Kaukomatkailijat! Ettekö tunne mitään pistoa sydämessä lentomatkan aiheuttamien saasteiden takia?
Yksi kaukomatka saastuttaa saman verran kuin omakotitalon lämmitys vuodessa, ja tämä siis per nuppi.
Näin väitettiin Ajankohtaisen kakkosen ilmastonmuutosillassa.
Kommentit (85)
Vierailija:[i
Ensinnäkin, miksi pitäisi asua ahtaassa kerrostalokämpässä, kun on mahdollisuus asua tilavassa omakotitalossa ? Ilman autoa en pääse mihinkään, siis välttämättömyys. Sellasia matkoja ei ole, jossa voisin junaa käyttää. Luomu on vain rahastustapa, ei muuta, viherpiiperoiden hömpötystä. Kierrätän lehdet, pullot.... Mitä vuokraisin ? Ei tule nyt heti mieleen mikä olisi sellainen.
[/quote]
No olisiko juuri sen takia se kerrostalokämppä, että se ison ok-talon lämmitys vie aika paljon energiaa? Samoin ok-talot on usein alueilla, joilla asuessa on pakko olla auto, väestöpohjaa ei ole tarpeeksi kannattavan joukkoliikenteen luomiseksi (olisi tietysti, jos useampi päättäisi käyttää joukkoliikennettä, mutta...). Sen vuoksi tiiviimpi asuminen kuten kerros- tai rivitalo (ei kai niidenkään kämppien tarvitsisi olla pieniä?) on ekologisesti järkevämpi vaihtoehto.
Vuokraamisesta, monella se auto voisi ehkä olla sellainen. Jos esim. tarvii sitä vain mummolamatkaan toiselle puolelle Suomea muutaman x vuodessa, lienee rahallisestikin halvempaa vuokrata kuin pitää omaa.
Musta näitä asioita pitäisi toden teolla miettiä ennen kuin kaavoitetaan asuinalueita johonkin huitsin korpeen, jossa ei ole lähellä mitään. Yhteiskunnallakin olisi vastuunsa kyllä...
Mutta tarkoitin sitä Hesarin juttua niistä Thaimaanmatkoja jonottavista ihmisistä.
Vierailija:
Vierailija:
.Luit lehdestä jutun Thaimaasta ja sait siitä käsityksen...? Etkä ole ilmeisesti koskaan siellä käynyt ja arvostelet silti?
Kukas tässä on juntti?
Suomikin saa siitä matkailutuloja. Ihmiset saa tuloja ja lapset ruokaa pöytään.
Heh, naurettava asia ilmastonmuutos vai mikä se nyt olikaan.
Ihan yks hailee montako kerrostalokämppää meidän talon energialla lämmittäisi. Me maksetaan se käytetty energiamme, joten mitä se muiden napoja kaivaa. Jos joku haluaa kerrostalossa, niin suotakoon se heille, itse en halua.
matkustaminen on kivaa. Lapsetkin tykkää pulikoida lämpimässä merivedessä.
Jossain vaiheessa tosiasioita on pakko katsoa suoraan silmiin, eikä päätä voida työntää pensaaseen. Silloin ollaan vähän kuin sotatilanteessa, eli viranomaisilta tulee käskyt eikä mussutus enää auta. Lentolippuihin lätkäistään sellaiset verot, ettei taviksilla ole varaa reissata Taikkulaan kuin ehkä kerran elämässään. Myös autoilusta tulee 1900-luvun alun tapaan rikkaiden huvia, koska taviksilla ei tule olemaan varaa bensaan. Tämän seurauksena taviksilla ei ole toivoakaan asustella jossain korvessa okt:ssa, vaan on suosiolla muutettava kerrostaloon radanvarteen.
Näin se siis menee, jos ei hyvällä niin sitten pahalla.
Muuta vaikka itäiseen naapurimaahan jos tuollaisesta unelmoit.
vaikka millaset verot siihen mätkästäisiin.
