Kaukomatkailijat! Ettekö tunne mitään pistoa sydämessä lentomatkan aiheuttamien saasteiden takia?
Yksi kaukomatka saastuttaa saman verran kuin omakotitalon lämmitys vuodessa, ja tämä siis per nuppi.
Näin väitettiin Ajankohtaisen kakkosen ilmastonmuutosillassa.
Kommentit (85)
Hesarissa kotimaansivuilla oli tänään juttu siitä, kun porukka yötä myöten jonottaa Thaimaan matkoja, ja siinä alla joku pieni gallup, jossa kysyttiin, onko oikein nostaa autoilun kustannuksia verotuksella ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Gallupissa äijät oli sitä mieltä, ettei paljon kiinnosta joku ilmastonmuutos, ja siinä matkavarausjutussa ei taidettu sanallakaan viitata lentämisen järkyttävän suuriin ilmastorasituksiin. Oikeasti, jokainen lennätetty kilo ja jokainen lennetty kilometri vaikuttaa. Olis fiksumpaa lentää lomalle edes Eurooppaan, jos johonkin lähtee.
Niin kauna kuin ihmiset ajaa vanhoilla saastuttavilla auton romuilla, niin pienintäkään pistoa en sydämmessäni tunne.
mutta en halua nurkkapatrioottia lastakaan. Mikään ei ole niin itsekäs ja ahdasmielinen, kuin kerran Mallorcalla ja risteilyllä käynyt aikuinen...
Think global, act local. Se ei ole mahdollista, jos ei ole käynyt Mallorcaa pidemmällä, eikä ole koskaan käynyt kehitysmaassa.
Ekoilen toki muuten paljon!
Vierailija:
Niin kauna kuin ihmiset ajaa vanhoilla saastuttavilla auton romuilla, niin pienintäkään pistoa en sydämmessäni tunne.
että tunnetko syyllisyyttä ruokaillessasi mäkkärissä? minä en siellä syö, mutta matkustan kyllä...
Vierailija:
mutta en halua nurkkapatrioottia lastakaan. Mikään ei ole niin itsekäs ja ahdasmielinen, kuin kerran Mallorcalla ja risteilyllä käynyt aikuinen...Think global, act local. Se ei ole mahdollista, jos ei ole käynyt Mallorcaa pidemmällä, eikä ole koskaan käynyt kehitysmaassa.
Ekoilen toki muuten paljon!
Sitä paitsi minusta tuo ajatus, ettei _voi_ olla suvaitsevainen jos ei matkusta, on aika pelottava. Sehän tarkoittaisi, ettei köyhä voi koskaan tulla suvaitsevaiseksi, kun ei ole varaa " nähdä maailmaa" .
Vaan ihmisiin ja luontoon.
Europassa on käyty jo niin paljon ja haluan lämmintä myös talvella ja sitä lämpöähän löytyy Aasiasta talvella.
Olen käynyt Kiinassa junalla. Näkee matkalla " koko" Venäjän ja Mongolian. Ei vain turistirannikkoa ja länkkäribaareja.
Kun lähtee matkustamaan kannattaa sitä tehdä huolella. Lastenkin kanssa vo purjehtia maailmanympäri. Lämpöä saa saunasta tai käy kylpylässä. Kyllä löytyy niitä ekologisempiakin vaihtoehtoja.
Vierailija:
Kun lähtee matkustamaan kannattaa sitä tehdä huolella. Lastenkin kanssa vo purjehtia maailmanympäri. Lämpöä saa saunasta tai käy kylpylässä. Kyllä löytyy niitä ekologisempiakin vaihtoehtoja.
aurinkoa vai saako ? Suomen kylpylät on koluttu läpi jo moneen kertaan, ei kiinnosta.
Lisää ideoita ?
Muuten ei ehtisi kovin pitkälle enkä halua koko lomaani autossa tai junassa istumiseen tuhlata.
Mitä lähemmäs matkustat, sitä pienempi on rasitus, joten jos kauas tahtoo, olisko vaikka Välimeren etelärannikolla jotain kohteita, jotka ei olis ihan niin kamalan kaukana? Tai jos vähentäisi sitä matkustamista niin, ettei se olisi jokatalvinen/vuotinen harrastus, vaan esim. joka kolmas vuosi vaikka vähän pitempi matka (paikallaolohan ei juuri lisää rasitusta, vaan se lentäminen)?
Vierailija:
Vierailija:
aurinkoa vai saako ? Suomen kylpylät on koluttu läpi jo moneen kertaan, ei kiinnosta.Lisää ideoita ?
