmityksessä, käytetyssä maa-alassa ja rakennustekniikassa). Autoilee mahdollisimman vähän (kaupungissa ei tarvitse ollenkaan). Kulkee pitkät matkat junalla. Ostaa lähellä tuotettua ruokaa, luomua. Kierrättää. Korjauttaa. Vuokraa... Keinoja on vaikka kuin paljon.
Ensinnäkin, miksi pitäisi asua ahtaassa kerrostalokämpässä, kun on mahdollisuus asua tilavassa omakotitalossa ? Ilman autoa en pääse mihinkään, siis välttämättömyys. Sellasia matkoja ei ole, jossa voisin junaa käyttää. Luomu on vain rahastustapa, ei muuta, viherpiiperoiden hömpötystä. Kierrätän lehdet, pullot.... Mitä vuokraisin ? Ei tule nyt heti mieleen mikä olisi sellainen.
Vierailija:
Voi asua hieman pienemmässä asunnossa (talvisin säästyy monta lämmitettävää kuutiota) kerrostalossa (säästää taas lämmityksessä, käytetyssä maa-alassa ja rakennustekniikassa). Autoilee mahdollisimman vähän (kaupungissa ei tarvitse ollenkaan). Kulkee pitkät matkat junalla. Ostaa lähellä tuotettua ruokaa, luomua. Kierrättää. Korjauttaa. Vuokraa... Keinoja on vaikka kuin paljon.
Sinulla ei ole näköjään mitään käsitystä ilmastonmuutoksesta. Lopeta tuo lässytys ja mene vaikka kirjastoon opiskelemaan.
Meillä miehen perhe asuu sitä paitsi ulkomailla, joten pitäisikö meidän hylätä miehen suku ja lasten isovanhemmat ja muut sukulaiset??? He asuvat sitä paitsi sen verran kaukana, ettei sinne millään bussilla tai junilla mennä. Lisäksi kysyn teiltä, jotka jatkuvasti syyllistätte tavallisia matkailijoita, jotka usein matkustavat täpötäydessä isossa koneessa kerran vuodessa tai parissa ulkomailla...sen sijaan missä on syyllistäminen esim. poliittikkoja, rikkaita ja muita julkkiksia kohtaan, jotka matkustaa yksityiskoneilla 2 kertaa viikossa. Tai kaiken maailman jätetehtaita, jotka saastuttaa. tai yksityisautoilijoita. Me emme edes omista autoa, meillä on polkupyörät.
En ole valmis tinkimään elämänlaadustani ja perheemme toisesta kotimaasta. Pelkkä webkamera ja messenger-keskustelut eivät riitä ylläpitämään lastemme toista kulttuuria ja kieltä sekä sukulaisuussuhteita. Minä myös nautin matkoista, en todellakaan ole valmis tinkimään.