Ja vaikka bensa nousee, niin diesel autot kulkee edelleen.
Mutta ne ovat olleetkin yksiä elämäni hienoinpia kokemuksia. En kovin helposti antaisi pois muistoja Kiinan muurilla käynnistä tai Kairon pyramidien ja sfinksin näkemisestä. Mutta ehkä sen yhden aurinkorantamatkan voisin antaa pois... mutta en muistoja siitä yhdestä ihmisestä mukanani.
Tämä " matkustelu tappaa pallon" -keskustelu on tässä mittakaavassa aika uusi asia. Ei tuloksia ala tapahtumaan heti. Ennen puhuttiin vain paikallisen luonnon suojelusta ja esim. hotellin pyyhkeiden käyttämisestä useampana päivänä.
" Älkää nyt vauhkoontuko vaan annettakoon rahvaan nauttia niin kauan kun voi."
Ei voi olla totta! :):):) Kuolen nauruun kun luen näitä juttuja!!! :)
Totaalinen repeäminen! :)
Tietysti matkustajien kapina voi hidastaa prosessia tai jopa torpata tiettyjä hankkeita (kuten Finskin bisnesluokassa 3 vierekkäisen paikan rivit), mutta money talks in the end.
Vierailija:
" Älkää nyt vauhkoontuko vaan annettakoon rahvaan nauttia niin kauan kun voi."Ei voi olla totta! :):):) Kuolen nauruun kun luen näitä juttuja!!! :)
Totaalinen repeäminen! :)
hyvin maksavia bisnesluokassa maksavia asiakkaita, niin mukavuuksista ei tingitä. Ei ainakaan niissä lentoyhtiöissä joissa itse matkustan.
Bisnesluokan hintoja on sitäpaitsi helppo nostaa, koska maksajina ovat yleensä firmat tai sitten varakkaat yksityishenkilöt, jotka eivät pienistä rutise.
Kiinalaisille, intialaisille ja afrikkalaisille totaalikielto matkustamiseen ja esim. öljyn omistamiseen kun niitä on niin paljon.
Miksi niiden pitäisi saada matkustaa kun ne on jo siellä minne meidän pitää matkustaa?
Vaatikaamme siis yhteen ääneen matkailun lopettamista muilta kuin suomalaisilta niin MAAILMA PELASTUU!
Varsinkin niiden, jotka puolustavat oikeuttaan tehdä ihan mitä vain, muusta maailmasta piittaamatta. Kirjoitustyylistä päätellen heidän älynlahjoillaan ei liene voi tasokkaampaa keskustelua edes odottaa....
Vierailija:
Pakko nostaa! Tää on tyhmin ketju aikoihin =D
Vierailija:
Varsinkin niiden, jotka puolustavat oikeuttaan tehdä ihan mitä vain, muusta maailmasta piittaamatta. Kirjoitustyylistä päätellen heidän älynlahjoillaan ei liene voi tasokkaampaa keskustelua edes odottaa....Vierailija:
Pakko nostaa! Tää on tyhmin ketju aikoihin =D
Miksi jokainen ei saa omia oikeuksiaan puolustaa ? Mua ei kiinnosta mitä vaikka sä teet tai olet tekemättä.
jää sille matkalle, evvvvvkkk.
t. 114
Kommentit vain ovat alatasoisia tyyliin " lähden tästä ajelemaan ja ajan vielä vähän ylimääräistäkin" , " varaanpas heti kaukomatkan itselleni" , " milloin Kuuban bussi lähtee?" tms.
Järkevä ihminen osaa perustella mielipiteensä ja jos ei osaa kannattaa pitää suu kiinni. Hyökkäys on ilmeisesti paras puolustus tässäkin asiassa...
t. 113
Vierailija:
Miksi jokainen ei saa omia oikeuksiaan puolustaa ? Mua ei kiinnosta mitä vaikka sä teet tai olet tekemättä.
Vierailija:
Al Gorea varmaan tarkoitit.