Kaukomatkailijat! Ettekö tunne mitään pistoa sydämessä lentomatkan aiheuttamien saasteiden takia?
Yksi kaukomatka saastuttaa saman verran kuin omakotitalon lämmitys vuodessa, ja tämä siis per nuppi.
Näin väitettiin Ajankohtaisen kakkosen ilmastonmuutosillassa.
Kommentit (85)
uudet paikat. Lennot ovat vähän pitkiä.....ja SAASTUTTAVIA, mutta mitä väliä, kunhan perillä on mukavaa ja lämmintä.
Ehkä se matkailu avartaisi teitäkin?
matkustaa Kiinaan.
Vierailija:
Olen käynyt Kiinassa junalla. Näkee matkalla " koko" Venäjän ja Mongolian. Ei vain turistirannikkoa ja länkkäribaareja.
Hei ap, milloinkohan Kuuban bussi lähtee? Onko tietoa?
, ei jaksa kävellä. Autolla pääsee nopeammin. Ai niin, teen työmatkani omalla autollani, en käytä julkisia. Ai kauheeta.....
Alkaa keskusteluntaso olla sitä luokka...
No voi tietenkin pysähtyä ja lähteä junasta pois mutta ei pari päivääkään riitä Mongoliaan näkemiseen siinä mittakaavassa että voisi muodostaa todellisuutta vastaavan kuvan maasta.
Vierailija:
Mua ahdistaa oikeasti ilmastonmuutos tosi paljon, mutta olen silti sitä mieltä että ne isot ratkaisut tehdään jossain muualla. Se, että minä jätän kaukolomani väliin, ei tätä palloa pelasta. Jos lentomatkustus kielletään, niin se voi jo pelastaakin. Ja sitten tottelen kiltisti muiden mukana.
Peset kätesi vastuusta ja et edes viitsi yrittää? Pitääkö kaikki kieltää lailla tms. koska ihmiset on niin urpoja? Ei ymmärretä, että tuhotaan lastemme tulevaisuutta.
- kirjallisuus ja muu kulttuurin harrastaminen. Jo pikkulapsille on olemassa kuvakirjoja eri maista, eri kulttuureista. Aikuisille on kauno- ja tietokirjallisuutta vaikka kuinka. Elokuvia, kuvataidetta, musiikkia, tanssitaidetta...
- kummilapsen hankkiminen. Tätä voisi ajatella vähän siihen malliin kuin lapsena oli kirjekavereita, eli tutustuu siihen vieraassa maassa asuvaan ihmiseen niiden kirjeiden välityksellä.
- nettikontakteja voi todennäköisesti myös hakea, joskaan köyhimmillä ei tietty ole nettiin pääsyä.
- ihan minkä maailmankolkan ruokia hyvänsä saa jo Suomesta
Vierailija:
- kirjallisuus ja muu kulttuurin harrastaminen. Jo pikkulapsille on olemassa kuvakirjoja eri maista, eri kulttuureista. Aikuisille on kauno- ja tietokirjallisuutta vaikka kuinka. Elokuvia, kuvataidetta, musiikkia, tanssitaidetta...
- kummilapsen hankkiminen. Tätä voisi ajatella vähän siihen malliin kuin lapsena oli kirjekavereita, eli tutustuu siihen vieraassa maassa asuvaan ihmiseen niiden kirjeiden välityksellä.
- nettikontakteja voi todennäköisesti myös hakea, joskaan köyhimmillä ei tietty ole nettiin pääsyä.
- ihan minkä maailmankolkan ruokia hyvänsä saa jo Suomesta
Onks sun mielestä, ihan rehellisesti, sama asia katsoa Jorma Uotisen tanssiteosta Thaimaasta kuin mennä paikan päälle katsomaan millainen se paikka oikeasti on ?
Tunge hyvä ihminen ne kirjasi jonnekin jo....ja laita ananas suuhusi.
Laki laahaa monesti perässä kaikesta kehityksestä. Noissa asioissa ei ole verotuksessa vieläkään mitään järkeä. Yhtäpaljon pitäisi käyttää rahaa vahinkojen torjumiseen/vahingon minimoimiseen ja ehkäisyyn, kuin käytetään siihen hurvitteluun, mikä on niin " kivaa" . Mua oikeesti vituttaa, kaikki nää vastuuttomat taulat saa tuhota minunkin lasteni ilmaston.
Nykyään on netti ja sen kautta näkee helposti millaista toisella puolella maailmaa on. Juuri eilen seurasin erästä seremoniaa Nepalissa netin kautta.
miksi se ilmastonmuutos on tosiasia ja miksei sitä saada pysähtymään... Joo, onhan se ihan kauheeta ja ihmisten pitäis tehdä sille jotain, mutta ei tietenkään MINUN, koska siitähän olis MULLE jotain vaivaa ja MINÄ joutuisin luopumaan jostain, eli tehköön muut :D
Vierailija:
Laki laahaa monesti perässä kaikesta kehityksestä. Noissa asioissa ei ole verotuksessa vieläkään mitään järkeä. Yhtäpaljon pitäisi käyttää rahaa vahinkojen torjumiseen/vahingon minimoimiseen ja ehkäisyyn, kuin käytetään siihen hurvitteluun, mikä on niin " kivaa" . Mua oikeesti vituttaa, kaikki nää vastuuttomat taulat saa tuhota minunkin lasteni ilmaston.
Oletko jo ylä-asteella?
OMAKOTITALO ASUKKAAT on syyllisiä! Miettikää mitä määriä sähköä he kuluttuavat, sen sijaan, että asuisivat kerrostalossa, jossa kulut paljon pienemmät.
Ja ei - en ole tosissani, älkää huolestuko=)
Suomen rikoslaissa vasta vuonna 1994 vaimon raiskaaminen kriminalisoitiin. Oliko se ennen sitä oikein?
Vierailija:
Laki laahaa monesti perässä kaikesta kehityksestä. Noissa asioissa ei ole verotuksessa vieläkään mitään järkeä. Yhtäpaljon pitäisi käyttää rahaa vahinkojen torjumiseen/vahingon minimoimiseen ja ehkäisyyn, kuin käytetään siihen hurvitteluun, mikä on niin " kivaa" . Mua oikeesti vituttaa, kaikki nää vastuuttomat taulat saa tuhota minunkin lasteni ilmaston.
matkustamiseen.
ne kylpyläthän on tosi ekologinen vaihtoehto.
Jossain oli neuvo, että ekologisinta on matkustaa harvoin ja kauas. Eli pahin jengi on nämä joka kuukausi jonnekin Keski-Eurooppaan pyrähtelevät.
Mua ahdistaa oikeasti ilmastonmuutos tosi paljon, mutta olen silti sitä mieltä että ne isot ratkaisut tehdään jossain muualla. Se, että minä jätän kaukolomani väliin, ei tätä palloa pelasta. Jos lentomatkustus kielletään, niin se voi jo pelastaakin. Ja sitten tottelen kiltisti muiden mukana.