Kauhean surullista, mutta ei me voida loputtomiin toimia sen mukaan, mikä meitä kiinnostaa ja mikä ei.
Ja mitä saastuttamiseen tulee, vedä ap sähköjohdot poikki ja laita päre huoneen nurkkaan palamaan niin olet mukana pelastamassa maailmaa.
Tuo sinun netissä roikkuminenkin saastuttaa.
Mikä oikeus kenelläkään on saastuttaa meidän kaikkien ilmastoa, kun juuri hänellä on vain kaksi viikkoa lomaa? Jos haluat lomasi lyhyinä, tee ne sitten lähistöllä. Jos haluaa mennä kauas täytyy varautua matkustamiseen. Mene talvella vaikka bussilla/junalla slovakiaan laskettelemaan. Siellä on jo paljon valoisampaa, lämpöä saa muustakin kuin auringosta ja sielläkin on kylpylöitä. Voit mennä junalla vaikka vieläkin etelämmäs. " Pakettimatkat vaan on niiiiiin halpoja ja helppoja" , mutta tarviiko pistää meidät kaikki niistä maksamaan?
Onko tässä kysessä joko tai?
Jos en ole valmis luopumaan sähköstä, en saa olla huolissani maapallon tilanteesta? Aika yksinkertainen ajattelutapa...
t. ap, joka pelastaa maailmaa parhaansa mukaan
Vierailija:
Ja mitä saastuttamiseen tulee, vedä ap sähköjohdot poikki ja laita päre huoneen nurkkaan palamaan niin olet mukana pelastamassa maailmaa.
Tuo sinun netissä roikkuminenkin saastuttaa.
Vierailija:
Mitä lähemmäs matkustat, sitä pienempi on rasitus, joten jos kauas tahtoo, olisko vaikka Välimeren etelärannikolla jotain kohteita, jotka ei olis ihan niin kamalan kaukana? Tai jos vähentäisi sitä matkustamista niin, ettei se olisi jokatalvinen/vuotinen harrastus, vaan esim. joka kolmas vuosi vaikka vähän pitempi matka (paikallaolohan ei juuri lisää rasitusta, vaan se lentäminen)?Vierailija:
Vierailija:
aurinkoa vai saako ? Suomen kylpylät on koluttu läpi jo moneen kertaan, ei kiinnosta.Lisää ideoita ?
Kauhean surullista, mutta ei me voida loputtomiin toimia sen mukaan, mikä meitä kiinnostaa ja mikä ei.
Miksei voida ? Kyllä minä ainakin teen juuri sitä mistä tykkään eli matkustelen. Ja mitä tulee siihen että rajoittaisin matkustelua, mielummin toisin päin. Haluan tutustuttaa lapsiani muuhunkin maailmaan ja ihmisiin. 4-5 kertaa vuodessa lentäen pidempi reissu...
Vierailija:
Mikä oikeus kenelläkään on saastuttaa meidän kaikkien ilmastoa, kun juuri hänellä on vain kaksi viikkoa lomaa? Jos haluat lomasi lyhyinä, tee ne sitten lähistöllä. Jos haluaa mennä kauas täytyy varautua matkustamiseen. Mene talvella vaikka bussilla/junalla slovakiaan laskettelemaan. Siellä on jo paljon valoisampaa, lämpöä saa muustakin kuin auringosta ja sielläkin on kylpylöitä. Voit mennä junalla vaikka vieläkin etelämmäs. " Pakettimatkat vaan on niiiiiin halpoja ja helppoja" , mutta tarviiko pistää meidät kaikki niistä maksamaan?
mitä haluaa. Miksi tekisin matkani lähelle ?? Laskettelemaan, joopa joo. Ei kiitos. Ja vielä bussilla....hah.
Kuka on puhunut pakettimatkasta, sinä varmaan.
Lisäksi mä voin pölliä mun työpaikalta (sairaala), koska se on " meidän kaikkien" ja meillä kaikilla on siis siihen oikeus?
Mikä helvetin oikeus teillä on puuttua toisten matkustamiseenkin?
Jos haluatte istua tunkkaisessa bussissa tuntikaupalla tai teillä ei ole varaa lähteä hienolle lomalle, älkää syyllistäkö muita heidän valinnoistaan!
mutta monesta muusta olen valmis tinkimään, matkailusta vielä en.
Ajattelen niin, että toistaiseksi se kone saastuttaa joka tapauksessa, olin minä siellä kyydissä tai en.